Osaako 5v lapsesi nämä...
Osaako/osasiko 5-vuotiaasi:
- luistella
- hiihtää
- pyöräillä ilman apupyöriä
- uida väh. 10m
- lukea lyhyitä sanoja
- kirjoittaa lyhyitä sanoja tunnistettavasti
- laskea päässä helppoja yhteen- ja vähennyslaskuja sekä yksinkertaisimpia kerto- ja jakolaskuja
- tuntea viisarikellon
- piirtää yksityiskohtaisia piirustuksia (esim. ihmishahmo kulmakarvoineen)
Kommentit (38)
Omat viisvuotiaat lukivat sujuvasti (todella sujuvasti) ja uivat 5-10 m. Osasivat kellon (siis 10 yli 9, 20 yli 10 ym) hieman ennen kuutta ikävuottaan, joka oli ehkä eniten näistä poikkeuksellista. Osasivat kertoa ja jakolaskuja kyllä. Ymmärsivät kymmenjärjestelmää miljardeihin asti. Eli osasivat sanoa mikä luku on 1 pienempi kuin 998765. Kumpikin osasi jotenkin hiihtää ja luistella. Kumpikaan ei osannut juurikaan piirtää mitään. Varsinkin toinen ei halunnut askarrella mitään ja käsitöissä välttävät taidot. Koulussa on kehuttu kyllä näitä lahjakkaiksi lapsiksi, poikia ovat.
Täytti juuri 5, suksia ei ole koskaan kokeillut (aika lumetonta ollut talvet) ehkä tänä talvena. Apupyörät on vielä, on kovin arka pyöräilijä. Muut osaa mutta ei ole tullut edes mieleen että jotain jakolaskuja tai muita pitäisi opettaa...
Olen töissä päiväkodissa ja viisivuotias ehtii hyvin opetella monia noista taidoista. Useimmat eivät suoriudu noista kaikista, eikä ole tarpeenkaan. Silti tällä hetkllä moni opiskelee hyvissä lukioissa, vaikka ei ole noita kaikkia viisivuotiaana haltsannutkaan.
Ei osannut uida,päässälaskua testasin vasta eskarin keväällä ja hyvin meni, ei osannut lukea sujuvasti kun vasta oltuaan koulussa muutaman päivän. Ka oli aina yli 9 myös lukiossa.
Meidän 6v ei osaa noista kuin tuota matikkaa.
Entisajan "normaalit" motoriset taidot, kuten pyöräily ja uinti tahtoo olla nykylapsilla heikommin hallussa kuin vastaavan ikäisillä aiemmin. Sen sijaan moni osaa lukea jo ennen koulun alkua, mitä taas ei yhtä moni ennen osannut. Oletko samaa mieltä?
Vierailija kirjoitti:
Ap:n lapsi vissiin osaa? :D Nauti nyt lapsesi "erityisyydestä ja kypsyydestä", pari vuotta eteenpäin mainitsemasi taidot ovat kaikilla hallussa ja ipanastasikin tulee keskivertokakara.
Ei, ap:n lapset on ihan "tavallisia" 1- ja 3-vuotiaita, mutta eräs läheinen on kovin huolissaan erityislahjakkaaksi luokittelemasta lapsestaan, ja mua alkoi kiinnostaa onko hän nyt niin erityisen erityinen, kun omaan korvaan kuulosti ihan "normaalilta". Fiksu, innokas ja nokkela lapsi kyllä, ihana tyyppi! Ketjun perusteella ei aihetta massiivisiin tukitoimiin.
Ei voi olla totta, useimmat näistä vastauksista... Miten ..tun vaikeaa on vaan vastata asiallisesti kun kysymys on täysin asiallinen. Millaiselle idiootille tulee aloituksesta mieleen että siinä vaan listataan oman lapsen taitoja.
.
Oma vastaukseni: itse osasin nuo vasta 6v, ja omani ei osaa noista muuta kuin hiihtää. Kiinnostusta on ja hissukseen opetellaan.
Meidän 1 vee pirkkapetteri osaa jo noi kaikki ja lisäksi kokkailee meidän perheen ruuat päivittäin. Repikää siitä
- luistella: Osaa todella hyvin
- hiihtää: Pääsee suksilla eteenpäin, mutta enemmän se on sukset jalassa kävelemistä kuin hiihtämistä
- pyöräillä ilman apupyöriä: Osaa
- uida väh. 10m: Ei
- lukea lyhyitä sanoja: Ei
- kirjoittaa lyhyitä sanoja tunnistettavasti: Ei
- laskea päässä helppoja yhteen- ja vähennyslaskuja sekä yksinkertaisimpia kerto- ja jakolaskuja: Osaa helppoja yhteen- ja vähennyslaskuja. Kerto- ja jakolaskuja ei.
