Vinkkejä kuinka päästä helposti ylös sängystä aamulla?
Vaikka nukkuisin tarpeeksi 8-10h en saa itseäni millään ylös sängystä. Torkutan 6-8 kertaa ja senkin jälkeen on vaikea saada perse ylös sängystä ja päivä käyntiin.
Olen kokeillut herätyskellon laittoa huoneen toiselle puolelle, kävelen vain takaisin sänkyy suljettuani sen.
Olen kokeillut heti valojen sytyttämistä, kun herätyskello soi. Auttaa ehkä kerran kymmenessä aamussa.
Olen tökännyt musiikin soimaa kun kello soi, ei auta.
Nyt kaivataan vinkkejä kuinka päästä helposti ylös sängystä! Ärsyttää kuinka vapaapäivistä koko päivä melkein menee sängyssä makoiluun. Ja työpäivinä tulee jossain kohtaa niin kova kiire, että aamupala tulee syötyä kävellessä(juostessa) autolle.
Nyt mammat helppiä!
Kommentit (40)
Vierailija kirjoitti:
Laitat herätyksen soimaan niin myöhään, että jos et heti nouse niin tulee kiire. Se paniikki antaaa sellasen energiapiikin, että vasta työpaikalla (tai minne ikinä oletkin menossa) alat olla siinä vaiheessa, missä normaalisti kävelisit takaisin sänkyyn- mutta enää se ei onnistukaan :D
Kuulostan varmaan nyt valittavalta prinsessalta jollei mikään kelpaa... Tapa varmasti toimisi työaamuina, mutta olisin tuosta niin stressaantunut, ettei se olisi tervettä pitkän päälle. Eikä keino toimi vapaapäivinä, kun ei ole mitään sovittua aikaa, milloin pitäisi olla jossaki.
Joskus se, että joku on onnistunut vahingossa laittamaan aamulla viestiä/soittaa ja herään siihen saa minut täysin hereille. Samoin hälytyksen äänen muuttaminen. Käytän siis kännykkää herätykseen. Mutta sekään ei aina.
-Ap
Aamutorkulle sängystä nouseminen aikaisin ei ole ehkä koskaan helppoa, se on vain pakko hyväksyä. Aamuja voi silti helpottaa rutiineilla, mutta ne on melkeinpä itse löydettävä. Minä inhoan kiirettä ja äkkinousemisia, joten varaan aamuihin aikaa herätä mukavasti peiton alla, kun taas joku toinen tarvitsee sen kiireisen shokkiherätyksen päästäkseen ylös.
Minulla ihan sama ja olen ajatellut sen johtuvan vain ja ainoastaan luontaisesta unirytmistäni.
Pienestä pitäen olen ollut illan virkku ja aamun torkku, siis ihan aina.
Töitten takia toki pakotan itseni nukkumaan rytmiäni vastaan turhan liian aikaisin (onnistuu melatoniinin avulla), mutta aamut ovat yhtä samaa helvettiä kuin aina.
Aamusta siis herätykseni arkena on 6.00-7.30 välillä ja aivan kamalaa tuo on vaikka näihin aikoihin (22.30)aikoihin menen nukkumaan.
Viikonloppuisin, kun saan valvoa sisäisen kellon mukaan, menen nukkumaan n. 02.00 ja herään pirteänä 10 aikoihin. Ei mitään ongelmaa.
Vierailija kirjoitti:
Piikität piriä heti herättyäsi
Naurahdin ääneen. Tämä on ainakin varmasti toimiva keino. Tai jos haluaa olla ihan varma, laittaa piriherätyksen puoli tuntia etukäteen ja nousee sitten pärinöissä ylös. :D
Ei mutta oikeasti... Itsellä on samaa ongelmaa, ja siksi varaan heräämiselle (tai paremminkin sille nousemiselle) paljon ylimääräistä aikaa vaikka se onkin pois yöunista. Jos laitan heti herättyäni kirkasvalolampun päälle, musiikin kovalle, juon lasin vettä ja annan tämän jälkeen itselleni vielä esim. 20 min aikaa vaan makoilla sängyssä puhelinta selaten, herääminen sujuu "pehmeämmin". Toisaalta kannattaa myös miettiä, onko ongelma enemmän fyysinen vai henkinen. Jos fyysinen, ongelma voi korjaantua konkreettisilla muutoksilla ja sillä että menee aiemmin nukkumaan. Henkinen puoli taas onkin vaikeampi, sillä esim. itse myönnän että herääminen on vaikeampaa silloin kun oma arki masentaa enkä koe elämääni merkitykselliseksi. Jos taas odottaa alkavaa päivää ja pääsee tekemään heti herättyään jotain itselleen mieleistä, ei sänkyyn tee mieli jäädä ainakaan kovin pitkäksi aikaa. Voiko ongelma siis olla jopa arjessasi tai muuten vain elämässäsi tai henkisessä hyvinvoinnissa? Voi kuulostaa kaukaa haetulta, mutta nämä asiat kuitenkin liittyvät esim. monella mielenterveysongelmaisella (lievissäkin ongelmissa) toisiinsa.
