Miksi vanhuksille syötetään kallista, elintarvikkeeksi kelpaamatonta ongelmajätettä?
Miksi ihmeessä vanhusten ruoka on tällaista saastaa, joka tuskin kelpaisi edes sioille: http://yle.fi/uutiset/3-9191506
Ja tuosta kylmänä toimitettavasta saastasta vanhuksen pitää maksaa yli 8 euroa annokselta. Miksi vanhusten ateriat tilataan ryöstöhintaan tuollaiselta firmalta, eikä esimerkiksi valjasteta Woltia tai Foodoraa toimittamaan vanhuksille kunnollisia aterioita oikeista ravintoloista? Samaan hintaan ja halvemmallakin saa tilattua esimerkiksi uunituoretta Pizzaa kotiin.
Kommentit (54)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Samaan hintaan ja halvemmallakin saa tilattua esimerkiksi uunituoretta Pizzaa kotiin."
Anteeksi, että nauroin esittämällesi vaihtoehdolle.
Mitä naurettavaa tuossa vaihtoehdossa on? Käytin tätä tosin lähinnä kuvaamaan, että millaista palvelua samalla rahalla on saatavissa muualta, mutta myönnettäkööt, että kyllä itse söisin mieluummin tuoreen pizzan, kuin tuollaisen mikromoskan. Kumman itse valitsisit?
mistä saa tilattua pizzan kotiinkuljetettuna 8 eurolla?
Vierailija kirjoitti:
Eivät ne Woltin tuomat safkatkaan miltään kauhean hyvältä muovirasioissa näytä ravintolassa syötyyn verrattuna. Mikään ei kyllä estä vanhusta noita palveluita hyödyntämästä.
En kyllä kehtaisi haukkua mitään ruokaa tuohon sävyyn. Varmaan tiedät, etteivät nämä vanhukset mitään gurmeeta syöneet nuoruudessaan.
Ja tämä on hyvä perusteltu syy tarjota heille huonoa ruokaa vanhoilla päivillään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
"Samaan hintaan ja halvemmallakin saa tilattua esimerkiksi uunituoretta Pizzaa kotiin."
Mitä naurettavaa tuossa vaihtoehdossa on? Käytin tätä tosin lähinnä kuvaamaan, että millaista palvelua samalla rahalla on saatavissa muualta, mutta myönnettäkööt, että kyllä itse söisin mieluummin tuoreen pizzan, kuin tuollaisen mikromoskan. Kumman itse valitsisit?
Kahdeksan euron pizzoja saa monestakin paikasta ja useimmiten tilaamalla vähintään kaksi tai kolme, saa kuljetuksen ilmaiseksi, jos ei asu missään maan korvessa.
Vierailija kirjoitti:
Miksi ihmeessä vanhusten ruoka on tällaista saastaa, joka tuskin kelpaisi edes sioille: http://yle.fi/uutiset/3-9191506
Ja tuosta kylmänä toimitettavasta saastasta vanhuksen pitää maksaa yli 8 euroa annokselta. Miksi vanhusten ateriat tilataan ryöstöhintaan tuollaiselta firmalta, eikä esimerkiksi valjasteta Woltia tai Foodoraa toimittamaan vanhuksille kunnollisia aterioita oikeista ravintoloista? Samaan hintaan ja halvemmallakin saa tilattua esimerkiksi uunituoretta Pizzaa kotiin.
Eivät monetkaan vanhukset halua syödä jotain niin erikoista kuin pizzaa.
Artikkeli loppuu näin: "En malta odottaa, että saan huomenna syödäkseni jotakin mausteista. Jotakin, joka ei ole perunaa."
Minun omat päälle 70-v vanhempani eivät ainakaan voi elää ainuttakaan päivää ilman perunaruokaa. Ei niitä mitkään pasta- ja riisiruoat houkuta. Pitää olla perunoita ja soosia. Olivat joskus meillä jouluaterialla. Oli monen sortin laatikoita, mm. perunalaatikkoa, kinkku ja muut asiaan kuuluvat. Isäni tuli pöytään ja kysyi ensimmäisenä: Missäs perunat on?
Vierailija kirjoitti:
Artikkeli loppuu näin: "En malta odottaa, että saan huomenna syödäkseni jotakin mausteista. Jotakin, joka ei ole perunaa."
Minun omat päälle 70-v vanhempani eivät ainakaan voi elää ainuttakaan päivää ilman perunaruokaa. Ei niitä mitkään pasta- ja riisiruoat houkuta. Pitää olla perunoita ja soosia. Olivat joskus meillä jouluaterialla. Oli monen sortin laatikoita, mm. perunalaatikkoa, kinkku ja muut asiaan kuuluvat. Isäni tuli pöytään ja kysyi ensimmäisenä: Missäs perunat on?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kahdeksan euron pizzoja saa monestakin paikasta ja useimmiten tilaamalla vähintään kaksi tai kolme, saa kuljetuksen ilmaiseksi, jos ei asu missään maan korvessa.
jos haluaa vain yhden pizzan?
