Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Katuva teini-ikäinen kiusaaja täällä

28.09.2016 |

Meen suoraan nyt asiaan.

Eli mä olen yläasteikäinen kiusaaja. Tajusin sen eilen.

Millä tavalla oon kiusaaja?

Mun luokalla on yks tyyppi, nimetään se vaikka X:ks. Se oli mun kanssa samalla luokalla kans ala-asteella, jolloin mua kiusattiin koulussa. X oli yks ainoista tyypeistä, joka ei kiusannu mua, oli aina mulle ystävällinen ja kohtelias ja tänkin jälkeen, kun mä aloin kiusaamaan sitä, se ei edelleenkää vihaa mua.

Eli se, kun mä aloin kiusaamaan sitä, alko joskus ala-asteen lopussa. Se kaikki alko siitä, kun mä tein sille yhden "pilan", jonka seurauksena sitä alettiin dissaamaan ja jonka takia X itekin nolostui.

Sen jälkeen mä oon muun muassa häirinny sen elämää tosi paljon, nauranut sille tunnilla kun se lukee, haukkunu sitä joka ikiselle mun kaverille (joita on siis jotain yli 70 ainakin, monesta eri kaupungista), nauranu sille tahallaan mun kavereiden kanssa silleen että se oli siinä vieressä ja tajus että me naurettiin sille, puhuin siitä pahaa mun kavereille jotka ei ollu koskaan edes tavannu tätä henkilöä (ja sain nekin vihaamaan sitä), löysin siitä netistä pari vuotta vanhoja noloja juttuja joita sitten linkitin mun kaikille kavereille, ja niin edelleen. Lista on loputon, ja tossa ei todellakaan ollu kaikki. Ja mä luulin, että se oli paska tyyppi mua kohtaan, ja sain jotku tähän (aikoja sitten) puuttuneet opettajatkin uskomaan mua.

Ja mä menin jossai vaihees kysyy siltä että vihaako se mua, se sanoi että ei. Ihmettelen.

Mä en edes tajunnu että mä olen kiusaaja, kunnes eilen jotenkin mun silmät avautu kun mun hyvä kaveri selitti mulle miten sitä kiusataan koulussa. Ja mä en haluu enää kiusata X:ää, tänään koulus mä en edes pystyny katsomaan siihen päin kun mä vaan mietin mitä paskaa oon tehny sille.

Mitä mä voisin tehdä hyvittääkseni tän? Mä teen oikeesti mitä tahansa.

Kommentit (33)

Vierailija
1/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi karma cafe tarjoilee sulle mitä ansaitset!

Vierailija
2/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

anonyymiperkele kirjoitti:

Ensin pyydät kiusaamaltasi ihmiseltä vilpittömästi anteeksi ja sitten kysyt häneltä, että mitä voit tehdä hyvittääksesi.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi karma cafe tarjoilee sulle mitä ansaitset!

Sitä mä toivonkin. Haluaisin vaihtaa osii mun kaverin kanssa jota kiusataan, koska mä ansaitsen sen, se ei.

Vierailija
4/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ensin pyydät kiusaamaltasi ihmiseltä vilpittömästi anteeksi ja sitten kysyt häneltä, että mitä voit tehdä hyvittääksesi.

Mä olen pyytänyt anteeks, se sanoi sillon ettei haittaa. Mä haluaisin kuitenkin tehdä jotain konkreettista hyvää sille.

En tajuu miten oon voinu olla näin paska ihminen.

Vierailija
5/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi kiusasit? Varsinkin, kun "X" vaikuttaa niin mukavalta :/

Vierailija
6/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

:(

Vierailija
7/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen pyytänyt anteeks, se sanoi sillon ettei haittaa. Mä haluaisin kuitenkin tehdä jotain konkreettista hyvää sille.

X on harvinaisen jalo tyyppi.

Vierailija
8/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tajunnut että se on kiusaamista.

Vierailija
9/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

X on harvinaisen jalo tyyppi.

Mä tiedän.

Vierailija
10/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta et vaikuta penaalin terävämmältä kynältä jos et edes tästä tajunnut, että kiusaat:

puhuin siitä pahaa mun kavereille jotka ei ollu koskaan edes tavannu tätä henkilöä (ja sain nekin vihaamaan sitä).

Vierailija
11/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

voisit kertoa X:lle ettei kiusaamisen syy liittynyt millään tapaa häneen (koska tää on se mitä monet kiusatut alitajuisesti uskoo).

Vierailija
12/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, mutta et vaikuta penaalin terävämmältä kynältä jos et edes tästä tajunnut, että kiusaat:

puhuin siitä pahaa mun kavereille jotka ei ollu koskaan edes tavannu tätä henkilöä (ja sain nekin vihaamaan sitä).

No mä olin niin paska tyyppi ja ajattelin ettei X välitä kun se vaikutti aina niin iloselta.

Jälkeepäin sain kuulla et se on ton takii ollu tosi masentunu.

Vierailija
13/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä anteeksi, älä kiusaa enää ja koska oot jaksanut jauhaa hänestä kaikkea paskaa, jaksat varmaan myös perua sanasi näille 70:lle kaverillesi ja korjata asiat, että x voi käydä koulunsa ilman kiusaamista loppuun. Se on sinun velvollisuutesi. Luultavasti olet ehkä tuhonnut hänen elämänsä, koulukiusaaminen voi jättää hirveät jäljet.

Sen jälkeen kun olet korjannut tekemäsi ja sanomasi, niin sitten annat olla. Etkä kiusaa ketään enää koskaan.

