Synnyttäneet mammat: millä nimityksillä haukkuisitte anestesialääkäriä, joka ei pääse muilta töiltään laittamaan teille kipuepiduraalia synnytyksessä ja vauva syntyy ilman puudutusta?
Olen järkyttyneenä lukenut kommentteja synnyttäjistä, joiden mielestä anestesialääkärin on tultava parissa minuutissa laittamaan heille epiduraali synnytyksessä, heti kun he sitä haluavat. Mammat eivät edes halua ymmärtää, että anestesialääkäreitä on sairaalassa illalla ja yöllä ainoastaan yksi ainoa, jolla on kaikki elämää ja henkeä pelastavat leikkaukset, elvytykset, vuotopotilaat ym.toiminnat hoidettavanaan, eikä hän ilkeyttään viivästytä synnyttäjien kivunlievitystä. Silti hän saa paskaa niskaansa kun tulee myöhässä puuduttamaan, ja tätä mammat perustelevat sillä ettei synnyttäjän todellakaan tarvitse ajatella toisten ihmisten henkeä tai elämää vaan on oikeutettua vaatia vain omaa etuaan tuossa tilanteessa kovan kivun ja hormoniheittelyn keskellä.
Tajuan toki etteivät synnyttäjät tahallaan ole ilkeitä lääkäreille, mutta tunnen yhden anestesiologin joka vaihtoi työpaikkaa sairaalaan jossa ei synnytetä, koska koki ettei kyennyt auttamaan kaikkia saman aikaisesti ja sai siitä huudot niskaansa. Eli ammatillinen riittämättömyyden tunne joka ei ole kovin miellyttävä. Enkä halua syyllistää synnyttäjiä, koska toki jokainen ajattelee vain itseään tuossa tilanteessa. Kysyisin silti, vaatisitko anestesialääkäriä välittömästi puuduttamaan sinut synnytyksessä, jos oma äitisi tai siskosi olisi leikkaussalissa samanaikaisesti vuotamassa kuiviin ja anestesialääkäri olisi hänen henkeään pelastamassa?
Kommentit (72)
Vierailija kirjoitti:
Mulle kävi juuri näin. Kun lääkäri vihdoinkin ehti paikalle, epiduraalia ei voitu enää laittaa, koska synnytys oli jo niin pitkällä. Joten synnytin luomusti.
Sattuihan ne supistukset niin, ettei sitä oikein pysty edes kuvailemaan.
Silti en haukkunut lääkäriä enkä kätilöä. Kätilö vaikutti olevan kovin pahoillaan tilanteesta. Itse vaan totesin siellä kaiken kivun keskellä, että aina ei mene niin kuin toivoisi. Silloin kun äitini synnytti minut, ei ollut epiduraalia vaihtoehtona. Kyllä nainen pystyy synnyttämään ilmankin.
Mulla ei muutenkaan ole taipumusta "seota" yllättävissä tai vaikeissa tilanteissa.
Hyvä sulle, kaikki ei pysy niin järjissään ja kivut voi olla kovemmat toisella. Eikö ole kiva jos ei itse joutunut mihinkään tiloihin?
Vierailija kirjoitti:
Oho? Meinasin just tulla sanomaan, että olin ottanut asioista etukäteen selvää ja yksi niistä oli, että synnytyskipu on jotain, jota evvk kokea. Siispä haluan epiduraalin. Toinen asioista oli, että haluan sen niin ajoissa kuin mahdollista, koska nimenomaan anestesialääkäriä ei aina ehkä saa heti kun toivoo. Ja kolmas oli, että vain itse voin vaikuttaa näihin asioihin, kukaan ei ole ajatuksenlukijani. Tai tämän tiesin siis ilmankin vauvan odptukseen liittynytä tiedonhankintaa. Ja neljäs asia oli se, että haluan epiduraalin siksikin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, että se saadaan turvallisemmin laitettua, kun en liiku kivuiltani paikoiltani, vaan kylenen makaamaan rauhassa.
Mutta aika herkkä toi sun tuttavasi, luulisi, että lekurilla ois kykyä ymmärtää kivuliaita potilaita...
Siis sanotko, että sait epiduraalin heti ensimmäisestä supistuksesta alkaen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että Suomessa saa vaan anestesian lääkäri laittaa epiduraalin. Saksassa monissa synnytyssairaaloissa sen laittaa juuri mainitsemasi ongelman vuoksi synnytyslääkäri, ettei äidin tarvi kärsiä enempää kuin tarpeen.
