Mitä odottajan on otettava huomioon Italiaan matkustettaessa?
Ollaan lähdössä tässä kevään aikana Italiaan ja toista lasta odotan. Nyt rv8 menossa. Matkan aikana ehkä olis jotain rv 16-18 menossa. Olen käynyt ennen lapsia pari kertaa Italiassa. Miten te muut odottajat olette raskauden huomioineet ulkomaan matkalla?
Kommentit (9)
Olin itse Italiassa 2003 varmaankin juuri noilla viikoilla. Söin aivan samoin kuin Suomessakin, vettä vaan tuli juotua enemmän. Sillon oli juuri ne kovat helteet ja ainoa ongelma oli iltaisin turpoavat jalat. Pikkasen enemmän lepoa ja todellakin ne päikkärit tuli vedettyä joka päivä.
Meillä oli talo vuokralla, joten teimme itse suurimman osan ruuista, mutta paikallisista raaka-aineista (oli muuten ihanat vihannekset ja hedelmät). Ravintolassa kannattaa tietenkin katsoa yleissiisteyttä ja sen mukaan tilailla ruokia.
Mutta jokainen tavallaan, ei kannata laittaa suuhunsa mitään mikä mietityttää, mutta paremmat raaka-aineet siellä on kun täällä tai ainakin monipuolisemmat.
Ihanaa lomaa, voi kun pääsis itsekin taas sinne.
-m-
noill aviikoilla reissaa hyvin.
lähinnä tulee mieleen itse matkustus; lento/ tukisukat koneesen, paljon vettä ja liikettä/ kävelyä/ jumppaa koneessa.
paikan päällä varovaisuus ruoan kanssa kuten suomessakin, tietysti huomioiden vielä erityisesti esim. jääpalat, pakastevihannekset jne.
ruoan suhteen tarkkaavaisuus vielä sen oman kontrollin mukaan, esim. parmesanihan ei ole tehty pastöroidusta maidosta ja jos on italiassa pasta-alueella, tai esim. emiglia-romagnassa, sitä käytetään reippaasti.
lepoa tarvii varmasti enemmän eli päikkäriaika joka päivälle. muuten oman voinnin mukaan, toiset jaksavat vähemmän ja toiset enemmän ja myöhemmillä rivivkoilla.
mukavaa matkaa!
C
Tuntuu vähän nämä kysymykset tyhmiltä mutta kysyn kuitenkin. :) Eikös kaikki kunnolla paistetut ole hyviä? Mites ne salaatit? Mennään vielä miehen sukulaisiin majailemaan osittain ja mietinkin että mitä mahtavat ajatella jos kieltäydyn syömästä jotain heidän laittamaansa hyvää ruokaa?!? Ovat aina niin vieraanvaraisia ja kohteliaita.... En täällä kotimaassa ota hirveetä paniikkia raskauden aikaisista ruokakielloista. Vähän kuitenkin katson että mitä suuhuni laitan kuten esim. onko pastöroitu tuote vai ei. Mutta nyt tää matka vaan mietityttää aika paljon jostain syystä.
Tuskin masukaan kauhean pahasti painaa lentomatkalla :).
Minä en sinuna hirveästi ruoka-asioilla päätä vaivaisi. Varsinkin, jos olette sukulaisiin menossa. Jos nyt jotain välttäisin, niin ehkäpä mozzarella juustoa, ja varmasti salaattiakin söisin sinuna ihan rohkein mielin.
kesäkuussa, jolloin viikkoja on jo 26. En ajatellut sen kummemmin vältää mitään ruokia, paitsi tietenkin parman kinkkua (joka on raakaa lihaa) ja irtojäätelöä. Parmesan juusto on kypsytetty juusto ja lisäksi tehty pastöroidusta maidosta, joten sitä saa vapaasti nauttia. Mozzarellakin on myös useimmiten tehyt pastöroidusta maidosta, kannattaa vaikka kysyä vielä ja varmistaa asia, jos sitä esim. ravintolassa tilaa. Olen itse lomailun lisäksi myös asunut Italiassa, ja mielestäni siellä voi hyvin mielin oleskella ilman sen kummempia rajoituksia. Kunhan luonnollisesti muistaa levätä riittävästi.
Oikein antoisaa matkaa!!!
se on tehty raakamaidosta eli sitä ei ole pastöroitu. mutta kai tuo juuston kypsennys sen mahdollisen listerian tappaa.
