Nytkun finnairkin veloittaa istumapaikasta reittilennoillaan,
Niin onko finnair plussalaisten toiveet kuitenkin huomioitu edelleen?joskun muinoin automaattisesti varaukseen tuli kasvisruoka ja ikkunapaikka aina minulle kun olin ne tiedot profiiliini laittanut.
Kommentit (35)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on yksi näitä uudistuksia, joissa lentoyhtiöt näkivät lisämyynnin paikan ja käyttivät sen. Ja ihmiset lähtivät mukaan kuin lampaat.
Mainostettiin näkyvästi mahdollisuutta ostaa istumapaikka ja pöllöt luulivat, että se on joku pakko. Toki on heitä, joille on äärimmäisen tärkeää päästä matkustamaan käytävän oikealla puolella, rivillä 23, ikkunapaikalla. Mutta suurin osa meni mukaan ihan tyhmyyttään ja tästä syntyi joku uusi normi.
Lentokone ei yksinkertaisesti nouse ilmaan, ellei jokaikinen matkustaja ole istumassa. En ole ikinä joutunut matkustamaan seisten, enkä edes niin, että perhe olisi ripoteltu eripuolille konetta. Puhun nyt reittilennoista, en ole viiteentoista vuoteen matkustanut lomalennolla, niissä voi olla eri käytäntö. Matkustimme toissa viikolla Pariisiin äitini synttärijuhliin, meitä oli 10 henkilöä. Mitään etukäteisvarausta emme tehneet tai maksaneet. Kaikkien paikat olivat vierekkäin/peräkkäin sekä meno- että tulomatkalla. Kone oli täynna ja liput ostettiin Hulluilta Päiviltä useita kuukausia aikaisemmin.
Jaa. Meillä taas ed. reittilennolla paikat (3 aikuista, 1 lapsi) oli sijoitettu ympäri konetta sekä meno- että paluulennoilla. Lastakaan ei ollut laitettu aikuisen viereen. Saimme kyllä sovittua koneessa yhden aikuisen istumapaikan vaihdon lapsen viereen, mutta aina se ei onnistu.
Teimme valituksen ja jotain pientä korvausta saatiin, koska Finnair ilmoittaa sivuillaan, että lapsi sijoitetaan aina yhdessä matkustavan aikuisen viereen.
Eli pakkomaksamista vierekkäisistä paikoista, se on nyt homman nimi.
No ei kai kukaan järkevä ihminen halua vapaaehtoisesti istuatoisten lasten vieressä. Ikinä ei ole ollut ongelma saada lapsia vanhemman viereen. Se ei minulle olisi ongelma, jos koko perhe ei istuisi ihan vierekkäin. Osa lapsista isän kanssa ja osa äidin. Jos joku kanssamatkustaja haluaa ottaa pari alle kouluikäistä lastamme viereensä niin siitä vaan, vielä ei ole vapaaehtoisia näkynyt.
Meillä on myös ollut aina vierekkäiset/lähekkäiset paikat lennoilla samalla varauksella.
Ei olla ikinä maksettu ekstraa paikoista.
Meitä lensi samalla varauksella neljä henkilöä. Paikat oli arvottu ympäri konetta. Aikuisena ei niin väliä, mutta mielellään sitä tietysti istuisi vierekkäin, jos mahdollista.
Meillä on aina ollut miehen kanssa vierekkäiset paikat, tänä vuonna ollaan kuusi kertaa lennetty (5 x Finnair, 1 x Norwegian). Teen aina lähtöselvityksen netissä heti kun se aukeaa, ja noista viidestä Finnairista olen saanut napattua neljä kertaa paikat exit-riviltä, missä on kunnolla jalkatilaa ja vain kaksi penkkiä rivissä. Vierekkäisiä paikkoja myös muualla koneessa on ollut reilusti, kun olen istumakarttoja katsonut paikkoja valitessani. Tietysti jos ap:lla on joku 10-henkinen lestadiolaisperhe, suosittelen varaamaan paikat etukäteen. :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tää on yksi näitä uudistuksia, joissa lentoyhtiöt näkivät lisämyynnin paikan ja käyttivät sen. Ja ihmiset lähtivät mukaan kuin lampaat.
