Paino ei putoa - mistä johtuisi?
Aloitin laihdutuksen maaliskuussa tänä vuonna. Laihduin ensin suht nopeasti, parissa kuukaudessa - 7 kg. Toiset 7 kg oli lähtenyt elokuussa. Lähtöpaino 110 kg ja nyt painoa siis 96 kg.
Ruokavalioni on monipuolinen: paljon kasviksia, kanaa, kalaa, lihaa ja rasvoja (hyviä ja huonojakin). Voisi kuvailla karppaukseksi, olen jättänyt lähes kokonaan pois sokerin, viljat, perunan, pastan ja riisin. Syön näitä harvoin ja herkkupäiviä on pari kertaa kuussa.
Tässä esimerkki päivän ruuista:
Aamulla
3 munan munakas, tilkka kermaa + hiukan suolaa (kerran viikossa pekonia n. 70 g)
Tomaatti
Kahvia maidolla
TAI
Turkkilainen jogurtti pari rkl ja hasselpähkinärouhetta 1 rkl
Kahvia maidolla
TAI
Yksi siemennäkkäri (gluteeniton) oivariini, kasviksia, juustoa, maksamakkaraa
Kahvia maidolla
Päivällä
Pähkinöitä max 50 g (ei aina)
Kanasalaattia (salaatti, tomaatti, kurkku, paprika, sipuli, kurpitsansiemeniä, fetaa)
Gluteeniton siemennäkkäri 1-2 palaa oivariinilla
Illalla
Salaattia/kasviksia (avokado, tomaattia, parsakaalia tai vihersmoothie, jossa pinaatti, lehtikaali, selleri)
Marjoja (ei aina)
Jotain lihaa yleensä tai kylmäsavulohta noin 100-150 g
Juustoa pari palaa tai siivua (ei aina)
Suurin piirtein tuolla tavalla syön. En syö välipaloja, korkeintaan purkkaa. Juon runsaasti vettä (ainakin 3 litraa). Joskus laskin kaloritkin, niitä tuli yleensä n. 1800 kcal. Vajeen pitäisi olla n. 500 kcal/päivä. Liikun nyt pari kertaa viikossa kevyesti, koska olen toipilas. Noin kuukauden päästä voin liikkua enemmän. Liikuin n. 4 krt viikossa kohtalaisella rasituksella (jumppaa ja reipasta kävelyä/pyöräilyä) maalis- huhti- ja toukokuussa, kesäkuussa kohtalaisesti. Heinäkuussa sairastuin ja nyt olen toipumassa, ja liikkuminen onnistunee taas lokakuussa.
Ihmettelen, miksi paino junnaa paikallaan nyt. Toki liikkumista joutunut vähentämään pakosti, mut kalorit miinuksella kuitenkin. Voiko olla säästöliekki jopa? Pari kertaa kuussa herkuttelen pienellä määrällä (yksi rivi) suklaata tai pari dl jäätelöä.
Olisiko mitään käsitystä? Teen vielä gallupin, koska se on hauskaa :D
Kommentit (50)
Vierailija kirjoitti:
Miksi pelkäät näläntunnetta niin kovasti? On ihan normaalia olla ennen ateriaa nälkäinen. Sitäpaitsi painon pysyvään hallintaan sun on opittava syömään vähemmän jos ja kun painosi laskee kunnolla ja siis peruskulutuksesi laskee.
En tainnut sanoa pelkääväni näläntunnetta... kuvailin vaan, että olen nälkäinen näillä syömisillä ja liikkuessani enemmän olin tosi nälkäinen. Ja sokerit on alle viidenkin joskus. Eli kuvailin vaan sitä, että olen nälkäinen.
Tota peruskulutusta oon miettinyt, että onkohan se mulla ihan se, mitä laskurit ilmoittaa (2300-2500 kcal). Olen ehkä jopa jojotellut painoni kanssa hieman, eli 5 kg alas ja 10 kg ylös jne. Ja lihoin nopeasti 110 kiloiseksi, tosi epäterveellisellä ruualla. Söin ennen PALJON hiilareita! Yleensä normipäivänä ainakin viiisi viipaletta leipää, ruista ja vaaleaa sekä ison lautasellisen pastaa/riisiä ja usein myös jotain herkkua, jäätelöä, suklaata, sipsejä. Ja määrät oli ihan kammottavia, jätskiä puoli pakettia (eli puoli litraa) tai yksi levyllinen eli 200 g suklaata tai 200 g pussi sipsiä dippeineen. Hyi yäk.
Nyt voin paremmin kuin koskaan ja olen muidenkin mielestä hoikistunut hirveesti, Yks työkaveri arvioi että 30 kg olisin laihtunut, piti vähän toppuutella et no vaan puolet siitä hehheh.,,
Kiitos vielä kaikille kommenteista!
