Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Onko se ns ihan ok ja tavallista, että 9lk ajattelee lukiovalunnastaan, että..

Vierailija
26.09.2016 |

.."ihan sama se mulle on mihin lukioon haen". Kaikki ns käy, paitsi se lähilukio johon ka-raja on vain 7,2.
Mutta muuten ihan sama.

Kommentit (26)

Vierailija
1/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi olla vaan realisti, ja tiedostaa ettei sillä ole suuren suurta merkitystä, mistä lukiosta oikeasti valmistuu. Jos teidän paikkakunnalla vaan sattuu ne kaikki muut lukiot lähilukiotanne lukuunottamatta olemaan "perushyviä".

Vierailija
2/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sepä se, kun niissä on eroja noiden ka-rajojen perusteella aika paljonkin. Lähilukioon pääsee 7,2 keskiarvolla ja seuraavaksi lähimpään 8,1 keskiarvolla. Sitten seuraavat vaihtoehdot onkin tuossa Hgin puolella joissa ka-raja on 9,3-9,5 tasoa.

ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuulostaa nimenomaan valunnalta. Mutta eipä tuo nyt niin vaarallista ole. Kannattaa mennä sinne, minne kaveritkin menevät. Ei niillä lukioilla niiiin suurta merkitystä ole jatkoa ajatellen.

Vierailija
4/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan samahan se on mihin lukioon menee, jos ei ole mitään erityistä kiinnostusta johonkin tiettyyn juttuun, esim. musiikkiin.

Vierailija
5/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajunnut. Miksi se ei olisi ok? En haluaisi toitottaa samaa kuin edelliset, mutta jos nuorella ei ole mitään erityistä kiinnostuksenkohdetta, niin ei kai sillä niin väliä ole, mihin lukioon menee.

Vierailija
6/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

On mun mielestä positiivista, että toivoo pääsevänsä parempaan lukioon kuin vaan "ka-raja 7,2"-lukioon. Sehän jo osoittaa, että mikä tahansa ei riitä ja aikoo sieltä lukiosta myös valmistua. Paljon on niitä nuoria, joille on ihan sama pääseekö yhtään mihinkään kouluun. Niitä, joille tavalliseen lukioon pääsy on saavutus. Lukio on kuitenkin vaan lukio, paikka kasvaa ja sivistää itseään jos huvittaa, mitään ei niillä papruilla tee sitten ku joku korkeakoulupaikka on. Lukio on suuri huijaus mut iha kivoja muistoja voi jäädä.

Vierailija
7/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin ainakin mun 9 luokkalainen ajattelee....ei ainakaan lähilukioon, vaan kaupunkiin!!(vaikkakin lukiovertailussa meidän kylän lukio on aika kärkisijoilla), Lähikaupungissa lukioista yksi taitaa olla, sinne on niin korkea ka raja, että ei taida riittää teinin ka 8,4-8,7

Vierailija
8/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minäkin olin sitä mieltä, että ihan sama mikä lukio. Menin aika matalan keskiarvon lukioon ja kirjoitin E:n paperit sekä sain 9.3 keskiarvon. Mitäs väliä sillä lukiolla on? Meillä oli tosi kivat ja hyvät opet :)

Vierailija
9/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä sillä lukiolla jotain väliä on, riippuen siis mitkä on jatkosuunnitelmat.. itse menin juurikin tällaiseen 7,2 lukioon josta kirjoitusten jälkeen suoraan yliopistoon jatkoi tasan noin yksi ihminen/vuosi, kun taas siskoni meni tällaiseen 9,0 lukioon josta kirjoitusten jälkeen yleistä oli jatkaa juuri oikikseen, lääkikseen, kauppikseen ym.

Totta kai se motivoi enemmän kirjoituksiin jos ympärillä olevatkin tähtäävät parempiin arvosanoihin.

Mutta tämä on vaan minun näkemys asiaan..

