kasvinsyöjälapsi synttäreillä
Tytör täyttää kolme ja päiväkodista tulee ryhmä synttäreille. Yhden lapsen äiti sanoi eilen ovella että kai tiedän että "!Pouta" on kasvissyöjä eikä saa syödä maitotuotteita eikä karkkia. Olin ajatellut ihan tavallisia pikkuisten synttäreitä lihapullineen vihannesoaloineen ja kakkuineen. Mutta mitä nyt tarjoan. Kakussa on munaa ja kermaa. Ja samaa kai Poutakin söisi kun muut.
Kuka vahtii mitä se ottaa pöyyfästä. Voin ostaa jonkun kasviskakun?
Kommentit (39)
Jos kyse ei ole allergiasta tai muusta sairaudesta, annan piutpaut erikoisruokavalioille niin kauan kuin lapsi ei itse osaa vahtia syömistään.
Sori.
Vierailija kirjoitti:
Eihän nyt yks kolmevuotias syö paljon paskaakaan. Muutama marianne, valmiskeksi ja vaikka kaurajätskiä nenän eteen, niin ongelma ratkaistu. Kai siellä on muitakin vanhempia vahtimassa synttäritouhuja?
Hyvin luit aloituksen. Ei kun mariannet pöytään.
Vierailija kirjoitti:
Syötä sille kasvinsyöjälle pelargonia tai vaikka anopinpalli.
Mutta vakavasti puhuen, on tää ihmisten ruokasekoilu nykyään jotain ihan käsittämätöntä. Itse syön mitä mieli tekee, olen terve ja normaalipainoinen, enkä edes enää mitenkään nuori. Sairaspäiviä vuodessa keskimäärin nolla, joskus joku flunssapöpö pääsee läpi mutta se tapahtuu noin kerran kolmessa vuodessa.
Ihmiset sairastuttavat itsensä noilla ruokaneurooseilla - muodikkailla sellaisilla - enemmän kuin millään muulla. Sääli, että ne opetetaan nykyään jo lapsille.
Ai sekoilua? Kasvissyöjät nimenomaan ovat tarkkoja siitä, mitä syövät. Itse en muista milloin olisin viimeksi ollut mitenkään kipeä. Se, kuinka herkästi sairastuu, ei ole ainoastaan ruokavaliosta tai muistakaan valinnoista kiinni. Ole onnellinen, että olet terve, äläkä "sekasyöjäsplainaa" muille.
Ostat niiltä oranssikaapuisilta budhilta kookosrasvapalloja. Ne varmaan ovat sopivia.
Pidät ihan normaalin nakki ja lihapullasynttärin jossa Pouta saa syödä muiden mukana mitä haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Ihan perseestä, että yhden vieraan takia pitäisi erikseen alkaa miettimään tarjottavat uusiksi.
Minä en ainakaan miettisi vaan laittaisin tarjolle niitä, mitkä olen jo päättänyt. Ruoka-allergiset ovat erikseen mutta noiden periaatesyöjien takia en näkisi mitään vaivaa.
Jaaha, kasvissyöntihullu taas linjoilla.
Miksi edes kutsut lapsesi kavereita juhlimaan synttäreitä, jos erityisruokavalioiden huomioiminen on liian työlästä? Pistetään 3-vuotiaat kiskomaan ties mitä sipsiä ja karkkia, punaista lihaa ja muuta mukavaa. Mahtaa teidän perheellä olla aika suppea käsitys ruokavaliosta, jos vedätte normaalistikin vain lihaa, munaa ja maitoa.
Olen vastaavassa tilanteessa todennut "Poudan" äidille, että "sepä mielenkiintoista, nyt hän saa elämänsä ensimmäisen kerran jäätelöä, maitosuklaata ja perinteisiä korvapuusteja. Täytyy toivoa, että maistuu."
