Synnyttäneet mammat: millä nimityksillä haukkuisitte anestesialääkäriä, joka ei pääse muilta töiltään laittamaan teille kipuepiduraalia synnytyksessä ja vauva syntyy ilman puudutusta?
Olen järkyttyneenä lukenut kommentteja synnyttäjistä, joiden mielestä anestesialääkärin on tultava parissa minuutissa laittamaan heille epiduraali synnytyksessä, heti kun he sitä haluavat. Mammat eivät edes halua ymmärtää, että anestesialääkäreitä on sairaalassa illalla ja yöllä ainoastaan yksi ainoa, jolla on kaikki elämää ja henkeä pelastavat leikkaukset, elvytykset, vuotopotilaat ym.toiminnat hoidettavanaan, eikä hän ilkeyttään viivästytä synnyttäjien kivunlievitystä. Silti hän saa paskaa niskaansa kun tulee myöhässä puuduttamaan, ja tätä mammat perustelevat sillä ettei synnyttäjän todellakaan tarvitse ajatella toisten ihmisten henkeä tai elämää vaan on oikeutettua vaatia vain omaa etuaan tuossa tilanteessa kovan kivun ja hormoniheittelyn keskellä.
Tajuan toki etteivät synnyttäjät tahallaan ole ilkeitä lääkäreille, mutta tunnen yhden anestesiologin joka vaihtoi työpaikkaa sairaalaan jossa ei synnytetä, koska koki ettei kyennyt auttamaan kaikkia saman aikaisesti ja sai siitä huudot niskaansa. Eli ammatillinen riittämättömyyden tunne joka ei ole kovin miellyttävä. Enkä halua syyllistää synnyttäjiä, koska toki jokainen ajattelee vain itseään tuossa tilanteessa. Kysyisin silti, vaatisitko anestesialääkäriä välittömästi puuduttamaan sinut synnytyksessä, jos oma äitisi tai siskosi olisi leikkaussalissa samanaikaisesti vuotamassa kuiviin ja anestesialääkäri olisi hänen henkeään pelastamassa?
Kommentit (72)
Minun synnytykseni päätyi pitkän yrityksen ja odottelun jälkeen kiireelliseen sektioon, ja saliin pääsyä jouduin odottamaan epätavallisen kauan, koska anestesialääkäri oli kiinni muissa tehtävissä. Tämä kirjattiin ihan synnytyskertomukseenkin. Onneksi vauvalla ei ollut kovin suurta hätää. Kaikesta kivusta huolimatta en voinut olla siellä leikkuupöydällä ihailematta, miten paineisen ja kiireisen työvuoronsa aikana anestesialääkäri kuitenkin puudutti minut varmoin ottein, tyynenä ja ilman minulle välittynyttä kiireen tuntua, vaikka itsekin tiesin ja kuulin osastolla myöhemmin, että potilaita/synnyttäjiä oli jonoksi asti. Ammattilainen. Olen ikuisesti kiitollinen hänelle ja muulle henkilökunnalle.
Lapsesta kiitollinen! kirjoitti:
No mun mielestä naisten pyynnöt ja toiveet näiden puudutusten suhteen ohitetaan ihan liian usein. Minullekin pelkopolilla vakuuteltiin että kivun takia ei tarvitse enää nykypäivänä synnytystä pelätä. Ja mites se sitten menikään... Noh, eipä EHTINYT anestesialääkäri ajoissa. Ja aikaa olisi ollut yllin kyllin. Ensimmäinen ja viimeinen synnytys.
Just tätä tarkoitin aiemmin kun sanoin, että KUKAAN EI VOI LUVATA KELLEKÄÄN SYNNYTYSEPIDURAALIA ETUKÄTEEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ja lopettakaa nyt vihdoin anestesialääkäreiden syyllistäminen siitä että he ovat pelastamassa ihmisten henkiä eivätkä aina ehdi puuduttamaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho? Meinasin just tulla sanomaan, että olin ottanut asioista etukäteen selvää ja yksi niistä oli, että synnytyskipu on jotain, jota evvk kokea. Siispä haluan epiduraalin. Toinen asioista oli, että haluan sen niin ajoissa kuin mahdollista, koska nimenomaan anestesialääkäriä ei aina ehkä saa heti kun toivoo. Ja kolmas oli, että vain itse voin vaikuttaa näihin asioihin, kukaan ei ole ajatuksenlukijani. Tai tämän tiesin siis ilmankin vauvan odptukseen liittynytä tiedonhankintaa. Ja neljäs asia oli se, että haluan epiduraalin siksikin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, että se saadaan turvallisemmin laitettua, kun en liiku kivuiltani paikoiltani, vaan kylenen makaamaan rauhassa.
