Kuka vasikoi meikkiteollisuuden uutuudet eteenpäin? Foliohattuni säkenöi!
Olen miettinyt tätä jo vuosia. Oletteko huomanneet, että kun yksi meikkifirma julkaisee innovatiivisen uutuustuotteen, niin tekee myös monet muut firmat? Esimerkkinä jokusen vuoden takainen BB-voiteiden maailmanvalloitus. Samankaltainen, ja etenkin samanniminen voide putkahti markkinoille samaan aikaan monien eri valmistajien toimesta.
Kysymys kuuluu: jos (ja kun) kosmetiikkavalmistajat vartioivat uusia keksintöjään ja markkinakikkojaan tarkasti, kuinka on mahdollista että moni valmistaja pääsee markkinoille samaan aikaan? Tuotteen ideoinnista (tai plagioinnista) on pitkä matka siihen, että se saadaan kauppoihin. Homma ei siis toimi niin, että kun yhdeltä valmistajalta ilmestyy tuote, toinen valmistaja matkii ja saa oman vastaavan tuotteensa ulos viikossa.
Toisin sanoen jonkun on oltava vasikka. Vakooja, jopa. Millaistakohan palkkaa siitä hommasta saa ja miten sen käytännössä onnistuu? Vai onkohan tässä nyt jotain mitä en tajua?
Foliohattusisareni, valaiskaa minua.
Kommentit (10)
No ne BB-voiteet ei ainakaan olleet mikään uusi innovaatio... Länsimaiset meikkiyritykset alkoivat vain matkia aasialaisia yrityksiä, joilla on ollut BB-voiteita jo varmaan vuosikymmeniä. Samoin nämä "cushion" meikkivoiteet - aasialainen keksintö. Ja aika moni muukin. Länsimaiset vain matkivat parempiaan. Luulen, ettö ilmiö selittyy niinkin yksinkertaisesti, että:
Aasialainen yritys keksii jonkin oikeasti innovatiivisen tuotteen josta tulee hitti -> länsimaiset yritykset hoksaa tämän ja alkavat heti kehitellä omaansa -> sitten näitä samankaltaisia tuotteita alkaa putkahdella kuin sieniä sateella joka firmalta.
Vierailija kirjoitti:
No ne BB-voiteet ei ainakaan olleet mikään uusi innovaatio... Länsimaiset meikkiyritykset alkoivat vain matkia aasialaisia yrityksiä, joilla on ollut BB-voiteita jo varmaan vuosikymmeniä. Samoin nämä "cushion" meikkivoiteet - aasialainen keksintö. Ja aika moni muukin. Länsimaiset vain matkivat parempiaan. Luulen, ettö ilmiö selittyy niinkin yksinkertaisesti, että:
Aasialainen yritys keksii jonkin oikeasti innovatiivisen tuotteen josta tulee hitti -> länsimaiset yritykset hoksaa tämän ja alkavat heti kehitellä omaansa -> sitten näitä samankaltaisia tuotteita alkaa putkahdella kuin sieniä sateella joka firmalta.
Kuulostaa uskottavalta! Kiitos tästä.
Tosin mietin vielä, että miten länkkärimeikkifirmat sitten osaavat ennustaa, mikä tulee myymään myös lännessä? Aasian markkinat ovat niin täynnä erilaisia tuotteita, sellaisiakin joista länkkärit saavat vain haaveilla. Tuotteiden variaatio siis on tolkuttomasti suurempi. Ja aasialaisilla on kuitenkin monesti ihan omat juttunsa jotka eivät muualla nousisi hiteiksi, esimerkkinä nyt vaikka ihonvaalennustuotteet.
Silti, hyvä teoria ja varmaan tottakin. Onko muita joiden foliopipo hehkuu? Tai edes vähän rapisee?
/Ap
Mä uskon että maailman talousihmiset ja trendien luojat tuntee toisensa ja asiat päätetään 1-2 vuotta ennen kuin ne tulevat ihmisten tietoisuuteen.
Vierailija kirjoitti:
Mä uskon että maailman talousihmiset ja trendien luojat tuntee toisensa ja asiat päätetään 1-2 vuotta ennen kuin ne tulevat ihmisten tietoisuuteen.
Tässä voi toki olla myös sellainen puoli, että esimerkiksi Loreal omistaa aika monta meikkibrändiä, olikohan ainakin body shopin, maybellinen, lorealin, biothermin, ja ison liudan muitakin. Nämähän kehittelevät labroissaan tuotteita, ja sitten näille "eri brändeille" saadaan samaan aikaan lanseerattua jokin saman kaltainen tuote, joissa on sitten eri ikäisille ihmisille ja eri paksuisille lompakolle vaihtoehtoja. Näin saadaan tehokkaasti rahat pois kaikilta, keiltä vain mahdollista!
