Kuinka paljon aiheettomia lastensuojeluilmoituksia suomessa oikein tehdään vuosittain?
Käy sääli näitä perheitä/huoltajia joita säikytellään täysin aiheettomin lasu-puheluin .
Sairasta touhua tehtailla aivan selkeästi aiheettomia ilmoituksia . Alhaisinta hyökätä silkkaa pirullisuuttaan ihmisen rakkainta asiaa kohti eli omaa perhettä.
Silloin lastensuojelun (huom! rajalliset resurssit ja) voimavarat ovat poissa sieltä jossa oikeasti apua ja tukea kaivattaisiin.
Tervettä harkintaa toivotaan puolin ja toisin.
Silloin apu kohdentuu oikeaan osoitteeseen.
Kommentit (18)
Mielestäni olisi kyllä hyvä muistaa, että lasu ei ole mikään rikosilmoitukseen verrattava juttu, ei siinä ole tarkoitus lähtökohtaisesti syyllistää vaan auttaa.
Työni puolesta joudun joskus lasuja tekemään, inhoan sitä. Usein kyse voi olla vaikka teinistä, joka on itsemurhavaarassa ja ei saa tarpeeksi ammattiapua.. tai että nuori kertoo, että on kokenut seksuaalista ahdistelua enolta. Ei tuolloin ole tarkoitus syyllistää vanhempia vaan auttaa nuorta.
Kyttääjänaapureiden tekemät aiheettomat lasut on kyllä asia erikseen. Mutta kyllä ne lastensuojelussaki tietää, että idiootit naapurit tekee niitä aiheettomasti ja on perheen puolella tässä.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni olisi kyllä hyvä muistaa, että lasu ei ole mikään rikosilmoitukseen verrattava juttu, ei siinä ole tarkoitus lähtökohtaisesti syyllistää vaan auttaa.
Työni puolesta joudun joskus lasuja tekemään, inhoan sitä. Usein kyse voi olla vaikka teinistä, joka on itsemurhavaarassa ja ei saa tarpeeksi ammattiapua.. tai että nuori kertoo, että on kokenut seksuaalista ahdistelua enolta. Ei tuolloin ole tarkoitus syyllistää vanhempia vaan auttaa nuorta.
Kyttääjänaapureiden tekemät aiheettomat lasut on kyllä asia erikseen. Mutta kyllä ne lastensuojelussaki tietää, että idiootit naapurit tekee niitä aiheettomasti ja on perheen puolella tässä.
Niin.
Pitkään allalla olleet haistavat sekunnissa tilanteen missä mennään.
Tokko kannattaa suotta murehtia jos soitto aiheetta tulee.
Enemmän aiheetta piinattuja huoltajia murehduttaa se,että perhe jää suotta yksityisine sotutietoineen lasu-"arkistoon" tyyliin lasuilmoitus joskus tehty.
Mielenkiintoista olisi myös tietää se, aiheuttaako traagiset tapahtumat joita uutisoidaan laajasti kuten tapaus Eerika selkeitä piikkejä lastensuojeluilmoitustilastoihin? Eli kyseisistä tapauksista kauhistuneet ja syvästi hätääntyneet ihmiset alkavat ylikorostuneesti seuraaman lähistön vanhempien kasvatustaitoja ettei sama vain toistuisi.
Vierailija kirjoitti:
Jokaisesta lapsesta, joiden vanhempi hakee apua masennukseen, lähtee lasu. Että siinä varmaan olisi tarkastelun paikka.
Tuota en tiennyt.
Miksi tällaiseen menettelyyn on päädytty?
Lähteekö vastaavasti jokaisesta lapsesta, jonka vanhempi sairastuu agressiiviseen rintasyöpään, lasu myöskin automaattisesti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jokaisesta lapsesta, joiden vanhempi hakee apua masennukseen, lähtee lasu. Että siinä varmaan olisi tarkastelun paikka.
Tuota en tiennyt.
Lähteekö vastaavasti jokaisesta lapsesta, jonka vanhempi sairastuu agressiiviseen rintasyöpään, lasu myöskin automaattisesti?
En tiedä, mutta kun miettii, niin kokonaisuuden kannalta voisi olla kaikkien lasten etu, että vanhemmat uskaltaisivat hakea apua kaikkiin sairauksiin. Mielestäni lasun uhka ei edistä sitä.
Vierailija kirjoitti:
No ei lähde.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota en tiennyt.
Ei lähde missään em. tapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota en tiennyt.
Entä jos masennus diagnosoitu yksityisellä eikä ole ruksinut Omakannasta sitä kohtaa joka antaa "kaikille" luvan nähdä sun tiedot?
Minun puolestani kyylänaapuri saa tehdä perheestäni vaikka 20 lasua, jos jossain muualla hädässä oleva lapsi saa oikean avun jostain näennäisesti hölmöstä ilmoituksesta. Parempi liikaa kuin liian vähän. Resurssien tuhlaaminen kyllä harmittaisi, ja kannatankin tuomiota kyylille ja korvauksia perheille kiusaamismielessä tehdystä lasusta.
Pikkasen kyllä aivan takuulla joka ainoaa vituttaisi varmaan jos joku puupää tehtailisi lasu-ilmoituksia kohdistettuna omaan perheeseen ja sitten sattuisi vielä joku yli-innokas vasta-alkanut sossun ärsyttävä typy (valitettavasti näitäkin alalla) siihen sitten tutkimaan että onkos aihetta ja mites teillä ruo perhe-elämä näin muuten.
Minulla on ollut aggressiivinen syöpä ja olen saanut sen lisäksi psykiatrista hoitoa post-traumaattiseen stressioireyhtymään ja keskivaikeaan masennukseen, en ole huomannut että meistä olisi lasua tehty.
