Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rasismista!:(

06.03.2006 |

Tulipa tänään heti aamulla paha mieli, vaikka heräsin niin hyvällä tuulella.

Eli...

Kerrostalossamme on viimeaikoina ollut semmoista häirinköintiä, että kaljaa on kaadettu käytävään ja pulloja jätetty lojumaan jne.

Nyt sitten kuulin aamulla naapureiden puhuvan ovemme takana käytävässä, että nyt " ne " on pesiytynyt tänne ja varmasti on nokikepit häiriköinnin takana jne. Tätä keskustelua ei varmaankaan oltu tarkoitettu minun korvilleni, mutta en voinut olla kuulematta, koska puhuivat niin isoon ääneen ja muutenkin meidän talossa kuuluu kaikki äänet läpi. Aukasin sitten vihaisena oven ja kommentoin, että eipä ole minun mieheni häiriköinyt, eihän hän edes juo alkoholia, ei ole koskaan juonut ja öisin, kun häiriköinnit on tapahtunut, niin hän on ihan kiltisti nukkunut vieressäni. Sanoin kyseisille naapureille myös, että tuskin on muutkaan talon " nokikepit " on häiriköintiä harrastanut, koska yksi ei juo ollenkaan, toinen on perheellinen ja elää parhaillaan vauva-arkea. Noh, yksiä maahanmuuttajia en tunne, joten heistä en voi mennä takuuseeen, mutta silti törkeää käytöstä ja puhetta naapureilta.

Kun kuulin tuon keskustelun ja kommentoin asiaa, niin naapurit vaan pakenivat äkkiä sisälle ja mies vielä väitti törkeitä väitteitään ja puhui nokikepeistä.

Hassuinta tässä on se, että nämä kyseiset naapurit, vanhempi pariskunta, on ollut rapussa tavatessa ihan ystävällinen. Ollaan jopa juteltukin jne. Nyt kun on viimeisillään raskaana, niin jostain kumman syystä naapurit jututtaa, kun niitä kiinnostaa tuo raskaus.

Me olemme itse muuttaneet kyseiseen taloon vasta tuossa joulukuussa. Sitä ennen siellä ei ole asunut maahanmuuttajia. Meidän jälkeemme on sitten muuttanut kolmeen muuhunkin asuntoon maahanmuuttajia.

Tämä ei ole eka kerta kun talossa on häiriköintiä meidän aikana. Vastikään varastoihin esim. murtauduttiin ja yksi naapuri sanoi, että ei ole eka kerta, että sitä on tapahtunut ennenkin eli siis ennenkuin " nokikepit " on taloon muuttanut.

Tuo loukkasi minua todella ja ihan itkuhan siinä tuli. Ja kun vielä miettii, että mitähän meidän lapsemme joutuu vielä kestämään...

Mietin jo, että pitäisikö muuttaa koko talosta pois, vai mitä... Mutta ei se ihan heti onnistu, kun kohta vauva syntyy.

En aio asiaa kuitenkaan jättää tähän, vaan soitan ensi viikolla isännöitsijälle ja keskustelen hänen kanssaan asiasta. Hän on tämän viikon hiihtolomalla.

Mitä teidän mielestänne pitäisi tehdä ja miten suhtautua tuollaiseen?

Mies suhtautui paljon rauhallisemmin kuin minä, ja sanoi, että ei kannata välittää.

Mutta kyllähän tuollaiseen täytyy reagoida, eihän asiat koskaa muutu, jos tuommoista törkeyttä vain siedetään.

Tuostahan voisi kyllä nostaa kunnianloukkaussyytteen, mutta se on pitkä tie...

En tiedä, on kyllä paha mieli...:(

Kommentit (8)

Vierailija
1/8 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpommin sanottu kuin tehty, mutta yritä vastata pahaan hyvällä. Tuollaisissa asioissa kyse on usein tietämättömyydestä. Joku naapuri voi olla pahimpien vouhkaajien kanssa eri mieltä, muttei uskalla sitä ääneen sanoa. Jos/kun näet naapureita vielä, kerro, miten pahalta tuo susta tuntui. Ja että jos on jotain epäilyksiä, voi tulla suoraan kertomaan.

Vanhemmilla ihmisillä asenteet istuvat valitettavan tiukassa. Ei heihin mikään fakta uppoa, ainoastaan omalla hyvällä esimerkillä voi yrittää luoda positiivisempaa mielikuvaa.

Meillä on ollut tapana uuteen asuntoon muuttaessamme moikkailla heti naapureita ja sanoa, että meille uskaltaa tulla suoraan sanomaan, jos meiltä vaikka kuuluu meteliä tai jos emme talon tapoja tunne. Parempi niin, ei tartte selän takana puhua.

Vierailija
2/8 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hyvä hyvä! Oikeasti tosi hienoa, että sait avattua oven ja sanottua naapureille jotain. Liian usein ainakin itse jään sanattomaksi ja mietin jälkeenpäin mieleen tulee kaikkea mitä olisi pitänyt sanoa. (Oikeastaan näin on käynyt vain kerran viime kesänä.) Jutulle ei varmaankaan kovin paljon voida tehdä :( Älkää kuitenkaan vielä muuttako pois tuollaisten yksien naapurien puheiden perusteella. Olen asiassa ehkä enemmän miehesi kannalla, kuitenkin siinä sinun kannallasi että vastaansanominen on ihan aiheellista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/8 |
15.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

...kyseisille naapureille kirjallisen vastineen noista perättömistä syytöksistä ja rasismista. Kirjotin sen hyvin ystävälliseen ja asialliseen sävyyn. Saas nähdä miten he reagoivat vai reagoivatko mitenkään...

