Voiko joku kertoa positiivisista muutoksista raskauden/synnytyksen seurauksena?
Kommentit (39)
Sama kuin nro 19:llä, en ole enää niin kriittinen ulkonäköni suhteen, tai vielä paremmin sanottuna, en ole enää niin ulkonäkökeskeinen (ei sillä, että olisin joskus ollut kovinkaan ulkonäkökeskeinen, mutta nykyään naurattaa kaikki ne asiat, joista on tullut kriiseiltyä).
-
Tässä ei nyt kysytty niistä negatiivisista muutoksista, mutta ne on nyt pakko ottaa mukaan. Mulla ei ole mitään kovin suuria ulkonäöllisiä muutoksia (ei raskausarpia, ei rintojen riippumista, ei suonikohjuja), raskauden aiheuttamat muutokset ovat enemmän "sisäisiä". Tietynlaisia tuntemuksia esim. kuukautisten aikana, pieniä kolotuksia ja kremppoja. Toisaalta niiden vaikutus on myös se, että tunnen kehoni paremmin. On ihan kiva ajatella, mitä jännittäviä muutoksia kehossani on tapahtunut!
-
Mutta jos nyt pari ihan konkreettista asiaa pitää sanoa, niin kuukautiskipujen loppuminen (toisaalta olen saanut vaihtiksena kuukautispäänsäryt, jotka eivät millään meinaa mennä ohi, mutta näitä ei ole onneksi joka kuukausi) ja pehmeämpi, vähemmän kuivava iho. Raskauden aikana iho pehmenee, ja mulla jäi toisen raskauden jälkeen iho paljon pehmeämmäksi. Rasvatakaan ei eneää tarvitse suihkun jälkeen kuin kasvot, jalkaterät ja sääret.
Aiemmin epäsäännöllinen kierto on toiminut kellon tarkkuudella ekan raskauden jälkeen, kuukautiskivut kadonneet ja kesto lyhentynyt kuudesta päivästä kolmeen.
Rinnat kasvoivat pysyvästi yhden kupillisen, mutta muuten laihduin niin että olen nyt kymmenisen kiloa kevyempi kuin ennen raskauksia.
Seksi tuntuu paremmalta kuin koskaan.
Sain ihanat lapset!
Vierailija kirjoitti:
Merkittävimmät muutokset:
- Saan helpommin orkun yhdynnässä
- Kuukautiskivut katosi
Sama. Ja muutenkin on jotenkin hyvällä tavalla herkemmät erogeeniset alueet. Lisäksi suhtaudun itseeni armollisemmin ja olen tyytyväinen kehooni,vaikka raskausarpia onkin ja tissit ei ole enää niin kiinteät kolmen lapsen imettämisen jälkeen:)
Migreeni katosi, hiukset eivät enää rasvoittu ja iho parani.
En ole ikinä ollut niin hoikka kuin kuopuksen imetyksen jälkeen. Paino vaan humisi alaspäin. Söin suklaalevyn, seuraavan päivänä paino -1 kg, kävin etelänlomalla ja nautiskelin täysin siemauksin ruoasta (yleensä aina tällaisen loman yhteydessä vähintään + 2 kg), paino kotiin tullessa - 2 kg.
Onnistuin lisäksi pysymään tuossa painossa, kun samaan aikaan imetyksen vähetessä myös onneksi esim. suklaanhimo katosi ja tietoisesti siirryin terveellisempään ruokavalioon.
Odotusaikana kaikki sanoivat että säteilin - mutta tää nyt saattoi olla sanahelinää ja fraasi :)
Huonona puolena tuosta imetyksestä oli hiusten tilapäinen lähteminen - onneksi sitä tukkaa oli enemmän kuin omiksi tarpeiksi ja se kasvoi myöskin takaisin hyvin nopsaan.
Vatsalihakset erottuvat paremmin, kun kudokset ovat kerran venyttyneet kunnolla. Tunnen muitakin urheilevia naisia, joilla käynyt näin.
Suhde omaan kehoon parani merkittävästi. Laihduin 6kg. Parisuhde parani kun vauvakuumesuru jäi pois. Seksi rennompaa ja hauskempaa kuin ennen, osaan nauttia itsekin enkä vain esitä. Sain uusia, tosi kivoja kavereita, joista osa varmaan jää kun elämänvaihe muuttuu, osan uskon jäävän elämäämme. Elämä on säännöllisempää, mikä vaikuttaa huomattavasti mun oloon, terveyteen ja onnellisuuteen: pakko nukkua, laittaa terveellistä ruokaa, ulkoilla, nähdä sukulaisia, siivota...😃 Ei tarvitse koko ajan ahdistua ja miettiä elämän tarkoitusta: se on tässä sylissä. Lapsen kanssa on pakko keskittyä tähän hetkeen ja olla läsnä, samalla oppii uutta ympäröivästä maailmasta. Rakkaus lapseen ei ole verrattavissa mihinkään muuhun.
-lapsi,
-laihduin 17kg vaikka söin kakkua ja suklaata,
-lomaa töistä,
-aikaa nauttia arjesta
Laihdun hullua vauhtia, kiitos imetyksen ja vaunulenkkien. Rinnat on hyvät, palautuivat hyvin edellisestäkin imetyksestä. Hiukset paksuuntuneet ja kasvaneet melkein 3cm kuukaudessa, kynnet myös todella hyvässä kunnossa. Finnit hävisivät ja allergiat vähenivät.
