Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Minulle iskostettiin jo lapsena, että ahkera emäntä tekee kaiken itse ja mikä ihme siinä on, ettei se kulu pois?

Vierailija
24.09.2016 |

Olen siis 39 v. ja kolmen lapsen äiti. Ostin viime syksynä siivousta muutaman kuukauden (2-4 tuntia joka toinen viikko sopimus). Se meni pari kertaa hyvin, mutta sitten kun siivooja kerran tuli meille ja kysyi outo ilme naamallaan, pitääkö hänen aloittaa keräämällä nuo pikkulegot pois, minä riensin sanomaan, että ei tietenkään, kun ei siitä ole sovittu. Konttailin itse keräämässä Legot vanhimman lapsen kanssa ja tunsin häpeää. Nainen, joka ei saa edes legoja pidettyä laatikoissa. Siivoussopimus loppui onneksi jouluun, koska se aiheutti stressiä. Minä en osaa pitää tavaroita järjestyksessä ja se on isompi homma kuin paljaaksi raivatun lattian imurointi ja nihkeäpyyhintä. Toisaalta kun en pidä kliinisestä kodista ja elämisen pitää näkyä, tuskin minulle hyvin siisti ja järjestelmällinen koti sopisikaan. Lapsuudenkodissa tiskattiin 3 kertaa päivässä ja siivottiin joka perjantai, enkä minä tunnu pääsevän yli siitä mallista. Itse en siihen kykene, koska ei ole aikaa. Mies valittaa epäsiisteydestä, muttei ole koskaan siivonnut. Pitäisikö lähteä psykiatrin juttusille vai onko tämä normaali dilemma?

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pullan teko on myös toinen siivouksen lisäksi, joka minun on pakko tehdä itse, koska hyvän emännän rooliin kuuluu leipoa itse pullaa.

-ap

Vierailija
2/23 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Osta astianpesukone nyt ensin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siivooja ei voi tietää, missä säilytät mitäkin tavaraa. Miksi oletat, että hän osaisi kerätä legot juuri oikeaan paikkaan?

Jos meillä mies sanoo sanankin siihen suuntaan, että ei ole siistiä, niin kysyn mieheltä, että mikä ihmeen sairaus estään hnätä siivoamasta omaa kotiaan.

Vierailija
4/23 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletko mitään muuta kuin hyvä emäntä?

Oletko mahdollisesti myös vaimo, ystävä, äiti, ammattilainen jossain tai esim taiteilija, laulaja tms vai hyvä emäntä?

Lukeeko hautakivessäsi "tässä lepää hyvä emäntä joka siivosi ja leipoi pullansa itse" ja opetetko lapsesi samanlaiseen älyttömyyteen?

Luojan kiitos mun äiti ei leiponut pullaa.

Vierailija
5/23 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Munkin lapsuudenkodissa se tiskinlutaaminen oli jatkuvas ja kunnon ihminen tiskaa. Ihan järjetöntä. Ei kelpaa vieläkään astianpesukone.

Vierailija
6/23 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitini  tiskasi, leipoi pullaa, säilöi marjat, keräsi kellarin täyteen juureksia, siivosi ja pyykkäsi. Tämän kaiken hän teki palkkatyön ohessa ja kertoi, miten nautinnollista on tehdä jotain, missä näkyy käsiensä jälki.

Minä olen samanlainen. Kun työkseen tekee asioita, joita ei voi nähdä, on mukavaa, kun kotona kellarissa on rivi hillopurkkeja ja keittiössä tuoksuu pulla tai pataleipä.

Vierailija
7/23 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

nytpä kuule opettelet päästämään tuollaisista vaatimuksista irti. Pullaa ei tarvitse kukaan ja mies saa luvan alkaa siivota. Tappelee aluksi vastaan, mutta who cares?

Vierailija
8/23 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi olkoon, olet tunnistanut ongelman nyt etsit siihen ratkaisun. Eli se siivooja takaisin, legojen kera tai ilman. Ja vinkki jos keräät Legot ja leivot pullaa ym.mies maksaa siivous laskun. Oletko kuningatar vai emäntä. Aloita varpaan kynsien lakkaamisella. Ja unohda se hemmetin pulla, ei sitä kukaan halua.

