Elokuiset - viikkoa 10
Tämän viikon kohokohtana on perjantainen rakenneultra, ihanaa nähdä taas " todistusaineistoa" pikkuisesta. Pienet poreilut tuolla masussa on vahvistuneet vauvan liikkeiksi, vaikka en niitä kaikkia varmaan vielä osaa tunnistaakaan. Jännä tunne, se on kyllä ihana kokemus :)
Mitäs muilla ajankohtaista?
Mamma -73 kyseli tuolla vanhassa ketjussa asuinseutuja. Täällä odotellaan uutta helsinkiläistä syntyväksi eli naistenklinikalla synnytetään.
Mä voisin puolestani tehdä ikä-gallupia? Itselläni ikää 32 +, miehellä 35.
Mukavaa viikonjatkoa, teidän muiden kuulumisia odotan innolla!
M@dicken rv 18+5
Kommentit (14)
eli ei ole rakenneultraa hetkeen, ei tunne vielä liikkeitä ja neuvolaankin on vielä reilu viikko aikaa. On taas semmoinen tunne että ollaanko siellä vaiko ei... mutta ehkä jaksan kuitenkin neuvolaan asti jännittää. Jos siellä sitten kuunneltaisiin sydänääniä. Kuukauden päästä voisi jo varmaan joitain liikkeitäkin tuntea. Ihana ajatus. Menisipä aika piakkoin!
Minä menin sitten tekemään ensimmäisen vauvahankinnan ja tilasin netistä kestovaippoja! Ajattelin ruveta ekoilemaan ja säästämään luontoa sekä omaa kukkaroa kun vaavi syntyy. Ajattelin sitten että jos jotakin sattuu ja vauvaa ei meille tulekaan, niin voinhan sitten lahjoittaa ne jollekin.
M@dicken kyselit nukkumisesta. Herään yleensä kerran yössä vessaan ja nukun muutenkin tosi levottomasti. Näen hirveästi unia, painajaisia ja muitakin outoja unia joissa ei ole mitään järkeä. Erityisesti ei ole unentarve mulla lisääntynyt.
Mitenkäs muut?
Maanantaisin terveisin, Hetula&Hulivili rv15+6
jollei ajoittaista stressiä nimenomaan tästä rauhallisuudesta oteta huomioon ;o). Liikkeitä ei vielä tunnu, tosin välillä kuvittelen tuntevani JOTAIN, mutten ehdi analysoida tarkemmin kun tunne on jo kadonnut... Maha on pullahtanut jonkin verran, mutta on pieni ja suht huomaamaton edelleen ja kohtu tuntuu jatkuvasti pallona alavatsalla hieman vasemmalla.
Meillä on torstaina ultra, jonka pitäisi periaatteessa olla rakenneultra, mutta viikkoja on silloin vasta 17+2, joten en tiedä, kuinka hyvin siinä jo nähdään sikiöiden rakenteet. Ultria on kaksosraskaudessa kuitenkin n. kuukauden välein, joten ehtiihän niitä vielä tarkkailla :o). Torstaina pitäisi kuitenkin selvitä jo se, mitä sukupuolta sikiöt ovat. Välillä pelkään, ettei kaikki ole kunnossa, mutta pelko pysyy onneksi vielä hyvin kurissa.
En ole huomannut suuria muutoksia nukkumisessa, olen aina herännyt yöllä vessaan, eivätkä reissut tunnu mitenkään huomattavasti lisääntyneen. Unia näen paljon, mutta tuntuu silti, että nukun hyvin ja sikeästi, kunhan ensin saan unenpäästä kiinni. Viime yöt ovat kyllä jääneet aika vähille nukkumisille, mutta eiköhän se taas tasaannu, kunhan kiire ja asuntostressi helpottaa.