Mutta aika herkkä toi sun tuttavasi, luulisi, että lekurilla ois kykyä ymmärtää kivuliaita potilaita...Ja taas siinä syytellään anestesialääkäriä, joka sattumalta onkin ihminen jolla on tunteet eikä mikään robotti. Vmäistä.
Joo, anestesialääkäri on ihminen, jolla on tunteet, toisin kuin synnyttävä nainen. Ihan käsittämätöntä, miten yhtä 2010-luvulla ollaan sitä mieltä, että synnyttävän naisen on kiltisti hymyillen kestettävä kaikki kivut, tuskat, vammat ja vauriot, valittaa ei saa, vaikka joutui loppuelämäksi vaippoihin.
No voi herran tähden miten lapsellista. Tottakai kivut tuskat vauriot vammat ym ym ym kestävä synnyttäjä voi näyttää tunteensa mutta onko tämä kaikki lääkärien ja hoitajien syytä? Heitä syyllistetään nykyään muutenkin joka asiasta ja veikkaan ettei alalle tätä menoa hakeudu enää kukaan.
No jos on noin lapsellinen persoona niin kannattaa hakeutua vaikkapa liikennelaskijaksi.
Vierailija kirjoitti:
Minun synnytykseni päätyi pitkän yrityksen ja odottelun jälkeen kiireelliseen sektioon, ja saliin pääsyä jouduin odottamaan epätavallisen kauan, koska anestesialääkäri oli kiinni muissa tehtävissä. Tämä kirjattiin ihan synnytyskertomukseenkin. Onneksi vauvalla ei ollut kovin suurta hätää. Kaikesta kivusta huolimatta en voinut olla siellä leikkuupöydällä ihailematta, miten paineisen ja kiireisen työvuoronsa aikana anestesialääkäri kuitenkin puudutti minut varmoin ottein, tyynenä ja ilman minulle välittynyttä kiireen tuntua, vaikka itsekin tiesin ja kuulin osastolla myöhemmin, että potilaita/synnyttäjiä oli jonoksi asti. Ammattilainen. Olen ikuisesti kiitollinen hänelle ja muulle henkilökunnalle.
Taidat olla tässä ketjussa ainoa, jolla on mitään positiivista sanottavaa anestesialääkärin duunista. Kiitos sulle!
Sen vertan pitää siis olla anestesialääkärillä itsetietoisuutta, että pärjää vaikka potilas huutelisi mitä päin naamaa. Samahan se on vaikkapa psykiatrisella poliklinikalla :D
Vierailija kirjoitti:
Sen vertan pitää siis olla anestesialääkärillä itsetietoisuutta, että pärjää vaikka potilas huutelisi mitä päin naamaa. Samahan se on vaikkapa psykiatrisella poliklinikalla :D
Sinä asetit juuri uudet kriteerit anestesialääkäreiden sisäänottovaatimuksille. Siis pitää olla valmis ilolla joutua haukuttavaksi ja solvattavaksi eikä se saa hetkauttaa millään tavalla? Ja kun joutuu jättämään toisen potilaan leikkaussaliin epävarmana siitä jos tämä vaikka kuolee kun ei voi jäädä tätä hoitamaan vaan pitää mennä puuduttamaan, sekin on vain hyväksyttävä eikä sitä saa ajatella jälkikäteen? Ei ane-lääkäri ole hakeutunut psykiatriksi vaan ihan toiseen duuniin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinä asetit juuri uudet kriteerit anestesialääkäreiden sisäänottovaatimuksille. Siis pitää olla valmis ilolla joutua haukuttavaksi ja solvattavaksi eikä se saa hetkauttaa millään tavalla? Ja kun joutuu jättämään toisen potilaan leikkaussaliin epävarmana siitä jos tämä vaikka kuolee kun ei voi jäädä tätä hoitamaan vaan pitää mennä puuduttamaan, sekin on vain hyväksyttävä eikä sitä saa ajatella jälkikäteen? Ei ane-lääkäri ole hakeutunut psykiatriksi vaan ihan toiseen duuniin.
