Kasvatuskeskustelu ja soitto kotiin
Kasvatuskeskustelun lopuksi lapsen pitää soittaa kotiin vanhemmilleen. Perusopetuslaki ei tunne oppilaan kotisoittoja. Miten koulu voi menetellä tilanteessa missä oppilas kieltäytyy osallistumasta kasvatuskeskusteluun tai kieltäytyy soittamasta kotiin vanhemmilleen?
Kommentit (9)
Niin... Tuo lapsen kotisoitto sääntö ei perustu perusopetuslakiin, se perustuu koulujen omiin sääntöihin.
No väkisin ei voi vääntää sormia kiinni puhelimeen, mutta kyllähän opettajalla on oikeus soittaa itse kotiin, ja vaikka kaiuttimella saada sitten porukka kuulemaan toisensa. On ihan hyvä että lapsi itse soittaisi, on aika kasvattavaa joutua itse kertomaan, mitä on mokannut, ja ottaa hommasta oikeasti vastuu.
Ja on sääli, jos lapsen vanhempi miettii aloittajan tyyliin asiaa.
Meillä vuosia sitten poika oli kakessa myöhästymisten takia, mutta opettaja soitti meille asiasta. Vieläkin tämä nyt nuori mies on sellainen hilkulla lähtijä, mutta suht'aina ehtinyt ajoissa. Minä taas olen sellainen, että lähden ajoissa ja olen ajoissa paikalla, joten ei ole omena pudonnut oikein puusta..
Et noudata koulun järjestyssääntöjä- varoitus-erotus.
Vierailija kirjoitti:
No väkisin ei voi vääntää sormia kiinni puhelimeen, mutta kyllähän opettajalla on oikeus soittaa itse kotiin, ja vaikka kaiuttimella saada sitten porukka kuulemaan toisensa. On ihan hyvä että lapsi itse soittaisi, on aika kasvattavaa joutua itse kertomaan, mitä on mokannut, ja ottaa hommasta oikeasti vastuu.
Ja on sääli, jos lapsen vanhempi miettii aloittajan tyyliin asiaa.
Opettaja on ammattikasvattajan asemassa kasvatusvastuussa lapsista koulussa, ja opettaja on velvollinen ilmoittamaan oppilaasta kotiin. Oppilas ei ole opettaja. Lapsi on kyllä vastuussa tekosistaan, mutta ei ilmoittamisesta tai ilmoituksesta.
Opettajahan käy kasvatuskeskusteluja päivittäin oppilaan kanssa. Opettaja on yhteydessä vanhempiin, jos on aihetta. Vanhemmat saatetaan kutsua koululle keskustelemaan esim.oppilashuoltotyöryhmän kanssa.
Oikein hyvä tapa että oppilas SAA itse kertoa vanhemmilleen. Kasvattava kokemus eikä varmasti riko mitään lakia
Vierailija kirjoitti:
Oikein hyvä tapa että oppilas SAA itse kertoa vanhemmilleen. Kasvattava kokemus eikä varmasti riko mitään lakia
Kuvitellaan tilanne: Oppilas kieltäytyy kertomasta omista asioistaan, itseään vastaan ei saa todistaa. Laki ei tunne oppilas todistaa itseään vastaan lakia.
Minä kun ymmärsin että vanhempien olisi nimenomaan suotavaa olla läsnä jo siinä kasvatuskeskustelussa. Joten en ymmärrä enää soiton tarpeellisuutta...