Viime viikolla kävin kätilön luona, joka kehotti välttämään kaikkea ylimääräistä ruumiillista rasitusta ja elämään tyyntä ja rauhallista, mutta aktiivista elämää... Ripeän kävelylenkin ja pesulapäivän jälkeen tuntui muutama supistus, mutta ' normaalioloissa' niitäkään ei onneksi tule.
Olo on siis kaikinpuolin hyvä, vaikka aika tuntuukin matelevan :o)!
Aurinkoista alkukevättä!
Oi-kukka & Nyppyset 16+6
enkä oo vielä tuntenut liikkeitä, vaikka kovasti oon välillä yrittänyt kuulostella. No vielä ehtii. Ensi viikolla rakenneultra, jee! Kyllä se vauva siellä liikuskelee silti, viime neuvolassa ei meinannu th saada sydänääniä, kun oli niin kovat touhut menossa siellä masussa.
Nukkumisesta: illalla täytyy mennä aikaisin nukkumaan klo 21-22 viimeistään. Kerran yössä on vakio käydä vessassa. Nukun hyvin ja herään melko virkeänä. Ennen olin illanvirkku ja aamuntorkku, mutta nyt on toisin päin.
Välillä olen energinen ja välillä taas rättiväsynyt. Onneksi energisyys on kuitenkin lisääntynyt sitten alkurakauden.
En tiedä haluanko kysyä sukupuolta ultrassa. Eihän se välttämättä edes varmuudella näy ja erehdyksiäkin sattuu niissä arvioissa.
Minäkin ajattelin kokeilla kestovaippoja. Eihän sitä tiedä miten se onnistuu ennen kuin kokeilee käytännössä, joten vannomatta paras.
Pääkaupunkiseudulta ollaan, minä 30 vee ja mies 32 vee.
ja lapsivesipuntion tulokset tulivat eilen illalla ja olivat normaalit. Rakenne ultra on viikolla 22, silloin saamme myös mukaan DVD:n kirpusta.
Sukupuolikin selvisi lapsivesipuntiossa, mutta olemme päättäneet, että emme kerro sitä kenellekkään, säilykööt salaisuutena synnytykseen asti.
Eilen tunsin ekan kerran liikkeitä, ihan kun joku raapisi masua sisältäpäin ;-)
Väsymys on poissa, vaikka Hb oli viimeksi 113. Ihan super energinen olo, olen käynyt joka päivä töiden jälkeen puolen toista tunnin lenkillä koirien kanssa. Kotikin kiiltää puhtautta ;-)
Yöunet ovat melko hyviä, kerran pari yössä herään vessaan, mutta saan onneksi unen päästä helposti kiinni uudestaan.
Ruoka maistuu, ehkä liiankin hyvin.
Tammisaareen menen synnyttämään. Ikää minulla sekä miehelläni 39v
aatulilli ja kirppu
Aatulilli:
hienoa, että lapsivesipunktion tulokset ok!
Aurinkoterkut!
Kiva lukea teidän kuulumisia taas :)
Täällä myös samanlaisia poreiluja mahassa ja oletan että ne on niitä liikkeitä. Mitään selvää liikettä (perhosen siipien/kalan pyrtön hipaisuja tms.) en kyllä ole tuntenut. En kyllä oletakkaan että tuntisin liikkeitä vielä pariin viikkoon kun tuo istukka on kuulemma tuossa edessä.
Sen verran voin paljastaa että pääkaupunkiseudulla elellään ja vm-74 olen. Mies on pari vuotta vanhempi (vaikka ei kyllä uskois ;) )
Unista sen verran että näin tuossa rv 10--14 ihan järkyttäviä unia lähes joka yö.,..siis todella hurjia ja jopa mielipuolisia. Nyt ne unet on onneksi jääneet pois. Nukun suht hyvin ja vessassakaan en enää ravaa niin paljoa kuin alussa. Alussa kävin jopa 4x yö vessassa. Kävin ennen raskauttakin aina 1x/yö vessassa joten se on mulle ihan normaalia. Nukahdan ihan välittömästi kun pää koskee tyynyä joten ei siitä muuta haittaa ole. Joskus olen kuulemma käynyt yöllä vessassa lähes unissani (kun mies on ollut hereillä vielä) ja itse en muista käyneeni ollenkaan vaikka olen kävellyt silmät auki eteisessä :))))) Ennen menin nukkumaan siinä 23-24.00 mutta nykyisin alan kammeta petiin 22.00 alkaen. Yöunet ovat selkeästi pidentyneet siis.
