Oliko hyvät tapaamis- ja elatusmaksusopimukset, jotka kävimme tekemässä? Miten teillä?
Eli sovimme, että lapsi on isänsä luona vähintään 4 vuorokautta/kk, eli käytännössä joka viikonloppu yhden yön.
Ja loma-aikoina vähintään 4 vuorokautta/2 viikkoa, eli tuplasti enemmän. Nuo on noin merkitty, ettei kaikki voi ottaa esimerkiksi kuukaudessa yksi viikko putkeen vaan kuukaudessa on oltava kaksi eri kertaa, vaikka toki näistä voi sopia. Ja lisäksi arkisin n. 2 iltana tapaa lasta parin tunnin ajan mahdollisuuksien mukaan.
Elatusta 135e/kk, vaikka olisi laskelmien mukaan ollut velvollinen maksamaan yli 200euroa, mutta auttaa tarpeen mukaan lapsen isommissa hankinnoissa ja myös pienemmissä tuon lisäksi.
Kommentit (21)
meillä lapsi on vanhemmillaan tarpeen mukaan (asumme lähekkäin) ja sovimme pari kertaa viikossa lapsen olemisen yhdessä.
Elaria saan 260 euroa/kk + mies hankkiin urheiluvälineet.
Esimerkiksi ennen sopimuksen tekoa antoi 150e ja avusti tarvittavilla palveluksilla ja erossa auttoi muutossa ja hoiti kulut jne. Erittäin hyvä ihminen, vaikka rahoistaan tarkka onkin, ei jättäisi lastaan pulaan. Ehkei minualaan :)
Minulle tapaamiset olivat tärkeämmät kuin raha, ja kiinnostaisi, että onko tuo keskivertomäärä tapaamisia ja miten toimii muilla?
ap
Mikäli asutte suht lähekkäin, niin eikö lapsen olisi parempi nähdä isäänsä hiukan useammin?
että exä ottaa lapset "vähintään kaksi kertaa kuukaudessa kahden päivän ajan" sekä lomillaan VÄHINTÄÄN viikoksi-kahdeksi...
Kymmenen vuoden aikana hän ei ole ottanut heitä KERTAAKAAN lomillaan, muutenkin näkevät vuodessa keskimäärin 5 kertaa..
On se kummallista, koska hän erotessamme nimenomaan julisti, ettei hän ota eroa lapsista..niin kuitenkin kävi...
Sama elari on ollut alusta asti..
Mulla kans varakas ex, mutta eipä tullut mieleenkään alkaa rahasta tappelemaan!
Maksaa elareita 200e/kk/lapsi (2 lasta), mutta on aina osallistunut myös muihin kuluihin: maksaa harrastusmaksuja, ostelee vaatteita, polkupyöriä yms. tarvikkeita. Joten miinukselle olisin jäänyt, jos olisin vaatimalla vaatinut isommat elarit.
Mieluummin hyvät välit kuin isot elarit!
ja ps. meidän erosta on jo 10v, ja hyvin on toiminut nuo tapaamis yms. asiat. Tottakai väliin kuuluu "huonojakin" kausia, mutta niistä on aina selvitty.
sanoa, että YHTEENKÄÄN hankintaan mitä lapsille olen ostanut hän ei ole ottanut osaa edes yhdellä eurolla..että se siitä. Lapsia siis 4.
eikä minulle riittänyt enää "hyvä". Suhteesta oli se miehen ja vaimon välinen välittäminen ja rakkaus ja kunnioitus haihtunut. Lapsi piti meidät yhdessä pitkään. Joku saa hänestä aivan loistomiehen!
Ja näin on parempi. Vaikka mies(ex) ei olisi tahtonut erota, olen varma että hän tulee huomaamaan, ellei ole jo huomannut, miten ihanaa on kun ei ole ketään kitisemässä kotona (minä) ja jatkuvasti tappelemassa ja nuhtelemassa ja vaatimassa. En itsekään ole sellainen oikeasti, mutta jotenkin kaikki turhautuminen ja ahdistus purkautui mieheen.
ap
ja näkee lasta siis myös arkisin yleensä 2-3 iltana. hakee illalla ja käy kylässä omilla vanhemmillaan tai kaupoilla tai syömässä ja tuo sitten illalla kotiin nukkumaan. Onko tuo yksi yö viikossa vähän? On nyt tähän mennessä jooka lauantai hakenut ja sunnuntaina tuonut takaisin, yhteensä n. 1 vuorokausi.
Mikäli asutte suht lähekkäin, niin eikö lapsen olisi parempi nähdä isäänsä hiukan useammin?
erotaan, ei ajatella lasten etua. Mutta asiaan; harvoin näkevät ja aika pieni summa tuo 135e.
noin neljä yötä kuukaudessa. Minun lapseni on isällään keskimäärin 3 yötä viikossa, kotona loput. Ja asumme 5km päässä toisistamme. Emme tosin ole mitään sopimuksia kirjoittaneet, vaan etenemme tilanteen mukaan.