Käyttäjä2578 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi pelkäät näläntunnetta niin kovasti? On ihan normaalia olla ennen ateriaa nälkäinen. Sitäpaitsi painon pysyvään hallintaan sun on opittava syömään vähemmän jos ja kun painosi laskee kunnolla ja siis peruskulutuksesi laskee.
En tainnut sanoa pelkääväni näläntunnetta... kuvailin vaan, että olen nälkäinen näillä syömisillä ja liikkuessani enemmän olin tosi nälkäinen. Ja sokerit on alle viidenkin joskus. Eli kuvailin vaan sitä, että olen nälkäinen.
Tota peruskulutusta oon miettinyt, että onkohan se mulla ihan se, mitä laskurit ilmoittaa (2300-2500 kcal). Olen ehkä jopa jojotellut painoni kanssa hieman, eli 5 kg alas ja 10 kg ylös jne. Ja lihoin nopeasti 110 kiloiseksi, tosi epäterveellisellä ruualla. Söin ennen PALJON hiilareita! Yleensä normipäivänä ainakin viiisi viipaletta leipää, ruista ja vaaleaa sekä ison lautasellisen pastaa/riisiä ja usein myös jotain herkkua, jäätelöä, suklaata, sipsejä. Ja määrät oli ihan kammottavia, jätskiä puoli pakettia (eli puoli litraa) tai yksi levyllinen eli 200 g suklaata tai 200 g pussi sipsiä dippeineen. Hyi yäk.
Nyt voin paremmin kuin koskaan ja olen muidenkin mielestä hoikistunut hirveesti, Yks työkaveri arvioi että 30 kg olisin laihtunut, piti vähän toppuutella et no vaan puolet siitä hehheh.,,
Kiitos vielä kaikille kommenteista!
Ne laskurit on ihan vaan suuntaa antavia. Sulla voi olla paljon vähemmänkin. Mm. ikä hidastaa kulutusta. Sun pitää kokeilla millä kaloreilla paino laskee juuri sinulla. Ja kyllä siinä voi ja pitääkin olla välillä nälkä kun opettelet syömään vähemmän.
Käyttäjä2578 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista tulee enemmin energiaa mitä olet laskenut. Rasvaa on paljon.
Okei. Kun laskin parin viikon ajan kalorit, niin tarkkaan kuin vaan voi, sulamo.fi:n laskurilla, niin oli yleensä noin 1800 kaikkine pähkinöineen ja rasvaisinekin ruokineen. Ei 2000 ylittynyt koskaan. Harmi kun mulla ei enää oo tunnuksia sinne (tai siis en oo jatkanut maksullista tilausta) niin en nää vanhoja ruokapäiväkirjoja. Sulamo oli luotettava laskuri kyllä, sieltä löytyi lähes kaikki. Punnitsin alussa ruokani, että uskoisin kyllä laskeneeni oikein. Toki on mahdollista, että rasvaa on tullut paljon ja sitä myöten runsaasti energiaa.
Paino kuitenkin on laskenut 14 kg kuudessa kuukaudessa, että jotakin oon tehnyt oikeinkin. Ehkä tästä kuukauden jumituksesta ei kannattaisi vielä hermostua... :D
Et siis punnitsen esim. pähkinöitä ja mittaa öljyjä? Jos syöt pähkinöitä vaikkapa 50 g kuviteltu enemmän ja käytät öljyä vaikkapa niinkin pienen määrän kuin 5 tl enemmän kuin kuvittelet, niin saat jo yli 600 kcal enemmän, kuin kuvittelit. Tämä määrä voi olla ratkaiseva - saati jos se onkin tuplasti tuo, niin syöt vahingossa yli 1000 kcal kuviteltua enemmän. Jätä pähkinät.
Vierailija kirjoitti:
Paino voi välillä junnata paikoillaan pitkiäkin aikoja, kroppa pitää vähän taukoa. Älä nyt ala stressaamaan, vaan ota rauhalllisesti ja jatka syömisiäsi samalla tavalla. Vaikka sulla olis kiire, niin keho määrää tahdin.
Vierailija kirjoitti:
Käyttäjä2578 kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Noista tulee enemmin energiaa mitä olet laskenut. Rasvaa on paljon.
Okei. Kun laskin parin viikon ajan kalorit, niin tarkkaan kuin vaan voi, sulamo.fi:n laskurilla, niin oli yleensä noin 1800 kaikkine pähkinöineen ja rasvaisinekin ruokineen. Ei 2000 ylittynyt koskaan. Harmi kun mulla ei enää oo tunnuksia sinne (tai siis en oo jatkanut maksullista tilausta) niin en nää vanhoja ruokapäiväkirjoja. Sulamo oli luotettava laskuri kyllä, sieltä löytyi lähes kaikki. Punnitsin alussa ruokani, että uskoisin kyllä laskeneeni oikein. Toki on mahdollista, että rasvaa on tullut paljon ja sitä myöten runsaasti energiaa.