Mainostettiin näkyvästi mahdollisuutta ostaa istumapaikka ja pöllöt luulivat, että se on joku pakko. Toki on heitä, joille on äärimmäisen tärkeää päästä matkustamaan käytävän oikealla puolella, rivillä 23, ikkunapaikalla. Mutta suurin osa meni mukaan ihan tyhmyyttään ja tästä syntyi joku uusi normi.
Lentokone ei yksinkertaisesti nouse ilmaan, ellei jokaikinen matkustaja ole istumassa. En ole ikinä joutunut matkustamaan seisten, enkä edes niin, että perhe olisi ripoteltu eripuolille konetta. Puhun nyt reittilennoista, en ole viiteentoista vuoteen matkustanut lomalennolla, niissä voi olla eri käytäntö. Matkustimme toissa viikolla Pariisiin äitini synttärijuhliin, meitä oli 10 henkilöä. Mitään etukäteisvarausta emme tehneet tai maksaneet. Kaikkien paikat olivat vierekkäin/peräkkäin sekä meno- että tulomatkalla. Kone oli täynna ja liput ostettiin Hulluilta Päiviltä useita kuukausia aikaisemmin.
Jaa. Meillä taas ed. reittilennolla paikat (3 aikuista, 1 lapsi) oli sijoitettu ympäri konetta sekä meno- että paluulennoilla. Lastakaan ei ollut laitettu aikuisen viereen. Saimme kyllä sovittua koneessa yhden aikuisen istumapaikan vaihdon lapsen viereen, mutta aina se ei onnistu.
Teimme valituksen ja jotain pientä korvausta saatiin, koska Finnair ilmoittaa sivuillaan, että lapsi sijoitetaan aina yhdessä matkustavan aikuisen viereen.
Eli pakkomaksamista vierekkäisistä paikoista, se on nyt homman nimi.No ei kai kukaan järkevä ihminen halua vapaaehtoisesti istuatoisten lasten vieressä. Ikinä ei ole ollut ongelma saada lapsia vanhemman viereen. Se ei minulle olisi ongelma, jos koko perhe ei istuisi ihan vierekkäin. Osa lapsista isän kanssa ja osa äidin. Jos joku kanssamatkustaja haluaa ottaa pari alle kouluikäistä lastamme viereensä niin siitä vaan, vielä ei ole vapaaehtoisia näkynyt.
Aha. Meillä kävi niin, ettei vieras henkilö vaihtanut paikkaansa lapseni vierestä, vaikka kovasti pyytelin. Tosin lento oli New Yorkista Las Vegasiin ja henkilö amerikkalainen.
Muuten oli mukava mies, jutteli kaikenlaista, mutta paikkaa ei vaihtanut.
Itse lensin kesällä teinin kanssa Lontooseen ja takaisin halvimmilla mahdollisilla lipuilla. Menolennolla jouduimme istumaan eri riveille, koska tein lähtöselvityksen niin myöhään, että tarjolla oli vain yksittäisiä paikkoja. Paluulennon kanssa olin skarppina ja tein lähtöselvityksen heti sen auettua. Ja kas, oli mahdollista valita kaikista vapaana olleista paikoista ne vierekkäiset paikat, ihan ilman lisämaksua. Jos jättää lähtöselvityksen tekemisen sinne lentokentän tiskille, voi tietenkin jäädä sellainen mielikuva, että Finnair ehdoin tahdoin ripottelee koko seurueen pitkin konetta sillä tarkoituksella, että "oppivathan ostamaan paikat etukäteen".
Me matkustettiin finskillä alle kuukausi sitten Prahaan, liput oli hulluilta päiviltä. Saatiin melko vapaasti valita haluamamme paikat, kun tehtiin lähtöselvitys ennakkoon netissä.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on aina ollut miehen kanssa vierekkäiset paikat, tänä vuonna ollaan kuusi kertaa lennetty (5 x Finnair, 1 x Norwegian). Teen aina lähtöselvityksen netissä heti kun se aukeaa, ja noista viidestä Finnairista olen saanut napattua neljä kertaa paikat exit-riviltä, missä on kunnolla jalkatilaa ja vain kaksi penkkiä rivissä. Vierekkäisiä paikkoja myös muualla koneessa on ollut reilusti, kun olen istumakarttoja katsonut paikkoja valitessani. Tietysti jos ap:lla on joku 10-henkinen lestadiolaisperhe, suosittelen varaamaan paikat etukäteen. :)[/quote
Putosin ;) ap:lla on 5 lasta,mutta ei olla lestoja.
