Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko asunnon omarahoitusosuus 30 % kaikissa pankeissa?

Vierailija
30.09.2016 |

Hei,

Ilman, että minun täytyy käydä juoksemassa juttelemassa asuntolainasta useassa eri pankissa, tietäisiköhän joku täällä, onko kaikilla pankeilla sama käytäntö nykyään? Kysyin S-Pankilta asuntolainasta, ja he sanoivat että pääkaupunkiseudulla asunto itsessään toimii vakuutena 70 % lainasta, ja loput 30 % pitää olla itsellä joko käteisenä tai reaaliomaisuutena.

Jos oletetaan, että asunto pääkaupunkiseudulla maksaa vähintään 150 000, pitäisi olla 45 000 säästössä (en ole remonttitaitoinen, joten ei voi ostaa ihan mörskää ja rempata, tosin remonttiinkin pitäisi saada lainaa). Minulla menisi 10 vuotta tuon säästämiseen (saan vuodessa säästöön 4000-4500 euroa), eli ei mitään realistista mahdollisuutta omistusasuntoon (nyt säästössä 9000 euroa, kaksi vuotta olen säästänyt).

Kommentit (6)

Vierailija
1/6 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tervetuloa reaalimaailmaan.

Ei omistusasumista ole tarkoitettu kaikille. Jos kuitenkin haluat päästä siihen aateliskastiin nopeasti niin voit hankkia itsellesi paremmin pakatun työn tai iltatyön päivätyön lisäksi. Voit myös hankkia asunnon yhdessä jonkun toisen naisen kanssa, silloin sinun pitää maksaa asunnosta vain puolet. Alle puolella et kuitenkaan selviä koska nainen ei voi lompakkoloisia toisen naisen kanssa.

Vierailija
2/6 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

Ilmeisesti nämä säännöt ovat tiukentuneet huomattavasti viime vuosina. EU:n sisäistä harmonisointia. En ole varma onko omarahoitusosuus noin suuri kaikissa pankeissa, mutta kovin suuria eroja ei kai ole.

Minä sain OP:sta vuosi sitten lainaa siten, että ostettava talo oli 80% vakuudesta ja loput 20% sain vakuutta vanhemmiltani (panttikirja heidän omistamasta talosta). En siis joutunut laittamaan säästöjä lainkaan kiinni. Ymmärtääkseni tämäkin on muuttunut ja tämän vuoden puolella vaaditaan kaikkialla 10% käteistä.

Olisiko sinulla mahdollista saada takaajia, jotta et joutuisi säästämään noin suurta summaa? Nykyään vaaditaan kai aina reaalitakaus, eli henkilötakaajia ei voi enää käyttää...

En nyt laita päätäni pantiksi näistä asioista, koska kaikki pankit eivät taida ihan vielä noudattaa kirjaimellisesti kaikkia sääntöjä, mutta merkittävää tiukentumista niissä on tapahtunut. On tehty tavalliselle palkansaajalle oman kodin ostaminen vaikeaksi... :(

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/6 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ai niin, sen verran vielä jatkoa edelliseen, että ostamani talo oli huonokuntoinen (ja melko halpa) puutalo Varsinais-Suomessa. Nordea (Aleksanterinkatu) nauroi minut pihalle, ei olisi suostunut antamaan talolle mitään vakuusarvoa ja olisi myös halunnut 10% käteisenä. Eli olisin joutunut hankkimaan 10% käteistä ja vakuuksia 90%.

Vierailija
4/6 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta aluksi aso-asunto. Vuokra halvempi ja maksat sen 45 000 lainaa. Mutta itsekin olen samaa pohtinut, ja siitä on tehty myös tutkimuksia ja artikkeleita, että ei nykyään enää nuoret tule pääsemään samaan nousukauden elintasoon kuin aiemmin.

Vierailija
5/6 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
6/6 |
30.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pankeiltahan voi myös ostaa takauksen, jos omia takaajia ei ole. Meillä oli viime vuoden lopussa 10% omaa rahaa ja puuttuvalle 20%lle ostimme valtiontakauksen.