Sepä tässä on mielenkiintoista, että vanhoja kupataan mennen tullen. Kun et pysty ruokaasi enää järjestämään, tulee tämä kulkuruoka. Sen holtiton kustannus maksatetaan vanhuksella, ja sitten todetaan, että tulipas kotihoito halvaksi. Samalla vanhuksen lapset sidotaan vuosien rumbaan omalla kustannuksella kulkemaan pitkää matkaa. Ja taas tuli kotihoito halvaksi. Missään ei lasketa sitä, paljonko on ulkoistettujen kustannusten määrä. Eikä maksavalta taholta kysytä mitään.
Sitten menee mummolta hermot, kieltäytyy kalliista tuontiruuasta. Elää pullalla ja maidolla vuoden. Mikroateriat unohtaa syödä. Mutta kun ei voi mitään...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihanko oikeasti sinä kuvittelet, että suurille ikäluokille pizza on jotain eksoottista? Ikäluokalle, joka ensimmäisinä lähti viettämään lomansa Teneriffalla, Mallorcalla, Kreetalla, Kosilla, Sisiliassa, Italiassa Garda-järvellä jne? Suuret ikäluokat ovat reissanneet ympäri maailmaa paljon enemmän kuin vanhempansa aikoinaan ja jos he lapsuudessaan ja nuoruudessaan söivätkin kaurapuuroa, hernekeittoa, silakkalaatikkoa ja kansakoulun kammottavaa tillilihaa, niin ei se suinkaan tarkoita, että he haluaisivat syödä niitä vanhanakin.
Vanhuksille syötetään tuollaista, koska vanhuksia ei kuunnella, kun kunnat kilpailuttavat palveluitaan. Tämä tulee kuitenkin tulevaisuudessa muuttumaan, kun uudet vanhukset ovat vaativampia ruokansa suhteen. Uskon, että tulee olemaan paljon yrityksiä, jotka tuottavat näitä palveluita ja vanhus päättää itse, mistä yrityksestä palvelunsa ostaa. Eli vastaavia palveluita, kun on nämä erilaiset kauppakassipalvelut sekä ravintoloiden kotiinkuljetuspalvelut, mutta palvelu on räätälöity vanhuksille yksilöllisesti.
Vierailija kirjoitti:
Vanhuksille syötetään tuollaista, koska vanhuksia ei kuunnella, kun kunnat kilpailuttavat palveluitaan. Tämä tulee kuitenkin tulevaisuudessa muuttumaan, kun uudet vanhukset ovat vaativampia ruokansa suhteen. Uskon, että tulee olemaan paljon yrityksiä, jotka tuottavat näitä palveluita ja vanhus päättää itse, mistä yrityksestä palvelunsa ostaa. Eli vastaavia palveluita, kun on nämä erilaiset kauppakassipalvelut sekä ravintoloiden kotiinkuljetuspalvelut, mutta palvelu on räätälöity vanhuksille yksilöllisesti.
Ja lisään vielä, että tulevaisuudessa palvelu voi olla hyvin samantyyppinen kuin lounasravintolat eli on tarjolla kolme erilaista maukasta kotiruokaa ja niistä voi valita, mitä ottaa. Kotiinkuljetuksen järjestää mahdollisesti jokin toinen yritys. Viikonlopuksi vanhus voi tilata vaikkapa kunnon pihvin aurajuustoperunoilla. Vielä, kun saadaan Alkon monopoli rikki, voi vanhus tilata vielä 2,5 dl pullon punaviiniä ateriansa kyytipojaksi.
Uskomatonta sontaa. Minä syön 6,30 eurolla työpaikkaravintolassa näin hyvin: http://www.palmia.fi/fi/lounasravintolat/71f91837-ac66-e511-8110-005056…
Tuo vanhusten ateria ei ole kuin kaksi euroa arvoltaan.
Minua jäi lähinnä mietityttämään kuka haluaa ruuat viikoksi kerralla jostakin ateriapalvelusta valmiin listan mukaan. Jos vanhus pystyy lämmittämään ruuan itse, miksi hän ei pääsi itse myös kauppaan valitsemaan vaikka mieleisiään valmisaterioita.
Vierailija kirjoitti:
Minua jäi lähinnä mietityttämään kuka haluaa ruuat viikoksi kerralla jostakin ateriapalvelusta valmiin listan mukaan. Jos vanhus pystyy lämmittämään ruuan itse, miksi hän ei pääsi itse myös kauppaan valitsemaan vaikka mieleisiään valmisaterioita.
