Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

ero ja lapsen kirjoilla oleminen

Vierailija
26.09.2016 |

Kuinka te toimisitte seuraavassa tilanteessa?

Olemme nyt lapsen isän kanssa eronneet ja lapsen isä muuttaa pois nykyisestä asunnostamme. Minä olen itse töissä käyvä ja isä puolestaan työtön.
Minä jään tähän koska isä ilmaisi että ei tahdo tähän jäädä.
Olemme nyt jutelleet käytännön asioista ja isä kysyi, että saisiko hän ottaa lapsen mukaan jotta saisi parempia tukia ja että saisi asunnon nopeammin. Ei kuulemma perisi elatusmaksuja ja haluaa säilyttää kaikkia asiat vastuun jakoa myöten kuten ne menivät ennen eroakin.

Itse olen hieman siinä ja siinä asian suhteen. Tahdon kyllä että isä pääsee nopeasti jaloilleen ja että hänen taloutensa rullaisi lasta ajatellen parhaalla mahdollisella tavalla, mutta samalla pelkään että syökin sanansa.
Olen myös miettinyt, että auttaisiko tässä tilanteessa se että ennen mahdollista suostumusta tekisimme allekirjoituksilla vahvistetun "lupalapun" missä ehdot tähän järjestelyyn, vai onko tällä tämmöisellä keskeisellä kirjaimellisella sopimuksella mitään virkaa esimerkiksi lastenvalvojaa ajatellen?

Kommentit (40)

Vierailija
1/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En luota kehenkään niin paljon, että lähtisin tällaiseen. Alussa voikin mennä ok, mutta kun tulee vaikeaa tai uusi kumppani, mites sitten?

Vierailija
2/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

totta, asunnon saamisen ja sossuavun takiahan minäkin lapset aikoinani hankin, pari tein ihan vaan lahjaksi kavereille kun ei niillä ollut yhtään.

anna sille koiranpentu että harjoittelee sillä. samanlailla sinäkin olisit voinut ensin leikkiä jollain muulla kuin lapsen tunteilla. vaikka sama kai se nakkoa kakrua sinne tai tänne asumaan kunhan saa ne yhteiskunnan tuet?

älkää vaan lastenvalvojalle kertoko, tai edes menkö sinne, ne vaan sotkee asiat kaikilla paperihommillaan.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika paha.. Itse saattaisin suostua tämmöseen järjestelyyn tollasen meidän kesken tehdyn kirjallisen sopimuksen mukaan jos tällä on painoarvoa.

Tosin, kaikki kirjalliset sopimuksethan on pitäviä (etenkin jos on vielä todistajien allekirjoitukset) niin uskoisin, että myös tässä tilanteessa olisi pitävä.

Vierailija
4/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdoton ei! Mies voi vaikkapa alkaa vaatia yksinhuoltajuutta tuon lähivanhemmuuden perusteella tai juurikin syödä sanansa oli kirjallista sopimusta tai ei. Tai vielä että saa kaikki tuet lapsesta ja todellisuudessa sinä hoidat(ja maksat) kaiken. En todellakaan suostuisi.

Vierailija
5/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En luota kehenkään niin paljon, että lähtisin tällaiseen. Alussa voikin mennä ok, mutta kun tulee vaikeaa tai uusi kumppani, mites sitten?

Ap vastaa.

Tätä mietin itsekkin. Lastenvalvojalla kyllä käydään jossa saadaan kaikki kirjallisena, ja minulla tulisi olemaan erittäin tiukat vaatimuset tämän suhteen.

Vierailija
6/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei, ei ja ei.

Vierailija
7/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehdoton ei! Mies voi vaikkapa alkaa vaatia yksinhuoltajuutta tuon lähivanhemmuuden perusteella tai juurikin syödä sanansa oli kirjallista sopimusta tai ei. Tai vielä että saa kaikki tuet lapsesta ja todellisuudessa sinä hoidat(ja maksat) kaiken. En todellakaan suostuisi.

Ei yksinhuoltajuutta saada pelkän lähivanhemmuuden nojalla.

Vierailija
8/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mitähän tuossa paperissa lukisi :D

"täten lupaan ja vannon tai mörökölli minut vie että tämä lapsi tai sitä vastaava tuote on hoidettavana ja elatuksessa asunnossa paikassa b jos se saadaan kaupungilta ja jos ei saada niin ko lapsi tai vastaava palautetaan paitsi jos huoltaja nro 2 ei ole päässyt jaloilleen rullailemaan ja huoltaja nro 1 tämän tiedon saatuaan ryhtyy toimenpiteisiin x"

ihan pätevä paperi, kunhan on kaksi todistajaa!

Vierailija
9/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja juuri tuokin että kun alkaa isälle tai sinulle tulla uusia kumppaneita niin voikin ne elatuksen vaatimukset ym. alkaa. Sinä et ole enää vastuussa exän taloudellisesta tilanteesta. T. 4

Vierailija
10/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei saa mutta ainahan voi vaatia ja uhkailla.

Vierailija
11/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kirjallinen sopimus on aina pitävä oli sitten kyseessä mikä tahansa asia.

Lastenvalvojalla voidaan sopia kaikista käytännön asioista joka ikistä asiaa myöten, myös niistä rahallisista.

En ota kantaa että mitä sun kannattaa tehdä, mutta ymmärrän myös sen että haluut jo pelkästään lapsen takia auttaa isää uuden elämän alkuun. Mä en tunne sun exääs joten en voi tietää onko sanansa mittainen mies.