En ole tuo, jolle vastasit, mutta kyllä terveydenhoitohenkilökunta joutuu valitettavasti jatkuvasti kokemaan tuollaisia tilanteita, monestakin syystä. Yksi syy on tietenkin se, että ihminen saattaa sairauden takia käyttäytyä poikkeavasti ja sekavasti. Olen aika varma, että nämä asiat tulevat kyllä esille jo koulutuksen aikana. Tämä ei tietenkään tarkoita sitä, että lääkärille tai hoitajalle saa sanoa ihan mitä sylki suuhun tuo, mutta olen minäkin sitä mieltä, että ammattilainen tulee tilanteeseen ammattilaisena, ja silloin hänen pitää ymmärtää, että synnyttäjä ei välttämättä ole ihan oma itsensä.
Vierailija kirjoitti:
No mun mielestä naisten pyynnöt ja toiveet näiden puudutusten suhteen ohitetaan ihan liian usein. Minullekin pelkopolilla vakuuteltiin että kivun takia ei tarvitse enää nykypäivänä synnytystä pelätä. Ja mites se sitten menikään... Noh, eipä EHTINYT anestesialääkäri ajoissa. Ja aikaa olisi ollut yllin kyllin. Ensimmäinen ja viimeinen synnytys.
Just tätä tarkoitin aiemmin kun sanoin, että KUKAAN EI VOI LUVATA KELLEKÄÄN SYNNYTYSEPIDURAALIA ETUKÄTEEN!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!! Ja lopettakaa nyt vihdoin anestesialääkäreiden syyllistäminen siitä että he ovat pelastamassa ihmisten henkiä eivätkä aina ehdi puuduttamaan.
NO MIKSI MINULLE SE SITTEN MONEEN KERTAAN PELKOPOLILLA LUVATTIIN? Jos lääkäreillä ja hoitajilla on tiedossa että aina ei ehditä, niin eipä sitten kauheasti kannattaisi myöskään sitä lupailla.
Juuri näin !
Vierailija kirjoitti:
Olet sinänsä, ap, ihan oikeilla jäljillä, mutta mä en kaksi lasta synnyttäneenä ihmettele yhtään, miksi synnyttäjät saattaa huutaa ja rähistä henkilökunnalle...
Itse karjuin kivusta kuin teurastettava sonni ja luulin kuolevani, mutta ketään en sättinyt, eihän niissä kivuissa edes olisi voinut sanaa muodostaa suustaan
Jos ajatellaan, että eletään vuotta 2016 tasa-arvoisessa Suomessa,
niin ainakin naisten synnytys ja synnytyksen jälkeinen repeämisen ym.hoito ei ole vieläkään ajantasalla.
Jokaiselle naiselle todellakin tulisi taata kaikki mahdollinen kivunlievitys synnytyksessä.
On oltava synnytyssairaaloissa anestesialääkäreitä niin monta, ettei kukaan (synnyttäjä) joudu sen vuoksi kärvistelemään.
Jos miehet synnyttäisivät niin tämä olisi päivänselvää.
Samoin synnytysten jälkeiset vauriot tulisi hoitaa ilman mutinoita. Nyt niitä selvästi vähätellään.
Samaan litaniaan tässä nurisen synnytyssairaaloiden vähentämisiä !
Naisten synnytyksillä ei tunnu olevan paljoa mitään väliä tänä päivänä. :(
Vierailija kirjoitti:
NO MIKSI MINULLE SE SITTEN MONEEN KERTAAN PELKOPOLILLA LUVATTIIN? Jos lääkäreillä ja hoitajilla on tiedossa että aina ei ehditä, niin eipä sitten kauheasti kannattaisi myöskään sitä lupailla.
Mitös jos edes yrittäisit lukea tätä ketjua läpi niin ymmärtäisit, että pelkopolilla se joka on luvannut on tehnyt pahan virheen. Ei hän eikä kukaan muukaan tiedä mikä on anestesialääkärin tilanne silloin kun sinä haluat epiduraalin. Ei lääkäri ole mikään puudutusautomaatti vaan hänellä on kymmeniä muitakin potilaita samaan aikaan ja valitettavasti joutuu ensin hoitamaan ne jotka kuolee muuten ja sitten vasta kivunlievityksen, johon yleensä ei kuole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Oho? Meinasin just tulla sanomaan, että olin ottanut asioista etukäteen selvää ja yksi niistä oli, että synnytyskipu on jotain, jota evvk kokea. Siispä haluan epiduraalin. Toinen asioista oli, että haluan sen niin ajoissa kuin mahdollista, koska nimenomaan anestesialääkäriä ei aina ehkä saa heti kun toivoo. Ja kolmas oli, että vain itse voin vaikuttaa näihin asioihin, kukaan ei ole ajatuksenlukijani. Tai tämän tiesin siis ilmankin vauvan odptukseen liittynytä tiedonhankintaa. Ja neljäs asia oli se, että haluan epiduraalin siksikin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, että se saadaan turvallisemmin laitettua, kun en liiku kivuiltani paikoiltani, vaan kylenen makaamaan rauhassa.