No jos ei ihan oikeasti pääse sinne kauppaan?
Tuohon ei kuulu edes maitoa/piimää saatikka leipää.Saatika kunnon salaatti.Todella kallis ateria jossa proteiinimäärä vaatimaton.Käsittämätönt ettei tuoretta, samana päivänä valmistettua lähiruokaa voi toimittaa vanhuksille kotiin.Tämä on ihan tahdon asia ja virkamiesten kyvyttömyyttä hoitaa asia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin, sinä söisit.
Monilla vanhuksilla tilanne on täysin toisenlainen eli he ovat ns. perunakansaa.
Niinhän kaikki sanovat... Tuntuu, että aliarvioit vanhusten ruokailu- ja makutottumukset melko pahasti.
En, vaan sinä paasaat täysin tietämättömänä ja oletat, että vehnäjauhoista leivottu pizza on parempi vaihtoehto kuin lihakastike ja perunamuusi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No jos ei ihan oikeasti pääse sinne kauppaan?
Koti ilman palveluja tuskin on silloin enää vanhukselle paras asumismuoto.
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi iäkäs isoisäni, joka sairastaa Alzheimeria ja toipuu lonkkaleikkauksesta haluaa ruoat kotiin. Aiemmin hän pystyi käymään kaupassa, mutta heikon muistinsa vuoksi hän ja (menehtynyt) isoäiti, jolla oli myös muistiongelma ostivat aivan liikaa ruokaa mätänemään. Omaiset asuvat kauempana, joten he eivät päässet auttamaan heitä riittävän usein. Kotipalvelun hankkiminen oli erittäin vaikeaa kahdelle älykkäälle ihmiselle, joiden muisti petti.
Kotipalvelu käy isoisän luona kolme kertaa päivässä ja lämmittää hänelle oikeasti erittäin hyvät ja hänelle mieleiset tilatut ateriat tai usein puolet niistä, koska hän on pieniruokainen. Hänelle tuodaan myös valmisaterioita kaupasta samalla, kun hän saa mehukeittoja, juustoa, vihanneksia ja hedelmiä jne.
Isoisä - 94-vuotias - nauraisi katketakseen, jos joku ehdottaisi pitsan tilaamista...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Esimerkiksi iäkäs isoisäni, joka sairastaa Alzheimeria ja toipuu lonkkaleikkauksesta haluaa ruoat kotiin. Aiemmin hän pystyi käymään kaupassa, mutta heikon muistinsa vuoksi hän ja (menehtynyt) isoäiti, jolla oli myös muistiongelma ostivat aivan liikaa ruokaa mätänemään. Omaiset asuvat kauempana, joten he eivät päässet auttamaan heitä riittävän usein. Kotipalvelun hankkiminen oli erittäin vaikeaa kahdelle älykkäälle ihmiselle, joiden muisti petti.
Kotipalvelu käy isoisän luona kolme kertaa päivässä ja lämmittää hänelle oikeasti erittäin hyvät ja hänelle mieleiset tilatut ateriat tai usein puolet niistä, koska hän on pieniruokainen. Hänelle tuodaan myös valmisaterioita kaupasta samalla, kun hän saa mehukeittoja, juustoa, vihanneksia ja hedelmiä jne.
Isoisä - 94-vuotias - nauraisi katketakseen, jos joku ehdottaisi pitsan tilaamista...
Ruokapalvelu tuossa tilanteessa on muuta kuin se että ruoka tuotaisiin kerran viikossa kotiovelle.
Miettikääpä omia isovanhempianne: söisivätkö todella mieluummin pizzaa kuin noita annoksia, joissa oli myös jälkiruoka?
Mutta kuinka moni meistä ottaisi lounasruuaksi tuollaisen annoksen? Veikkaan, että aika moni sellainen, jolla olisi vain mikro annoksen lämmittämiseen. Hinta on kyllä kieltämättä hirmuinen, vaikka olisikin halvin.
Kouluruuat nuo annokset ainakin päihittävät mennen tullen! Selvä silminhavaittava ero kouluruokiin on siinä, että ruoka-ainekset ovat selvästi tunnistettavissa, ja kalapihvi oli maistunut kalalle. Jopa kinkkukiusaus näytti kinkkukiusaukselta, mitä ei voi kaikista kouluissa tarjotuista sanoa.
Eivät ne Woltin tuomat safkatkaan miltään kauhean hyvältä muovirasioissa näytä ravintolassa syötyyn verrattuna. Mikään ei kyllä estä vanhusta noita palveluita hyödyntämästä.
En kyllä kehtaisi haukkua mitään ruokaa tuohon sävyyn. Varmaan tiedät, etteivät nämä vanhukset mitään gurmeeta syöneet nuoruudessaan.