Ystävä myi kalliin vauvalahjan eteenpäin
Annoin lähes 100€ vauvalahjan ja sain tietää että lahja on myyty nettikirppiksellä eteen päin. Onko ks. käytös ok, vai olenko vain drama-queen kun tulin surulliseksi?
Kommentit (50)
Ystäväsi varmaan tarvitsi rahaa, eikä käyttänyt lahjoittamaasi tavaraa. Siinä tilanteessa ihan fiksu veto. Olisit iloinen, että sait olla lahjallasi auttamassa heitä rahallisesti.
Mua ärsyttää kun anoppi tuo tytölle tavaraa tai vaatetta ja kovaan ääneen keuhkoo että ette sitten myy tätä kun ette enään käytä.
Ilmoitin että eikö annetut lahjat olekkaan meidän, ja pyysin olla jatkossa tuomatta mitään.
Se on siis myyty ennen ennen vauvan syntymää/ köyttämättömänä?
Et voi suuttua. Sillä sinä olet lahjan antanut ja jos toinen ei sitä tarvitse tai muusta syystä halua pitää niin se on hänen asiansa mitä lahjalle tekee. Seuraavan kerran ei kannata panostaa rahaa noin kalliisiin lahjoihin.. Ikävä kyllä.
Tuntuu pöyristyttävältä, mutta siksi, koska summa on mulle iso. Pitää varmaan suhteuttaa tulotasoon. En loukkaantuisi omien tulojeni mukaan ostetuiden lahjojen lopullisesta kohtalosta. Lahja on annettu ja ei kuulu enää mulle, mitä sille tapahtuu.
Olisi kyllä kamalaa jos lahjan saajalla ei olisi päätösvaltaa siitä, miten lahjaa käyttää tai tarvitsee.
Mielestäni lahjan saaja ei tehnyt mitään väärin. Lahja oli hänelle tarpeeton ja hän möi sen tarvitsevalle. Tuotolla osi jotain tarpeellista. Ei pidä loukkaantua.
Itse olen säilytellyt vastaavia lahjoja jonkun aikaa, mutta lopulta myynyt netissä. Hyvällä tavaralla on myös hyvä jälkeenmyyntiarvo. Vauvaperheessä kuluja riittää ja myynnistä saaduilla rahoilla oli käyttöä.
Vauvalahjaksi kannattaa antaa:
- itsetehtyä
- henkilökohtaista
- rahaa
- lahjakortti
- vauvanvaatetta
Mitään kallista ja mahdollisesti tarpeetonta ei kannata antaa.
Ei kannata antaa noin kalliita lahjoja edes hyvälle ystävälle. Max. 20€ jos saaja ei ole perheenjäsen.
Mielestäni ystäväsi käytös on mautonta ja töykeää. Joo, hänellä on oikeus myydä tavara sen jälkeen, kun se on hänelle lahjoitettu, mutta se ei tarkoita, että teko olisi hyvien tapojen mukainen. Mutta muista, ap, ettei tekoa mitä luultavimmin ole tarkoitettu henkilökohtaiseksi loukkaukseksi, vaan tietty ihmistyyppi vaan käyttäytyy tuolla lailla.
Kyllä mäkin pettyisin jos ostamani lahja olisi myyty pois käyttämättömänä ja tarpeettomana. Kokisin, että epäonnistuin lahjan valinnassa totaalisesti. Jos taas antamani lahja olisi ollut käytössä ja sen jälkeen myyty tarpeettomana, niin sitten ei harmittaisi.
Jos saisi itse lahjaksi jotain täysin tarpeetonta, esim rintarepun, niin myisin pois, mutta ehkä sitten vasta kun vauva on kasvanut ulos siitä. Yrittäisin kunnioittaa sillä tavoin lahjan antajaa.
Ole ystävä äläkä ole huomaavinasi. Jos se tulee puheeksi, sanot vain ok. Ihmisillä on erilaisia tapoja suhtautua tavaraan ja lahjoihin. Nyt tiedät, että isommat lahjat hänen lapselleen kannattaa antaa rahana tai sopia etukäteen, jotta niitä varmasti tarvitaan.
Miksi ihmeessä lahjan saaja ei ole voinut kysyä, että voiko vaihtaa sen johonkin mitä tarvitsee? Miksi myydä eteenpäin? Mä loukkaantuisin tosi paljon! Aivan kuin mun antamasta lahjasta haluttaisiin vain hyötyä rahallisesti.
Kyllä minäkin tulisin surulliseksi. Vaikka saajalla onkin oikeus tehdä noin. Siksi jätän tarpeettomat lahjat sivuun ja myyn korkeintaan myöhemmin.
Mikä tämä lahja oli? Myikö hän sen heti, siis oletko varma ettei edes yrittänyt käyttää sitä?
http://www.jollyroom.fi/lastentarvikkeet/babysitterit-keinut/babysitter…
Tällainen ja käyttämätön tietenkin.
Ap
Aivan ihana lahja, olisin käyttänyt ilman muuta. Sen jälkeen voisikin pestä ja myydä jos ei ole lisää lapsia suunnitelmissa.
Saa harmittaa, mutta onhan se tavallaan ok jos ihan pyytämättä olet vienyt kalliin lahjan, jolle ei olekaan käyttöä. Hankalia nämä lahja-asiat lapsiperheissä.
Minä en tykkää, että meidän lapsille ostetaan kalliita lahjoja juuri tämän vuoksi. Ne eivät välttämättä tule käyttöön, ja sitten niitä joutuu säilyttämään sen verran kauan että kehtaa myydä/antaa pois :/
Mutta ymmärrän toki harmituksen; on se vähän tahditonta heti laittaa myyntiin. Vinkki vauva- ja lapsiperheiden sukulaisille ja ystäville: Jos kyseessä ei ole tyyliin nuori opiskelijapariskunta, niin jättäkää arvokkaat lastentarvikkeet ja -lelut ostettavaksi perheelle itselleen. Jos välttämättä haluaa ostaa jotain kallista, niin silloinkin olisi hyvä kysyä etukäteen asiasta.
Minun mielestä puuhamatot, sitterit yms. vähän isommat jutut kannattaa ostaa niin että tiedustelee ensin vanhemmilta haluavatko sellaisen, vai haluavatko ylipäätään "isompia" tarvikkeita muiden ostamana. Varsinkin monille esikoisten vanhemmille on tosi iso juttu käydä ostamassa ne varsinaiset tarvikkeet ja isommat lelut.
Ymmärrän kyllä tunteesi ap. Ensi kerralla annat jotain perusvaatetta tai -lelua joihin ei liity säilytyspaineita, ja kaikilla on hyvä mieli.
Mitä se sulle kuuluu, mtä kukin lahjallaan tekee?