Miksi vanhuksille syötetään kallista, elintarvikkeeksi kelpaamatonta ongelmajätettä?
Miksi ihmeessä vanhusten ruoka on tällaista saastaa, joka tuskin kelpaisi edes sioille: http://yle.fi/uutiset/3-9191506
Ja tuosta kylmänä toimitettavasta saastasta vanhuksen pitää maksaa yli 8 euroa annokselta. Miksi vanhusten ateriat tilataan ryöstöhintaan tuollaiselta firmalta, eikä esimerkiksi valjasteta Woltia tai Foodoraa toimittamaan vanhuksille kunnollisia aterioita oikeista ravintoloista? Samaan hintaan ja halvemmallakin saa tilattua esimerkiksi uunituoretta Pizzaa kotiin.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Tuohon ei kuulu edes maitoa/piimää saatikka leipää.Saatika kunnon salaatti.Todella kallis ateria jossa proteiinimäärä vaatimaton.Käsittämätönt ettei tuoretta, samana päivänä valmistettua lähiruokaa voi toimittaa vanhuksille kotiin.Tämä on ihan tahdon asia ja virkamiesten kyvyttömyyttä hoitaa asia.
Totta turiset. Aivan hyvin esimerkiksi kouluille tai sairaaloihin ruokaa valmistava keskuskeittiö voisi pakata ruokaa kerta-annoksiin lämpiminä asiakkaille toimitettaviksi. Heidän asiansa olisi joko syödä lämpimänä heti tai laittaa kylmään jonakin toisena päivänä lämmitettäväksi. Silloin ei tarvitsisi edes jäähdytyksestä huolehtia, vaan annos laitettaisi asiakkaan jääkaappiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua jäi lähinnä mietityttämään kuka haluaa ruuat viikoksi kerralla jostakin ateriapalvelusta valmiin listan mukaan. Jos vanhus pystyy lämmittämään ruuan itse, miksi hän ei pääsi itse myös kauppaan valitsemaan vaikka mieleisiään valmisaterioita.
No jos ei ihan oikeasti pääse sinne kauppaan?
Koti ilman palveluja tuskin on silloin enää vanhukselle paras asumismuoto.
Kyllä se voi olla, jos saa esim. toimivan ruokapalvelun, joka toimittaa laadukasta ruokaa, joka on hintansa väärti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä vanhusten ruoka on tällaista saastaa, joka tuskin kelpaisi edes sioille: http://yle.fi/uutiset/3-9191506
Ja tuosta kylmänä toimitettavasta saastasta vanhuksen pitää maksaa yli 8 euroa annokselta. Miksi vanhusten ateriat tilataan ryöstöhintaan tuollaiselta firmalta, eikä esimerkiksi valjasteta Woltia tai Foodoraa toimittamaan vanhuksille kunnollisia aterioita oikeista ravintoloista? Samaan hintaan ja halvemmallakin saa tilattua esimerkiksi uunituoretta Pizzaa kotiin.
Eivät monetkaan vanhukset halua syödä jotain niin erikoista kuin pizzaa.
Artikkeli loppuu näin: "En malta odottaa, että saan huomenna syödäkseni jotakin mausteista. Jotakin, joka ei ole perunaa."
Minun omat päälle 70-v vanhempani eivät ainakaan voi elää ainuttakaan päivää ilman perunaruokaa. Ei niitä mitkään pasta- ja riisiruoat houkuta. Pitää olla perunoita ja soosia. Olivat joskus meillä jouluaterialla. Oli monen sortin laatikoita, mm. perunalaatikkoa, kinkku ja muut asiaan kuuluvat. Isäni tuli pöytään ja kysyi ensimmäisenä: Missäs perunat on?
Tähän ei ehkä tule muutosta ihan lähiaikoina, kun meillä ovat 20-vuotiaat ne, jotka vaativat perunamuusia joulupöytäänkin.
Pasta, riisi ja kaali menee aikuisemmillekin, mutta kovin erikoisia mausteita suolan ja pippurin lisäksi ole nyt vanhainkoti-iässä olevat eivät ole juuri käyttäneet. Kiinalaisesta tai muusta eksoottisemmasta ravintolasta haettu annos jäisi varmaan syömättä, ja moni ottaisi mieluummin lähigrillin makkaraperunat tai hampurilaisen kuin pizzaa tai kebabia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua jäi lähinnä mietityttämään kuka haluaa ruuat viikoksi kerralla jostakin ateriapalvelusta valmiin listan mukaan. Jos vanhus pystyy lämmittämään ruuan itse, miksi hän ei pääsi itse myös kauppaan valitsemaan vaikka mieleisiään valmisaterioita.
Kyllä se voi olla, jos saa esim. toimivan ruokapalvelun, joka toimittaa laadukasta ruokaa, joka on hintansa väärti.
Vaikka ruokapalvelu olisi laadukas se yleensä sisältää vain sen yhden lämpimän aterian päivässä. Kauppaan vanhuksen olisi päästävä hakemaan leivät, ruokajuomat, aamupala tarvikkeet, välipalat, syömiset iltapallalle jne, wc parerit, pesuaineet jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys parhaudesta jää teoreettiseksi, jos se kuitenkin on ainoa saatavilla oleva asumismuoto.