Vierailija
10/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mikä sun lapsen ka on? Sehän jo karsii "huippulukiot" ja erikoislukiot.

11/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omassa lukiossani oli suurin piirtein tuo keskiarvoraja, ja se on vuodesta toiseen Suomen TOP 10 lukioita.

Vierailija
12/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eihän sillä lukiovalinnalla oikeasti ole juuri mitään merkitystä. Korkean keskiarvon käyvistä suuri prosentti menee haluttuihin korkeakouluihin juuri siksi, että heillä on jo alunperin ollut hyvät paperit ja noiden "huippulukioiden" oppilasaines siis on jo valmiiksi sellaista, että ovat todennäköisiä korkeakoulutettuja vaikka heillä olisi lukiossa aivan surkea opetus.

Ihan tavislukioista tulee paljon huippuosaajia, monesti kun uutisoidaan näitä mielettömän määrän älliä kirjoittaneita, he ovat aivan tavallisista lukioista, ihan pikkupaikkakunnalta. Mieleen jäi Perniön lukiosta pari vuotta sitten kirjoittanut ja sen kevään eniten älliä kirjoittanut. Kyseessä mökkipaikkakuntamme (osa Saloa) ja niin pirun pieni käpykylä kuin vain voi olla.

Vierailija
13/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Periaatteessa jopa järkevä ajatusmaailma. Eli kannattaa tietysti hakea sellaiseen lukioon johon keskiarvo riittää ja jos ei matkalla tai painotuksilla ole mitään merkitystä niin tuohan on vaan loistava tilanne. Eikä ainakaan kavereiden vuoksi ole menossa.

Vierailija
14/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On mun mielestä positiivista, että toivoo pääsevänsä parempaan lukioon kuin vaan "ka-raja 7,2"-lukioon. Sehän jo osoittaa, että mikä tahansa ei riitä ja aikoo sieltä lukiosta myös valmistua. Paljon on niitä nuoria, joille on ihan sama pääseekö yhtään mihinkään kouluun. Niitä, joille tavalliseen lukioon pääsy on saavutus. Lukio on kuitenkin vaan lukio, paikka kasvaa ja sivistää itseään jos huvittaa, mitään ei niillä papruilla tee sitten ku joku korkeakoulupaikka on. Lukio on suuri huijaus mut iha kivoja muistoja voi jäädä.

Osittain samaa mieltä. Menin itse lukioon, jossa oli ka-raja muistaakseni 7,4. En olisi varmaan muualle päässytkään, kun lukuaineiden keskiarvo jäi yläasteelta niin heikoksi. E:n paperit kirjoitin.

Asenteeni oli kuitenkin se, että on ihan sama, mihin lukioon menen tai pääsen, sillä työt täytyy kumminkin tehdä itse ja vaivaa nähdä, mikäli meinaan pärjätä ja päästä ylioppilaaksi. Matalalla keskiarvorajalla ajattelin lähinnä varmistavani pääsyn lukioon. Yhtenä plussana tuossa lukiossa oli toki myös läheinen sijainti: ajattelin säästäväni aikaa ja voimavaroja opiskeluun, kun ei tarvinnut istua bussissa kuin vartti per suunta.

Muokkaus: Yritin varmaan sanoa, että "ihan sama mikä lukio" -asenne ei välttämättä kerro kunnianhimon puutteesta. :)

Vierailija
15/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

mä en ainakaan ajatellut. Menin lähilukioon, johon kaveritkin meni kaikki. Se oli sattumalta tällainen "huippulukio", mutta ois voinut olla huonompikin. Oisin saattanu mennä jopa amikseen, jos se ois ollut lähempänä ja kaveritkin ois menny. Teinit ei nyt monetkaan ajattele oikein mitään muuta, kuin ihastustaan, uusia farkkuja siellä näyteikkunassa, ehkä harrastustaan (jos sellainen on), sitä miten paskoja ja pinnallisia kaikkia aikuiset on, miten turhia juttuja koulussa oppii, mistä sais rahaa festareille ja miten ihanalta siis tuntuis pussata sen ihastuksen kanssa ja lähteä sen kanssa telttaretkelle kauas kaikesta ja kaikista. 