Olen myös harkinnut kestoja,mutta tuntuu niin vaikealta se niiden peseminen ja muu että en ehkä kuitenkaan sittenkään. Kokeilen sitä ä-pakkauksen kestoa sitten.
AATULILLI: Sulle vielä oikein extrahyper-onnittelut hyvin menneestä punktiosta ja hyvistä tuloksista. Hieno homma. Tosin olen ihan pihalla että miksi se lapsivesipunktio sinulle jouduttiin telemään? Oliko NP.ssä jotain vai halusitteko muuten vaan?
Ruoka maistuu tälläkin vähän liiankin hyvin. Olen takaisin viime kesäisessä lähtöpainossani eli 18vkoa kesti saada takaisin 5kktta laihdutetut kilot! (eli kiloja nyt siis +10 eli hurja määrä) Mutta en ota stressiä koska tiedän että tästä olisi lähdetty jos en olisi niitä ennen +testiä laihduttanut pois. Neuvolan tätikään ei niistä mitään viimeksi sanonut kun tietää taustat.
Seuraava etappi olisi siten se rakenne-ultra.
Piippuli
tehtiin osin korkean ikäni ;-) takia ja osittain, koska sitä halusimme, np oli kylläkin normaali (turvotusta vain 0,7 mm), mutta riskiraskausseulaa ei koskaan otettu,koska jo tuolloin olimme päättäneet, että lapsivesipuntioon mennään!
Aurinkoista päivää kaikille!
aatulilli ja kirppu 18+2
Jonkin aikaa sopivaa seuraa etsittyäni päätin esittäytyä täällä teidän mukavankuuloisessa joukossa. Eli uusi eloikuinen ilmoittautuu!
Historiaa sen verran, että vauvaa ehdittiin toivoa reilu vuosi, kunnes ekasta clomikierrosta tärppäsi. Kierrot ovat aina olleet epäsäännölliset ja sen hankaloitti onnistumista. Ehdin roikkua tuolla lapsettomuuspuolella puolisen vuotta ja sainkin sieltä mahtavaa tukea.
Mutta nyt elellään jo rv 16+1 ja laskettu aika on ultran perusteella 23.8. Olen voinut koko raskauden ajan yllättävän hyvin, vain lievää kuvotusta olen tuntenut jossain 10-12 viikkojen paikkeilla. Maha on pullahtanut esiin viimeisten kahden viikoa sisällä ja äitiysfarkkuihin siirryin lopullisesti viikko sitten, kun en kehdannut istua enää farkkujen nappi auki bussissa... Liikkeitä en ole vielä tuntenut ja odotan niitä malttamattomana. Edellisestä neuvolakäynnistä ja ultrasta on jo kuukausi ja seuraavaan aikaa melkein toinen mokoma - Jokin pieni merkki kirpun elossaolosta olisi siis paikallaan tulevan äidin mielenrauhan vuoksi!
Unista sen verran, että olen nähnyt tosi paljon ja tapahtumarikkaita unia. Vessassa käyn sen mulle tavallisen yhden kerran per yö, mutta käynnin jälkeen on ollut nyt hankalampaa saada uudelleen unta - mistä lie johtuu...Alkuraskaudessa ramppasin vessassa jopa kolme kertaa per yö.
Eipä tällä erää muuta. Kivaa, että vihdoinkin löysin porukan, jonka jutut kuulostivat olevan lähellä omaa ajatusmaailmaa!