Miksiköhän Wolt ja Foodora eivät ole huomanneet tätä markkinarakoa? Nykypäivän vanhukset ovat monet hyvinkin maksukykyisiä ja saattaisivat olla oikein kiinnostuneita heidän palveluistaan, jos niitä ymmärrettäisiin markkinoida heille ja luotaisiin jokin älypuhelinsovellusta helppokäyttöisempi tilaustapa näitä senioriasiakkaita varten, jotka kaikki eivät ole kovinkaan tottuneita mobiililaitteiden käyttäjiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysymys parhaudesta jää teoreettiseksi, jos se kuitenkin on ainoa saatavilla oleva asumismuoto.
Kyse ei ole pelkästään asumismuodosta vaan myös niistä kotiin hankittavista palveluista. Monissa kunnissa kotiinkuljetettua ruokapalvelua ei edes ole mahdollista saada ellei ole kotihoidon asiakas. Myös asiointi palvelua on mahdollista saada ja vaikka palvelun joka toimittaa ruokakassin (maidot, leivän yms.) kaupasta vanhuksen kotiin.
Vierailija kirjoitti:
Vanhus äänestää rahoillaan. Jos ei halua tuota kyseistä ruokaa syödä, ei sitten tilaa sitä ja maksa siitä. That's it. Soittelee sitten pizzataxin paikalle pari kertaa päivässä. Mikä tässä nyt on ongelma?
Mikä vitun pizzataxi, kun sellaisia ei ole puolessa Suomea?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vanhus äänestää rahoillaan. Jos ei halua tuota kyseistä ruokaa syödä, ei sitten tilaa sitä ja maksa siitä. That's it. Soittelee sitten pizzataxin paikalle pari kertaa päivässä. Mikä tässä nyt on ongelma?
Mikä vitun pizzataxi, kun sellaisia ei ole puolessa Suomea?
Sepä se, syö sitten kilpailutettua paskaa tai muuta alueelle jossa toimii pizzataxi. Valintoja, valintoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eivät monetkaan vanhukset halua syödä jotain niin erikoista kuin pizzaa.
Artikkeli loppuu näin: "En malta odottaa, että saan huomenna syödäkseni jotakin mausteista. Jotakin, joka ei ole perunaa."
Minun omat päälle 70-v vanhempani eivät ainakaan voi elää ainuttakaan päivää ilman perunaruokaa. Ei niitä mitkään pasta- ja riisiruoat houkuta. Pitää olla perunoita ja soosia. Olivat joskus meillä jouluaterialla. Oli monen sortin laatikoita, mm. perunalaatikkoa, kinkku ja muut asiaan kuuluvat. Isäni tuli pöytään ja kysyi ensimmäisenä: Missäs perunat on?
Ihanko oikeasti sinä kuvittelet, että suurille ikäluokille pizza on jotain eksoottista? Ikäluokalle, joka ensimmäisinä lähti viettämään lomansa Teneriffalla, Mallorcalla, Kreetalla, Kosilla, Sisiliassa, Italiassa Garda-järvellä jne? Suuret ikäluokat ovat reissanneet ympäri maailmaa paljon enemmän kuin vanhempansa aikoinaan ja jos he lapsuudessaan ja nuoruudessaan söivätkin kaurapuuroa, hernekeittoa, silakkalaatikkoa ja kansakoulun kammottavaa tillilihaa, niin ei se suinkaan tarkoita, että he haluaisivat syödä niitä vanhanakin.
Olen se, jolle vastasit, vanhempani eivät lukeudu suuriin ikäluokkiin, ovat syntyneet -39 ja -44. Eivät ole koskaan käyneet pizzalla, kerran hampurilaispaikassa, eivätkä oikein tykänneet. Eivät he ole reissanneet ympäri maailmaa, yhden ainoan kerran kävivät Rodoksella isän täyttäessä 50-v. Viittaisit myös suurten ikäluokkien vanhempiin, nämä minun vanhempien 1900-1910 -luvulla syntyneet vanhemmat eivät koskaan käyneet Etelä-Pohjanmaata edempänä.
Vierailija kirjoitti:
Harvalla vanhuksella on hampaat siinä kunnossa, että pystyvät pizasta syömään muuta kuin täytteen. Onneksi näitä ravintoexperttejä täältä löytyy.
Tuo ruoka toimitetaan kerran viikossa. Eli ei edes lämpimänä ja kerran päivässä. Silti tuo hinta. Ihan liian kallista.
Proteiinia on ihan liian vähän. Ja mistä vanhus saa sen leivän ja maidon, joka kuulemma pitäisi lisäksi syödä?
Peruna on kuitenkin hyvä juttu. Riisi ja pasta ei pidä nälkää.
Kempeleessä tuttaville tuodaan ruoka kotia. Muutaman kerran nähny. Ovat ihan syötäviä olleet. Luultavasti ruokien taso vaihtelee paikkakunnittain.
Ja miksi vanhuksille moskaa. Yhdyskunta on muuttunu sellaiseksi, et vain tuottavia ihmisiä arvostetaan. Kellään muulla ei ole väliä...