Minkälainen äiti/isi sinusta on huono äiti/isi?
Siis ihan mielenkiinnosta kyselen. Lehdissä aina haukutaan välillä äitejä. Tämä ja tämä huonoa blaablaaa... Mutta minkälaista äitiä tai isiä sinä pidät huonona?
Kommentit (7)
Juopotteleva, aineiden käyttäjä, lapsensa hylännyt nyt tulivat ensin mieleen.
Minä olisin juuri sellainen huono äiti. En kestä väsymystä yhtään. Väsyneenä olen todella kiukkuinen ja äkkipikainen. Ilman säännöllistä lääkitystä äidyn toisinaan väkivaltaiseksi. Minua ei kiinnosta yhtään lasten asiat, lapset ovat minusta tylsiä ja/tai ärsyttäviä. En kestä meteliä enkä huonoa käytöstä, joten olisin erittäin jyrkkä kasvattaja, joka lyttäisi lapsen täysin, eikä antaisi tämän olla lapsi. En siedä epäjärjestystä, joten lapsen leikitkin varmasti pilaisin. Uskon, että passivoisin lapsenkin jo vauvasta saakka, kun en tekisi mitään sen kanssa.
Ei pelkoa, en aio koskaan hankkia lapsia.
Minusta mediassa pidetään enemmän nykyään esillä sitä, että äideillä on oikeus omaan elämään ja negatiivisiin tunteisiin lapsia kohtaan ym.
Mutta huono vanhempi laiminlyö tai vaarantaa lapsen fyysisen tai henkisen kehityksen. Ei vastaa lapsen fyysisiin tai emotionaalisiin tai sosiaalisiin tarpeisiin. Konkreettisesti, jos jätetään väkivalta, addiktiot ym selvät tapaukset pois niin mielestäni esim jos ei vietä aikaa lapsen kanssa juuri koskaan, raivoaa itkevälle lapselle, ei edes yritä ymmärtää lapsen näkökulmaa, pakottaa lapsen tekemään jotain lapsen mielestä pelottavaa, ei koskaan osallistu mihinkään lapselle tärkeään, vähättelee tai pilkkaa lasta. Siis jos toistuvasti tällaista.
No sellanen isi on aika huono äiti. Ja sellanen äiti on aika huono isi.
Vierailija kirjoitti:
Minusta mediassa pidetään enemmän nykyään esillä sitä, että äideillä on oikeus omaan elämään ja negatiivisiin tunteisiin lapsia kohtaan ym.
Mutta huono vanhempi laiminlyö tai vaarantaa lapsen fyysisen tai henkisen kehityksen. Ei vastaa lapsen fyysisiin tai emotionaalisiin tai sosiaalisiin tarpeisiin. Konkreettisesti, jos jätetään väkivalta, addiktiot ym selvät tapaukset pois niin mielestäni esim jos ei vietä aikaa lapsen kanssa juuri koskaan, raivoaa itkevälle lapselle, ei edes yritä ymmärtää lapsen näkökulmaa, pakottaa lapsen tekemään jotain lapsen mielestä pelottavaa, ei koskaan osallistu mihinkään lapselle tärkeään, vähättelee tai pilkkaa lasta. Siis jos toistuvasti tällaista.
Tämä olisi hyvä muistaa nykyisen taaperoimetyksen, sormiruokailun ja kantoliinailun maailmassa. Kaikki edellä mainitut siis hyviä juttuja, mutta kyllä kun aletaan miettimään vanhemmuutta niin tuossa on ne olennaiset asiat aika universaalisti.
Minä itse lisäisi tuohon vielä sen, että lapsi viedään hoitoon (en puhu päiväkodista) kehitystasonsa vastaisesti ilman pätevää syytä (esim. yksinhuoltajan uupumus). En pidä hyvänä vanhempana ihmistä, joka vie vauvaansa hoitoon mummolaan parin viikon iästä lähtien tai laittaa muutaman kuukauden ikäisen vauva yökylään. Mutta nämä menee sellaisiksi asioiksi, että esim. vanhemman uupumuksen kanssa kyse on vaakapelistä; onko äidin yhden yön unista sen verran hyötyä koko perheelle, että vauvan emotiaalisen turvattomuuden riski on siihen nähden pienempi paha. Pienelle vauvalle liian pitkä ero vanhemmista on turvaton kokemus.
Pidän huonoina vanhempina sellaisia, jotka hankkivat biologisia jälkeläisiä adoption sijaan. Ihmisen pakottaminen elämään pitäisi olla laitonta. Moraalitonta se ainakin on.
Up