Mutta lukio on sinällään on oikein jees, niin saa rauhassa viettää ton teini-iän loppuun ja kasvaa vähän aikuisemmaksi ennen isoja päätöksiä. 

Vierailija
16/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen aina ihmetellyt, kun suuri yleisö arvottaa lukioita ihan kummallisilla perusteilla, kuten esim. paikkakunnan koolla tai koulun keskiarvorajalla. Kumpikaan ei kerro koulusta mitään ratkaisevaa. Yleinen harhaluulo on että alhainen keskiarvo = huono koulu = kehnot opettajat = heikot tulokset. Ei se niin mene. Suomessa on korkeatasoinen opettajakoulutus eli kaikissa lukioissa on hyvät opettajat. Alhaisen keskiarvon kouluissa jopa usein paremmat, sillä "helposta" sisäänpääsystä huolimatta koulusta kirjoitetaan eriomaisin tuloksin ylioppilaaksi. Kouluaika on monesti muuta kuin jatkuvaa kilpailua ja taistelua paikasta auringossa. Joskus vuosia sitten muistan tehdyn tutkimuksen lukiolaisten mielenterveydestä. Ja kuinka ollakaan, niistä monien moittimista "huonoista" kouluista valmistuvilla ylioppilailla oli paljon vähemmän psyykkisiä ongelmia kuin huippukouluissa opiskelleilla.

Olen itse työskennellyt kahdessa pienehkössä lukiossa ja olen nähnyt, miten heikoillakin todistuksilla kouluun tullut oppilas on saanut opiskelusta kiinni ja alkanut menestyä keskivertoa paremmin. Muutamista tyypeistä myönnän todenneeni, että noista ei tule ikinä ylioppilaita, mutta kuinkas sitten kävikään? Lakki tuli, löytyi yliopistostakin se oma ala ja varsin pienessä ajassa irtosivat maisterin paperit ja pian myös väitöskirja vakituisesta virasta puhumattakaan. Mielihyvin olen myöntänyt olleeni väärässä! Ja niitä väitöskirjan väsänneitä on tullut yllättävän paljon, kun ajatellaan, että nyt puhutaan pienen paikkakunnan ainoasta lukiosta, jonne pääsee edelleen noin 7,5:n keskiarvolla.

Monelle laiskanpulskealle pojalle varsinkin se 7,2:n lukio voi olla todellinen pelastus, eli kyllä se kannattaa laittaa vaihtoehdoksi hakemukseen. Ensimmäinen lukiovuosikin saattaa vielä mennä murkkuhöyryissä ja velttoilussa, mutta yllättävän monella se järki kuitenkin jossain vaiheessa paukahtaa päähän ja sitten alkaa tapahtua asioita. Niinhän ne pojat ennenkin vanhan lukion aikaan ryhdistäytyivät vasta kolmantena vuonna ja rynnistivät kirjoituksissa ahkerasti puurtaneiden tyttöjen ohi. Jos täydennettäviä aukkokohtia on paljon, niin nykylukio tarjoaa hyvän vaihtoehdon kiivaalle opiskelutahdille: neljän vuoden opintosuunnitelma, eikä kyseessä ole luokallejäänti. 

