Paino ei putoa - mistä johtuisi?
Aloitin laihdutuksen maaliskuussa tänä vuonna. Laihduin ensin suht nopeasti, parissa kuukaudessa - 7 kg. Toiset 7 kg oli lähtenyt elokuussa. Lähtöpaino 110 kg ja nyt painoa siis 96 kg.
Ruokavalioni on monipuolinen: paljon kasviksia, kanaa, kalaa, lihaa ja rasvoja (hyviä ja huonojakin). Voisi kuvailla karppaukseksi, olen jättänyt lähes kokonaan pois sokerin, viljat, perunan, pastan ja riisin. Syön näitä harvoin ja herkkupäiviä on pari kertaa kuussa.
Tässä esimerkki päivän ruuista:
Aamulla
3 munan munakas, tilkka kermaa + hiukan suolaa (kerran viikossa pekonia n. 70 g)
Tomaatti
Kahvia maidolla
TAI
Turkkilainen jogurtti pari rkl ja hasselpähkinärouhetta 1 rkl
Kahvia maidolla
TAI
Yksi siemennäkkäri (gluteeniton) oivariini, kasviksia, juustoa, maksamakkaraa
Kahvia maidolla
Päivällä
Pähkinöitä max 50 g (ei aina)
Kanasalaattia (salaatti, tomaatti, kurkku, paprika, sipuli, kurpitsansiemeniä, fetaa)
Gluteeniton siemennäkkäri 1-2 palaa oivariinilla
Illalla
Salaattia/kasviksia (avokado, tomaattia, parsakaalia tai vihersmoothie, jossa pinaatti, lehtikaali, selleri)
Marjoja (ei aina)
Jotain lihaa yleensä tai kylmäsavulohta noin 100-150 g
Juustoa pari palaa tai siivua (ei aina)
Suurin piirtein tuolla tavalla syön. En syö välipaloja, korkeintaan purkkaa. Juon runsaasti vettä (ainakin 3 litraa). Joskus laskin kaloritkin, niitä tuli yleensä n. 1800 kcal. Vajeen pitäisi olla n. 500 kcal/päivä. Liikun nyt pari kertaa viikossa kevyesti, koska olen toipilas. Noin kuukauden päästä voin liikkua enemmän. Liikuin n. 4 krt viikossa kohtalaisella rasituksella (jumppaa ja reipasta kävelyä/pyöräilyä) maalis- huhti- ja toukokuussa, kesäkuussa kohtalaisesti. Heinäkuussa sairastuin ja nyt olen toipumassa, ja liikkuminen onnistunee taas lokakuussa.
Ihmettelen, miksi paino junnaa paikallaan nyt. Toki liikkumista joutunut vähentämään pakosti, mut kalorit miinuksella kuitenkin. Voiko olla säästöliekki jopa? Pari kertaa kuussa herkuttelen pienellä määrällä (yksi rivi) suklaata tai pari dl jäätelöä.
Olisiko mitään käsitystä? Teen vielä gallupin, koska se on hauskaa :D
Kommentit (50)
Saatko riittävästi jodia? Jodi on välttämätöntä kilpirauhasen toiminnalle. Käyppäs ostamassa pussillinen kuivattua merilevää esim prismasta. Mutta ole varovainen, koska siinä on valtavasti jodia, eikä pitkäaikainen liikasaantikaan ole hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas, järki käteen! Missä on kuidut? Pähkinöitä ja huonoja rasvoja on liikaa. Ruokailukertoja on liian vähän. Entä juominen? Paljonko vettä menee päivässä? Mitä muuta juot?
Sun neuvot ei nyt vaan sovi ap:n ruokavalioon. Ap noudattaa vhh-ruokavaliota.
Niin ja eikös hänellä ollut ongelmia painon kanssa ja kyseli neuvoja?
En näe järkeä hakea kuituja siemenistä ja pähkinöistä koska niissä tulee samalla liikaa energiaa. Gluteeniton kaura ja muut glut viljat ovat niitä kasvisten ohella josta kuituja saisi ilman rasvaa.
Et siis edelleenkään ymmärrä, että ap ei noudata virallista ruokavaliota, vaan vhh:ta. Siinä ei vältellä rasvaa ja kuidut saadaan muualta kuin viljoista. Ei sun neuvot huonoja ole, mutta ei sovi vhh-ruokavalioon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja taas, järki käteen! Missä on kuidut? Pähkinöitä ja huonoja rasvoja on liikaa. Ruokailukertoja on liian vähän. Entä juominen? Paljonko vettä menee päivässä? Mitä muuta juot?
En näe järkeä hakea kuituja siemenistä ja pähkinöistä koska niissä tulee samalla liikaa energiaa. Gluteeniton kaura ja muut glut viljat ovat niitä kasvisten ohella josta kuituja saisi ilman rasvaa.
Et siis edelleenkään ymmärrä, että ap ei noudata virallista ruokavaliota, vaan vhh:ta. Siinä ei vältellä rasvaa ja kuidut saadaan muualta kuin viljoista. Ei sun neuvot huonoja ole, mutta ei sovi vhh-ruokavalioon.
ymmärrän mutta esitän näkemyksen jonka mukaan vhh ei ole oikea ruokavalio hänelle! Saahan sitä toki hakata päätään seinään pähkinöitä popsien mutta pitäiskö vähän miettiä muita vaihtoehtoja? Vähän sama kuin järjetön rahkan vetäminen ja ihmettely miksi laardi ei vähene.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
ymmärrän mutta esitän näkemyksen jonka mukaan vhh ei ole oikea ruokavalio hänelle! Saahan sitä toki hakata päätään seinään pähkinöitä popsien mutta pitäiskö vähän miettiä muita vaihtoehtoja? Vähän sama kuin järjetön rahkan vetäminen ja ihmettely miksi laardi ei vähene.
