Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä tehdä koiran kanssa joka ei anna leikata kynsiä?

Vierailija
23.09.2016 |

Puree ja rimpuilee.

Kommentit (29)

Vierailija
1/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse trimmaan koiria ja olen aina ihmetellyt tätä ongelmaa. Moni omistaja haluaa että leikkaan kynnet ja väittää että se on vaikeaa. Yhdenkään koiran kanssa ei ole ollut. Koira vaan pöydälle seisomaan, tukeva ote ja kynnet nopeasti poikki, huomioimatta mahdollisia rimpuiluyrityksiä mitenkään. Ei maanitteluja eikä toruja, homma vaan hoidetaan nopeasti ja varmasti niin että koira tajuaa että mikään määrä vastustelua ei auta mitään.

Vierailija
2/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olisiko ohjattu harjoittelu kokeneen koirankouluttajan kanssa mitään?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse trimmaan koiria ja olen aina ihmetellyt tätä ongelmaa. Moni omistaja haluaa että leikkaan kynnet ja väittää että se on vaikeaa. Yhdenkään koiran kanssa ei ole ollut. Koira vaan pöydälle seisomaan, tukeva ote ja kynnet nopeasti poikki, huomioimatta mahdollisia rimpuiluyrityksiä mitenkään. Ei maanitteluja eikä toruja, homma vaan hoidetaan nopeasti ja varmasti niin että koira tajuaa että mikään määrä vastustelua ei auta mitään.

Laitatko koirat jotenkin kiinni etteivät pure?

Vierailija
4/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä harjoiteltavaa siinä on? Kyllä minä kynnen osaan leikata, mutta se on vaikeaa jos koira käy rimpuilemaan ja puremaan.

Vierailija
5/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

#1: miten ison koiran kynnet saat leikattua huomioimatta rimpuiluyrityksiä?

Monasti koira ei yksinkertaisesti kehtaa rimpuilla trimmaajalla, mutta kotijoukoille sitäkin enemmän.  Jos homman hoitaa pöydällä, sekin saattaa hämäännyttää. 

Ap:lle yksi konsti hoitaa asia on kävelyttää koiraa mahdollisimman paljon asfaltilla tai muulla kovalla alustalla, jolloin kynnet kuluvat luonnonmenetelmällä.

Vierailija
6/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pitkäjänteisyyttä. Meillä oli sama ongelma.

Alettiin tehdä niin, että kutsuttiin koira paikalle, näytettiin leikkureita ja palkittiin. Viikon verran tätä.

Sitten koskettiin aina leikkureilla kynteen mutta ei vielä leikattu ja palkittiin. Viikon verran tätä.

Sitten napsaistiin yhdestä kynnestä ihan kärkeä ja palkittiin. Viikon verran tätä. (Ja joka päivä joskus useamman kerran päivässä)

Sitten leikattiin jo yksi kynsi, palkinto. (tätä jatkettiin myös viikon verran).

Pikkuhiljaa edettiin ja nyt jo kynsien leikkaus onnistuu. Vaati kyllä pitkäjänteisyyttä päästä tähän mutta suosittelen.

Vierailija
7/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä saan oman koirani kynnet leikattua, trimmaaja ei; joka kerta tulee verta jos hän yrittää, syystä että koira rimpuilee kun pelkää. Munkin kanssa on selvästi peloissaan mutta ei rimpuile, en ole kertaakaan satuttanut leikatessani. Trimmaajan kanssahan tilanne on itseään ruokkiva noidankehä :D

Mutta siis ainoa vinkki jonka osaan antaa on tukeva ote ja nopea leikkaus. Pistä kuonokoppa jos koira puree, ja pidä paikallaan silleen miten parhaaksi näät. Leikkaa kynnet niin että samassa huoneessa ei ole muita ihmisiä, oma koirani ainakin hermostuu enemmän jos ympärillä on hälinää.

Vierailija
8/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Monasti koira ei yksinkertaisesti kehtaa rimpuilla trimmaajalla, mutta kotijoukoille sitäkin enemmän.  Jos homman hoitaa pöydällä, sekin saattaa hämäännyttää. 

Ap:lle yksi konsti hoitaa asia on kävelyttää koiraa mahdollisimman paljon asfaltilla tai muulla kovalla alustalla, jolloin kynnet kuluvat luonnonmenetelmällä.

Joo tälleen olen tehnyt ja se on toiminut, ongelmana on koiran ns ''peukalo'' kynsi joka kasvaa käyrälle ja alkaa lopulta ottamaan sitten tassuun kiinni. Koira mielummin sitten on kipeän kynnen kanssa kuin, että leikkaisin sen pois nopsaan. Tuossa joku mainitsi, että trimmaajalla koira ei kehtaa rimpuilla. Äitini trimmasi koiraani, kunnes kuoli ja ei koskaan rimpuillut hänelle, mutta minun kanssa rimpuilee aina jos turkkia pitäisi leikata tai kynsiä.

