Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Huono ystävä?

Vierailija
02.01.2024 |

Tämä kuulostaa varmaan todella tyhmältä, mutta minua asia on ahdistanut jo jonkin aikaa niin pakko purkautua jonnekin. 

Eli ystävystyin edellisessä työpaikassani yhden tyypin kanssa, vietettiin jonkin verran aikaa aikaa yhdessä, vapaa-ajalla ja näin - käytiin juhlimassa, pienillä roadtripeillä ym - oltiin siis hyviä ystäviä. Ikäeroa meillä aika paljon, minä vanhempi - olen naimisissa ja minulla on kaksi lasta, toinen alakouluikäinen ja toinen päiväkoti-ikäinen. 

Vaihdoin työpaikkaa, ja tämä ystävä oli yksi suuri syy siihen, minua alkoi ahdistamaan monesti hänen kanssaan työskentely, hän on todella temperamenttinen ja "tuulella käyvä", äksyili ja kritisoi kovaan ääneen ja suoraan ihan kaikkea mahdollista, vaikkapa sitä, ettei esim. jossain kokouksissa ottanut tarpeeksi kantaa asioihin, tai on "feikki", koska on ystävällinen sellaisille, joista esim. hän ei pitänyt, tai joista en vaikka itse kovinkaan pitänyt. Mielestäni kuitenkin se, että on toisille ystävällinen ja käyttäytyy kohteliaasti työpaikalla on ihan tervettä järkeä ja aikuismaista käytöstä. Sen vuoksi tämä ystäväni monesti sanoi, ettei minulla ole selkärankaa ja olen nössö. Lisäksi, kun joku aika sitten kerroin, että olen voinut huonosti henkisesti, hän sanoi että vedän "marttyyriviitan" päälle ja uhriudun. 

Omasta mielestäni olin hänelle aina hyvä ystävä, jos hänellä oli jotain huolia/ongelmia, olin aina kuuntelevana korvana, tulin paikalle hänen luokseen jne. 

Emme ole olleet oikein yhteydessä pariin kuukauteen, koska minä en halua. Aina, kun hän laittoi minulle viestiä, minua ahdisti, koska en halunnut nähdä häntä. Hän on hirveän kriittinen ja tosiaan tuomitseva, aloin tuntemaan että piti aina olla tietynlaisessa puolustustilassa, kun olin hänen kanssaan. Se on uuvuttavaa. 

Tällä tyypillä oli myös esim. töissä useasti draamaa muiden kanssa, eikä vika ollut koskaan hänessä. Minusta sellainenkin on outoa... Olen itse ollut työelämässä kohta 20 vuotta, eikä minulla ole koskaan ollut mitään suurempia konflikteja kenenkään kanssa. 

En edes tiedä mikä pointti tässä viestissäni oli, jotenkin vain ahdistaa.. Oon ihan varma, että tää tyyppi on mulle vihainen, koska se oli minä, joka periaatteessa lopetin yhteydenpidon (sain muuten tästäkin kritiikkiä, etten IKINÄ ota yhteyttä ja se on vain HÄN joka ehdottaa aina tekemistä jne, siis... minulla on kuitenkin lapsia ja perhe, ei se ole aina niin helppoa vain keksiä ja tehdä jotain, saati että ois siihen energiaa... ) 

Vaikka hänessä on tosi paljon hyväkin puolia, niin mieleeni tulee energiaasyövä, toksinen ihmistyyppi. Ja tää samainen neito myös puhui aina pahaa kaikista ystävistään minulle, siis IHAN kaikista... Minä en varmaankaan ollut poikkeus, kun en ollut paikalla. Ja huomasin, että aloin itsekin olla osa tätä paskanjauhantarinkiä, ja havahduin siihen, että en halua olla sellainen. En ole koskaan ennen ollut tällaisessa tilanteessa, että oman mielenterveyteni takia joudun oikeasti rajaamaan jonkun ulos elämästäni. 

Kommentit (14)

Vierailija
1/14 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nuori ja lapsellinen, oman ikäinen seura tekisi sinulle hyvää...

Vierailija
2/14 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siihen kohtaan asti, kun sanoit "tämä samainen neito" luulin, että tämä ystäväsi, josta puhut, on miespuolinen. Joten siinä kait minun vastaus. Näin koko ajan silmissäni jonkun riehuvan miehen, kun kuvailit häntä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/14 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos kommentista! Aivan, hän on ajatukseltaan vielä tosi nuori ja epäkypsä. On minulla onneksi omanikäisiäkin ystäviä, älä huoli :D 

Vierailija
4/14 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olipa outo aloitus. Et ole enää ikävän ihmisen kanssa tekemisissä ja ongelma on ratkaistu. Vai halusitko päästä vain taivastelemaan, miten mukava oet, kun taas tuo toinen...

Vierailija
5/14 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monet nuoret on ihania. Seura paremmaksi iästä riippumatta! 

T. Kokenut keski-ikäinen

Vierailija
6/14 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olipa outo aloitus. Et ole enää ikävän ihmisen kanssa tekemisissä ja ongelma on ratkaistu. Vai halusitko päästä vain taivastelemaan, miten mukava oet, kun taas tuo toinen...