Mutta aika herkkä toi sun tuttavasi, luulisi, että lekurilla ois kykyä ymmärtää kivuliaita potilaita...Ja taas siinä syytellään anestesialääkäriä, joka sattumalta onkin ihminen jolla on tunteet eikä mikään robotti. Vmäistä.
Joo, anestesialääkäri on ihminen, jolla on tunteet, toisin kuin synnyttävä nainen. Ihan käsittämätöntä, miten yhtä 2010-luvulla ollaan sitä mieltä, että synnyttävän naisen on kiltisti hymyillen kestettävä kaikki kivut, tuskat, vammat ja vauriot, valittaa ei saa, vaikka joutui loppuelämäksi vaippoihin.
Niin tai siis kyllä varmaan hyväksyttävää on, että saa huutaa kipuansa, mutta ei tarvitsisi sättiä ketään.
Minulle kävi noin. En haukkunut millään nimityksellä, tuijotin vain kätilöä silmät suurena ja totesin "synnytän sitten ilman puudutusta???" 😳
Ja synnytin. Ilman puudutusta.
Vierailija kirjoitti:
Jos ajatellaan, että eletään vuotta 2016 tasa-arvoisessa Suomessa,
niin ainakin naisten synnytys ja synnytyksen jälkeinen repeämisen ym.hoito ei ole vieläkään ajantasalla.
Jokaiselle naiselle todellakin tulisi taata kaikki mahdollinen kivunlievitys synnytyksessä.
On oltava synnytyssairaaloissa anestesialääkäreitä niin monta, ettei kukaan (synnyttäjä) joudu sen vuoksi kärvistelemään.
Jos miehet synnyttäisivät niin tämä olisi päivänselvää.
Samoin synnytysten jälkeiset vauriot tulisi hoitaa ilman mutinoita. Nyt niitä selvästi vähätellään.
Samaan litaniaan tässä nurisen synnytyssairaaloiden vähentämisiä !
Naisten synnytyksillä ei tunnu olevan paljoa mitään väliä tänä päivänä. :(
Joo tuota samaa minäkin toivon, ja samalla että sodat loppuu, samoin nälänhätä ja ilmastonmuutos korjaantuu. Ai niin, tämä kaikkihan on anestesialääkäreiden syytä joten heitä saa sättiä rauhassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-- haluan epiduraalin siksikin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, että se saadaan turvallisemmin laitettua, kun en liiku kivuiltani paikoiltani, vaan kylenen makaamaan rauhassa.
Mä ajattelin samoin. Epiduraalia alettiin valmistelemaan välittömästi, kun supistukseni alkoivat (synnytys käynnistettiin). Sitten hups - supistukset koveni vatkin minuuteissa, olinkin yhtäkkiä täysin auki ja piti käydä ponnistamaan ja epiduraali jäi saamatta.
Kukaan ei voi taata sulle, että saat epiduraalin. Ei kukaan.
Sitä paitsi monet on sanoneet, ettei se edes ponnistusvaiheen kipuun auta.
Minä sain epiduraalin ja minun ponnistusvaihe oli lähes kivuton. Pään ulostulo kyllä sattui, mutta vain hetken. Ponnistuvaihe kesti vain kymmenisen minuuttia.
Ap:n kysymykseen vastaus: minä haukkuisin anelääkäriä vmäiseksi laiskaksi paskakasaksi joka nauttii sadistisesti synnyttävien naisten tuskanhuudoista kun ei viitsi heitä auttaa. Valehtelee vielä että on muka hoitamassa muita potilaita, höpö höpö.
Anteeksi nyt vaan mutta ootteko te ihan vakavissanne kun teidän mielestä lääkärin pitäisi tulla puuduttamaan teitä synnytyksessä ja jättää joku verenvuotoon kuoleva elvytyspotilas hoitamatta?? Ei voi olla totta...
Mies 33
Itse ymmärrän hyvin miltä tuntuu kun ammatillisesti väheksytään, huudetaan, haukutaan ja puretaan kaikki paineet ihmiseen joka yrittää tehdä työtään parhaalla mahdollisella tavalla muttei resurssit anna siihen mahdollisuuksia. Anestesialääkärit eivät - yllätys yllätys - itse päätä sitä että heitä on vain yksi illalla ja yöllä töissä.