Vinkkejä reseptien säästämiseen - miten säilötte hyväksi havaitut reseptit?
Tuntuu, että reseptini ovat aivan levällään, kun osa on kirjoissa, osa irtolehtisinä, osa kuvankaappauksina kavereilta ja osa nettisivuilla. Mietin, että olisiko järkevämpää kopioida hyvät reseptit johonkin lehtiseen, vai pikemminkin luoda joku järkevä (mikä?) tapa tallentaa ne sähköisesti. Mikähän olisi paras tapa sähköiseen tallennukseen, jotta niitä olisi helppo tarvittaessa hakea koneelta.
Miten te säilötte hyvät reseptinne?
Kommentit (29)
Vierailija kirjoitti:
Olen kokeillut vaikka mitä pilvipalveluja sillä ajatuksella että reseptit olisivat etsittävissä ryhmittäin (siis vaikka Leivonta, Liharuoat jne) tai myös ruoka-aineittain (lähinnä tageilla esim. kermaviili, tomaatti) ja tällä hetkellä käytössä ovat Evernote, johon tuli kyllä huononnus sillä ei anna käyttää sovellusta kuin kahdella laitteella / tili eli enää ei onnistu niin että läppärillä hallinnoin reseptejä joita katson kännykällä kaupassa etsiessäni sopivaa ruokaohjetta sekä tabletilla keittiössä ruokaa laittaessani. Tuo nyt kuitenkin on pisimpään ollut käytössä ja pyrin pikkuhiljaa siirtämään KAIKKI reseptini sähköiseen muotoon, olen siis kerännyt keittokirjojakin jo yhden kirjahyllyllisen verran + kaiken maailman irtolippuset...
Äh, tuonne jäi turhaa ovat, mutta piti sanoa vielä perinteisestä sähköpostista, että sekin on ehkä turvallisempi kuin Evernote, jonka kehittäminen voi kaatua päivänä minä hyvänsä, joku gmail nyt tuskin koskaan ja tallennustilaakin on vaikka kuinka + kuviakin!
Kirjoitan parhaat reseptit vihkoon ja kotona olevissa keittokirjoissa olevat reseptit merkkaan ihan reilusti kynällä.
Vierailija kirjoitti:
Kirjoitan parhaat reseptit vihkoon ja kotona olevissa keittokirjoissa olevat reseptit merkkaan ihan reilusti kynällä.
Haha, mulla on näitä vihkoja kymmenittäin noiden kirjahyllyn täyttävien keittokirjojen lisäksi, etsi sieltä sitten vauhdissa se mitä milloinkin tarvitset :) t. kakkonen
Mä vieläkin muistan ekat kotitietokoneet 80 - luvulla. Kun ne tulivat niin meille kerrottiin että yksi hyvä käyttötarkoitus olisi reseptien säilyttäminen tietokoneessa. Huvitti jo silloin.
Meillä reseptit säilyvät ikivanhan muistikirjan välissä paperille kirjoitettuna. Netistäkin ne printataan paperille kun ei koskaan tiedä häviääkö joku sivusto huomenna... Mulla on toki näistä nykyään varakopio eli olen ottanut reseptimuistiinpanoista valokuvat.
Puhelimelle on sovellukset ainakin -> My recipe box on suomenkielinen sekä on myös nimellä Keittokirja
Paprika 3 nimiseen appsiin puhelimessa. Siitä niitä pystyy myös jakamaan toisille tarvittaessa, esim. lähettämään jonkun reseptin toiselle whatsappissa tai postaamaan someen. Olen tehnyt itselleni tuonne paprikaan ryhmittelyjä ruoille kuten Aamupalat Keitot Kalaruoat Salaatit jne ja niillä sitten tagaan kunkin reseptin.
Mullakin osittain sekaisin , on kirjoissa , mapeissa ja irrallaan mutta nyt otin käyttöön kirjan johon kirjoitan mieluisimmat reseptit helpottaakseni löytämistä ja muita koitan järjestellä vielä mappeihin ja muihin vihkoihin .
Kyllä ihan paperinen vihko on musta paras. Ei tarvitse näprätä puhelimen kanssa ruokaa laittaessa tai miettiä mikä palvelu on paras ja pitkäikäisin.
tietokoneelle googlaa -> näin luot oman soppa 365 keittokirjasi poistaa asetuksissa vaan täpän julkinen
Omakannastahan ne respetit löytyy, siellä ne voi laittaa myös uusintaan.
Joku mappi ja muovitaskut? Vai muovitus. Mutta osa muovitaskuista on sitä mallia että se tarttuu paperiin, irrottaa tekstin ja sotkee, pitää tarkasti miettiä niiden laatua. Valokuva-albumi tai muistikirja? Jos haluaa ekologista, sitten joku muu niksi. Entä sähköisenä myös tallennus ja luku..? Kaikki hajoaa joskus, eli varakappale voi olla.
Tuota noin, mitä ..ttua? Reseptit on tallessa reseptikeskuksessa josta ammattilaiset ne näkevät. Muualle niitä ei tarvitse säilöä, luuseri.
Vierailija kirjoitti:
Tuota noin, mitä ..ttua? Reseptit on tallessa reseptikeskuksessa josta ammattilaiset ne näkevät. Muualle niitä ei tarvitse säilöä, luuseri.
Anteeksi, ymmärsin nyt koko jutun ihan väärin. Otsikon perusteella ajattelin ihan muita reseptejä ja väärinkäyttöä.
Vierailija kirjoitti:
Omakannastahan ne respetit löytyy, siellä ne voi laittaa myös uusintaan.
Ammattilaisilla on 24/7 oikeus poistaa resepti käytöstä. Ei liity omakanta vaan lääkärin oikeus tehdä resepteille mitä lystää.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyödytä jos lääkäri poistaa reseptin käytöstä. Tähän on oikeus niin kauan kuin on tunnarit olemassa.
Olen kokeillut vaikka mitä pilvipalveluja sillä ajatuksella että reseptit olisivat etsittävissä ryhmittäin (siis vaikka Leivonta, Liharuoat jne) tai myös ruoka-aineittain (lähinnä tageilla esim. kermaviili, tomaatti) ja tällä hetkellä käytössä ovat Evernote, johon tuli kyllä huononnus sillä ei anna käyttää sovellusta kuin kahdella laitteella / tili eli enää ei onnistu niin että läppärillä hallinnoin reseptejä joita katson kännykällä kaupassa etsiessäni sopivaa ruokaohjetta sekä tabletilla keittiössä ruokaa laittaessani. Tuo nyt kuitenkin on pisimpään ollut käytössä ja pyrin pikkuhiljaa siirtämään KAIKKI reseptini sähköiseen muotoon, olen siis kerännyt keittokirjojakin jo yhden kirjahyllyllisen verran + kaiken maailman irtolippuset...