Jos päädyt ratkaisuun että autat niin kirjallisena sopimus jossa todistajat ja lastenvalvojalla esitätä tämän todistuksen ja täällä vielä sovitte erikseen että kauan järjestely on voimassa.

Vierailija
12/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehellä ja sulla yhteishuoltajuus, eikö sen lapsen avulla voi siltikin mies saada nopeammin asunnon. En missään nimessä suostuisi tuollaiseen. Hän on aikuinen, huolehtikoon asioistaan ilman, että käyttää lasta pelinappulana. Miehelle jäisi lähivanhemmuus, sitä olisikin sitten vaikeampi purkaa myöhemmin, jos mies ei lapsen asioita hoitaisikaan. Älä suostu!

Vierailija
13/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuskin saa asuntoa sen nopeammin ja mitä ihmeen tukia hän ajatteli saada lapsen varjolla?

Vierailija
14/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No ei saa mutta ainahan voi vaatia ja uhkailla.

Tällä tavalla kaivetaan vaan itselle kuoppaa. Kyllä asioita hoitavat virkailijat huomaa hyvin nopeesti jos lasta käytetään vain aseena etävanhempaa kohtaan.

Vierailija
15/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos mies aikoo käyttää omaa lastaan pelinappulana, niin enpä antaisi mukaan. "En vaatisi elatusmaksuja" my ass. Teidän kannattaa käydä lastenvalvojan luona juttelemassa asioista ja tehkää tarvittaessa sopimus. Itse en todellakaan laittaisi lasta noin epämääräiseen tilanteeseen isänsä matkaan, vaikka kuinka isä onkin.

Vierailija
16/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

ovela äijä. olisi ns yksinhuoltaja, baarissa naiset kaatuu kun onpa söpöä kun on yyhoo-iskä. miten urhea mies.  lasta kaakottaa käsipuolesta näytille että tässä minä olen ja pärjään kun olen tämmöine yyhoo-iskä, ei se tän äiti välittäny meistä. parin kk päästä voisi vääntää sinulta elatusmaksuja, takakäteen tietysti. 

Vierailija
17/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sosiaalietuudet eivät ole peruste lähivanhemmuudelle. Älkää plliis sotkeko asioitanne. Teidän eroavien pitää sopia lapsen elatuksesta, kumman luona lapsi asuu ja tapaamisoikeudesta. Jos lapsi asuu tasaisesti molempien luona, voidaan sopia muutakin kuin elatusavun maksamista (jollekin tilille maksatte kuluja ja kuittikauppa tms. mikä sopii teille). Jos isällä laaja tapaamisoikeus paperilla, on siitä ilman muuta etua vuokra-asunnon saamisessa. Luonapitopäivistä voi saada pienen ns. ruokarahakorvauksen toimeentulotukeen.

Lapsi jää yleensä vanhaan kotiinsa asumaan ja se vanhempi, joka enemmän hoitaa arjen asioita on lähivanhempi. Koulu ja päiväkoti, niiden sijainti. Isä voi olla hyvä vaihtoehto uuden kotinsa kanssa. Jos sinulla ap hyvät tulot, niin elatusapu perusteltu siinä tapauksessa isälle, jos hän nämä arkiasiat hoitaisi ja uusi koti lapsen vanhojen kuvioiden lähellä. Lapsen etu ratkaisee! Mieti sitä ja nämä ratkaisut sitten vasta lastenvalvojalla teette sopimuksesta. Älkää lähtekö riitelemään. Kertokaa isälle näistä oikeuksista, joita etävanhempikin voi saada (lausunto vuokra-asuntoon, toimeentulotukeen luonapitokorvausta tapaamissopimuksen mukaan, parempituloinen vastaa elatuksesta, työtön tai vähätuloinen ei maksa elatusapua). Ja että yhteishuollossa isän oikeudet ovat tosi vahvat.

Vierailija
18/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuskin saa asuntoa sen nopeammin ja mitä ihmeen tukia hän ajatteli saada lapsen varjolla?

Kyllä lapsen kanssa muuttava saa muita nopeammin asunnon erityisesti erotilanteissa! Ei ne sielä asuntoimistoilla välitä siitä että ootko jollekkin isä tai äiti ellei lapsi muuta mukana.

Lapsen varjolla saadaan mm korotettu lapsilisä, paremmat työttömyyspäivärahat ja korkeampi asumistuki.

Vierailija
19/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan kannata suostua. Voi käydä meinaan silleen, että mies käyttää rahat omiin menoihinsa ja luottaa siihen että sä kuitenkin rahoitat lapsen elämää. Todennäkösesti alkaa myös vaatimaan elatusmaksuja sulta jossain vaiheessa. Pahimmassa tapauksessa kaikki lapsilisät+sun maksama elatusmaksu menee miehelle ja lisäksi joudut vielä ostelemaan ties mitä lapselle koska mies käyttää noi rahat johonkin ihan muuhun.

Vierailija
20/40 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et kertonut kuinka vanhasta lapsesta on kyse ja mitä hän itse tahtoo. Jos isä haluaa lapsen kanssa elää yhdessä niin, hyvähän se vaan on. Mitään sitovaa sopimusta ette kuitenkaan voi tehdä elatusmaksujen puuttumisesta, koska ne ovat lapsen oikeus ja sinä et voi niistä omin nokkinesi luopua.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan viisi viisi