Miten lohduttaa alakoululaista jota kaverit yrittää sulkea pois porukasta..
Paska olo lapsen puolesta ja tietysti on lapsella itselläänkin. Eilen illalla itki kun estetään whatsappissa ryhmästä ja laitetaan haukkumaviestejä yks.viesteinä. Sanoi ettei halua kouluun ja lupasin että haen pois jos käy liian ahdistavaksi. Myös harrastuksessa yritetään huijata aikoja muuttamalla ettei vain pääsisi samaan aikaan paikalle muiden kanssa.. muutakin kiusaa koko ajan. Valehdellaan mitä lapsi muka sanonut niin että ne viimeisetkin kaverit kaikkoaisi.
On otettu yhteyttä kouluun (kiva koulu projektissa mukana) ja harrastuksiin, vaan mitäpä se auttaa, hetken rauhallista ja tyttökin uskoo että kaikki hyvin ja taas sama alkaa alusta.
Olen ottanut haukkumaviestit talteen ja muut länkytykset, lähetänkö sähköpostina kouluun, kiusaajien vanhemmille ja iltasanomiin vai poliisille..mieli tekisi vaan lapsiahan ne kiusaajatkin ovat. Voisi vaan avata joidenkin silmät, miten se aikuisten edessä kiltti ja hyvätapainen on pahin paskan jauhaja ja riidan kylväjä.
Miten saada lapsi luottamaan itseensä, ettei ole sitä miksi kiusaajat hänet määrittelevät.. miten lohduttaa ja olla tukena vaikka on romuna siitä että omaan lapseen sattuu.
Kommentit (26)
alkupe kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on todella vaikea juttu ulkopuolelta korjata. Oletko yksinhuoltaja? Onko sinulla siellä työpaikka? Voiko lapsi vaihtaa koulua johonkin toiseen paikkakunnalla?
Jos viihdytte muutoin siellä paikkakunnalla niin todella kurjaa jos joudutte koulun takia muuttamaan. Onko lapsella sukulaisia siinä lähellä?
Tuon ikäiset tytöt ovat todella julmia. Minullakin on tytär ja on kokemusta tuollaisesta syrjimisestä. Se meni ohi kun mentiin yläasteelle ja luokat ja kaverit vaihtuivat. Tyttärelläni oli kylläkin oma harrastus muusiikki ja kuoro, jossa oli taas ei ystävät ja hän koki mitä on oikea ystävyys. Olisiko mahdollista että veisit tytärtäsi joihinkin muihin harrastuksiin jossa hän saisi muita kavereita kuin nämä kiusaajat. Ei kannattaisi jatkaa tätä talliharrastusta kun se vain tuo lisää pahaa mieltä sen sijaan että toisi iloa.
Hyvää jatkoa teille. Koeta saada lapsi ymmärtämään että tämä on vain väliaikaista ja kun hän tekee koulutyönsä hyvin niin elämä menee paremmaksi ja antaa lopulta palkintonsa. Tyttäreni on nyt DI ja hyvässä työssä ja elämä mallillaaan.
Hienoa että teillä selvittiin syrjimisestä. Antaa sekin toivoa tähän meidän tilanteeseen. Lapsi alkaa jo oireilla, ei tunnu huvittavan mikään, sairaana todella usein (pääkipua valittaa päivittäin). Nykyinen harrastus on jo vuosia ollut henkireikä ja sitten vaihtoivat kiusaajat toiselta tallilta tuonne. Täytyy kai vaihtaa paikkaa sitten vuorostaan, jos sinne seuraavat niin ostan oman hevosen, syön sitten vaikka kaurapuuroa loppuikäni.
Hyvä, että olet motivoitunut, mutta ei sekään nyt pidemmän päälle toimi, että tyttäresi pakoilee näitä kiusaajiaan tallilta toiselle ym. Jos tyttöjä ei saada kuriin koulun ja kodin yhteistyöllä, suosittelisin ehdottomasti muuttoa toiselle paikkakunnalle. Eiköhän sieltäkin sitten kuitenkin talli löydy :) Tyttösi kärsii nyt niin paljon, että ei sitä yhdellä henkireiällä elämässä hoideta.
Tuo on kyllä totta, ettei tätä saada pakoilemalla tai hyssyttelemällä kuriin. Vastustan ajatusta muutosta koska mielestäni kiusaajat voittavat tuolla tavoin. Saisinpa kiusaajat muuttamaan. Siinä tapahtuu niin että kohde vain vaihtuu jos me lähdemme, pakoa se on tuokin että muuttaa kiusaajien tieltä. Yritän nyt vielä saada kaikkia osallisia vanhempineen ja jos koulu suostuu niin koululla opettajan johdolla saman pöydän ääreen.
Niin kannattaa varmaan ottaa ensin kaikki keinot käyttöön siellä koulussa. Jos ei oteta vakavasti, asiaa eteenpäin vaikka poliisille asti. Onhan näitä tapauksia, että sitten on vasta herätty toimimaan. Valitettavasti paljon vaan lähtee kotoa ja jos vanhemmat vähättelevät asiaa, ei tilanne muutu ikinä. Mutta ensin voisit tosiaan kokeilla herättää vanhemmat. On kyllä totta, että jos muutatte, vuoden päästä joku näistä kuvaamistasi "lampaista" on luultavasti seuraava uhri.
Voi ap, kuulostaa kamalalle. Onneksi tyttärelläsi on noin ihana äiti!