Auttaisikohan jos laittaisi herätyksen ikkunan viereen ja avaisi ikkunan kun herätys soi? Näin syksyllä kun alkaa olemaan viileää, niin kylmän ilman luulisi piristävän/herättävän/ärsyttävän?
-Ap
Vierailija kirjoitti:
Auttaisikohan jos laittaisi herätyksen ikkunan viereen ja avaisi ikkunan kun herätys soi? Näin syksyllä kun alkaa olemaan viileää, niin kylmän ilman luulisi piristävän/herättävän/ärsyttävän?
-Ap
Viileässä huoneessa lämpimän peiton alla on entistä viihtyisämpää :) Miksi sinun muuten pitää nousta vapaa-aamuina aikaisin sängystä ylös?
Latasin juuri kännykkääni sovelluksen, jonka pitäisi tarkkailla unen syklejä ja herättää sellaisessa vaiheessa, kun uni on kevyempää. Tällöin pitäisi olla helpompaa herätä. Voin tulla raportoimaan että miten toimi.
T: nro 2
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
-Ap
Viileässä huoneessa lämpimän peiton alla on entistä viihtyisämpää :) Miksi sinun muuten pitää nousta vapaa-aamuina aikaisin sängystä ylös?
Siispä idean hylkäys, tuo nimittäin on niin totta!:D
Ja jos saan nukkua ja velloa sängyssä niin pitkään kuin haluan, pääsen ylös vasta 12-13 maissa, mikä tarkoittaa että pääsisin ulos talosta, jos tarvetta tulisi vasta siinä 14-15 maissa. Ja vapaalla olisi kiva ehtiä tehdä jotakin:) Varsinkin kun nyt alkaa jo hämärtymään, niin ehtisi nauttia valosta. Säännöllinen rytmi (säännöllisempi kuin nyt) saattaisi myös auttaa heräämis ongelmaan?
Vierailija kirjoitti:
Latasin juuri kännykkääni sovelluksen, jonka pitäisi tarkkailla unen syklejä ja herättää sellaisessa vaiheessa, kun uni on kevyempää. Tällöin pitäisi olla helpompaa herätä. Voin tulla raportoimaan että miten toimi.
T: nro 2
Tule ihmeessä:) Mutta kuinka tuo toimii? :0 Kuunteleeko sehengitystä vai?
Ja taidan av:n sulkeutumisen lähestyessä kohta itsekkin yrittää painaa päätä tyynyyn, jos vaikka tapahtuisi ihme ja heräisi ilman ongelmia aamulla:D
-Ap
Ei mitään hajua. Nyt ikää 55v. ja vieläkään, vaikka vuosikymmeniä olen herännyt aamuisin töihin, ei rutiinikaan ole tehnyt niistä helpompia.
Nyt tässä eläkeikää odottelen ja arvatkaa, soiko herätyskello aamuisin.
Te nuoret illanvirkut, joilla vielä mahdollisuus opiskella omaan vuorokausirytmiin sopiva ammatti : opiskelkaa, ettei seuraavia vuosikymmeniä tarvitse työaamuina hakata päätä seinään.
Hanki kunnon vanhanajan herätyskello. No ei vaan eipä siihen muu auta kuin että opettelee nousemaan heti ylös. Sama asia kuin että liikkumaton alkaa harrastamaan liikuntaa. Jos sitä haluaa tarpeeksi ni kyllä pitäisi onnistua. Ja pakon edessä eli hyvä vinkki oli se että varaa liian vähän aikaa niin pakko ehtiä töihin pakottaa ylös.
kai oot kokeillut sitä sovellusta puhelimeen missä pitää tehdä älytehtäviä ennenkuin saa herätyksen sammutettua :D
Nro 2 täällä. Ekan yön perusteella on vaikea sanoa, auttoiko tuo sovellus mitään. Tuli puolisen tuntia torkuteltua sovelluksesta huolimatta. Sovellus tarkkailee kai puhelimen liiketunnistimen/mikrofonin avulla nukkujan levottomuutta ja päättelee siitä unen vaiheet. Aamulla saa raportin omista edellisen yön unisykleistä. En tiedä kuinka luotettavaa dataa tulee.