Tämän mukaan aito Parmesan valmistetaan pastöroimattomasta maidosta:
Parmigiano-Reggiano, parmanjuusto eli ' parmesaani' ¿ Italian grana-tyyppisistä juustoista kuuluisin, maailman ehdottomien huippujuustojen joukkoon uuluva kova lehmänmaitojuusto. Nimi tulee Parman kaupungista, jonka ympäristössä juustoa valmistetaan. Reggiano tarkoittaa ' kuninkaallista' . Juuston valmistusprosessi on lehmien ruokinnasta alkaen tarkkaan säädelty. Raaka-aineena käytetään yön yli seissyttä, pastöroimatonta, kuorittua iltamaitoa ja valmistuspäivän aamumaitoa. Juustoa kypsytetään jopa vuosia. Sitä käytetään raastettuna pastan päälle siroteltuna, risotossa ja muissa ruoissa, hyvin ohueksi höylättyinä lastuina salaateissa yms. sekä teräväkärkisen, lyhyen, lapiomallisen veitsen avulla pikku paloiksi murrettuna sellaisenaan viinin kanssa syötäväksi. Juustolla on DOC-status ja tahkon kuoreen on aina painettuna nimi Parmigiano-Reggiano. Tämä juusto sisältää huomattavan paljon luontaista natriumglutamaattia, jopa 1200 mg sataa juustogrammaa kohti eli 1,2 %.
Parmesan juustosta näin ekaksi. Alla oleva on kopioitu Australian/Uuden Seelannin food standards tietoista, mutta samaa tietoa löytyy myös muiden maiden lähteistä eli parmesan juustoa voi huoletta syödä :)
Semi soft and hard cheeses
" Edam, Gouda, Colby, Cheddar, Swiss, Emmentaler, Gruyere, Romano, Parmesan
By definition these cheeses contain less than or equal to 40% moisture. Cheeses in this category include such varieties as Edam and Gouda (which can also be classified as semi soft) as well as Colby, Cheddar, Swiss, Emmentaler, Gruyere, Romano, and Parmesan, the last two of which are very hard grating cheeses.
Hard cheeses have longer ripening periods, reduced moisture content and lower pH and are unlikely to support the survival and proliferation of Listeria and are therefore generally safe to consume by at risk groups"
Itse olen matkustellut Italiassa aika paljonkin raskausaikoina aina vkolla 28 asti ja periaatteessa olen välttänyt vain Buffalon maidosta tehtyä mozzarellaa (paitsi tietty kypsytettynä) sekä buffet pöytiä (joita vältän myös Suomessa. Italiassa yleensä pestään vihannekset ja hedelmät hyvin, tai kuoritaan, jos mahdollista ja ainakin pohjois-Italiassa listeria tunnetaan hyvin joten mieheni sukulaiset ymmärtävät hyvin varovaisuuteni.
Hyvää matkaa.
Moi!
Italiassa suositellaan raskaana olevia välttämään kaikkia " makkara" leikkeleitä, kuten salamia tms. ja ilmakuivattuja ja savustettuja leikkeleitä. Korkean toksoplasmoosiriskin takia salaatti kannattaa pestä hyvin. Monet pesevät " amuchina" -nimisellä tökötillä, jota saa ruokakaupoista pesuainehyllystä. Se on desinfinointiaine jota voi käyttää pintojen pesuun tai vihanneksiin ja hedelmiin... Näytti kyllä niin tujulta tavaralta että luulisin pöpöjen olevan terveellisempiä. Turvallinen ja tehokas tapa mitä siellä suositellaan on pestä salaatti vedellä jossa lusikallinen tavallista ruokasoodaa: se tappaa ötiäiset ja parasiitit ja on varmasti turvallista ja löytyy kaikkien kotoa. Ravintolassa en itse syönyt salaattia, koska en tiennyt miten hyvin on pesty.
Olin raskauden tokan kolmanneksen aikana Italiassa ja pesin salaatit ruokasoodavedellä ja vältin salameita ja tuorejuustoja, mutta muuten söin kyllä kaikkea mozzarellasta parmesaaniin ja tiramisuun (sitäkin kait pitäisi välttää, kun sisältää raakaa munaa....). Mieheni sukulaiset eivät olleet moksiskaan kun pyysin että salaatti voidaan pestä soodalla, koska muutkin raskaana olevat tekevät näin ja samoin ruokarajoituksia noudatetaan sielläkin, eli eivät loukkantuneet lainkaan.