Vierailija kirjoitti:
Profiilista ovat kadonneet nuo mainitsemasi toiveet ruoasta ja istumapaikasta, eli eivät niitä enää huomioi mitenkään.
Koska tietystä paikasta pitää nyt maksaa erikseen, on loogisempaa että kaikki erityistoiveet maksavat eikä osa ole ilmaista.
Ei se aikaisin tehty lähtöselvitys välttämättä vierekkäisiä paikkoja, tai paikkoja ollenkaan takaa.
Itse teen lähtöselvityksen asap ja siltikin olen saattanut saada stand by-lipun vaikka koneessa onkin vapaita paikkoja vaikka muille jakaa.
Joskus se numeroitu paikka on muuttunut vasta lentokentällä portilla stand by-paikaksi, vaikka e-lipussa se istumapaikan nro onkin merkittynä.
Nämä kokemukset mulla on Finnairilta, Flybeltä ja Norralta. Matkustan hyvin paljon lentäen, joten näitä kokemuksiakin on ehtinyt kertymään.
Koneeseen tosin olen päässyt aina seurueineni paitsi kerran, kun luovuttiin vapaaehtoisesti paikoistamme. Saimme tuosta hyvästä ilmaisen kennon seuraavaan koneeseen, eli meille maksettiin lentomme hinta takaisin, sekä ruokakupongit lentokentän ravintoloihin käytettäväksi.
*ilmaisen lennon, ei kennon. T. Nro 31
Lähtöselvitystä tehdessä paikat saa vielä valita ilmaiseksi, ehkä siihenkin keksitään kohta joku uudistus ja maksun keräys, jos ei ota järjestelmän valmiiksi arpomia paikkoja perheelle ympäri konetta.
Ikinä en ole varannut, saati maksanut reittilennolla paikasta.
Matkustan aika paljon lasten kanssa, kun asumme Aasiassa. Kerran tuli lähtöselvityksessä boardingpassit niin, että yksi lapsi oli sijoitettu vähän kauemmas. Sinänsä ei olisi haitannut, koska hän oli kuitenkin jo 13-vuotias. Heti kun portille tuli henkilökuntaa, menin kysymään asiaa. Palvelu oli erittäin ystävällistä ja vaihto onnistui helposti. Joku yksinmatkustava, ei paikkaa ostanut henkilö vaan siirrettiin siihen meidän lapsen paikkaan ja hän sai portilla uuden paikan ja boardingpassin. Portin ihminen vielä oikeen ihmetteli, että miten tää nyt on voinut tälleen tämän heittää, outoa.
Suun aukaisemalla selviää yllättävän monesta tilanteesta ja saa hyvää palvelua. Olen mm. aina mennyt business jonon kautta koneeseen matkustaessani yksin kolmen lapsen kanssa. Ylensä tätä on ehdotettu henkilökunnan toimesta, joskus taas olen kysynyt. Kaikille osapuolille on mukavampaa, että me olemme asettautuneet jo paikoillemme ison porukan tullessa koneeseen.Isoja käsimatkatavaroita emme harrasta, mutta onhan siinä aina hieman säätöä kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eli pakkomaksamista vierekkäisistä paikoista, se on nyt homman nimi.No ei kai kukaan järkevä ihminen halua vapaaehtoisesti istuatoisten lasten vieressä. Ikinä ei ole ollut ongelma saada lapsia vanhemman viereen. Se ei minulle olisi ongelma, jos koko perhe ei istuisi ihan vierekkäin. Osa lapsista isän kanssa ja osa äidin. Jos joku kanssamatkustaja haluaa ottaa pari alle kouluikäistä lastamme viereensä niin siitä vaan, vielä ei ole vapaaehtoisia näkynyt.
Jos olen itse maksanut paikastani ja alle kouluikäiset lapsesi istuvat vieressäni, niin voin ehdottaa sinulle, että korvaat paikkavaraukseni hinnan niin suostun vaihtamaan paikkaa. Muuten en. Varaan aina käytäväpaikan niin, että matkakumppanini istuu käytävän toisella puolen, enkä todellakaan ole halukas vaihtamaan muualle.
Aina ollut viereiset paikat koneessa. Jos liput ovat samalla varauksella ja teet lähtöselvityksen tarpeeksi aikaisin niin ei ole ollut ongelmia. Lomalennoista en tiedä.