Vierailija
4/8 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keskustelu ei ollut tarkoitettu sinulle ja vaikka sen kuulitkin niin he voivat olla loukkaantuneita kun puutuit vihaisena asiaan.

Paras keino on elää kunnon elämää ' heidän' keskuudessa niin että he tietävät että eivät voi teitä tai teidän lapsiaan mistään syyttää.

Vierailija
5/8 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni aloittajalla oli jonkinlainen intressi suuttuakin tässä asiassa ja minun mielestäni on ihan paikallaan, että ihmisiä oikaistaan, jos he kerran aivan hakoteillä ovat. Asenteilla, varsinkin negatiivisilla sellaisilla, on taipumus istua syvässa ja ne tuntuvat tarttuvan paljon helpommin ihmisestä toiseen kuin positiivisemmat mielikuvat.

Rasismi voi pahimmillaan johtaa aika kamaliin asioihin ja siksi siihen pitää puuttua heti, kun se on mahdollista ja rohkeus riittää. Henkinen laiskuus ja asenne, että kyllä varmaan joku muu jossakin, ei johda mihinkään hyvään. Minusta tuo marianne promoama asenne on vain yksi ilmentymä välinpitämättömyydestä, joka on johtanut siihen, että kun naapurin rouvaa pahoinpidellään, käännetään vaan ne Satumaa-tangot kovemmalle eikä soiteta poliisia.

Vierailija
6/8 |
16.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen tyytyväinen, että sain kirjoitettua naapureille vastineen. Tokihan harkitsin asiaa ennenkuin sen kirjoitin. Luetutin vastineen suomalaisilla tutuillani ja he olivat sitä mieltä, että erittäin asialliseen ja ystävälliseen sekä rakentavaan sävyyn oli kirjoitettu. Mieskin oli lopulta tyytyväinen, vaikka ensin vastusti. Myös yksi talossa asuva maahanmuuttaja sanoi, että hyvä kun joku uskaltaa puolustaa heitäkin.

Eli siis marianne; vastinetta en kirjoittanut vihaiseen ja agressiiviseen sävyyn, vaikka ensi reagtioni olikin, että olin vihainen. Muotoilin vastineen erittäin huolellisesti.

Minua on vaan ruennut ärsyttämään muutenkin semmoinen mentaliteetti, että esim, jos joku afrikkalainen tekee jotain pahaa, esim. jonkin rikoksen, niin siitä syytetään kaikkia afrikkalaisia ja kaikkien afrikkalaisten pitää puolustella itseään yhden tekojen perusteella.

En minäkään syytä jokaista suomalaista keski- ikäistä miestä ja vaadi heitä tilille, jos joku suomalainen keski- ikäinen mies vaikka teurastaa koko perheensä ja lopulta vielä yrittää tappaa itsensä. Ei mitenkään harvinaista nykyään tässä maassa.

Ihmisiä pitäisi ajatella yksilöinä. Ja mikä ihme siinä on, että sillä ihonvärillä on niin iso merkitys?! Meidät on vain luotu eri värisiksi iholta ja hiuksilta jne., mutta samanlaisia ihmisiä muuten olemme. Itse olen onneksi " värisokea " ja soisin, että kaikki maailman ihmiset olisivat.

Aion rueta toimimaan paikkakunnallani rasismin vastaisessa toiminnassa, koska eihän asenteet koskaan muutu, jos kukaan ei tee asioille mitään!!!

Vierailija
7/8 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi fiksusti teit kyllä. Ei kaikki suomalaiset ole rasisteja mutta ennakkoluuloja kyllä löytyy vaikka millä mitalla. Edestäpäin saatetaan olla niin mukavia että pois alta, mutta kun selkäs käännät niin jo alkaa haukkuminen ja arvuuttelu että mitähän rikollisia nuokin ovat. Se on järkyttävää! Mutta minusta sellaset ihmiset tulee jättää omaan arvoonsa ja heidän puheilleen ei tule muutenkaan perustaa mitään. He ovat tietämättömiä ja heikosti sivistyneitä ja ei me voida elää heidän mielen mukaan. Sinä tiedät itse parhaiten mitä itse olette ja se että reakoit heidän puheisiinsa oli todella hyvä opetus heille! Sinulla on rohkea ja rehellinen luonne ja se asia tuli varmaankin heille selväksi myös. Mutta kovasti sinun ei kannata vaivata päätäsi heidän puheillaan,kyllä täällä Suomessa on oikeesti avaria ja ennakkoluulottomia ihmisiä myös.

Vierailija
8/8 |
17.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

siiri09:

Tosi fiksusti teit kyllä. Ei kaikki suomalaiset ole rasisteja mutta ennakkoluuloja kyllä löytyy vaikka millä mitalla. Edestäpäin saatetaan olla niin mukavia että pois alta, mutta kun selkäs käännät niin jo alkaa haukkuminen ja arvuuttelu että mitähän rikollisia nuokin ovat. Se on järkyttävää! Mutta minusta sellaset ihmiset tulee jättää omaan arvoonsa ja heidän puheilleen ei tule muutenkaan perustaa mitään. He ovat tietämättömiä ja heikosti sivistyneitä ja ei me voida elää heidän mielen mukaan. Sinä tiedät itse parhaiten mitä itse olette ja se että reakoit heidän puheisiinsa oli todella hyvä opetus heille! Sinulla on rohkea ja rehellinen luonne ja se asia tuli varmaankin heille selväksi myös. Mutta kovasti sinun ei kannata vaivata päätäsi heidän puheillaan,kyllä täällä Suomessa on oikeesti avaria ja ennakkoluulottomia ihmisiä myös.

Olet oikeassa. Voi, muuten olla, että tällä hetkellä reagoin helpommin asioihin, ku nuo hormonit jyllää näin viimeisillään raskaana.;)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi kuusi kaksi