Suosittele hyvää tuulipukua syksyn ulkoiluun esim. lasten kanssa
Millainen tuulipuku kannattaa ostaa kun ulkona on paljon joka päivä? Miten pukeudutte esim. puistoon? Hyviä merkkejä?
Kommentit (22)
Eiköhän kaikki kuoripuvut ole hyviä, en minä ainakaan ole yhtään saanut puhki ennenkuin olen kyllästynyt.
Tosin en kauheasti kaupungilla kuoripukua käytä. Välillä kun on oikein kaatosade vedän päälleni valkoisen vähän pidemmän ellokselta tilaamani ahkkan kuoritakin, siinä on kiva parkamainen malli.
Vierailija kirjoitti:
Eiköhän kaikki kuoripuvut ole hyviä, en minä ainakaan ole yhtään saanut puhki ennenkuin olen kyllästynyt.
Tosin en kauheasti kaupungilla kuoripukua käytä. Välillä kun on oikein kaatosade vedän päälleni valkoisen vähän pidemmän ellokselta tilaamani ahkkan kuoritakin, siinä on kiva parkamainen malli.
On niissä eroja kuitenkin. Mulla on Raiskin takki ja nuo Haglöfsin housut, ja se Raiskin takki on tosi hiostava. Housuja taas voi käyttää tarvittaessa vaikka sisällä, kun ovat niin hengittävät.
Niin, ja ne Raiskin housut ovat menneet puhki jo aikoja sitten.
Haglöfs on paras, arvokkaita, mutta erittäin kestäviä ja päällä miellyttäviä.
Mikä on kuoripuku? Onko se eri asia kuin tuulipuku?
Vierailija kirjoitti:
Mikä on kuoripuku? Onko se eri asia kuin tuulipuku?
Se on kosteutta tai jopa vesisadetta pitävä ulkoilupuku. On erilainen kuin tuulipuku, tuulipuku ei pidä vettä tai kosteutta.
Mulla ei ole mitään kunnon ulkoiluvaatteita, vain joku vanha tuulipuku joka ei pidä vettä eikä kunnolla tuultakaan. Nyt ajattelin jotain uutta tuulipukua joka olisi vähän vahvempaa ja pitävämpää kangasta. Mutta sittenhän mun kannattaisikin ostaa kuoripuku uuden tuulipuvun sijasta jos kerran uusikaan tuulipuku ei pidä vettä eikä edes kosteutta.
Vierailija kirjoitti:
Mulla ei ole mitään kunnon ulkoiluvaatteita, vain joku vanha tuulipuku joka ei pidä vettä eikä kunnolla tuultakaan. Nyt ajattelin jotain uutta tuulipukua joka olisi vähän vahvempaa ja pitävämpää kangasta. Mutta sittenhän mun kannattaisikin ostaa kuoripuku uuden tuulipuvun sijasta jos kerran uusikaan tuulipuku ei pidä vettä eikä edes kosteutta.
No tuulipuku ei ole sellaista kangasta, joka olisi vedenkestävää, eikä sen saumatkaan ole vedenkestäviä.
Ja kun sitä pukua valitset, sovittele huolella. Osta mieluummin vähän liian iso kuin juuri sopiva, että alle mahtuu siittävästi vaatetta. Ulkona liikkuessa näkee liiankin usein todella ahtaita ulkoilupusakoita: helma pyrkii nousemaan melkein vyötärölle, kaikki jenkkakahvat ja muhkurat näkyvät, ne liian tiukat läskiin kaivautuneet rintsikatkin. Luulisi, ettei tuollainen vaate ole edes mukava päällä. Ja mikä pahinta, monesti takki näyttää ihan uudelta. Nettikaupastakin ostetun vaatteen voi vaihtaa, jos huomaa tilanneensa sopimattoman koon. Turha kuvitella, että kyllä minä ihan kohta laihdun ja sitten tämä on sopiva. Et laihdu!
Kuinka hyvin kuoripuku pitää vettä? Voiko sillä korvata sadeasun kaatosateessakin?
Ostin juuri puoleen hintaan Ice peakin takin. Pitäisi olla vedenpitävä teipatuilla samoilla mutta silti hengittävä.Edellinen oli saman merkkinen ja piti kyllä lupaukset kunnes pesin itse takin piloille.Kannattaa tutkia ne pahvilipareet jotka kertoo vedenpitävyydestä ym. Samoilla merkeillä eri tarkoituksiin erilaisia ominaisuuksia. Lasten kanssa pihalla kannattanee valita se vedenpitävä, etkä tarvitse lisäksi sadeasua.