Vierailija
17/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pojan ka oli viimeksi tasan 10, siis lukuaineissa ja kaikissa aineissa 9,8. Minulla sellainen käsitys, että kyllä sillä lukiovalinnallakin jotakin merkitystä on, ihan vaikka jo sen ympärillä olevan "kaveriaineksenkin" kannalta. Ei ehkä ihan hirveästi ole yhteistä niiden opiskelijoiden kanssa jotka tosiaan menevät sinne lukioon sillä 7 keskiarvolla "vain kuluttamaan aikaansa" tms.

ap

Vierailija
18/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilanne on aika eri siinä suhteessa, onko kysymyksessä pienen paikkakunnan ainoa lukio, johon pääsee 6,5 keskiarvolla kuin ison kaupungin lukio, johon keskiarvoraja on 7,9. Olen itse tuollaisesta ensimmäisestä lukiosta, eikä alhainen keskiarvoraja estänyt minua kirjoittamasta 6 laudaturia, valmistumasta TKK:lta ja väittelemästä lopulta tohtoriksi. Vaikka lukiossa oli heikkojakin oppilaita, niin toisaalta siellä oli myös kaikki paikkakunnan (ja vielä pienemmän naapuripaikkakunnan) parhaatkin oppilaat, mikä vaikutti opiskeluilmapiiriin. Sen sijaan isolla paikkakunnalla siihen alhaisen keskiarvon lukioon helposti tulee lähinnä vain niitä oppilaita, jotka eivät pääse paikkakunnan muihin lukioihin ja joilla on joko opiskelumotivaatio tai -taidot hakusessa. Se kyllä helposti näkyy opiskeluilmapiirissä.

Ja täytyy sanoa, että vaikka alhaisen keskiarvon lukio ei estänytkään minua menestymästä myöhemmin elämässä, niin olisin kyllä todennäköisesti ollut paljon onnellisempi huippulukiossa, jos sellainen olisi paikkakunnalla ollut. Siellä en olisi ollut se, joka on aina (hyvän koulumenestyksensä takia) aina joukosta poikkeava ja erilainen kuin muut. Lisäksi tunneilla etenemistahti olisi ollut paremmin minulle sopiva, kun omassa lukiossani pitkästyin monen aineen tunneilla. Oma lapseni kävi huippulukion ja oli todella tyytyväinen lukiovalintaansa em. syistä. Nuori valitkoon lukionsa itse, mutta nämä näkökohdat kannattaa hänelle tuoda esiin harkinnan tueksi.

Vierailija
19/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Heh. Minä menin kaupungin huonomaineiseen lukioon, kirjoitin kuusi ällää ja pääsytodistuksen ka oli yli yhdeksän. Pääsin opiskelemaan yliopistoon pääainetta, johon kelpuutettiin nelisen prosenttia hakijoista.

Ns. huonoistakin lukioista voi päästä pitkälle, jos on tahtoa. Jopa pidemmälle kuin hikarilukiosta, jossa on ikävä henki ja liikaa kilpailua.

Vierailija
20/26 |
26.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pojan ka oli viimeksi tasan 10, siis lukuaineissa ja kaikissa aineissa 9,8. Minulla sellainen käsitys, että kyllä sillä lukiovalinnallakin jotakin merkitystä on, ihan vaikka jo sen ympärillä olevan "kaveriaineksenkin" kannalta. Ei ehkä ihan hirveästi ole yhteistä niiden opiskelijoiden kanssa jotka tosiaan menevät sinne lukioon sillä 7 keskiarvolla "vain kuluttamaan aikaansa" tms.

ap

Eikö pojalla nyt siis ole yhtään kavereita? Ei siis ketään, kenen kanssa sinne lukioon hakisi? vai että kaikki ovat tuollaisia "aikaansa kuluttajia"?  Hankala tilanne sitten.

Meillä on tyttö myöskin ysillä ja keskiarvo riittäisi kaupungin eliittilukioihin vaikkei noin korkea olekaan kuin pojallasi. Päätöksiä ei ole tehnyt, mutta noin henkisen hyvinvoinnin kannalta minä kannustan menemään siihen lukioon mihin menee kaveriporukkakin. Kavereiden keskiarvo ei tule riittämään tuohon korkeimman keskiarvon paikkan, mutta ovat fiksuja ja kivoja nuoria. Olisin todella paljon enemmän huolissani 9. luokkalaisesta ilman kavereita.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kolme