Ethän sinä päätä, mikä on hänelle se paras ruokavalio. Ap on sen jo itse päättänyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap:n tarvitse vhh:ta lopettaa, mutta kyllä minä laihduttaessa jättäisin joka tapauksessa pähkinät syömättä. 50 g pähkinöitä tulee ihan järjetön määrä energiaa, mutta kyseessä ei kuitenkaan ole varsinainen ateria, vaan ne pähkinät ovat vain erittäin korkeakalorinen välipala. Pelkästään tuo pähkinöiden jättäminen voisi saada painon taas laskusuunnassa.
14 kiloa puolessa vuodessa on minun mielestäni hyvä tulos! Ei ainakaan yhtään nopeammin pidä laihduttaa, paremminkin päin vastoin.
Laihduttamisessa tärkeintä on tehdä sellainen elämäntaparemontti ja ruokavalion muutos, johon voi sitoutua loppuelämäkseen. Muutenhan kilot tulevat takaisin, kun kuuri loppuu.
14 kg puolessa vuodessa on tosiaan paljon. Olisko tahtisi ollut sinulle liiankin nopea, jos olet vanhempi nainen? Iloitse jo pudotetuista kiloista ja ajan kanssa paino varmaan alkaa taas laskea. Kärsivällisyyttä tarvitset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei ap:n tarvitse vhh:ta lopettaa, mutta kyllä minä laihduttaessa jättäisin joka tapauksessa pähkinät syömättä. 50 g pähkinöitä tulee ihan järjetön määrä energiaa, mutta kyseessä ei kuitenkaan ole varsinainen ateria, vaan ne pähkinät ovat vain erittäin korkeakalorinen välipala. Pelkästään tuo pähkinöiden jättäminen voisi saada painon taas laskusuunnassa.
Tosiaan kuten joku muukin kommentoi, en ole virallisterveellisellä ruokavaliolla vaan vhh:lla. Ymmärrän, että pähkinöissä on paljon energiaa ja rasvaa, mutta niidenkin kanssa kalorit pysyvät aika alhaisina. Ja se 50 grammaa pähkinöitä on maksimiannos päivässä, aina en syö edes sitä. Toki energiaa esim 50 grammasta pähkinöitä tulee n. 300-350 kcal, mutta jos vertaa vaikka leipä-hedelmä -välipalaan, josta tuleen n. 200 kcal, niin ei se niin järjetön määrä olekaan. Puhumattakaan siitä, että tuo leipä ja hedelmä nostaisi verensokerini korkealle. Voisin toki syödä välipalaksi vaikka kasviksia saaden vaikka vain 100 kcal niistä, sitä voisi kokeilla toki.
Itse en tosiaan välttele ruokia sen perusteella, paljonko niissä on energiaa tai rasvaa. Haluan syödä niin, etten näe kohtuuttomasti nälkää (koska tavoitteena on pysyvä elämäntapamuutos ja kitukuurilla ei voi elää loputtomiin). Hiilihydraatteja vältän, koska ne turvottaa, väsyttää ja saa huonon, vetämättömän olon. Huomatkaa vielä, että saan hiilareita jonkin verran, noin 30-40 g päivässä, joka riittää mulle mainiosti. Juoksijalle, paljon liikkuvalle jne tämä ruokavalio ei sopisikaan.
Vierailija kirjoitti:
14 kg puolessa vuodessa on tosiaan paljon. Olisko tahtisi ollut sinulle liiankin nopea, jos olet vanhempi nainen? Iloitse jo pudotetuista kiloista ja ajan kanssa paino varmaan alkaa taas laskea. Kärsivällisyyttä tarvitset.
Kiitos tästä! En ole kovin vanha nainen, 32-vuotias :) mut ei toki parikymppisen tasolla ole enää aineenvaihdunta. Olin n. 25-vuotiaaksi asti normaalipainoinen, mut sitäkin ennen olin taipuvainen lihomaan herkästi hiilareista. Olin esim. 19-vuotiaana 85-kiloinen, koska nörtteilin lukiolaisena ja söin herkkuja, koska olin stressaantunut tai jotain. Laihdutin 15 kg 19-20 -vuotiaana. Pysyin noin 70 kiloisena tuonne 25-vuotiaaksi, kunnes paino alkoi taas nousta pikkuhiljaa. 30-vuotiaana olin varmaan jo 95-kiloinen ja se 15 kg tuli siihen tosi nopeasti muutamassa kuukaudessa kun oikein ahmin herkkuja.
Semmone läskihistoria mulla :D nyt tosiaan haluaisin välttää 2-tyypin diabeteksen yms, muut siihen liittyvät vaivat. Painon putoaminen ei toki ole tässä vaiheessa se ihan ykkösjuttu vaan pysyvä elämäntapamuutos myös.
Riippuu määristä. Pähkinöitä syövät ovat tukimusten mukaan terveimpiä.