Lapsettomuus, keskenmeno ja km:n jälkeinen ehkäisy?
Hei,
olin viime to lääkkeellisessä kohduntyhjennyksessä, sikiö oli kuollut kohtuun rv 7-8. Ohjeeksi annettiin että uutta raskautumista voi yrittää heti kun yhdet luomu-menkat ovat tulleet. Meillä lapsettomuuden pääsyynä mun ovuloimattomuus ja lievä pco (+ miehellä spermassa vasta-aineita).
Nyt mietin sellaista, että pitääköhän meidän käyttää ehkäisyä eli kortsua tässä välillä, ennen luomumenkkoja - vai uskaltaako touhuta ilman. Voi olla mahdollista että kroppa tuottaakin kunnon munarakkulan näin keskenmenon jälkeen. Siinähän on kai riski että jos raskaus alkaa heti keskenmenon jälkeen niin se menee myös kesken koska kohtu ei jotenkin ole valmis uuteen raskauteen.
Ei tässä nyt ihan vielä olla puuhastelemassa, on tietysti yhä vuotoa eikä vielä muutenkaan huvittaisi.
Jotenkin tuntuu että kortsun käyttö olisi ihan liioittelua pitkähkön lapsettomuuden jälkeen. Olisikin kiva kuulla miten muut vastaavassa tilanteessa olleet ovat menetelleet!
T. Menina
Kommentit (6)
Mulla oli juuri tuulimuna (lääkkeellinen tyhjennys). Olin luullut, että ne yhdet menkat pitäisi odottaa, mutta jälkitarkastuksessa lääkäri totesikin, että munasolu irtoaa ylihuomenna joten nyt hommiin :) Sanoi, ettei tässä nyt mitään odotella, koska limakalvot näyttivät niin hyviltä ja kohtu oli tyhjä. No tulinpa yllättäen heti uudelleen raskaaksi!
Tämä raskaus on todella iloinen yllätys, sillä myös minulla on lievä pco ja sen vuoksi häiriöitä ovulaatiossa - ekaa raskautta yritettiin yli vuosi.
Tiedän, että keskenmenon riski saattaa olla hieman suurempi nyt, mutta yritän elää positiivisella mielellä!
En näe oikein mitään syytä käyttää ehkäisyä menkkoja odotellessa. Tiedän lapsia, jotka ovat saaneet alkunsa heti keskenmenon perään ja kasvaneet kokonaisiksi ihmisiksi asti. Riski on ehkä vähän suurempi, mutta keskenmenoriski on aina olemassa. KM tai tyhjennyksen jälkeen on toki hyvä antaa hermojenkin palautua - tuskaiseen raskauden yrittämiseen ei ehkä kannata lähteä - mutta minusta ehkäisyn käyttö tilanteessa, jossa raskaus ei muutenkaan helposti ala, on turhaa.
Veljeni vaimo tuli raskaaksi heti keskenmenon jälkeen eli siis siten, että yksiäkään kuukautisia ei tullut siinä välissä. Itse yrittäisin myös ilman ehkäisyä, jos sellainen tilanne tulisi.
Tarinasi kuulostaa tosi tutulta; meillä aika samantyyppinen tausta. Viime marraskuussa oli siis km ja sen jälkeen oli puhetta odotella yhdet menkat ja sitten hoitojen jatkot. Ei käytetty välillä mitää ehkäisyä ja kuinkas ollakkaan sieltä tulikin luomuplussa! Nyt rv 10+6. Tsemppiä siis teillekin ja älkää ihmeessä käyttäkö ehkäisyä... Terv Elli
Kiitos vastauksista, olipa mukava kuulla että ihmisillä on tärpännyt heti km:n jälkeenkin :) ei siis mitään ehkäisyä tarvita, hyvä homma.
Mulle ei muuten missään vaiheessa lääkärissä tai sairaalassa kerrottu että lääkkeelliseen tyhjennykseen KUULUU jälkitarkastus, opin sen itse näiltä keskustelupalstoilta! Soitin eilen terveysasemalle ja varasin ajan hcg-verikokeeseen + hoitsun luona käyntiin - ja hoitaja oli ihan järkyttynyt kun kuuli etten ollut saanut ohjeita siitä että 2-3 vkon päästä tyhjennyksestä pitää käydä tarkistamassa että kohtu on varmasti tyhjä! Mulle vaan sairaalassa sanottiin että jos ei tule mitään kovia kipuja tms. outoa niin kaikki on hyvin.
No, nyt vaan odotellaan että tää jälkivuoto loppuu kokonaan ja sitten eikun touhuilemaan :)
jos on kaavinnassa niin kohtu on käynyt kovemman rääkin ja heti jos tulee raskaaksi niin saattaa mennä herkemmin kesken.
mutta kyllä lääkkeellinen mun mielestä ei ole niin paha ja omien hormonien kanssa alkaa kierto taas ilman että kohtuun on mekaanisesti kajottu. teinä yrittäisin.
Me koettiin lokakuussa keskenmeno rv21+ ja ei me kyllä mitään ehkäsyä olla sen jälkeen käytetty... jotenkin se meistäkin tuntui typerältä...
Jälkivuodon aikaan ei edes tehnyt mieli mutta ei me ensimmäsiä luomumenkkojakaan odoteltu... Tosin ei me kyllä olla raskaanakaan.... vielä...
Kovasti tsemppiä ja pikaista plussaa!!