Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Miksi painon pitää nousta raskausaikana?

Vierailija
30.09.2016 |

Siis ymmärrän sen, että sikiö, lapsivesi, kohtu jne. nostaa painoa sen 6-8kg, mutta miksi normaalina painonnousuna sitten pidetään vaikkapa 8-20kg? Tai siis kerääkö elimistö jotenkin helpommin raskausaikana rasvaa, vai miksi on normaalia/ok lihoa raskausaikana vaikkapa 10kg? En tuomitse/moiti ketään, olen itse raskaana ja lähtö BMI:ni oli hippasen vajaa 25 (165/67), eli en ole mikään hoikka itsekään. Olen nyt 29. raskausviikolla, ja paino on noussut kokonaisuudessaan vähän reilut 3kg, ja neuvolan täti on alusta asti sanonut että painoa ei tarvitsisi paljon tulla, ja hänen mukaansa tuo on "pysynyt kohtuudessa". Koen siis että paino ei saisi hirveästi nousta edes tuosta, mutta silti keskustelupalstoja lukiessa olen huomannut että on ihan tavallista, että paino on noussut näillä viikoilla vaikkapa 6-10kg vaikka paino ennen raskautta on ollut ihan normaali eikä mikään kauhean alhainen. Mikä painonnousu siis oikeasti edes on ok, ja mikä on vaan lihomista? Miksi eri terkkarit väittää ihan muuta, samoista lukemista toiset kannustaa ja toiset moittii?

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osa painonnoususta voi olla nestettä. Jos synnytyksen jälkeen muutamassa päivässä paino tippuu kymmenisen kiloa, niin ymmärrät varmaan, että se ei ole rasvaa.

Vierailija
2/9 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

raskaus yleensä myös kerryttää nestettä kehoon eli turvottaa kai se 5 kg on minimi mitä pitäisi tulla painoa lisää ja suurimmalle osalle varmaan tulee 10 tai enemmän

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viisas terkkari ei kyttää vaakalukemia, eikä varsinkaan kommentoi niitä, vaan tarkastelee painoa osana raskaana olevan kokonaishyvinvointia. 

Vierailija
4/9 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No se rasva on sitä maitoa, joka olisi tarkoitus imettää siihen vauvaan sitten aikanaan. Keskimmäisen kohdalla mulla ei paino paljoa yli 6kg noussut (vauva painoi 4.5kg, istukka 1kg), kun en pystynyt syömään mitään. Normipainoinen olin kun jäin vauvaa odottamaan. Enpä sitten imettänyt, kun ei ollut mistä imettää. Mutta normipainoisella 10-12kg painonnousua on ihan riittävästi, ei sitä 20kg tarvii tulla.

Vierailija
5/9 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä miten sitä voi laskea mikä on ok. Itselläni tuli molemmissa raskauksissa yli 20 kiloa, mutta se oli turvotusta joka häipyi hyvin pian itsekseen synnytyksen jälkeen, takaisin sinne normaaliin joka minulla oli tuolloin 174cm/+- 50 kiloa. Minulla terkka ei kyllä mitenkään moittinut tai mitään, onneksi, luulen ettei mikään laihdutusyritys olisi ollut tuossa tilanteessa mitenkään hyvä juttu sikiön kannalta.

Vierailija
6/9 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuossa on kerrottu, mistä painonnousu koostuu raskausaikana: https://www.libero.fi/sinun-vaiheesi/artikkelit/raskaana--/painonnousu-…

Vierailija
7/9 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo turvotuksen ymmärrän kyllä, se on ihan eri asia. Mutta siis eikö imetyksessä voi käyttää niitä rasvavarastoja joita jo on, vai pitääkö ne aina muodostua raskauden aikana? :D Tai siis jos ajatellaan et itsekin oon normaalipainon ylärajoilla, eli rasvaakin mussa on, niin eikö ne riitä sen imetyksen turvaamaan. Ymmärrän kyllä, että jos odottaja on tosi hoikka, eikä rasvaa oikeasti ole yhtään ennen raskautta, sitä pitää kertyä. Ap

Vierailija
8/9 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös veren määrä nousee. Ja tämän lisäksi raskauden aikana aineenvaihdunta muuttuu niin, että se voi vastata metabolista oireyhtymää. Raskauden aikaisen painonnousun tarkoituksena on turvata imetyksen onnistuminen ja synnytyksestä palautuminen. Mulla on muuten tästä asiasta sellainen henkilökohtainen kokemus, että kun mulle ei ensimmäisen raskauden jälkeen jäänyt oikeastaan raskauskiloja, imetys kuivatti kehoa tosi paljon ja nälkä oli valtava. Limakalvot kuivuivat niin, että ne olivat vuodenkin päästä synnytyksestä vielä tosi pahassa kunnossa (en esim. voinut käyttää kuukuppia) ja kantapäät halkeilivat, vaikka rasvasin niitä ahkerasti. Toisella kerralla kiloja jäi, ja silloin tuota ihon ja limakalvojen kuivumista ei tapahtunut eikä ruokaakaan tarvinnut olla joka hetki mättämässä. Se juttu painonnousussa vielä on, että paino nousee yleensä ensimmäisessä raskaudessa vähiten ja seuraavissa raskauksissa enemmän.

Vierailija
9/9 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja en siis yritä mitenkään laihduttaa/estää painon nousua, ihmettelen vaan et miksi sitä pidetään ihan normaalina että paino nousee paljonkin, mut oma terkkari tuntuu olevan sitä mieltä että kiloja ei saisi tulla.. Ap