No ei todellakaan. :D En ole mikään pyhimys, mielestäni ystävät eivät sano toisiaan esim selkärangattomiksi nössöiksi vain siksi, että eivät käyttäydy kaikissa tilanteissa kuin he itse. 

Lähinnä pohdin, että pitäisikö minun jotenkin perustella tätä meidän "eroa" jotenkin, vai antaa vain olla. Hän ei varmaankaan tajua ollenkaan, miksi en halunnut enää olla hänen ystävänsä, ja jos yrittäisinkin selittää, voisin nähdä hänen hyökkäävän käytöksen jo ennalta... 

Vierailija
7/14 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika karmea "ystävä". Onko tuollainen edes mikään ystävä oikeasti? Kai niitä nyt parempiakin sentään on, tasaisempia luonteita.

Minullakin oli ex-ystävä, jonka mielestä minussa oli aina kaikki vika. Sanoinpa tai teinpä mitä vain. Ja kaikki johtui siitä, että olin hänen uravalinnastaan vähän eri mieltä, josta hän veti ikuiset herneet nenäänsä. Muuten ei ollut mitään merkittävää erimielisyyttä meillä minun mielestäni. Mutta hänellä oli valtava tarve olla ykkönen ja parempi joka asiassa, se, jota katsotaan ylöspäin. Jasitä hän on yhä luonteeltaan. Ei koira karvoistaan pääse.

Vierailija
8/14 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älä turhaan yritä perustella hänelle ystävyyssuhteenne lopettamista. Kuvauksesi huutaa sitä, että kyseessä on hyvin itsekeskeinen ihminen, joka ei osaa katsoa asioita muusta kuin omasta näkökulmastaan. Hän lienee omasta mielestään vain suorapuheinen ja oikeudenmukainen (vrt. tuo marttyyrinviitasta kuittailu ja sen kritisointi, että työpaikalla ollaan ystävällisiä myös niille ei-niin-mieluisille työkavereille) mutta on oikeasti kypsymätön, negatiivinen ja vailla tilannetajua. Osalla nuorista aikuisista ei ole realistista tajua sosiaalisten taitojensa tasosta, mikä johtaa turhaan draamailuun ja ylimääräisiin konflikteihin muiden kanssa. Ei ole kaikilla vanhemmillakaan ihmisillä mutta tässä tapauksessa vaikuttaa olevan kyse henkilöstä, jonka pitää kasvaa vielä huimasti ja jolle voisi tehdä hyvää käsitellä kipukohtiaan syvällisemmin. Ei siis tuiskahtele ja päällepäsmäröi ilkeyttään vaan keskenkasvuisuuttaan - mutta juuri siksi hänet on nyt parasta jättää kasvamaan. Joskus kehitys tapahtuu kivun kautta ja tämä teidän kaveruussuhteenne poikki laittaminen voi olla juuri se tarpeellinen herätys.

Vierailija
9/14 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö tätä voi kommentoida kun ei tule viestit läpi?

Vierailija
10/14 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö tätä voi kommentoida kun ei tule viestit läpi?

Ilmeisesti sinulla on jokin k-i-e-l-l-e-t-t-y sana viesteissäsi. Riippuu kyllä ihan päivästä, mistä sanoista jää viesti filtteriin ja mitkä se päästää läpi.

Vierailija
11/14 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei hänelle tarvitse perustella mitään

Minua voi myös pitää vähän tuon tyylisenä hankalana tyyppinä. Tiedän sen itsekin: ihmiset alkavat välillä ärsyttää ja silloin on vaikea hillitä itseään. Yritän olla rauhallinen, mutta välillä voi tulla tilanne, etten kestä ja sanon mitä olen yrittänyt olla sanomatta ja se on tietysti ikävä yllätys muille.

Ymmärrän, etteivät kaikki tällaisen seurassa halua olla, ja se on ihan ok minulle. Viihdyn aika paljon itsekseni.

Vierailija
12/14 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, onpa kiva.. Kirjoitin pitkän vastauksen, huoh. No, jospa se sieltä tulee läpi. Mitään asiatonta siinä ei ollut. 

AP

Vierailija
13/14 |
02.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oma olosi on parempi ja helpottunut ilman tätä "ystävää", jatka edelleen ilman häntä.

Vierailija
14/14 |
06.01.2024 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostipa tutulta..Ja lohduttavalta.Minä menetin myös todella hyvän ystävän, koska hänen käytöksensä rupesi muuttumaan minua kohtaan ihan täysin.Kyttäili sanomisiani (joita en itse pitänyt kuin tavanomaisena jutteluna) ja kuittaili niistä jälkeen päin.Vuosien ystävyys huipentui yhteen viikonloppuun, kun hän 3 vrk haukkui minua tekstiviestein; olin marttyyri, uhriutuja, asetin itseni muiden yläpuolelle, haukuin kaikkia, en ollut mihinkään tyytyväinen...En tunnistanut itseäni noista viesteistä.Viimmeinen niitti oli, kun hän ilmoitti, että ystävyytemme kävi hänelle raskaaksi..Aikaa tuosta on mennyt useampi kuukausi, enkä ole vieläkään toipunut..Muistelen meidän mukavia aikoja.

.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi neljä kaksi