Ihan samat kyselyt syksystä toiseen... ensin kysellään tuulipukua, sitten ihmetellään kuoripuvun ja tuulipuvun eroja ja sitten mietitään, pärjääkö kuoripuvulla vesisateessa ja kuinka rankassa. Ihan samaa rataa siis aina nämä keskustelut, liekö sama aloittaja hämmentämässä?
Tai sitten syksyn sateet ja tuulet saavat tuulipuvun käyttäjät aktivoitumaan parempia varusteita etsimään kun huomaavat että vesi tuuli tulee kamppeista sisään ja se onkin takin sisällä hyytävän kylmää toisin kuin kesällä. Elämäntilanteet muuttuvat eikä edellisenä syksynä ole ollut välttämättä samanlaista tarvetta hyville ulkoilukamppeille.
Vierailija kirjoitti:
Ihan samat kyselyt syksystä toiseen... ensin kysellään tuulipukua, sitten ihmetellään kuoripuvun ja tuulipuvun eroja ja sitten mietitään, pärjääkö kuoripuvulla vesisateessa ja kuinka rankassa. Ihan samaa rataa siis aina nämä keskustelut, liekö sama aloittaja hämmentämässä?
En ole näitä keskusteluja lukenut, mutta hämmentäviä nämä takit tosiaan ovat. Itse en tykkää ulkonäkön puolesta urheilukauppojen kuoritakeista. Olen hankkinut polyuretaanista valmistetun, kauniisti vuoratun hipsteritakin, jonka tuotetiedoissa ei mainittu että saumoja ei oltu teipattu -> ei pitänyt vettä. Olin jo hankkimaisillani kauniin trenssin, jota markkinoitiin nimellä "mac", mutta sekin oli vettähylkivä eikä vedenpitävä. Nyt olen taas lähtöpisteessä.
Gore-texiä mulla oli joskus monta vuotta sitten, mutta asu oli niin ruma, ettei sitä tullut juuri käytettyä muuten kuin juostessa, ja pitkällä lenkillä sekin päästi harteista vettä läpi.
Mulla on tuulipuku jossa on sisäpuolella kosteudelta suojaava pinnoite mutta ei se todellakaan tee siitä sadeasua. Verkkovuoren läpi näkee että kankaan sisäpuoli on valkoisen harmaa vaikka kangas ulkoapäin on vihreä/musta. Kesällä pyöräilin runsaassa vesisateessa 10 km matkan, takin alla oli vain lyhythihainen paita ja jestas että oli kylmä ja märkä kun lämmintä oli vähän reilu 10 astetta ja jääkylmä vesi meni takista läpi.
Vierailija kirjoitti:
Olen hankkinut polyuretaanista valmistetun, kauniisti vuoratun hipsteritakin, jonka tuotetiedoissa ei mainittu että saumoja ei oltu teipattu -> ei pitänyt vettä. Olin jo hankkimaisillani kauniin trenssin, jota markkinoitiin nimellä "mac", mutta sekin oli vettähylkivä eikä vedenpitävä.
Tiedän tuon tunteen miten keljuttaa kun kuvittelee että takki pitää vettä mutta sitten kylmä vesinoro löytääkin tiensä sisään jostain sauman välistä. Tai kun kuvittelee että kangas on vedenpitävä ja sitten kunnon vesisateessa vesi imeytyykin siitä lävitse niin että on aivan märkänä.
Mun kaverilla on Raiskin kuoripuku. Hän kehui että DrymaxX-kankaasta ei tule vesi läpi vaikka sataa kaatamalla kun hän pyöräilee töihin.
Vierailija kirjoitti:
Haglöfs on paras, arvokkaita, mutta erittäin kestäviä ja päällä miellyttäviä.
Minä kerran koitin päälle Haglöfsin takkia. Oli todella miellyttävä mutta voi kun oliskin rahaa sellaiseen.
Kuorivaatteet päälle ja menoksi niin ei sade haittaa.
Jos on varaa panostaa, niin Haglöfsin gore-tex-puku. Mulla on Haglöfsin housut ja ne ovat todella hengittävät ja kestävät.