Itse en ainakaan haluaisi, että sen saa kuka tahansa laittaa. Vai miten tuossa mallissa varmistetaan synnytyslääkärien taitojen ylläpito? Siis tarkoitan, voiko kuka tahansa sen sitten antaa, joka tituleeraa itseään synnytyslääkäriksi TAI on joskus vaikkapa hoitanutkin kymmenittäin synnytyksiä, ja epiduraaleja, mutta ei sitten vaikkapa kahteen vuoten kuin muutaman hassun jos sitäkään?
En oikein ymmärrä, miksi tästä asiasta TÄYSIN tietämätön ihminen sönkkää omia kuvitelmiaan muka-totena täällä?? Epiduraalipuudutusta ei MISSÄÄN PÄIN MAAILMAA saa laitta kukaan muu kuin anestesialääkäri! Joskus neurokirurgi laittaa sen selkäleikkauksessa kun selkäydinkanava on avattu ja voi katetrin laittaa näkökontrollissa, mutta mm.synnytyksessä sen laittaa anestesiologi eikä synnytyslääkäri. Gynekologi voi laittaa ns.PUDENDAALIPUUDUTUKSEN kohdun kaulaan, jolla ei ole mitään tekemistä epiduraalin kanssa. Jos osaamattomat ihmiset alkavat pistelemään epiduraaleja joissa iso neula tuodaan n.2-3mm päähän ihmisen selkäytimestä, voi aika moni potilas halvaantua tuossa "harjoittelussa". Joten lopeta jo hyvän sään aikana tuo väärän tiedon jakaminen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olet sinänsä, ap, ihan oikeilla jäljillä, mutta mä en kaksi lasta synnyttäneenä ihmettele yhtään, miksi synnyttäjät saattaa huutaa ja rähistä henkilökunnalle...
En ole ap, mutta onko sinun mielestäsi oikeutettua huutaa ja räyhätä hoitajille ja lääkäreille jotka eivät kuitenkaan ole syyllisiä sinun tilanteeseesi? Onko hoitajan, kätilön tai lääkärin ammatti sellainen, että pitää sietää mitä tahansa paskaa potilailta ja silti vain hymyillä ja pyydellä anteeksi että oli kiinni jossain muualla?
Ei se oikeutettua ole, mutta asia jota tapahtuu väistämättä. Synnyttävä ihminen ei ole normaalitilassa, eikä hänellä varmasti ole samanlaista kontrollia ja suodatinta päällä kuin yleensä olisi. Minusta kyseessä on asia, joka kuuluu ammattiin ja ammattilaisen pitää pystyä käsittämään ettei huuto ole tarkoitettu henkilökohtaiseksi loukkaukseksi, vaan johtuu synnyttäjän sen hetkisestä tilasta.
Fiksu synnyttäjä tietenkin pyytäisi tilannetta myöhemmin anteeksi, jos se on mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Outoa, että Suomessa saa vaan anestesian lääkäri laittaa epiduraalin. Saksassa monissa synnytyssairaaloissa sen laittaa juuri mainitsemasi ongelman vuoksi synnytyslääkäri, ettei äidin tarvi kärsiä enempää kuin tarpeen.
Älä viitsi kusettaa. Epiduraalia ei saa missään laittaa kkukaan muu kuin anestesialääkäri. Paikallispuudutuksia ja johtopuudutuksia ja kohdunkaulan puudutusta voi laittaa synnytyslääkärikin.
Vierailija kirjoitti:
Oho? Meinasin just tulla sanomaan, että olin ottanut asioista etukäteen selvää ja yksi niistä oli, että synnytyskipu on jotain, jota evvk kokea. Siispä haluan epiduraalin. Toinen asioista oli, että haluan sen niin ajoissa kuin mahdollista, koska nimenomaan anestesialääkäriä ei aina ehkä saa heti kun toivoo. Ja kolmas oli, että vain itse voin vaikuttaa näihin asioihin, kukaan ei ole ajatuksenlukijani. Tai tämän tiesin siis ilmankin vauvan odptukseen liittynytä tiedonhankintaa. Ja neljäs asia oli se, että haluan epiduraalin siksikin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, että se saadaan turvallisemmin laitettua, kun en liiku kivuiltani paikoiltani, vaan kylenen makaamaan rauhassa.
Mutta aika herkkä toi sun tuttavasi, luulisi, että lekurilla ois kykyä ymmärtää kivuliaita potilaita...
Ja taas siinä syytellään anestesialääkäriä, joka sattumalta onkin ihminen jolla on tunteet eikä mikään robotti. Vmäistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta aika herkkä toi sun tuttavasi, luulisi, että lekurilla ois kykyä ymmärtää kivuliaita potilaita...Siis sanotko, että sait epiduraalin heti ensimmäisestä supistuksesta alkaen?