Vierailija
14/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos teet noin, eli korjaat asiat, kadut ja olet jatkossa parempi ihminen, saatat ihan oikeasti pelastaa x:n elämän. Kiusatulla todennäköisesti on tosi huono itsetunto, ja hän pitää itseään arvottomana, mutta kun huomaa mitä teet hänen eteen ja olet vilpittömästi pahoillasi, hänkin ymmärtää ettei ole ansainnut tuollaista paskaa ja ehkä ymmärtää olevansa arvokas, myös sinun mielestäsi ap. T. 15

Vierailija
15/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kestänyt hänen ystävällisyyttään, kun muut olivat sulle ilkeitä? Jotenkin se vain korosti tilanteesi kurjuutta? Päättelit, että kun laitat tämän yhden maksamaan, se auttaa asemaasi muiden silmissä? Saattaa olla tottakin osittain, lapset pelkäävät koulussa sosiaalisen asemansa puolesta ja pelon ajamina tekevät asioita, joita saa sitten hävetä ja katua.

Toisaalta, ilman häpeää ja katumusta kasvaa yksinkertaisempia aikuisia. Sellaisia, jotka osaavat vain tuomita.

Vierailija
16/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja jos teet noin, eli korjaat asiat, kadut ja olet jatkossa parempi ihminen, saatat ihan oikeasti pelastaa x:n elämän. Kiusatulla todennäköisesti on tosi huono itsetunto, ja hän pitää itseään arvottomana, mutta kun huomaa mitä teet hänen eteen ja olet vilpittömästi pahoillasi, hänkin ymmärtää ettei ole ansainnut tuollaista paskaa ja ehkä ymmärtää olevansa arvokas, myös sinun mielestäsi ap. T. 15

Todellakin aion korjata asiat. Mä olen jo sanonut muutamalle mun kaverille (jotka on haukkunu sitä) et lopettais koska ei X oo tehny mitään niille. Enkä enää ikinä kiusaa ketään.

Vierailija
17/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hei,

voisitkohan kertoa sille tyypille, että sua vaivaa aiempi käytöksesi häntä kohtaan? Jos häntä on satuttanut kiusaamisesi, ehkä hänellekin tekisi hyvää vielä kuulla, ettei vika ole ollut hänessä, vaan kiusaajassa.

Tiedätkö, mitä anteeksi saaminen tarkoittaa? Se tarkoittaa, että vaikka olet tehnyt väärin toiselle, et ole hyvitysvelassa häntä kohtaan. Jos joku antaa sinulle anteeksi, sinun ei tarvitse enää hyvittää, vaan hän tarjoutuu kärsimyksistään huolimatta päästämään sinut vapaaksi hyvittelyistä.

Anna myös itsellesi anteeksi. On hieno ajatus tehdä toiselle hyvää ja kuulostaa mahtavalta, että kiusaamisesi on kääntymässä niin paljon parempaan käytökseen. Mieti kuitenkin, kannattaako sinun tehdä hyviä tekoja syyllisyys takataskussa, vai vapaana ja ilosta käsin.

Meistä jokainen tekee virheitä. Tarvitsemme toisten anteeksiantoa. Olet hienosti havainnut oman virheesi.

Onnea asian kanssa.

Vierailija
18/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et kestänyt hänen ystävällisyyttään, kun muut olivat sulle ilkeitä? Jotenkin se vain korosti tilanteesi kurjuutta? Päättelit, että kun laitat tämän yhden maksamaan, se auttaa asemaasi muiden silmissä? Saattaa olla tottakin osittain, lapset pelkäävät koulussa sosiaalisen asemansa puolesta ja pelon ajamina tekevät asioita, joita saa sitten hävetä ja katua.

Toisaalta, ilman häpeää ja katumusta kasvaa yksinkertaisempia aikuisia. Sellaisia, jotka osaavat vain tuomita.

Niinpä kai.

Vierailija
19/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voit ehkä palauttaa hänen uskoa ihmisen hyvyyteen, jos sanot X:lle, että susta itsestäsi tuntuu tosi hirveältä ajatellakaan miltä X:stä mahtaa tuntua. Ja ettet halua olla sellainen tyyppi, joka aiheuttaa toisille pahaa, vaan haluat olla hyvä tyyppi.

Vierailija
20/33 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hei,

voisitkohan kertoa sille tyypille, että sua vaivaa aiempi käytöksesi häntä kohtaan? Jos häntä on satuttanut kiusaamisesi, ehkä hänellekin tekisi hyvää vielä kuulla, ettei vika ole ollut hänessä, vaan kiusaajassa.

Tiedätkö, mitä anteeksi saaminen tarkoittaa? Se tarkoittaa, että vaikka olet tehnyt väärin toiselle, et ole hyvitysvelassa häntä kohtaan. Jos joku antaa sinulle anteeksi, sinun ei tarvitse enää hyvittää, vaan hän tarjoutuu kärsimyksistään huolimatta päästämään sinut vapaaksi hyvittelyistä.

Anna myös itsellesi anteeksi. On hieno ajatus tehdä toiselle hyvää ja kuulostaa mahtavalta, että kiusaamisesi on kääntymässä niin paljon parempaan käytökseen. Mieti kuitenkin, kannattaako sinun tehdä hyviä tekoja syyllisyys takataskussa, vai vapaana ja ilosta käsin.

Meistä jokainen tekee virheitä. Tarvitsemme toisten anteeksiantoa. Olet hienosti havainnut oman virheesi.

Onnea asian kanssa.

Kiitos, ja näin mä voisin tehdä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi viisi