" Lastensuojelun laatusuositusten mukaan yhdellä sosiaalityöntekijällä saisi olla 20-30 lasta vastuullaan.
Kuitenkin Lastensuojelun Keskusliiton ohjelmajohtaja Hanna Heinosen mukaan yhdellä sosiaalityöntekijällä saattoi olla 2012 yli 120 lasta huolehdittavanaan.
Esimerkiksi Hämeenlinnassa yksi työntekijä hoiti 2012 noin 70 lasta ja tehtäviin oli vaikea saada päteviä työntekijöitä. Lastensuojeluilmoitusten määrä oli kasvanut kuudessa vuodessa yli 400%. Tähän oli vaikuttanut lakimuutos.
Turussa yhtä työntekijää kohti oli 90 ja Tampereella 60 asiakasta ja pätevien työntekijöiden rekrytoiminen oli vaikeaa.
2011 lopulla pätevien sosiaalityöntekijöiden määrä oli aluehallintoviraston mukaan laskenut niin, että vain 58 prosenttia lastensuojelun sosiaalityöntekijöistä oli päteviä.
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston ylitarkastaja Aija Strömin mukaan noin 20-30 prosenttia sosiaalityöntekijöistä oli kouluttamattomia eli epäpäteviä ja suurin osa heistä työskenteli lastensuojelun toimialalla.
Apulaisoikeusasiamies Maija Sakslin ilmoitti toukokuussa 2012 aikovansa tutkia, miten 15 eteläsuomalaista kuntaa olivat valvoneet lastenkotiin sijoitettujen lasten lainmukaista kohtelua.
Länsi- ja Sisä-Suomen aluehallintoviraston 2012 selvityksen mukaan viraston alaisista kunnista 88 alueella vain 62 prosenttia lastensuojelun sosiaalityöntekijöistä omasi kelpoisuuden työhönsä."
Vierailija kirjoitti:
Minun puolestani kyylänaapuri saa tehdä perheestäni vaikka 20 lasua, jos jossain muualla hädässä oleva lapsi saa oikean avun jostain näennäisesti hölmöstä ilmoituksesta. Parempi liikaa kuin liian vähän. Resurssien tuhlaaminen kyllä harmittaisi, ja kannatankin tuomiota kyylille ja korvauksia perheille kiusaamismielessä tehdystä lasusta.
Kyllä se hädässä oleva lapsi saa nopeammin ja varmemmin avun kun auttaja ei ole kiinni 20ssä perusteettomasti tehtaillun lasuilmoituksen selvittelyssä.
Mä sanon nyt yhen asian. Kun me ei ihan todella voida siellä työntekijöinä tietää, onko teidän perhe ihan tavallinen ja hyvinvoiva perhe, vai kiehuuko pinnan alla joku Erika-tyyppinen katastrofi. Ihmiset tehtailee lasuja mitä ihmeellisimmistä syistä ja meillä nyt vain on velvollisuus tarkistaa, onko ilmo perätön vai onko perhe avun tarpeessa. Jokatapauksessa perhettä tavattaessa lähtökohta on, että ilmoitus on tehty jostakin syystä, joku on huolissaan perheestä tai lapsesta. Ymmärrän, että se v*tuttaa kun omaa perhettä tullaan ronkkimaan, mutta tosiaan, koskaan ei voi tietää.
Monissa ammateissa lastensuojeluilmoituksen tekemistä ohjaa laki. Tekemättä jättäminen on virkavirhe. Esim. Helsingissä ohje on, että 50h luvattomia poissaoloja koulusta -> lasu.
Vierailija kirjoitti:
Mä sanon nyt yhen asian. Kun me ei ihan todella voida siellä työntekijöinä tietää, onko teidän perhe ihan tavallinen ja hyvinvoiva perhe, vai kiehuuko pinnan alla joku Erika-tyyppinen katastrofi. Ihmiset tehtailee lasuja mitä ihmeellisimmistä syistä ja meillä nyt vain on velvollisuus tarkistaa, onko ilmo perätön vai onko perhe avun tarpeessa. Jokatapauksessa perhettä tavattaessa lähtökohta on, että ilmoitus on tehty jostakin syystä, joku on huolissaan perheestä tai lapsesta. Ymmärrän, että se v*tuttaa kun omaa perhettä tullaan ronkkimaan, mutta tosiaan, koskaan ei voi tietää.
Kuulostat tympeältä ihmiseltä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on ollut aggressiivinen syöpä ja olen saanut sen lisäksi psykiatrista hoitoa post-traumaattiseen stressioireyhtymään ja keskivaikeaan masennukseen, en ole huomannut että meistä olisi lasua tehty.
Onko teillä toinen vanhempi terve? Itse olen vuosia jo oireillut monin tavoin, luulen että minulla on jotain neurologista häikkää. En yksinhuoltajana ole uskaltanut kuitenkaan lähteä hakemaan apua, pelkään ensinnäkin että en pääse kunnon tutkimuksiin, vaan mulle lätkäistään saman tien masennusdiagnoosi (kuulut niin monelle käyvän näin ja siellä on sitten kuitenkin saattanut olla vaikka syöpä). En jaksa mitään turhia lasuja ottaa enää vastaan. Meistä on tehty yksi aiheeton ilmo, (liittyi lapsen isään joka ei ole koskaan ollut elämässämme lapsen synnyttyä millään tavalla, mutta aiheutti häiriötä raskausaika) joten siellä on se yksi merkintä jo. Tähän on tultu tämän auttamisen suhteen tässä yhteiskunnassa, ihmiset ei uskalla hakea apua enää. Mutta mitähän siitä sitten seuraa pidemmällä aikavälillä. Niin.