Vierailija kirjoitti:
Miksi edes kutsut lapsesi kavereita juhlimaan synttäreitä, jos erityisruokavalioiden huomioiminen on liian työlästä? Pistetään 3-vuotiaat kiskomaan ties mitä sipsiä ja karkkia, punaista lihaa ja muuta mukavaa. Mahtaa teidän perheellä olla aika suppea käsitys ruokavaliosta, jos vedätte normaalistikin vain lihaa, munaa ja maitoa.
Olen samaa mieltä, kyllä yhden porukasta voi jättää kutsumatta, jos tämän takia täytyy tehdä erityisjärjestelyjä. Minusta lapsen äidille voi sanoa suoraa, että jätän lapsen kutsumatta, koska haluan kaikille kivan juhlan.
Ootko kuullut esimerkiksi kasvisnakeista tai muista helpoista valmisteista joilla korvata liha vaivattomasti? Teet Poudalle samaa kuin muillekin, mutta vegaanisena. Ei vaadi paljoa vaivaa, ellet jotain créme bruleita aatellu ruveta 3-vuotiaille vääntämään.
Huomaan ja muistan taas miksi olen jäänyt aikoinaan ja varmaan edelleenkin toisinaan kutsumatta juhliin, vaikka monesti olen ollut ni-in haltijoissani kutsusta,että olen lupautunut ottamaan omat eväät mukaan, etten vain mitenkään olisi haitaksi. Ja ei en ole kasvis-syöjä. - Keliakiani vain osalle -onneksi nykyisin yhä pienemmälle osalle- jotenkin liikaa. - ikäänkuin me keliaakikot menisimme juhliin vain kaksi asiaa mielessämme ensimmäinen on tietysti vaatimus saada syödä ja nauttia meille sopivaa erinomaisen erityisiä ja ihmeellisiä tarjottavia. Toiseksi Valistaa ja kertoa kuuluvaan ääneen muita, että me olemme muuten keliaakikkoja ja tämä muuten tarkoittaa, että olemme vähintään jumalasta seuraavia, joten meitä on kohdeltava siksi suurella kunnioituksella ja pyytettömällä arvonannolla. Keliaakikon arvolle ei siten liene ole luvallista vain iloita ja juhlia saati pitää hauskaa. - Johan joku saattaisi luulla, jotain aivan sopimatonta muutoin.
Tee niitä tikkuja, joihin tulee esim. lihapulla ja kirsikkatomaatti, viinirypäel ja pala juustoa jne. Sitten vaan teet osan tikuista sellaisia, joihin tulee vaan vaikka kaksi rypälettä, kirsikkatomaatti ja pala kurkkua jne. mitä ikinä niiin nyt laitatkin. Tässä on Podalle suolaiset ja varmaan moni muukin syö näitä.
Makeaksi teet hedelmäsalaatin, Poutahan ei saanut syödä herkkuja. Itse ajattelen herkuksi kaiken makean, joten vegaaniset kakut yms. eivät käy. Voit ostaa purkissa valmiin hedelmäsalaatin tai sitten voit tehdä isomman kipollisen, saattaa maistua muillekin - tosin kun pöytä notkuuherkuista niin ehkei.
Sanot äidille, että vieraita on niin paljon, ettet pysty valvomaan mitä Pouta syö, mutta että olet kuitenkin varannut hänelle ideologian mukaista syötävää. Ja että äiti on tervetullut mukaan valvomaan Poudan syömisiä.
Vierailija kirjoitti:
Jaaha, kasvissyöntihullu taas linjoilla.
Samaa mieltä. Tuo ikä paljasti, ei 3-vuotiaat jää outoon paikkaan ilman vanhempiaan. Ja vielä olettaen että kutsujen emäntä vahtii vieraan 3-vuotiaan syömisiä. Olisit ap laittanut iäksi vaikka 5, ei olis ollut niin ilmeinen. Toki tuo tyyli on aika tunnistettava. Osa vastauksista on taatusti ap:n itsensä kirjoittamia.
