Mitä norjalaiset tietää/ajattelee suomalaisista?
Kommentit (32)
Vierailija kirjoitti:
jatkan vielä, että olen setäni kanssa ihmetellyt mikseivät suomalaiset lähde tänäpäivänä sinne töihin, töitä kun olisi tarjolla ja moni nuori suomessa on työttömänä. Setänikin lähti sinne aikanaan vain töihin kun suomessa oli lama.
Elämässä on muutakin kuin työ. Mä en halua jättää mun perhettä, sukua ja ystäviä vain sen takia että voisin tehdä töitä norjassa jossa mulla ei ole mitään
Vierailija kirjoitti:
Tää maa on niitten mielestä vieläkin vain soviet finland
AI millä perusteella
Itse olen ainakin kuullut, että maailmalla pidetään suomalaisia naisia helppoina. En tiedä miten he Norjassa asiasta tuumaavat.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on Norjassa maine juoppoina rikollisina ja huorina.
Niin kai joo. Eiköhän sinnekin ole rantautunut noita idän ihmeitä kohta enemmän kuin suomalaisia.
Suomalaiset ovat juuri niitä idän ihmeitä. Suomalaisilla on Norjassa huono maine. Suomalaiset ovat rikollista roskasakkia. Samaa porukkaa kuin esim. venäläiset. Suomalaisia ei pidetä länsimaalaisina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suomalaisilla on Norjassa maine juoppoina rikollisina ja huorina.
Niin kai joo. Eiköhän sinnekin ole rantautunut noita idän ihmeitä kohta enemmän kuin suomalaisia.
Suomalaiset ovat juuri niitä idän ihmeitä. Suomalaisilla on Norjassa huono maine. Suomalaiset ovat rikollista roskasakkia. Samaa porukkaa kuin esim. venäläiset. Suomalaisia ei pidetä länsimaalaisina.
Itse ulkosuomalaisena sanoisin että muualla Euroopassa suomalaisia ei nyt venäläisiksi lasketa, mutta Itä-Eurooppaan Suomi toki kuuluu ihan kaikkien muiden kuin suomalaisten mielestä.
Nato-jäsenyyskään ei auttaisi, koska muut Itä-Euroopan maat on olleet Natossa jo aikoja. Suomen itäisin kohta on Pietaria idempänä, joten ei nyt kauhea ihme, jos joku sekoittaa suomalaiset ja venäläiset. Pääosin kuitenkin tiedetään että Suomi on täysin Putinin armoilla ja ilman Natoa on vain suupala venäläisille. Samoin toki ajateltiin muualla ennen talvisotaakin.
Norjassa on aika kovat asenteet tiettyjä ulkomaalaisryhmiä kohtaan.
Ei kuitenkaan suomalaisia kohtaan.
Vierailija kirjoitti:
J.Untti kirjoitti:
Norjalaiset pitää Suomalaisia idiootteina ja ovat ihan oikeassa.
Mitä varaa norjalaisilla on pitää ketään idioottina. Sieltä kun otetaan öljy pois jäljelle ei jää kuin haisevaa turskaa
Norjalaiset eivät muuten käytä öljyrahoja elämiseensä. Käytännössä kaikki öljytulot rahastoidaan eli sijoitetaan tuottaviin kohteisiin ympäri maailmaa. Rahaston arvo on noin 800 miljardia euroja eli yli miljoona kruunua per norjalainen.
Elämiseen käytettävät rahat Norja saa juurikin kalasta, turskaa menee kuivattuna etenkin Espanjaan ja Portugalii, norjalaista lohta syödään Suomessakin kaloista eniten.
Sähköautojen osuus tuossa öljymaassa on maailman suurin eli kymmeniä prosentteja vesivoimasta saa käytännössä ilmaista sähköä.
Kävin Pohjois-Norjassa ensimmäisen kerran juuri ennen öljykriisiä ja kyllä se vaikutti tavattoman köyhältä tuolloin, mutta köyhä oli Suomenkin Lappi 70 luvun alussa verrattuna pääkaupunki seutuun, vaikka Kekkosen valtakauden alussa alkoivat jo massiiviset tulonsiirrot elinkelpoisilta alueilta ympäri Suomea.
80 luvulla oli Oslossa vielä runsaasti vuokra-asuntoja, joissa oli ulkovessat.
Nyt on tilanne hieman muuttunut.
Vierailija kirjoitti:
Norjassa on aika kovat asenteet tiettyjä ulkomaalaisryhmiä kohtaan.
Ei kuitenkaan suomalaisia kohtaan.
Kaikkein kovimmat asenteet siellä kyllä on niitä maanpettureita vastaan, jotka maahan muuttoa ajavat.
Luulen että Suomessakin unelmoijat ovat pian
Utøyan uimakoulussa.
Norjalaiset hevi-ihmiset luultavasti ajattelee hyvää suomalaisesta metallista.
No jos AP pelkää norjalaisten käsityksistä suomalaista voi olla parempi että keskittyy hänestä kiinnostuneesen norjalaiseen kuin koko kansakuntaan. Ex-avomieheni on norjalainen eikä tiedä Suomesta muuta kuin minut kaurapuuron ja pitää Suomea Norjan kaltaisena maana. Minun mielestäni Norja on kuin rikkampi versio Suomesta, ja kansalaiset ovat samankaltaisempia kuin ruotsalaiset mutta kulttuuriyhteistyö puuttuu.