Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Synnyttäneet mammat: millä nimityksillä haukkuisitte anestesialääkäriä, joka ei pääse muilta töiltään laittamaan teille kipuepiduraalia synnytyksessä ja vauva syntyy ilman puudutusta?

Vierailija
28.09.2016 |

Olen järkyttyneenä lukenut kommentteja synnyttäjistä, joiden mielestä anestesialääkärin on tultava parissa minuutissa laittamaan heille epiduraali synnytyksessä, heti kun he sitä haluavat. Mammat eivät edes halua ymmärtää, että anestesialääkäreitä on sairaalassa illalla ja yöllä ainoastaan yksi ainoa, jolla on kaikki elämää ja henkeä pelastavat leikkaukset, elvytykset, vuotopotilaat ym.toiminnat hoidettavanaan, eikä hän ilkeyttään viivästytä synnyttäjien kivunlievitystä. Silti hän saa paskaa niskaansa kun tulee myöhässä puuduttamaan, ja tätä mammat perustelevat sillä ettei synnyttäjän todellakaan tarvitse ajatella toisten ihmisten henkeä tai elämää vaan on oikeutettua vaatia vain omaa etuaan tuossa tilanteessa kovan kivun ja hormoniheittelyn keskellä.

Tajuan toki etteivät synnyttäjät tahallaan ole ilkeitä lääkäreille, mutta tunnen yhden anestesiologin joka vaihtoi työpaikkaa sairaalaan jossa ei synnytetä, koska koki ettei kyennyt auttamaan kaikkia saman aikaisesti ja sai siitä huudot niskaansa. Eli ammatillinen riittämättömyyden tunne joka ei ole kovin miellyttävä. Enkä halua syyllistää synnyttäjiä, koska toki jokainen ajattelee vain itseään tuossa tilanteessa. Kysyisin silti, vaatisitko anestesialääkäriä välittömästi puuduttamaan sinut synnytyksessä, jos oma äitisi tai siskosi olisi leikkaussalissa samanaikaisesti vuotamassa kuiviin ja anestesialääkäri olisi hänen henkeään pelastamassa?

Kommentit (72)

Vierailija
1/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Epiduraali on heikoille.

Vierailija
2/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet sinänsä, ap, ihan oikeilla jäljillä, mutta mä en kaksi lasta synnyttäneenä ihmettele yhtään, miksi synnyttäjät saattaa huutaa ja rähistä henkilökunnalle...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mammat, mammat ja mammat. Vastaapa nyt tähän: ajatteleeko se raivoava, synnyttävä "mamma", että vaadinpa nyt tuota anestesialääkäriä puuduttamaan minut sen sijaan, että hän auttaisi leikkaussalissa kuiviin vuotamassa olevaa äitiäni tai siskoani? Mäkin voin vastata: ei ajattele. Se "mamma" ei ajattele ketään muuta. Synnytyksessä voi mennä sellaiseen tilaan, jota ei ole ennalta suunnitellut. Mäkin menin puhumattomaksi, ja kätilö päätti soittaa paikalle anestesialääkärin antamaan mulle sen epiduraalin, vaikken sitä halunnut tai pyytänyt.

Vierailija
4/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilm olen sitten outo kun en muista haukkuneeni häntä millään tavoin..olin vain niin kiitollinen ja helpottunut, kun hän lopulta saapui paikalle ja päästi minut siitä helvetillisestä kivusta ja tuskasta johon ei supistuskäyrää näyttävän koneen paperiarkkikaan riittänyt, suppareiden huiput siis olisivat piirtyneet ylemmäksikin kuin mitä paperin tila antoi myöten.

Niin, tuota vaihetta oli kestänyt yli 2h kun anestesialääkäri saapui paikalle, 2-4min välein supistuksia jotka tuntuivat että halkaisevat koko naisen kahtia. Alkoi olla tämä nainen siinä pisteessä, että lähteekö taju vai ei. Jep, oli käynnistetty synnytys, rv39 ja esikoinen kyseessä.

Vierailija
5/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olet sinänsä, ap, ihan oikeilla jäljillä, mutta mä en kaksi lasta synnyttäneenä ihmettele yhtään, miksi synnyttäjät saattaa huutaa ja rähistä henkilökunnalle...