Ihmiset pläästii naamoihinsa litra tolkulla mitä ihmeellisempiä rasvoja sekä voiteita ja uusia innovaatioita tulee jatkuvasti. Silti naamat pysyy samoina eikä vanhenemistakaan hidasta kuin kirurgi ja botox. Että miettikääpä näitä "uusia" tuotteita siitä kulmasta. Ei se nyt niin vaikeaa ole pakata sitä tököttiä uuteen purkkiin...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tässä voi toki olla myös sellainen puoli, että esimerkiksi Loreal omistaa aika monta meikkibrändiä, olikohan ainakin body shopin, maybellinen, lorealin, biothermin, ja ison liudan muitakin. Nämähän kehittelevät labroissaan tuotteita, ja sitten näille "eri brändeille" saadaan samaan aikaan lanseerattua jokin saman kaltainen tuote, joissa on sitten eri ikäisille ihmisille ja eri paksuisille lompakolle vaihtoehtoja. Näin saadaan tehokkaasti rahat pois kaikilta, keiltä vain mahdollista!
Tätä mietin itsekin, ja se selittää varmaan ison osan tästä ilmiöstä. Kuitenkin myös oikeasti keskenään kilpailevat yritykset lanseeraavat samoja tuotteita samaan aikaan. Olen vieläkin melko vakuuttunut vasikoiden olemassaolosta. :D
/Ap
Kuten jo mainittu, monet meikkibrändit kuuluvat samalle yritykselle (esim. Lancome ja Loreal) joten samaa kamaa lyödään pienillä muutoksilla eri pakkauksiin. Uutuuksia myös jäljitellään, urban decayn nude-paletista tuli kymmeniä halpisversioita kuukausia myöhemmin.
Kopioiminen on nopeaa, innovaatiot ja uuden tuotteen kehitys ja lanseeraaminen on hidasta.
Meikeissä tulee todella paljon huteja. Valikoima vaihtuu ihan uskomattomalla syklillä ja vain muutamat tuotteet tulevat niin suosituiksi, että jäävät eloon vuosiksi.
Mä luulen että tässä ne vaikuttavat asiat:
- kopiointi. Yksi keksii, muut kopioi.
- Yksi firma omistaa lukuisia tuotemerkkejä, jotka tuovat suunnitellusti samaan aikaan markkinoille samat tuotteet.
- Suomen markkinat on jäljessä, tuotteet on lanseerattu paljon aiemmin muilla markkinoilla. Suomeen ne tulee jäljessä ja tuntuu "kertarysäykseltä". Kun ne vihdoin saapuvat Suomeen, on jokainen merkki jo ehtinyt toteuttaa kopionsa.
- On varmasti alan messuja, jossa ne päättävät tahot kuulevat samoja ennusteita, lukevat samoja raportteja ja kehittävät niiden samojen tietojen perusteella omaa toimintaansa.
- Haistelevat varmasti paljon Aasiassa. Siellä on innokkaasti kaikenlaisia tuotteita kokeilevat markkinat, nopea palaute asiakkailta ja toimii täten hyvin testimarkkinoina, mitä tuoda länteen ja mitä ei.
Voin kertoa sinulle ainakin bb-voiteista. Ensimmäinen sellainen oli eurooppalainen, mutta sitten me länkkärit unohdettiin koko asia. Aasiassa puolestaan on kukoistava, omanlainen kosmetiikkakulttuuri ja siellä bb-voiteet (ja cc, dd jne jne) ovat olleet olemassa vuosikausia ennen tätä "buumia" meillä. Aika moni tavis tilaa tuotteita Aasiasta ja ylikansalliset firmat näkevät tässä markkinaraon ja tuovat omat versionsa (yleensä huonommat) markkinoille. Vastaava tapahtui mineraalimeikkien kanssa.
Sama homma on muuten nähtävissä ainakin ruokateollisuudessa, joskaan ei ehkä yhtä räikeänä. Yhtäkkiä kaikki valmistajat syytävät kauppoihin granolamysliä sun muita gojimarjoja. Ei kai ruokatuotteenkaan markinnoille saaminen ihan käden käänteessä käy.
Mä en edes tiedä miks mua mietityttää tää niin paljon. :D
/Ap