se ahdistava muisto lapsuudesta kun äitini on ensin tapansa mukaan kyninyt
hiukseni lyhyeksi poikatukaksi ja sitten pyytää isää ajamaan partakoneella jotain niskakarvoja... siitä en toivu... tyttölapselle väkisin lyhyet hiukset
Kommentit (24)
Täit voi saada, vaikka olisi puhdas koti ja puhtaat hiukset. Mutta niistä ei pääse eroon kuin siivoamalla vimmaisesti, pyykkäämällä ja pakastamalla kaikki missä voi mahdollisesti olla täitä tai täiden munia. Sekä tietenkin huolehtimalla hiuksista täit, saivareet ja munat pois.
Eli todellakin täit on hygienia kysymys, ja niistä ei tunnuta pääsevän eroon kun kotona vallitsee kaaos, epäjärjestys ja paskaisuus. Seudullamme varsinkin suurperheiden vitsaus, kun ei keretä nyppiä munia kymmenen kakaran päästä, ei keretä pestä niiden lakanoita, pyyhkeitä, vaatteita jne... ennen vanhaan suurperheiden äidit oli varsinaisia "emäntiä" ja tällaista ei ollut...
Meillä on kerran ollut täitä, ja niistä päästiin heti eroon pesemällä täishampoolla ja siivoamalla järjestelmällisesti huone kerrallaan tyyliin:
1. siivoa huone
2. "sinetöi" ovi
3. seuraava huone...
...kunnes koko talo on käsitelty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Täit oli silloinkin melkoinen riesa Suomessa.
Mulla ei ole ikinä ollut täitä. Olen syntynyt 80-luvun loppupuolella. T. 5
Ennen ei ollut täitä. Siivottiin säännöllisesti, imuroitiin ja mopattiin, matot vietiin pakkaseen, nykyisin ei siivota ei pyykätä, ei silitetä. Eletään kuin possut, on täitä, märkärupea ja kihomatoja.
On myös todella paljon elämänhallintaongelmaisia ja masentuneita. Ympäristö missä elämme, vaikuttaa suoraan mielenterveyteen.
No just joo. Täitä on ollut aina. Eikä siinä ole kyse hygieniasta, idiootti.
Ensimmäisen kerran näin täin vuonna 1998. Sitä ennen niitä on varmaan ollut joskus 40-50 luvuilla... Että äläpäs ala nimittelemään idiootiksi...
Märkärupi on mulle ihan uusi juttu, jonka näin vasta 2014 ensimmäistä kertaa elämässäni. Siitäkin alkaa olla jo kroonisia antibiooteille resistensseja versioita, kun ihmiset ei jaksa siivota, ja bakteeri elää pinnoilla... vuodevaatteissa, vessanpöntön reunoilla, leluissa, ovenkahvoissa jne...
Kihomadot saa pois kun siivoaa, siivoaa ja siivoaa... niihin en ole vielä ikinä omassa elämässäni törmännyt, vaikka varoituksia annetaan koulusta jatkuvasti! Meillä on hyvä käsihygienia perheessä, ja puhdas koti.
Sinähän onneksi tiedät kaikki Suomen asiat ja näet kaikkien päästä, että onko niitä täitä.
Täit on tullut Suomeen ulkomailta. Ennen ei pahemmin matkusteltu, joten täitäkään ei niin pahasti ollut. Täikarkotteetkin on ollut vähän eri luokkaa kuin nykyään.
Kun minä olin koulussa ja opiskelemassa, ei kellään ikinä ollut täitä. Yhdelläkään tuntemallani ihmisellä ei ollut täitä. Ikinä.
Täit on tulleet vastustuskykyisiksi, kun ei kerralla hoideta ongelmaa, eli siivota kunnolla koko kotia, täit elää muuallakin kuin päässä... myös munat pitää nyppiä hiuksista, niihin ei myrkyt tehoa.
Nykyään on tosiaan lyhythiuksinen tyttö harvinainen näky
Sinähän onneksi tiedät kaikki Suomen asiat ja näet kaikkien päästä, että onko niitä täitä.
Täit on tullut Suomeen ulkomailta. Ennen ei pahemmin matkusteltu, joten täitäkään ei niin pahasti ollut. Täikarkotteetkin on ollut vähän eri luokkaa kuin nykyään.