En ole ap, mutta onko sinun mielestäsi oikeutettua huutaa ja räyhätä hoitajille ja lääkäreille jotka eivät kuitenkaan ole syyllisiä sinun tilanteeseesi? Onko hoitajan, kätilön tai lääkärin ammatti sellainen, että pitää sietää mitä tahansa paskaa potilailta ja silti vain hymyillä ja pyydellä anteeksi että oli kiinni jossain muualla?

Vierailija
6/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tiedä ketään joka ois saanu puudutteen heti kun sitä itse vaan sattuu pyytää enkä ketään ketä ois haukkunut alääkäriä siitä. Toki hulluja tähän maahan mahtuu ties millasia muttei kannata aatella et se ois normi.

Vierailija
7/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole ap, mutta onko sinun mielestäsi oikeutettua huutaa ja räyhätä hoitajille ja lääkäreille jotka eivät kuitenkaan ole syyllisiä sinun tilanteeseesi? Onko hoitajan, kätilön tai lääkärin ammatti sellainen, että pitää sietää mitä tahansa paskaa potilailta ja silti vain hymyillä ja pyydellä anteeksi että oli kiinni jossain muualla?

En ole tuo, jolta kysyit, mutta synnyttäessä voi tehdä sellaisiakin asioita, joihin ei normaalitilanteessa katso olevansa olevan oikeutettu.

Vierailija
8/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Outoa, että Suomessa saa vaan anestesian lääkäri laittaa epiduraalin. Saksassa monissa synnytyssairaaloissa sen laittaa juuri mainitsemasi ongelman vuoksi synnytyslääkäri, ettei äidin tarvi kärsiä enempää kuin tarpeen.

9/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mammat, mammat ja mammat. Vastaapa nyt tähän: ajatteleeko se raivoava, synnyttävä "mamma", että vaadinpa nyt tuota anestesialääkäriä puuduttamaan minut sen sijaan, että hän auttaisi leikkaussalissa kuiviin vuotamassa olevaa äitiäni tai siskoani? Mäkin voin vastata: ei ajattele. Se "mamma" ei ajattele ketään muuta. Synnytyksessä voi mennä sellaiseen tilaan, jota ei ole ennalta suunnitellut. Mäkin menin puhumattomaksi, ja kätilö päätti soittaa paikalle anestesialääkärin antamaan mulle sen epiduraalin, vaikken sitä halunnut tai pyytänyt.

Näin juuri. Minä se taas kehtasin hokea vinkuvalla äänellä vittua ja saatanaa noin viisisataa kertaa, normaalisti en kehtaisi.

Vierailija
10/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kyllä mun teki mieli parahtaa anestesialääkärille silloin, kun sektiossa makasin vatsa auki ja puudutteesta alkoi loppua teho. Järkytykseltäni en vain pystynyt siihenkään. Sellainen ammattilainen osui omalle kohdalleni.

Vierailija
11/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai se ole mammojen vika vaan sairaalan johdon. Miksi on aliresurssoitu nukkumattien määrä. Synnytys on vakava paikka eikä kukaan voi etukäteen tietää mitä siinä tapahtuu. Omassani juostiin hätäsektioon isolla porukalla ja kyllä löytyi kaikki tarvittava väki.

Vierailija
12/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole oikeutettua, mutta sitä tapahtuu. Parhaat kätilöt ovatkin olleet sellaisia, jotka ovat napakasti ohjanneet minua synnyttäjänä kaiken kivun ja sekoilun keskellä, vähän niinkuin uhmaikäistä lasta jolla on hallitsematon raivari.

Vierailija
13/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Alatko seuraavaksi vaatia, että synnyttäjät siivoavat veren ja paskan saleista, kun henkilökunta on niihin "syyttömiä"?

Vierailija
14/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ole tuo, jolta kysyit, mutta synnyttäessä voi tehdä sellaisiakin asioita, joihin ei normaalitilanteessa katso olevansa olevan oikeutettu.

KOva kipu saa ihmisen toimimaan kuin mielisairas paskapäinen runkku, ei siis hallitse sanomisiaan eikä huutamisiaan. Kyseinen räyhääjä voisi ehkä jälkikäteen harkita vaikka anteeksipyyntöä, koska oikeasti esim.anestesialääkäreistä on aikamoinen pula eikä heidän tarvitse sietää tuollaista kohtelua vaikka se kuinka ymmärrettävää olisikin; heillä on varaa valita työpaikkansa.