Ai niin, ollaan Helsingistä, mulla ikää 31 ja miehellä 38.
t: Klovni ja kirppu 16+1
Klovni75: Tervetuloa joukkoon! Täällä palstailee mukavan tuntuisia ihmisiä :)
Piippuli: Mulla kans tullut tuota painoa neuvolatädin mukaan " hieman" liikaa. Jos painoa tulee tätä viikkovauhtia niin kokonaismäärä olis +18 kiloa. Minua tämä ei huoleta, olen ihan sopusuhtainen tuon kasvaneen masunikin kanssa. Reisiin tietty tullut vähän lisää ja samoin peppuun, mutta eiköhän tämä ole ihan " normaalia" vielä. Meillä on muuten ihanjees neuvolatäti, mutta tuon painon suhteen oli kyllä ihmeen tiukkis. Tai sitten vaan otin niin hlökohtaisesti tuon painoon puuttumisen :) Liikun kuitenkin paljon, vaikka ruoka kieltämättä maistuukin mainiosti.
Rakenneultrakuulumisia tältä aamulta: kaikki tuntuisi olevan oikein hyvin. Pikkuinen kasvaa hyvää vauhtia, kaikki elimet ja jäsenet löytyivät ja näkyivät hienosti. Mukaan saatiin taas hyviä kuvia! Laskettu aika pysyy ennallaan eli 3.8, viikkoja nyt siis 19+1 ja vauvan koko vastaa sitä hyvin.
Kyllä tämä vieläkin tuntuu niiiin ihmeelliseltä. Olen kyllä niin kiitollinen, että saan vihdoinkin kokea tämän. Ja onnellinen myös teidän kaikkien puolesta!
Ihanaa viikonloppua kaikille tasapuolisesti!
Eli pinoudunpa näin viikon lopussa minäkin. Onkin ollut vauhdikas viikko, kun siskon perhe oli Suomesta käymässä. Tytöt ovat 3 v ja 7 kk ja vauhtia ja vilinää sekä ääntä riitti. Pitkät yöunetkin jäi haaveeksi vain, kun aina n. klo 7 kuului eteisestä: " Äiti, saanko nyt mennä herättään tätsän?" :-) Onneksi kuitenkin olo on pikkuhiljaa parantunut, ja untakin tarvitsen vähemmän kuin aikaisemmin.
Masu on kasvanut edelleen, vaikka paino ei olekaan noussut raskauden alusta kuin 2,5 kg. Vaikka parempi niin :-) Pahoinvointia ei ole viimeisen viikon aikana ollut ollenkaan, toivottavasti se nyt olis ohitse. Issias on alkanut vaivata, en pysty enää käydä sauvakävelylenkeilläkään. Nyt jumppailen vain jumppapallolla ja käsipainoilla kotona, ja ensi viikolla ajattelin aloittaa uimisen, nyt kun olen ostanut hienon äitiysuikkarinkin :-)
Rakenneultra on meillä vasta rv 22, eli kahden ja puolen viikon päästä. Sitä ennen on vielä yksi lääkäriaika, jossa siis ilmeisesti taas ihan tavallinen ultra.
Mullakin on ollut tässä raskausaikana ihan hurjia unia! Tosin noissa raskauskirjoissakin sanotaan, että se kuuluu asiaan hormoneiden jyllätessä.
Tässäkin porukassa näyttää olevan niitä, jotka aikovat käyttää kestovaippoja. Itse olen jo kauan ollut sitä mieltä, että kestot kehiin, mutta vähän aikaa sitten luin kirjan vaipattomuudesta ja se oli niin mielenkiintoinen, että ajattelimme ainakin kokeilla sitä. Sitten kun vaippoja aina välillä tarvitaan, niin kestoja ajattelimme käyttää. Saan onneksi siskolta sellaisia housuvaippoja käytettyinä, eli kaikkea ei tartte ostaa uutena.