Vierailija
9/23 |
24.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitini  tiskasi, leipoi pullaa, säilöi marjat, keräsi kellarin täyteen juureksia, siivosi ja pyykkäsi. Tämän kaiken hän teki palkkatyön ohessa ja kertoi, miten nautinnollista on tehdä jotain, missä näkyy käsiensä jälki.

Minä olen samanlainen. Kun työkseen tekee asioita, joita ei voi nähdä, on mukavaa, kun kotona kellarissa on rivi hillopurkkeja ja keittiössä tuoksuu pulla tai pataleipä.

Minusta on mukavaa harrastaa mieheni kanssa milloin mitäkin, koirat ja urheilu nyt isoimpana yhteisenä tekijänä, minusta on mukavaa maata sohvalla tyttären kanssa ja katsoa elokuvia tai lähteä ystävien kanssa syömään ja tanssimaan. Ja ei, en ehdi jynssätä kotia :)

Vierailija
10/23 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei taida enää periytyä uusille sukupolville. Meillä nuoriso ei tee mitään, eikä kanna siitä huolta. Imurointi joka toinen viikko tuntuu olevan vanhimman neidin mielestä tarpeeksi. Sitä sotkua, pölyä ja tavaraa on joka puolella. Niin sanottu pöytä on, mutta ei sen ääressä voi mitään tehdä,koska sitä pidetään säilytystilana kirjoille, kynille, papereille, kännykkälatureille ja -laskuille.

Vierailija
11/23 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi pidät itseäsi emäntänä? Kyllä meilläkin lapsuudenkodissa puunattiin ja leivottiin, mutta en koe mitään emäntä-paineita itse, koska en vaan ole sellainen, ja se siitä. Jolle se ei kelpaa niin leipokoot pullansa itse. Meillä saa kaupasta ostettua. En suostu täyttämään kenenkään miehenkään emäntä-fantasioita. Siivoan sen verran mikä on järkevää ja minulle jää aikaa tehdä muutakin. Mieskin siivoaa silloin kun tahtoo.

Vierailija
12/23 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pidät itseäsi emäntänä? Kyllä meilläkin lapsuudenkodissa puunattiin ja leivottiin, mutta en koe mitään emäntä-paineita itse, koska en vaan ole sellainen, ja se siitä. Jolle se ei kelpaa niin leipokoot pullansa itse. Meillä saa kaupasta ostettua. En suostu täyttämään kenenkään miehenkään emäntä-fantasioita. Siivoan sen verran mikä on järkevää ja minulle jää aikaa tehdä muutakin. Mieskin siivoaa silloin kun tahtoo.

Oliskos murrekulttuuriin liittyvä juttu? Kyllä meillä Itä-Suomessa puhutaan emännistä ja isännistä. Emäntä tai "hallitus" saattaa joku kutsua vaimoaan. Juuri viime viikonloppuna sanoi serkkuni (32 v.), että isännällä tuntuu menevän putki pitkäksi. Viittasi siihen, että miehensä on ottanut nukkua läpi yön.

Vierailija
13/23 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos miehesi valittaa epäjärjestyksestä, niin ilmoita, että mies voi siivota! Se, jota epäjärjestys haittaa, tarttuu toimeen - ja siivoaa. (Uskomatonta, että miehesi kehtaa moittia epäjärjestystä, laittamatta tikkuakaan ristiin itse, oletan?)

Jos mahdollista, lopeta lapsuudenperheesi malli - ja elä rohkeasti omaa perhe-elämää. Tee juuri niin kuin sinulle on paras!

Unohda menneen maailman äiti-nainen-koti-perhe-elämän ihannemalli! Elä tätä päivää. Toki arvostaa voi niitä naisia, jotka tekevät kaiken itse, vieläpä nauttien leipomisesta, hilloamisesta. Mutta ei kaikkien todellakaan pidä elää jonkun ulkoapäin tulevan mallin tai ihanteen lailla.