Mutta yksi ehkä toimiva vinkki löytyi! Ekan herätyksen kohdalla pistin ajastuksen musasoittimeen ja se herätti aika tehokkaasti kun pärähti energinen kappale soimaan, siihen päättyi torkutus. Kokeilen tuota musajuttua taas huomenna niin, että ajastan sen jo illalla valmiiksi.
Ehdin käydä aamulla suihkussa ja se oli huomattava parannus normiaamuun jolloin ehdin ainoastaan pestä hampaat ja sitten pitääkin jo juosta.
Miten meni sulla, ap? Oletko jo herännyt?
Vierailija kirjoitti:
Nro 2 täällä. Ekan yön perusteella on vaikea sanoa, auttoiko tuo sovellus mitään. Tuli puolisen tuntia torkuteltua sovelluksesta huolimatta. Sovellus tarkkailee kai puhelimen liiketunnistimen/mikrofonin avulla nukkujan levottomuutta ja päättelee siitä unen vaiheet. Aamulla saa raportin omista edellisen yön unisykleistä. En tiedä kuinka luotettavaa dataa tulee.
Mutta yksi ehkä toimiva vinkki löytyi! Ekan herätyksen kohdalla pistin ajastuksen musasoittimeen ja se herätti aika tehokkaasti kun pärähti energinen kappale soimaan, siihen päättyi torkutus. Kokeilen tuota musajuttua taas huomenna niin, että ajastan sen jo illalla valmiiksi.
Ehdin käydä aamulla suihkussa ja se oli huomattava parannus normiaamuun jolloin ehdin ainoastaan pestä hampaat ja sitten pitääkin jo juosta.
Miten meni sulla, ap? Oletko jo herännyt?
Ap:n aamuhan alkoi (vapaapäivä jei!) kellon soittoon vähän ennen yhdeksää ja kaikki lamput päälle ja musiikki soimaan, mutta sängystä pääsin ylös vasta lähemmäs puoli kymmenen. Ja tässä istun yhä aamu kahvilla:D tarkoitus olisi lähteä kaupungille asioille.
Kiva kuulla, että musiikki toimii sinulle, millainen musiikkisoitin sinulla on kerta siihen saa ajastimen? Se voisi nimittäin itsellänikin toimia.
-Ap
Mulla on sellaiset ministereot, joissa on digitaalinen näyttö jossa kello, ja ne saa ajastettua käynnistämään cd:n tai radion tiettyyn aikaan. Kännykänkin saisi liitettyä mutta en keksinyt miten sitä kautta saisi musat käynnistymään ajastettuun aikaan. Onneksi oli vielä pari vanhaa cd:tä jemmassa.
Puoli kympiltä ylös vapaapäivänä on mun kriteereillä jo aika hyvä! Puoleen päivään jos nukkuu niin harmittaa, silloin tuntuu että päivä menee ihan ohi. Ysiltä jos herään viikonloppuna niin se on mun mielestä jo aikaisin :D
T:nro 2
Tässä toimintaohjeet:
1) Myyt auton
2) Hankit työn niin kaukaa, että sinne on pakko mennä julkisilla, mutta siten, että julkisia menee max. kerran tunnissa.
3) Kellotat aamutoimesi.
4) Laitat herätyskellon soimaan aamutoimien & kävelymatkan verran ennen bussin/junan lähtöä. Jos haluat välttää kiirettä, lisää 5-10 minuuttia.
Kun tiedät, ettei aamulla ole ylimääräistä aikaa ja myöhästyt vähintään tunnin töistä, jos et nouse heti, et uskalla jäädä torkuttamaan. Ylimääräinen 5-10 minuuttia ehkäisee paniikin kiireestä.
t. entinen aamutorkuttaja, jonka aamutorkutus loppui, kun muista syistä oma auto vaihtui harvoin kulkeviin julkisiin
Mulla auttaa se, että herään jo tunteja ennen lähtöä. Torkutan tunnin, jonka jälkeen en enää nuku, mutta saatan makoilla sängyssä, luen ehkä facebookin ja uutiset samalla puhelimella. Sitten nousen laittautumaa ja pukeutumaan. Lapset herätän vasta kun olen itse valmis ja hereillä, siis oikeasti hereillä :D lapsille tuntuu riittävän se, että heräävät tuntia ennen lähtöä.