Minua kiusattiin koko ala-aste kierojen silmien takia. Lukemattomat kerrat (lähes joka päivä 1-2 luokan ajan) jouduin kiusaamisen uhrina jälki-istuntoon, koska eihän ketään ilman syytä kiusattu. Välillä kiusaaminen oli jopa fyysistä, kerran poikaporukka heitteli minua jääpalloilla ja menin kotiin itkien ja täynnä mustelmia. Äitini ottaessa kouluun yhteyttä pojat sanoivat opettajalle että olin haukkunut heitä ja jouduin jälki-istuntoon. Kerran päälleni syljettiin kesken oppitunnin ja opettaja näki ja alkoi haukkua minua itkupilliksi, koska itkin kun tuntui siltä että minua sai kohdella miten tahansa. Koko ala-aste oli yhtä helvettiä, vielä kuudennella luokalla luokkaretkellä olin menossa pyytämään toisessa mökissä olevia luokkalaisia ulos, kun kuulin ikkunasta kuinka noin 15 ihmistä puhui, kuinka olin todella vastenmielisen näköinen ja mietti kuinka voisivat välttää seuraani. Itkin yksin mökissä ja sain opettajalta monta puhuttelua siitä, kuinka pilasin muiden luokkaretkitunnelman huomion hakemisella (itkin yksin ja muut valittivat siitä).
Sairastuin myös anoreksiaan koska harrastuksessani iso porukka tyttöjä haukkui aina läskiksi. Olin jo niin turtunut kiusaamiseen ja tajunnut ettei ketään kiinnosta että itkin vain öisin enkä kertonut enää kenellekään. Fyysinen nälän tunne ja heikotus oli ainut keino paeta henkistä pahaa oloa. Nuo ajat tekivät minusta melkein kylmän ja kyynisen, itsetunnottoman ihmisen ja noita haavoja parantelen edelleen. Kiusaaminen ei loppunut kuin vasta ylä-asteella kun vaihdoin koulua kauemmas. Koulun vaihto voisi olla viimeinen vaihtoehto.
Kerää todisteita lapsesi kiusaajista ja vie opettajalle. Tulosta vaikka kaikki whatsup-keskustelut ja toimita kouluun. Samoin harrastuksen vetäjälle. Toisaalta hyvä että on todisteita kiusaamisesta, jospa kiusaamiselle tehtäisiin oikeasti jotain. Äitinä tue lastasi ja järjestä kivaa tekemistä, jolla lapsi saa ajatukset pois kiusaamisesta. Koita myös puhua lapsellesi että kiusaajien elämä on todella surkeaa, kun saavat kiusaamisesta mielihyvää. Kannattaa myös korostaa sitä että kateus on yleensä kiusaamisen taustalla. Toivon hirveästi että lapsenne kiusaaminen loppuisi!
Ehdotan, että:
- viestit eteenpäin rehtorille, kuraattorille, terveydenhoitajalle ja luokanopettajalle nähtäväksi ja pyydät päästä keskustelemaan koululle miten jatkossa asiaa aletaan hoitaa.
- viestit myös näiden kiusaajien vanhemmille luettavaksi ja kysymys perään, että onko tämä todella heidän hyväksymää käytöstä. Kasvattavatko lapsensa tämmöisiksi ja miltä tuntuisi jos oma lapsi suljettaisiin pois porukasta?
- tarvittaessa tosiaan etp. koulutoimenjohtajalle tieto
- löytyisikö jokin uusi harrastus tytölle? Sellainen missä olisi kokonan eri porukkaa?
- sano tytölle,e ttä jättäytyy kokonana pois tuosta ääliölaumasta niin eivät saa sitä nautintoa kun voivat höynäyttää lastasi
- tallille vain sinun kanssasi tai kutsuisiko jonkun toisen kaverin, sukulaisen, naapurin lapsen tms. kaverikseen sinne mukaan?
- kerro näiden kiusaajien vanhemmille, että olet nyt ottamassa asian toden teolla puheeksi koulussa, kuraattorille ja rehtorille menee tieto, samoin harrastuspiireihin levität sanan jne. Luulisi nolottavan edes vähän.
- tarvittaessa käy jututtamassa yksitellen näitä kiusaajia ja kerro, että ilmoitat koulupoliisille jatkuvasta kiusaamisesta (no, tuskin tämmöistä koulupoliisia siellä on ja eihän ne mitään asialle voi, mutta säikäyttää varmasti lapsia).
- ääritapauksessa luokan, koulun tai asuinpaikan vaihto jos mikään muu ei enää auta. Uuteen kouluun meno voi vain tällä historialla olla aika kova paikka ja aiheuttaa jännitystä ja arkuutta (-> helposti voi sitten sen vuoksi jatkua se syrjään jääminen) :(
Tsemppiä teille kovasti, toivottavasti asiat selviää vielä parhain päin!
Onko kyseessä kyläkoulu vai miksi tyttösi hakeutuu juuri noiden tyttöjen kanssa? Parempi yksin kuin huonossa porukassa.
Ei tarvita kuin yksi voimakasluonteinen ja ainakin siinä vaiheessa hieman ilkeä luonteeltaan oleva niin vetää voimakkaalla luonteellaan ja manipulointitaidoillaan muut mukaansa kiusaamiseen. Sitten olet yksin esim kolmea vastaan niin et voi mitään. Olen kuunnellut salaa meillä kotona aikoinaan kun tytöt leikkivät lapseni huoneessa ja siellä vängättiin monen hengen voimalla lastani vastaan. Menin huoneeseen ja sanoin että jos on asiaa voi sanoa suoraan nyt minulle. Menivät hiljaiseksi. Mutta kyllä oli heillekin aikanaan letut ja ruuat kelvanneeet meidänkin pöydän ääressä ja sekös otti minua pattiin. Olimme ns. ruokkineet kyitä povellamme.