Mä kärsin raskausaikana hirveistä jalkakrampeista ja nykyään on jalat paljon timmimmät kuin ennen. Kyljellään imettäessä tuli huomaamatta treenattua pakaralihasta (aina sitä pohjimmaista, että pysyi sopivassa asennossa) ja nyt on peppukin timmimpi :D. Vauvan nostelusta ja kantamisesta taas paranivat rinta- ja käsilihakset. En ole vuosiin ollut kiinnostunut lenkkeilystä, vauvan kanssa vaunuttelin ainakin kerran päivässä 2h lenkin kävellen ja myöhemmin osittain hölkäten. Löysin liikunnan ilon uudestaan ja kuntokin kasvoi!
Raskaudessa parasta oli kuukautisten pois jääminen 9kk ajaksi ja imetys piti tuon tuskan vielä seuraavat 12kk poissa. Olen aina kärsinyt kipeistä menkoista, nyt ehti tulla kahdet ilman kipua ennen uutta raskautta. Saa nähdä jääkö menkat kivuttomiksi, monella jää.
Mitä alapäähän tulee, niin pieni repeäminen ja tikit tekivät "rumaa" jälkeä välilihalle, joskaan se nyt tuskin ennenkään mitenkään eroottisesti kiihottavan näköinen on ollutkaan. Olen aina ollut herkästi laukeava ja synnytyksen myötä vielä herkempi. Orkutkin ovat valitettavasti voimakkaampia ja välillä toivon etten tulisikaan. Miehestä tämä taas on aivan mahtavaa, hän myös usein sanoo kätilön tikanneen minut aiempaa kireämmäksi vaikka niin tuskin on tapahtunut :D.
Lapsi tosiaan on muutoksista suurin ja ihanin. Uusia kavereita ja tuttaviakin on vauvariennoista tullut ja se vasta ihanaa onkin päästä keskustelemaan jonkun samaa vaihetta elävän kanssa. Aina jollain on joku hyvä vinkki kokeiltavaksi jos itse on jossain asiassa neuvoton.
Moni sanoo ettei ole enää ollut niin itsekriittinen omaan ulkonäköönsä, minulle kävi päinvastoin. Ei jäänyt raskauskiloja, niitä lähti enemmän mitä kertyi ja kroppakin on kaikin puolin timmimpi. Ei tullut raskausarpia eikä suonikohjuja. Silti jostain syystä en enää osaa olla tyytyväinen ulkonäkööni ja olemukseeni. Ehkä raskausaikana "hehkuin" niin paljon (hiukset kiilsivät, iho oli hyvässä kunnossa, ehdin nukkua tarpeeksi jne), että nyt normaalina itsenäni en enää tunnu näyttävän juuri miltään :D. Tämän uuden raskauden toivottavasti mukanaan tuomaa hehkua siis odotellessa!
Mullakaan ei enää ole minkäänlaisia menkkakipuja ollut synnytyksen jälkeen, eipä ne alun alkaenkaan sietämättömiä olleet. Mistähän toi johtuu.
Seksi tuntuu tuhat kertaa paremmalta. Mahtavaa ja hyvää oli ennenkin mut jotenki oon vielä tuntoherkempi alapäästä.
T. Kolme synnyttänyt
Seksielämä paljon paljon parempaa. Aloin saamaan emätinorgasmeja vasta alatiesynnytyksen jälkeen.
No mun seksielämä parani huomattavasti esikoisen syntymän jälkeen. Olen herkempi ja halukkaampi, saan helpommin.
Lisäksi sain vartaloni esikoisen jälkeen parempaan kuntoon kuin ikinä ennen (ulkonäöllisesti ja kunnon suhteen), mutta tämä ei sinänsä liittynyt raskauteen ja synnytykseen.
Kuukautiskivut lähti, migreeni helpotti, rinnat kasvoi (pysyvästi). Mutta ennenkaikkea: opin tuntemaan miltä suunnaton rakkaus tuntuu.
Parasta oli kun kymmenen vuoden krooninen virtsatietulehdusputki katkesi, eikä.ole palannut nyt kolmeen vuoteen!
Orkut tulee paljon herkemmin ja oma sukupuoli-identiteetti parani naisellisempaan suuntaan. Rinnat on herkeämät, melkein laukean niiden hyväilystä. Kaiken kaikkiaan elämä helpottui, kun menkkakivut ja runsaat vuodot jäi pois. Tunnustan kyllä, että jouduin jumppaamaan alapäätä ja nyt orgasmit ovat niin voimakkaita, että en voinut kuvitellakaan tällaista aiemmin.
Raskausarvet joka puolella, selän hermovaivat, löysempi alapää, roikkuvat tissit ja jääneet kilot (jatkuvasta imetyksestä ja liikunnasta huolimatta)? Harvenneet hiukset, suuret silmäpussit, veltostunut iho? Jatkuva huoli ja pelko, vastuu ja syyllisyys?
Ei, kyllä se vauva oli parasta ;)
Merkittävimmät muutokset:
- Saan helpommin orkun yhdynnässä
- Kuukautiskivut katosi