Itse olen kunnianhimoisen uranaisen keski-ikäinen "tytär", aikuinen nainen. Äitini oli (on) nopea, tehokas, energinen, joka vaativan päivätyönsä lisäksi teki Aivan Kaiken Kotona. Siivous, pyykki, ruuanlaitto (sanomattakin selvää, että huippukokki), säilömiset - kaikki täydellistä. Tai ainakin sitä kuuluisaa ItseTehtyä. (On luonteeltaan älykäs, pystyy tekemään paljon asioita samanaikaisesti - toisin kuin minä).

Hän ylenkatsoo yhä ihmisiä, jotka tarjoavat esim. kahvipöydässä ostettuja leivonnaisia; tai mikä tuomittavampaa - osin ostettua kahvileipää, osin itseleivottua. Hän asettuu niiden naisten yläpuolelle, joiden kodissa ostetaan halpoja ruoka-aineksia, jne. Äitini tekee kaiken tyylillä, modernisti....

Minulla kesti pitkään päästä eroon äitini varjosta, paineesta, mallista. Lopulta jotenkin karistin kaiken harteiltani - ja aloin elää omalla tavallani. Kaikkea edullista ja halpaa, eineksiä, ostettuja herkkuja, ikeaa, markettivaatteita, jne. (Äitini ostaa edelleen kaiken erikoisliikkeistä, käyttää rahaa asenteelle "vain paras on kyllin hyvää").

Mitä lapsiperhesotkuihin tulee, niin anna olla. Legot kuuluvat elämään, aika aikaansa kutakin. Toki voi, jos haluaa, yrittää yhdessä lasten kanssa opetella järjestyksenpitoa. Vähän kuin uutta taitoa. Mutta ei ole pakko, jos se aiheuttaa stressiä.

Et ole selitysvelkaa kenellekään. Vapauta itsesi, mielesi! (Kirjoitustasi oli kiva lukea, kuin kolumnia. Jatka samalla tavoin!)

Vierailija
14/23 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tee kompromissi ja tee sen verran kuin jaksat ja ehdit ja haluat. Ei ainoat vaihtoehdot ole joko tehdä itse kaikki tai olla tekemättä mitään. Siinä on myös se kultainen keskitie. Ja lisäksi: mies hommiin myös!

Vierailija
15/23 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta on mukavaa harrastaa mieheni kanssa milloin mitäkin, koirat ja urheilu nyt isoimpana yhteisenä tekijänä, minusta on mukavaa maata sohvalla tyttären kanssa ja katsoa elokuvia tai lähteä ystävien kanssa syömään ja tanssimaan. Ja ei, en ehdi jynssätä kotia :)

Hienoa, että olet löytänyt ne asiat, joista saat mielihyvää etkä pakonomaisesti huushollaa, koska niin "kuuluu tehdä". Minä saan nautintoa siitä, että huomaan osaavani erilaisia "vanhanaikaisia kädentaitoja" kuten kurkkupikkelsin tekeminen, sinulle samanlaista iloa tuo urheilu. Onneksi vuonna 2016 suomalainen nainen voi valita, mitä tekee ja siksi osa saa kokea riemua hillopurkeistaan. Se ei ole keneltäkään pois, jos itse siitä saa iloa.

Vierailija
16/23 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun ostat siivouksen, tarjoat sillä työn toiselle.

Se, että siivoojaa olisi katsonut jotenkin pahalla silmällä legoja teidän lattialla, on ihan sinun oman pään sisällä, kai tajuat sen.

Nykyajan emäntä ei enää välttämättä säilö, leivo, hilloa tai mankeloi. Nykyään kätevä emäntä järjestää elämänsä sellaiseksi kuin itse haluaa ja käyttää aikansa siihen, mikä itselle on tärkeää.

