Olen lapsellisen innostunut muovin kierrätyksestä!
Tuntuu upealta kerätä muovia kierrätykseen ja ihmetellä, kuinka paljon muovia muuten menisi tavalliseen roskikseen. Menossa on tosin vasta toinen keräysrupeama, mutta piinaan teitä silti mielelläni luettelemalla, mitä olen muovikeräykseen viemässä:
Muutama apteekin pieni muovikassi
Vessapaperirullien muovipakkaus
Keittokinkkupaketti
Juuston muovikääre (Oltermannista yms. saisi näköjään nukelle tai nallelle hyvän sadehatun, jos poistaa vain kannen ja kääntää pestyn pussin nurinpäin)
Turkkilaisen jugurtin ämpäri kansineen
Valmiiksi pakattujen hedelmien muovikaukalot
Valmiiksi pakatun jauhelihan kirkasta muovia oleva loota
Leipäpusseja
Muoviset ja naarmuiset leikkuulaudat
Margariinirasia kansineen
Raejuusto- ja jugurttipurkit
Pakastevihannespussi
Grillimakkarapussi
Maksamakkaran kääre
Ketsuppipullo
Kylpyhuonepesuaineen pullo sumutinpumppuineen
Onko muita asiasta innostuneita!
Kommentit (16)
Meidän paikkakunnalle tuli tässä kuussa muovipakkausten keräyslaatikko, aiemmin ollut vain muovipussien keräys. Me alettiin kierrättämään muovipakkakaukset, osin samoja kuin sinulla tuossa, sekä pahvipakkaukset kierrätetään. Ok-talon roskis oli aina ennen pullollaan kun roska-auto tuli 2 viikon välein. Nyt on roskien tyhjennys tulossa perjantaina, eikä roskis ole edes puolillaan.
Muuten hyvä, mutta tiesitkö että nuo leikkuulaudat ei kuulu muovi keräykseen.. Ainoastaan pakkausmuovit ( leikkuulauta on tuote, ei pakkausmateriaalia)
Aiemmin väitettiin, että likainen muovi ei mene kierrätykseen, vaan poltettavaksi.
Vain täysin puhdas muovi voidaan kierrättää, mikä tarkoittaa, että vain teollisuuskäytössä kierrätys onnistuu.
Onko tilanne muuttunut?
Vierailija kirjoitti:
Aiemmin väitettiin, että likainen muovi ei mene kierrätykseen, vaan poltettavaksi.
Vain täysin puhdas muovi voidaan kierrättää, mikä tarkoittaa, että vain teollisuuskäytössä kierrätys onnistuu.
Onko tilanne muuttunut?
Minä pesen kierrättämäni muovin. Se on helppoa, koska se sujuu muun käsitiskin ohessa. Likaisia ruokapakkauksia ei kannata keräykseen ujuttaa, koska ne alkavat haista, pilaantuvat ja houkuttelevat tuhoeläimiä keräyspisteisiin. Jos kotitalouden pestyt muovipakkaukset eivät kelpaisi keräykseen, ei keräyspisteitä olisi jokaisen suuremman marketin pihassa.
Jos kierrätätte metallijätteisiin esim. foliopakkaukset ja säilykepurkit, nekin pitää pestä.
Ap
Kierrätyksestä puheenollen, mihin lääkkeiden läpipainopakkaukset tyhjinä kierrätetään? Onko ne foliota, meneekö metallinkierrätykseen?
Lapsellista se onkin. Mieti hetki kuinka paljon saasteita teollisuus pitkin mailmaa pukkaa vesiin ja ilmakehään. Se on useita tonneja joka ikinen minuutti kellon ympäri joka päivä ja yö. Mä en enää välitä. Ahneus tuhoaa mailman eikä sitä voi estää. Sama nauttia mistä voi vielä kun se on mahdollista.
Leikkelen yleensä juustopakkaukset ja hedelmärasiat pieniksi 'levyiksi', että menevät pienempään tilaan kuljetuksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tilanne muuttunut?Minä pesen kierrättämäni muovin. Se on helppoa, koska se sujuu muun käsitiskin ohessa. Likaisia ruokapakkauksia ei kannata keräykseen ujuttaa, koska ne alkavat haista, pilaantuvat ja houkuttelevat tuhoeläimiä keräyspisteisiin. Jos kotitalouden pestyt muovipakkaukset eivät kelpaisi keräykseen, ei keräyspisteitä olisi jokaisen suuremman marketin pihassa.
Jos kierrätätte metallijätteisiin esim. foliopakkaukset ja säilykepurkit, nekin pitää pestä.
Ap
Valitettavasti mikään kotioloissa tapahtuva peseminen ei tee muovista riittävän puhdasta. Poltettavaksi se kaikki menee.
Vierailija kirjoitti:
Meillä tuli taloyhtiöön muoville oma, keltainen keräysastia. Jee.
Sama juttu, tosi kiva asia, sekajätettä ei enää synny oikeastaan ollenkaan, kun lisänä on lasin-, metallin-, kartongin- ja paperinkeräysastia sekä kompostijätteelle oma säiliö sekajätteen lisäksi. Likaiset purkit ja muovit huuhtelee näppärästi ennen jätteen vientiä. Muovia ja pakkausjätettä syntyy eniten. Pidän tästä systeemistä, lajittelu ei vie kummemmin aikaa ja toivottavasti jätejakeilla on hyötykäyttö edessä.
Vierailija kirjoitti:
Leikkelen yleensä juustopakkaukset ja hedelmärasiat pieniksi 'levyiksi', että menevät pienempään tilaan kuljetuksessa.
Älä tee tätä! Eri muoviladut tunnistetaan optisesti ja mitä isompi pakkaus, sen paremmin se tunnistetaan. Sen takia ei myöskään saisi liian tiiviisti pakata muoveja, toisin kuin kartonki joka pitäisi saada niin tiiviisti kasaan kuin mahdollista.
Itse kierrätä vain puhdasta pakkausmuovia eli suojamuovit tai sellaiset pakkaukset, joihin ei tuotteesta irtoa mitään esim. hedelmien muovirasiat, tortillalettujen pussin jne. Eli korkeintaan nopea huuhtaisu. Silti saan kasaan melkein kaksi muovipussillista tavaraa. Kovin likaisten muovien pesu on turhaa, koska kaikki lika ei lähde irti ja loppujen lopuksi se vain päätyy poltettavaksi ja hiilijalanjälki kasvoi turhan pesun ja ylimääräisten kuljetusten vuoksi.
Muovien eri lajitkin menevät samaan kierrätysastiaan, niin ei niitä kannata sieltä lähteä erottelemaan. Polttoon ne menee.
Onhan se toki parempi kuin mereen mikromuoviksi hajoamaan.
Mulla on 2,5 km lähimpään kierrätyspisteeseen, en ole jaksanut innostua niin paljon, että kierrättäisin muovit. Vantaalle menevät poltettavaksi ja kaukolämmöksi sekä sähköksi, siis.