Tein muuten viime viikolla ensimmäisen hankinnan vauvalle (jos uutta autoa ei lasketa vauvahankinnaksi). Puman tehtaanmyymälässä oli talvivaatteita tarjouksessa ja ostin 74-senttisen toppahaalarin ensi talvea varten. Tosin jos vauveli kasvaa nopeasti, niin kevättalvella se on jo liian pieni, mutta onpahan alkutalvesta ainakin sopiva. Eikä ollut kallis.
Ai niin, tässä ketjussa kyseltiin alussa ikääkin. Minä olen vuosimallia -74 ja mies -73. Ja Keski-Euroopassa siis asustellaan.
Tervetuloa vaan mukaan porukkaan, Klovni! Täällä on tosiaan hauskaa sakkia! Jotenkin tuonne odotuspuolelle ei oikein osaa mennä minnekään kirjoittelemaan, siksi on kiva, että meillä on täällä tällainen elokuisten porukka!
Mukavaa alkavaa viikkoa teille kaikille!
Favolina + Höpö rv 18+6
Edellinen viesti lähtikin sitten pelkän otsikon kera :)
Terveisiä Malesiasta! Olimme mieheni ja ystäviemme kanssa siellä pari viikkoa lomailemassa ja palasimme kotiin tänään. Matka sujui hyvin - paitsi että välillä erikoiset hajut ja ruoat teki pahaa ja oksensin muutaman kerran. Ja lennot oli tietysti aika rankkoja kun matkustimme n. vuorokauden mennen tullen.
Kiva kuulla, että elokuisille kuuluu hyvää!
Itsekin olen voinut hyvin. Öisin joudun käymään vessassa 1-2 kertaa mutta muuten nukun hyvin. Mahakin alkaa pikkuhiljaa näkymään ja ajattelinkin tässä 1-2 viikon sisällä kertoa raskaudestani työpaikalla.
Nyt odottelen seuraavaa neuvolakäyntiä (lääkäri), joka on ensi keskiviikkona. Silloin viikkoja kasassa 17. Toivottavasti kuulen sitten ensimmäistä kertaa vauvan sydänäänet :) Rakenneultra on 30.3.
Täällä oli ollut puhetta asuinpaikasta sekä iästä. Me asumme Espoossa ja synnyttämään aion mennä Helsingin NKL:lle. Ikää minulla on 35 ja miehelläni 38.
Terkuin Marina ja " Antero" rv16+4
Nyt tulee kyssäreitä!
Kerrotko lisää reissusta? Missäpäin Malesiaa kävitte? Kävittekö Borneon puolella? Entä Kuala Lumpurissa?Entä Thaimaan puolella?Omatoimireissu vai jokin valmismatka?
Miten lennot niinkuin käytännössä meni? Ostitko tukisukat?Vinkkejä lennolle?Olisi tarkoitus suunnata samoihin maisemiin ja kaikki kiinnostaa kovasti.
Jaksaisitko laittaa vinkkejä ja infoa?: piipero2ätyahoo.com (En laita osotetta suoraan tähän jotta roskaposti ei tukkisi mun meiliä) Eli laita ton ät sanan tilalle @ :)
Piippuli
Käytiin nimenomaan Borneon puolella sekä Kuala Lumpurissa.
Laitoin sulle vähän matkakertomusta tulemaan e-maililla :)
Terkuin
Marina
Eli tuli vielä mieleen, miten muut olette nukkuneet? Joko heräilette vessaan tai onko uni jotenkin muuttunut raskauden aikana? Mulla yöunen tarve on kasvanut, heti tuntee kropassa jos on valvonut myöhempään, melkeenpä krapulainen olo. Muuten uni on hyvää, muutaman kerran yössä joutuu kipaisemaan vessaan mutta aika hyvin saan aina uudestaan unesta kiinni.
Tämmösiä ajatuksia siis vielä..