Vierailija
17/23 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun kotona on 3 lasta ei tavarat pysy mitenkään järjestyksessä. Itse uhrasinlasten ollees pieniä koko elämäni siivoamiselle, että kaikki oli tiptop kun mies tuli töistä. Meillä oli neljä lasta pienillä ikäeroilla (+ koira ja pari kissaa). Mitään en niin kadu, kun sitä jatkuvaa siivoamista. Aamusta aloitin ja puoleenpäivään kuurasin. Lopun päivää varoin, ettei mikään mene sotkuun ja koti on siisti kun mies tulee kotiin. Kun lähdin työelämään takaisin, taakka oli loputon. Mies oli oppinut valmiille, eikä enää tehnyt kotitöitä. Jos nyt saisin elää sen ajan uudelleen, jättäisin turhan siivoamisen(päivittäisen) ja pesisin pinnat vain kerran viikossa. Olen sitä mieltä, että lapsiperheessä saa koti olla sekaisin, mutta puhdasta pitää olla. Lian keskellä en viihdy edelleenkään.Mutta AP:lle sanoisin, että jos mies ei itse osallistu siivoamiseen, ei hänellä ole oikeutta vaatia siistiä kotia. Se tekee ketä häiritsee. Siivoojaa en kyllä käyttäisi, jos hänelle täytyy asunto esisiivota. Koska juuri se tavaroiden paikoilleen laittaminen ja lattoiden raivaaminen vie suurimman osan. Tyhjien lattioiden imurointi ja pyyhkiminen ei sitten juuri mikään homma olekaan.

Vierailija
18/23 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

En tajua miten pullan leipomista joku arvostaa. Aivan yhtä epäterveellistä tai terveellistä pullaa saa kaupasta. Arvostaako joku oikeasti. Itse arvostan vain hoikkia naisia, jotka leipovat paljon, ja joilla perhekin silti hoikka. Kuka ne kaikki syö?

Itse siivoamista kyllä arvostan, jos muutakin työtä sen lisäksi tekee. Se jynssäminen niin kamalaa pitkien työpäivien lomassa tai päälle.

Vierailija
19/23 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että siivoojaa olisi katsonut jotenkin pahalla silmällä legoja teidän lattialla, on ihan sinun oman pään sisällä, kai tajuat sen.

Nykyajan emäntä ei enää välttämättä säilö, leivo, hilloa tai mankeloi. Nykyään kätevä emäntä järjestää elämänsä sellaiseksi kuin itse haluaa ja käyttää aikansa siihen, mikä itselle on tärkeää.

Ei siivoojan sopimukseen kyllä yleensä kuulu legojen keräily. Tein siivoustyötä opiskeluaikaan kolmessa eri firmassa. Sopimuksessa lukee, kuuluuko vapaiden pöytäpintojen pyyhintä, keittiön pintojen pyyhintä, lattian imurointi ja nihkeäpyyhintä, wc-tilan siivous. Erikseen voi ostaa myös ikkunan pesua tai kylpyhuoneen pesua. Ihmiset eivät ilmeisesti oikeasti tiedä, että jos ostaa siivouksen, lelujen raivaaminen ei kuulu hintaan?

Vierailija
20/23 |
25.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei siivoojan sopimukseen kyllä yleensä kuulu legojen keräily. Tein siivoustyötä opiskeluaikaan kolmessa eri firmassa. Sopimuksessa lukee, kuuluuko vapaiden pöytäpintojen pyyhintä, keittiön pintojen pyyhintä, lattian imurointi ja nihkeäpyyhintä, wc-tilan siivous. Erikseen voi ostaa myös ikkunan pesua tai kylpyhuoneen pesua. Ihmiset eivät ilmeisesti oikeasti tiedä, että jos ostaa siivouksen, lelujen raivaaminen ei kuulu hintaan?

Jatkan vielä, että 2-4 tuntia joka toinen viikko on niin pieni aika, ettei siinä oikeasti taida edes ehtiä raivailla tavaroita. Maksava asiakas odottaa yleensä kodin näyttävän puhtaalta siistijän käynnin jäljiltä, ja helposti menee perussiivoukseen tuo aika. Minä vein joskus mukanani muovisen laatikon, johon keräsin asiakkaan lattioilta löytyneitä aarteita, kuten sukkia, nappeja, kyniä. Ei siistijä voi tietää, missä niitä säilytetään, eikä ole korrektia vaatiakaan lajittelemaan leluja tai muuta roinaa kaappeihin.