Vierailija
15/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oho? Meinasin just tulla sanomaan, että olin ottanut asioista etukäteen selvää ja yksi niistä oli, että synnytyskipu on jotain, jota evvk kokea. Siispä haluan epiduraalin. Toinen asioista oli, että haluan sen niin ajoissa kuin mahdollista, koska nimenomaan anestesialääkäriä ei aina ehkä saa heti kun toivoo. Ja kolmas oli, että vain itse voin vaikuttaa näihin asioihin, kukaan ei ole ajatuksenlukijani. Tai tämän tiesin siis ilmankin vauvan odptukseen liittynytä tiedonhankintaa. Ja neljäs asia oli se, että haluan epiduraalin siksikin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, että se saadaan turvallisemmin laitettua, kun en liiku kivuiltani paikoiltani, vaan kylenen makaamaan rauhassa.

Mutta aika herkkä toi sun tuttavasi, luulisi, että lekurilla ois kykyä ymmärtää kivuliaita potilaita...

Vierailija
16/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Multa jäi epiduraali saamatta, kun lääkäri oli laittamassa sitä jollekin toiselle ja sitten olikin myöhäistä, kun minun vuoroni olisi tullut... En todellakaan sanonut yhtään pahaa sanaa lääkärille, eihän se nyt hänen vikansa ollut. 

Ensisynnyttäjien on kuitenkin ihan hyvä tiedostaa ettei kukaan voi taata 100%, että sen epiduraalin saa.

Vierailija
17/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, että Suomessa saa vaan anestesian lääkäri laittaa epiduraalin. Saksassa monissa synnytyssairaaloissa sen laittaa juuri mainitsemasi ongelman vuoksi synnytyslääkäri, ettei äidin tarvi kärsiä enempää kuin tarpeen.

Itse en ainakaan haluaisi, että sen saa kuka tahansa laittaa. Vai miten tuossa mallissa varmistetaan synnytyslääkärien taitojen ylläpito? Siis tarkoitan, voiko kuka tahansa sen sitten antaa, joka tituleeraa itseään synnytyslääkäriksi TAI on joskus vaikkapa hoitanutkin kymmenittäin synnytyksiä, ja epiduraaleja, mutta ei sitten vaikkapa kahteen vuoten kuin muutaman hassun jos sitäkään?

Vierailija
18/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle kävi juuri näin. Kun lääkäri vihdoinkin ehti paikalle, epiduraalia ei voitu enää laittaa, koska synnytys oli jo niin pitkällä. Joten synnytin luomusti.

Sattuihan ne supistukset niin, ettei sitä oikein pysty edes kuvailemaan. 

Silti en haukkunut lääkäriä enkä kätilöä. Kätilö vaikutti olevan kovin pahoillaan tilanteesta. Itse vaan totesin siellä kaiken kivun keskellä, että aina ei mene niin kuin toivoisi. Silloin kun äitini synnytti minut, ei ollut epiduraalia vaihtoehtona. Kyllä nainen pystyy synnyttämään ilmankin.

Mulla ei muutenkaan ole taipumusta "seota" yllättävissä tai vaikeissa tilanteissa.

Vierailija
19/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

-- haluan epiduraalin siksikin mahdollisimman aikaisessa vaiheessa, että se saadaan turvallisemmin laitettua, kun en liiku kivuiltani paikoiltani, vaan kylenen makaamaan rauhassa.

Mä ajattelin samoin. Epiduraalia alettiin valmistelemaan välittömästi, kun supistukseni alkoivat (synnytys käynnistettiin). Sitten hups - supistukset koveni vatkin minuuteissa, olinkin yhtäkkiä täysin auki ja piti käydä ponnistamaan ja epiduraali jäi saamatta.

Kukaan ei voi taata sulle, että saat epiduraalin. Ei kukaan.

Sitä paitsi monet on sanoneet, ettei se edes ponnistusvaiheen kipuun auta.

Vierailija
20/72 |
28.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tokalla synnytyskerralla kätilö sanoi, että anestesialääkäriä ei välttämättä ehdi kiireiltään tulemaan. Ajattelin vain, että hyvä luoja miten mä selviän hengissä kun tuntui niin kuin moottorisahalla olisi avattu vatsaa. Rukoilin mielessäni, että hän ehtisi tulemaan ja tuli kuin tulikin ja itkua vääntäen kiitin häntä helvetillisen tuskani lopettamisesta. Ei nyt kyllä olis käynyt mielessäkään haukkua, paremmissa käsissä olin varmasti joka tapauksessa kuin vaikka yksin saunassa synnyttämässä..

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yksi