Mies tapaa edellisen liiton lapsiaan joka toinen viikonloppu perjantai-illasta sunnuntai-iltaan. Loma-aikana ovat meillä kaksi viikkoa. Arkitapaamisia mies ei ole saanut ennen kuin nyt kun lapset ovat niin isoja että vaativat niitä itse.
Valitsin oman mielenrauhani ja mahdollisuuden onneen sen sijaan, että lapsi saa kuunnella jokapäiväistä huutoa ja tappelua ja vanhempien toistensa vähättelyä ja ovien paiskomista...
Olen aina ajatellut, että kovin monilla lapset ovat joka toinen viikonloppu isällään, ja siksi minusta tämä joka viikko yksi yö + arkena vähän on tuntunut hyvältä!
ap
jos kerran on hyvä mies. Pitää yrittää sen verran ihan lapsen vuoksi. Toisensa voi löytää uudelleenkin. Lapselle on paras kun vanhemmat asuvat sovussa yhdessä. Mielestäni kerta/viikko on todella vähän. Miksi lapsi ei voi olla viikolla yötä isällään jos kerran noin lähellä asutte.
Hyvänkin miehen kanssa voi olla sukset ristissä.
Minäkin ajattelin pitkään, että kärsin itse ja olen yksin (sitä se oli, yksin oloa henkisesti ja fyysisesti), koska onhan lapselle parempi mennä nukkumaan kun tietää että molemmat vanhemmat ovat saman katon alla, mutta ei se niin ollut.
Ei enää siinä vaiheessa kun lapsi joutuu heräämään vanhempien tappeluun, ja välikappaleeksi riitoihin.
Vanhemmillakin mielenterveys jo alkoi heitellä. Mies ei päässyt kotiinkaan lepäämään, vaan siellä odotti aina närkästynyt akka, joka vain tuhahti kun ovi kävi.
Sellaista malliako lasten pitäisi saada katsella. Hyvä mies+Hyvä nainen voi olla katastrofaalinen yhdistelmä kun tarpeeksi monta asiaa menee pieleen yhtä aikaa.
Nyt me olemme erikseen Hyvä mies ja isä ja Hyvä nainen.
ap
Hullua minusta on nimenomaan sellainen, että lapsi vain joka toinen vkonloppu etävanhemmalla. Tosi harvoin, ellei asuta satojen kilsojen päässä. Tee nyt herranjumala sellainen sopimus, että lapsi on isällään vähintään kaksi yötä viikossa, saa nähdä isäänsäkin. Ja ihan sinunkin elämääsi ajatellen. Olettehan te molemmat yhtä hyviä vanhempia, miksi lapsi siis sinulla suurimman osan aikaa? En tajua.
elareihin ja muutata sossussa sopimuksia??
että exä ottaa lapset "vähintään kaksi kertaa kuukaudessa kahden päivän ajan" sekä lomillaan VÄHINTÄÄN viikoksi-kahdeksi...
Kymmenen vuoden aikana hän ei ole ottanut heitä KERTAAKAAN lomillaan, muutenkin näkevät vuodessa keskimäärin 5 kertaa..
On se kummallista, koska hän erotessamme nimenomaan julisti, ettei hän ota eroa lapsista..niin kuitenkin kävi...
Sama elari on ollut alusta asti..
kun vanhemmat ovat sovussa yhdessä ja rakastavaat toisiaan, mutta se ei olisi ollut mahdollista tapauksessamme. Myös terapiassa kävin :) Se ei ollut hetken mielijohde vaan tilannetta kesti pahana n. 2 vuotta.
Lapsi ei siksi ole arkena isällään, koska tämä herää töihin jo hyvin aikaisin aamulla ja olisi lapselle luultavasti hyvin sekavaa herätä kesken ja sitten tulla kotiin jatkamaan uniaan. En usko että siitä olisi paljon hyötyäkään, kun kutienkin arkena tapaavat muissa merkeissä.
ap
1 yön kuukaudessa ja maksaa elareita 300€/kk*2
Ja että isä maksaa lapsista 120e/kk per lapsi. Kaikki meni hyvin tosiaankin ennen sopimusta. Isä antoi jopa rahaa lasten tarvikkeisiin ja vanhimman harrastukseen. Meni sitte 3kk mahtavasti, jonka jälkeen jätii lapset kuin nallit kalliolle:( Ei ole kolmeen vuoteen isästä kuulunut mitään vaikka asuukin alle kilometrin päässä,eikä ole maksanut elatusmaksujakaan. :( Ihanaa jos toisilla jaksaa, ja haluaa isät jatkaa elämistään lapsien kanssa erosta huolimatta.
ottanut tuon yli 200e/kk, tuo on niin epämääräistä että osallistuu hankintoihin. Jos on hankala tyyppi ei osallistu pätkääkään.