No ei ainakaan sattunut niin, että ois tullut mieleen ketään haukkua. Oikeastaan ei sattunut kauheasti vielä siinä vaiheessa. Mutta kun juuri sitä kohtaa en halunnut alkaa edes odottaa. Heti vain epiduraali, kun voin sen saada.
Ja ei ollut kipua edes ponnistusvaiheessa, vaikka todella epämiellyttävältä olo tuntuikin. Ja se venytys sattui kyllä muttei siis silleen erityisen hirveästi.
Ehkä apn pointti on, että kun nussitte ja teette lapsia, muistakaa ettei koskaan voida taata että anestesialääkärin ehtii laittamaan teidän synnytyksessänne epiduraalipuudutuksen. Asiaa ei voida pitää itsestään selvänä.
[/quote]
En oikein ymmärrä, miksi tästä asiasta TÄYSIN tietämätön ihminen sönkkää omia kuvitelmiaan muka-totena täällä?? Epiduraalipuudutusta ei MISSÄÄN PÄIN MAAILMAA saa laitta kukaan muu kuin anestesialääkäri! Joskus neurokirurgi laittaa sen selkäleikkauksessa kun selkäydinkanava on avattu ja voi katetrin laittaa näkökontrollissa, mutta mm.synnytyksessä sen laittaa anestesiologi eikä synnytyslääkäri. Gynekologi voi laittaa ns.PUDENDAALIPUUDUTUKSEN kohdun kaulaan, jolla ei ole mitään tekemistä epiduraalin kanssa. Jos osaamattomat ihmiset alkavat pistelemään epiduraaleja joissa iso neula tuodaan n.2-3mm päähän ihmisen selkäytimestä, voi aika moni potilas halvaantua tuossa "harjoittelussa". Joten lopeta jo hyvän sään aikana tuo väärän tiedon jakaminen.[/quote]
Älä huutele, jos et itse tiedä asioista. En väittänyt, ettei olisi parempi, että anestesian lääkäri laittaa sen epiduraalin, mutta Saksassa sen saa myös laittaa synnytyslääkäri. Oletettavasti heillä on kokemusta ja asianmukainen koulutus hommaan, sillä tuskin niin sääntöjä täynnä olevassa maassa moinen olisi edes mahdollista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse en ainakaan haluaisi, että sen saa kuka tahansa laittaa. Vai miten tuossa mallissa varmistetaan synnytyslääkärien taitojen ylläpito? Siis tarkoitan, voiko kuka tahansa sen sitten antaa, joka tituleeraa itseään synnytyslääkäriksi TAI on joskus vaikkapa hoitanutkin kymmenittäin synnytyksiä, ja epiduraaleja, mutta ei sitten vaikkapa kahteen vuoten kuin muutaman hassun jos sitäkään?
En oikein ymmärrä, miksi tästä asiasta TÄYSIN tietämätön ihminen sönkkää omia kuvitelmiaan muka-totena täällä?? Epiduraalipuudutusta ei MISSÄÄN PÄIN MAAILMAA saa laitta kukaan muu kuin anestesialääkäri! Joskus neurokirurgi laittaa sen selkäleikkauksessa kun selkäydinkanava on avattu ja voi katetrin laittaa näkökontrollissa, mutta mm.synnytyksessä sen laittaa anestesiologi eikä synnytyslääkäri. Gynekologi voi laittaa ns.PUDENDAALIPUUDUTUKSEN kohdun kaulaan, jolla ei ole mitään tekemistä epiduraalin kanssa. Jos osaamattomat ihmiset alkavat pistelemään epiduraaleja joissa iso neula tuodaan n.2-3mm päähän ihmisen selkäytimestä, voi aika moni potilas halvaantua tuossa "harjoittelussa". Joten lopeta jo hyvän sään aikana tuo väärän tiedon jakaminen.
Mitä sä mua lainaat, kun en tod väittänyt, että niin jossain tapahtuu!? Sanoinpahan vain, että en halua sellaista! Ja perustelin miksi en halua (jos sellaista olemassa olisi).
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta aika herkkä toi sun tuttavasi, luulisi, että lekurilla ois kykyä ymmärtää kivuliaita potilaita...Ja taas siinä syytellään anestesialääkäriä, joka sattumalta onkin ihminen jolla on tunteet eikä mikään robotti. Vmäistä.
Täh? Ja minäkö en ole ihminen, jolla on tunteet? En mitenkään haukkunut, vaan sanoin liian herkäksi, tuohon hommaan.