- tuntea viisarikellon: Osaa sanoa tasan, puoli sekä vartin yli ja varttia vaille jotain (esim 17.25 on "vartin yli viis, puoli kuus välissä" :D).
- piirtää yksityiskohtaisia piirustuksia (esim. ihmishahmo kulmakarvoineen): Osaa, muttei jaksa/halua "käskemättä". Ei tykkää piirtää muuta kuin aarrekarttoja...
Vierailija kirjoitti:
Entisajan "normaalit" motoriset taidot, kuten pyöräily ja uinti tahtoo olla nykylapsilla heikommin hallussa kuin vastaavan ikäisillä aiemmin. Sen sijaan moni osaa lukea jo ennen koulun alkua, mitä taas ei yhtä moni ennen osannut. Oletko samaa mieltä?
Entisaikaan ei tosiaankaan kuskattu lapsia uimaan. Pääsin uimahalliin ekan kerran koulussa kolmannella luokalla. Siihen nähden opin nopeasti, yläasteella räpiköin jotenkin.
Lukemaan opin neljävuotiaana.
Osaako/osasiko 5-vuotiaasi:
- luistella - Ei olla vielä testattu.
- hiihtää - Ei olla vielä testattu.
- pyöräillä ilman apupyöriä - Joo, pyöräilee metsäpolkujakin.
- uida väh. 10m - Ei, todella arka vedessä, vaikka käydään säännöllisesti uimassa.
- lukea lyhyitä sanoja - Kyllä.
- kirjoittaa lyhyitä sanoja tunnistettavasti - Kyllä.
- laskea päässä helppoja yhteen- ja vähennyslaskuja sekä yksinkertaisimpia kerto- ja jakolaskuja - Kyllä, ja vähän vaikeampiakin.
- tuntea viisarikellon - Uskoisin. Meillä kotona numeroton kellotaulu, ja siinä tarvitsee apua.
- piirtää yksityiskohtaisia piirustuksia (esim. ihmishahmo kulmakarvoineen) - Ei piirrä ihmisiä, mutta saattaa piirtää yksityiskohtaisia taloja.
Osaa hiihtää ja pyöräillä, ei muuta.
Juuri 5v täyttänyt poikani ei osaa noista mitään. En jaksa stressata tai kilpailla. On kolmas lapseni, eikä minulle ole enää mitään harhaluuloja, että juuri minun lapseni olisi jotenkin erityinen tai parempi kuin muut. Ihan samanlainen siitä tulee kuin niistäkin lapsista, jotka luistelevat, hiihtävät, uivat tai lukevat sujuvasti 5-vuotiaina. (Tosin omani pelaa shakkia tosi hyvin, pakko sen verran kehua)
Miksi pitäisi osata nuo kaikki???
Ei osaa uida, ei kirjoittaa kuin perhejäsenten nimet ja tietty lukea ne.
Mutta osaa kuoria porkkanan, keitetyn perunan, rikkoa kananmunan
Meidän teinillä 13-v on vielä vaikeuksia viisarikellon kanssa Digitaalisen kellon kyllä hallitsee, ei kai sitä nykyelämässä viisareita tarvitsekaan osata.
Minun viisivuotiaani osaa lukea muutaman sanan.
Piirtää ihmisen, ei kulmakarvoja mutta silmäripset.
Laskee numeroilla 1-5, kertolaskuja ei osaa muuta kuin 1*1 ja 2*2.
Osaa hiihtää ja luisteleekin jotekuten.
Kirjoittaa lyhyitä sanoja tunnistettavasti, kaikki sanat putkeen.
Hän osaa viedä roskat, laittaa omat vaatteensa eteisessä paikoilleen, kattaa pöydän, kastella kukat, sekoittaa itselleen mehua ja tehdä voileivän. Juuston leikkaamisessa tarvitsee joskus apua.
Hän pukee itse, hoitaa vessa-asiat itse. Rakastaa käpertyä kainaloon kuuntelemaan kirjaa ja ruokkii akvaariokalat.
Normaali lapsi. <3
minun pieni aarteeni