Miksi Suomenruotsalaisia luullaan rikkaiksi?
Itse olen 20 v Suomenruotsalainen mies. En ole kasvanut mitenkään rikkaassa perheessä, eikä moni muukaan Suomenruotsalaisista ystävistänikään. Äitini äidinkieli on ruotsi, mutta hän on ihan tavallinen duunari.
Kommentit (24)
Olen suomenruotsalainen ja olen saanut perintönä sekä lahjoituksena suvulta osakkeita. Ostin niillä omakotitalon. Joten velaton talo on mutta mitään muuta hyvää siinä nyt ei sitten olekaan. Itse olen ihan tavistyöläinen ja omilla rahoillani nyt en ole mitään suurta saanutkaan aikaiseksi. Joillain on ja toisillä ei. En usko siihen että suomenruotsalaiset olisi missään paremmassa asemassa muihin verrattuna
Mutta me olekin rikas yllälyökkä. Liitty sinäkin, mellä ole kaikki paremmin.
Kaikki 20 omistajasukua ovat hurreja. Wasastjärna, Ehrnroot, Frenckell, Julin...
Selittyisikö parempi sosioekonominen asema mitenkään sillä, että ruotsinkielisille on omat kiintiöt ja alemmat pisterajat yliopistoihin? Näin heillä on korkeakoulutetuista väestöosuuttaan selvästi suurempi edustus, vaikka uusimpien tutkimusten mukaan ruotsinkielisten keskimääräinen älykkyys on suomenkielisiä alempia.