Ei se synnyttäjän, kätilön tai anestesialääkärin vika, mutta sairaaloiden olisi syytä palkata lisää henkilökuntaa, jos kivunlievitystä ei saada kaikille tarpeeksi nopeasti. Varmasti olisi kahdelle anestesialääkärille töitä yöaikaan!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Älä viitsi kusettaa. Epiduraalia ei saa missään laittaa kkukaan muu kuin anestesialääkäri. Paikallispuudutuksia ja johtopuudutuksia ja kohdunkaulan puudutusta voi laittaa synnytyslääkärikin.
Voisiko alapeukuttaja kertoa, miksi väittää tässä faktassa vastaan ja valehtelee ihmisille?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta aika herkkä toi sun tuttavasi, luulisi, että lekurilla ois kykyä ymmärtää kivuliaita potilaita...Ja taas siinä syytellään anestesialääkäriä, joka sattumalta onkin ihminen jolla on tunteet eikä mikään robotti. Vmäistä.
Joo, anestesialääkäri on ihminen, jolla on tunteet, toisin kuin synnyttävä nainen. Ihan käsittämätöntä, miten yhtä 2010-luvulla ollaan sitä mieltä, että synnyttävän naisen on kiltisti hymyillen kestettävä kaikki kivut, tuskat, vammat ja vauriot, valittaa ei saa, vaikka joutui loppuelämäksi vaippoihin.
Kolme synnytystä, joista yksi vastentahtoisesti luomuna, koska lääkäriä ei ollut saatavilla epiduraalia laittamaan, oli kiinni muualla. Kaksi synnytystä epiduraalilla ja molemmissa olin kiitollinen kun sain sen. Ekassa synnytyksessä jouduin odottamaan sitä kauemmin kuin kolmannessa, jossa sanoin, että antakaa se heti kun mahdollista, ettei kävis samoin kuin tokassa, jossa jäin sitä ilman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täh? Ja minäkö en ole ihminen, jolla on tunteet? En mitenkään haukkunut, vaan sanoin liian herkäksi, tuohon hommaan.
Ja siis minä olen herkkä ihminen myös. Siksi en hakeutuisikaan hommaan, jota en kestä. Esimerkiksi Aku Ankassa ilmenneelle ammatille "tavaratalon valitusten vastaanottajat". Olen myös arka kohtaamaan minkäänlaista kipua. Siksi ei tulis mieleenkään haukkua kivusta kärsivää potilasta. Koska ymmärrän, että se olo voi olla kertakaikkiaan aivan hirveä.
Mun synnytyksessä ne oli kätilöt, jotka keskenään jupisi, että onpa pitkä viisi minuuttinen, kun anestesialääkäri oli siinä ajassa luvannut tulla eikä alkanut kuulumaan. Harmittelivat myös, että sieltä oli ilmeisesti tulossa sellainen lääkäri, josta eivät niin kauheasti pitäneet. Mä pystyin tuossa vaiheessa vaan keskittymään hengittäminen ja tajuissaan pysymiseen, kätilöt varmaan luulivatkin etten kuule heidän keskinäistä jutustelua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Joo, anestesialääkäri on ihminen, jolla on tunteet, toisin kuin synnyttävä nainen. Ihan käsittämätöntä, miten yhtä 2010-luvulla ollaan sitä mieltä, että synnyttävän naisen on kiltisti hymyillen kestettävä kaikki kivut, tuskat, vammat ja vauriot, valittaa ei saa, vaikka joutui loppuelämäksi vaippoihin.
No voi herran tähden miten lapsellista. Tottakai kivut tuskat vauriot vammat ym ym ym kestävä synnyttäjä voi näyttää tunteensa mutta onko tämä kaikki lääkärien ja hoitajien syytä? Heitä syyllistetään nykyään muutenkin joka asiasta ja veikkaan ettei alalle tätä menoa hakeudu enää kukaan.
No mun mielestä naisten pyynnöt ja toiveet näiden puudutusten suhteen ohitetaan ihan liian usein. Minullekin pelkopolilla vakuuteltiin että kivun takia ei tarvitse enää nykypäivänä synnytystä pelätä. Ja mites se sitten menikään... Noh, eipä EHTINYT anestesialääkäri ajoissa. Ja aikaa olisi ollut yllin kyllin. Ensimmäinen ja viimeinen synnytys.
Olisin jälkeenpäin kiitollinen, koska tajuaisin jossain vaiheessa että ne monen kuukauden selkäkivut synnytyksen jälkeen johtuivatkin epiduraalista. (2 kerta epi/ 2 luomu, joten vertailukohtaa on).