Paino kuitenkin on laskenut 14 kg kuudessa kuukaudessa, että jotakin oon tehnyt oikeinkin. Ehkä tästä kuukauden jumituksesta ei kannattaisi vielä hermostua... :D
Et siis punnitsen esim. pähkinöitä ja mittaa öljyjä? Jos syöt pähkinöitä vaikkapa 50 g kuviteltu enemmän ja käytät öljyä vaikkapa niinkin pienen määrän kuin 5 tl enemmän kuin kuvittelet, niin saat jo yli 600 kcal enemmän, kuin kuvittelit. Tämä määrä voi olla ratkaiseva - saati jos se onkin tuplasti tuo, niin syöt vahingossa yli 1000 kcal kuviteltua enemmän. Jätä pähkinät.
Hmm siis punnitsin alussa pähkinät ja pieni kourallinen oli yleensä pähkinästä riippuen 40-50 g, se on semmoinen suositusten mukainen määrä. Edelleen otan sen pienen kourallisen eikä se määrä siitä muutu vaikka en punnitse. Öljyä laitan isoon salaattiin kaksi rkl, ja siinä on 4-5 annosta eli öljyä tulee vain vajaa puolikas rkl. En usko, että tulee ylimääräisiä kaloreita. En napostele myöskään mitään.
Minulla ei ainakaan koskaan ole ollut kulutus yli 2000 kcal vrk. Onko sinulla fyysinen työ?
Nosta ensin kalorit 2000 kcaliin vaikkapa viikoksi. Pudota sitten kahden viikon ajaksi 1500 kcal vuorokaudessa. Katso mitä tapahtuu. Pienen noston pitäisi buustata vähän aineenvaihduntaa ja sen jälkeen reilun vajeen pitäisi pudottaa painoa. Jos toimii, jatka 1500 kcalilla ja pidä välillä 2000 päiviä.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei ainakaan koskaan ole ollut kulutus yli 2000 kcal vrk. Onko sinulla fyysinen työ?
Ei ole fyysinen, työpöydän ääressä seisoskelua ja kävelyä hiukan, en istu töissä. Kulutukseen vaikuttaa pituus, paino, ikä jne. ja laskurien mukaan minulla olisi n. 2300-2500. Tiedä sitten, pitääkö paikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Nosta ensin kalorit 2000 kcaliin vaikkapa viikoksi. Pudota sitten kahden viikon ajaksi 1500 kcal vuorokaudessa. Katso mitä tapahtuu. Pienen noston pitäisi buustata vähän aineenvaihduntaa ja sen jälkeen reilun vajeen pitäisi pudottaa painoa. Jos toimii, jatka 1500 kcalilla ja pidä välillä 2000 päiviä.
Voisin kokeilla kyllä nyt niukempia kaloreita, koska olen vielä toipilas. Kiitos vinkistä! Täytyy vaan laskea tarkkaan syömiset!
Niin ja peruskulutus on eri kuin lepokulutus... mun lepokulutus on noin 1800 kcal eli se mitä kulutan, jos makaisin sängyssä koko päivän. Kevyellä työllä ja pienellä liikkumisellani se on 2300-2500. Itse kyllä epäilen, että jojoilu ja huono sokeriaineenvaihdunta on voinut johtaa siihen, etten kulutakaan noin paljoa.
Mut yritän pitää mielessä sen, että -14 kg kuudessa kuukaudessa, eli jotain olen tehnyt oikein! Kiloja tippunut keskimäärin 2,3 kg kuukaudessa ja se on sopiva tahti! Kun viikossa puolesta kilosta kiloon on hyvä määrä.
Kaloreiden laskeminen on minulle vierasta. Mutta jos vertaan omaan (bmi 18) syömiseeni syöt ihan eri tavalla ja liikut reilusti vähemmän. Minä syön viidesti päivässä enkä koskaan esim pähkinöitä.
Esim. aamulla ja iltapalaksi kaurapuuroa maidon kanssa melko pieni annos. Muutenkin syön pieniä annoksia. Itse suosittelen lopettamaan rasvan ihannoinnin ja keskittymään annoskokoon, kuituihin ja kasviksiin. Todennäköisesti syöt juuri nyt liikaa kun olet toipilaana ja sinulla on vielä runsaasti ylipainoa - rasva kerää rasvaa kuten ehkä tiedät.
Mutta selvitä nyt nuo sokeriasiat kun on ollut häikkää. Sekin vaikuttaa varmaankin.
Ja taas, järki käteen! Missä on kuidut? Pähkinöitä ja huonoja rasvoja on liikaa. Ruokailukertoja on liian vähän. Entä juominen? Paljonko vettä menee päivässä? Mitä muuta juot?