Vierailija kirjoitti:
Tee niitä tikkuja, joihin tulee esim. lihapulla ja kirsikkatomaatti, viinirypäel ja pala juustoa jne. Sitten vaan teet osan tikuista sellaisia, joihin tulee vaan vaikka kaksi rypälettä, kirsikkatomaatti ja pala kurkkua jne. mitä ikinä niiin nyt laitatkin. Tässä on Podalle suolaiset ja varmaan moni muukin syö näitä.
Makeaksi teet hedelmäsalaatin, Poutahan ei saanut syödä herkkuja. Itse ajattelen herkuksi kaiken makean, joten vegaaniset kakut yms. eivät käy. Voit ostaa purkissa valmiin hedelmäsalaatin tai sitten voit tehdä isomman kipollisen, saattaa maistua muillekin - tosin kun pöytä notkuuherkuista niin ehkei.
Sanot äidille, että vieraita on niin paljon, ettet pysty valvomaan mitä Pouta syö, mutta että olet kuitenkin varannut hänelle ideologian mukaista syötävää. Ja että äiti on tervetullut mukaan valvomaan Poudan syömisiä.
Sori. Pouta saikin syödä herkkuja, mutta ei karkkeja. Eli osta jotain keksejä joita muutkin syövät ja tarvittaessa jotain tuolta jonkun linkkaamasta vegaanisysteemistä.
Yksi lapsi syö niin vähän, etten lähtisi hulluna panostamaan, vaan just vihanneksia ja hedelmiä tarjolle ja jotain vegaanista ns. herkkua sitten.
Vierailija kirjoitti:
Ootko kuullut esimerkiksi kasvisnakeista tai muista helpoista valmisteista joilla korvata liha vaivattomasti? Teet Poudalle samaa kuin muillekin, mutta vegaanisena. Ei vaadi paljoa vaivaa, ellet jotain créme bruleita aatellu ruveta 3-vuotiaille vääntämään.
No itse en ostaisi paketillista jotain kasvisnakkeja, joista Pouta söisi ehkä puolikkaan nakin, ehkei edes sitä. Tai jotain falafelejä, joista edelleen Pouta söisi ehkä yhden. Minusta pelkät vihannekset tällaisessa tapauksessa riittävät ja sitten voi olla vaikka popcornia lisäksi. Makeana sitten esim. juuri hedelmiä. Edelleenkään, kuka ostaa 3-vuotiaan synttäreille jonkun vegaanisen kakun, josta tämä yksi vieras sitten syö sellaisen mikroskooppisen siivun ja muu menee roskiin.
En todellaakan lähtisi tekemään samaa kuin muillekin, mutta vegaanisena. En mihinkään juhliin. Mutta siis tietenkin tarjoaisin jonkun vegaanisen vaihtoehdon.
Meillä oli vähän samanlainen tilanne. Ostin lapselle erityisherkut. Lapsi sanoi niille yök ja veteli innolla tavallista kakkua ja karkkia naamaan, kun silmä vältti
Sipsit on usein vegaanisia, ja popparit. Osta ehkä joku vegaaninen pieni muffinssi/kakkujuttu hänelle äläkä tee tästä mitään isoa juttua.
Juuri äskenhän uutisoitiin tutkimuksesta, jonka mukaan anoreksia ja kasvissyönti ovat samantapainen "oireyhtymä", molemmissa on vahvat neuroosin piirteet. Suurin osa kasvissyöjistä ei saa gelatiinista tms. mitään erityisoireita, joten sen välttely on pelkkää itsensä kiusaamista.
Meillä vegaanilapsen äidille sanottaisiin iloisesti ihan sama kuin diabeetikkolapsenkin äidille eli jos hän kokee, että lapsi on meillä vaarassa, niin silloin ei varmaan kannata tulla mukaan juhlaan.