Vierailija kirjoitti:
Ja taas, järki käteen! Missä on kuidut? Pähkinöitä ja huonoja rasvoja on liikaa. Ruokailukertoja on liian vähän. Entä juominen? Paljonko vettä menee päivässä? Mitä muuta juot?
Sun neuvot ei nyt vaan sovi ap:n ruokavalioon. Ap noudattaa vhh-ruokavaliota.
Vierailija kirjoitti:
Kaloreiden laskeminen on minulle vierasta. Mutta jos vertaan omaan (bmi 18) syömiseeni syöt ihan eri tavalla ja liikut reilusti vähemmän. Minä syön viidesti päivässä enkä koskaan esim pähkinöitä.
Esim. aamulla ja iltapalaksi kaurapuuroa maidon kanssa melko pieni annos. Muutenkin syön pieniä annoksia. Itse suosittelen lopettamaan rasvan ihannoinnin ja keskittymään annoskokoon, kuituihin ja kasviksiin. Todennäköisesti syöt juuri nyt liikaa kun olet toipilaana ja sinulla on vielä runsaasti ylipainoa - rasva kerää rasvaa kuten ehkä tiedät.
Mutta selvitä nyt nuo sokeriasiat kun on ollut häikkää. Sekin vaikuttaa varmaankin.
Niin no, sokereissa ei tällä hetkellä ole häikkää eli ovat viitearvojen sisällä. Ja lääkäri ei tässä vaiheessa suositellut mitään lääkehoitoa, koska arvot pysyy ruokavaliolla hyvinä. Ja paasto 6,2 ei ollut kuulemma mitenkään hälyyttävä arvo vielä. Kuulemma diabeetikoilla paastot on yli seitsemän. Pitkä sokeri, joka kuvaa verensokeria muutaman kuukauden ajalta, oli normaali. Ja tämä silloin, kun olin syönyt huonosti...
En ihannoi rasvaa... ainoastaan hiilareita kartan ja ruokavalioni on hieman runsasrasvaisempi kuin suositus. Kuituja saan nimenomaan siemenistä ja pähkinöistä. Vilja ja gluteeni ei tunnu sopivan mulle. Keliakiakokeet on otettu, ne kunnossa mut vehnälle olen allerginen.
Tämä ruokavalio sopii mulle, mut kaloreita voisin vähentää ja lisätä kasvisten määrää entisestään. Hyviä rasvoja ja pähkinöiden rasvoja ihminen tarvitsee voidakseen hyvin... eli niistä en luovu.
Olet laihtunut 14 kiloa (hienoa!). Laihtumisen myötä kulutus vaan samalla pienenee ja lisäksi olet joutunut pitämään taukoa liikunnasta, mikä pienentää kulutusta entisestään, joten sinuna kiristäisin päiväsaannin 1500 kilokaloriin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jep, ruokavalioni ei todellakaan ole virallisterveellinen ja olen siitä hyvin tietoinen. Kuitua tulee kohtuullisesti kasviksista ja pähkinöistä sekä siemenistä. Vatsa ainakin toimii ja olen laskenut joskus, että saan kuitenkin kuitua n. 20 g ainakin päivässä. Suositus on kai jotain 25-30 g eli ei ihan metsään mene sekään. Kasviksia lisäämällä saisin lisää kuitua vielä. Juon 3 litraa vettä ja pari kuppia kahvia päivässä. En muita juomia.
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän rasvaa. Lue LCHF karppauksesta jos et jo tiedä.
Gluteeninäkkärit hiiteen, nekin nostavat sokereita.
Missä kohtaa ap syö gluteeninäkkäriä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Liian vähän rasvaa. Lue LCHF karppauksesta jos et jo tiedä.
Gluteeninäkkärit hiiteen, nekin nostavat sokereita.
Missä kohtaa ap syö gluteeninäkkäriä?
Ei missään, se olikin gluteeniton näkkäri :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin ja eikös hänellä ollut ongelmia painon kanssa ja kyseli neuvoja?
En näe järkeä hakea kuituja siemenistä ja pähkinöistä koska niissä tulee samalla liikaa energiaa. Gluteeniton kaura ja muut glut viljat ovat niitä kasvisten ohella josta kuituja saisi ilman rasvaa.
Tuolta puuttuu tärkein valinta. Syöt enemmän kuin kulutat. ainoa tapa laihtua on syödä vähemmän kuin kuluttaa. ja kumpaakaan et tiedä, ja voit tietyillä valinnoilla vaikuttaa kummankin suuntaan ja etsiä tasapainon. eli jos lihot niin A-B > 0, jos A-B =0 niin paino pysyy ennallaan ja A-B < 0 laihdut. Mut siinähän se on että et ikinä tiedä absoluuttisesti oikein A:n ja B:n määrää vaan jonkun tietyn arvion ottaa niistä.