Vierailija
9/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Moni koira sietää paremmin viilausta tai esim. Dremeliä kynsissään. Niilläkin saa näppärästi lyhennettyä, etenkin mustia kynsiä.

Vierailija
10/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitatko koirat jotenkin kiinni etteivät pure?

En. Sen kun yrittävät vaan vapaasti purra niin tulevat äkkäi huomaamaan että se ei hyödytä yhtään mitään, teen homman silti. Toki sellaisten koirien kanssa joista omistajat sanovat että yrittää purra, yritän ottaa sellaisen otteen koirasta että ei ainakaan kaulaan tms pääse puraisemaan helposti. Mutta käytännössä aina ne puremisyritykset on ollut aika heiveröisiä varoitusnäykkäyksiä vaan, joista koira on luopunut kun en ole reagoinut niihin yhtään mitenkään, jatkanut vaan homman loppuun. Ainoa minua enemmän haavoittanut oli yksi trimmaamisesta ja kynsien leikkauksesta pahasti suivaantunut westie, joka oli niin ovela, ettei purrut vielä trimmipöydällä (jossa osaisin siihen varautua) vaan siinä vaan tärisi pelosta, mutta kun laskin koiran pöydältä niin tuli sitten puremaan minua oikein kunnolla jalkapöytään.

Minusta monet tekevät virheen siinä kun yrittävät leikata kynsiä koiralle jotenkin hankalassa asennossa, esim. koira sylissä tai jopa selällään. Koira on paljon mukavammassa asennossa ja pelkää vähemmän, ja siksi vastustelee vähemmän, kun se saa seisoa omilla jaloillaan, ja esim. pöytä on hyvä siitä ettei se pääse myös pakenemaan ja väistämään. 

Toki jos koira on oikeasti omasta mielestä vaarallinen, iso ja esim. tuntematon historia edellisellä omistajalla, kuonopannan tai kuonokopan käyttö voi olla alkuun ihan hyvä "työturvallisuustoimi". 

Vierailija
11/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa kokeilla sellasta viilauslaitetta, ainakin wufissa on myyty. Toimii meillä, vaikka kynsisaksia vihataan..

Vierailija
12/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

.

Isot on oikeastaan yleensä helpompia, kun eivät ole niin nopeita ja "luikertelevaisia". Lisäksi niistä saa kunnolla kiinni kun tekee hommaa. Potentiaalisten purijoiden kanssa teen yleensä homman niin että olen selkäpäin koiran kuonoon nähden. Takajalat käy helposti eikä koira pääse helposti puremaan - koira voi jopa istuakin kynsiä leikatessa pöydällä, kunhan jalka kerrallaan on sitten takapuolen alta esillä. Etujalkojen kanssa voi joskus rimpuilijoiden kanssa tarvita pitää tiukasti koiraa kiinni, ote riippuu koiran koosta. Siinäkin teen niin että olen selkäpäin kuonoon nähden, taivutan jalan taaksepäin koiran rungon alle ja leikkaan kynneet siellä, enkä mene suoraan koiran eteen näykkäisyetäisyydelle. 

Vierailija
13/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on pitbulluros, joka on aina vihannut kynsien leikkuuta. Yritettiin lahjoa nameilla, totuttaa saksiin ja tutkia ja koskea kynsiä. Aina rimpuili ihan hulluna niin ettei saanut leikattua. Sitten vaan alettiin tekeen niin, että mies otti syliin ja piti niin kovaa kiinni että ei päässyt rimpuilemaan. Minä otin sitten tassusta jämäkästi kiinni ja leikkasin kynnet tassu kerrallaan. Nykyään ei tykkää vieläkään kun kynsiä leikataan, mutta ei rimpuile enää vaan istuu sen hetken sylissä murjottamassa että kynnet leikataan.

Jos ton olisi vienyt muualle leikkauttamaan kynnet niin ei olisi varmasti tullut yhtään mitään. Se siinä pöydällä pysy nätisti paikoillaan että sais kynnet leikattua.

Vierailija
14/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo tälleen olen tehnyt ja se on toiminut, ongelmana on koiran ns ''peukalo'' kynsi joka kasvaa käyrälle ja alkaa lopulta ottamaan sitten tassuun kiinni. Koira mielummin sitten on kipeän kynnen kanssa kuin, että leikkaisin sen pois nopsaan. Tuossa joku mainitsi, että trimmaajalla koira ei kehtaa rimpuilla. Äitini trimmasi koiraani, kunnes kuoli ja ei koskaan rimpuillut hänelle, mutta minun kanssa rimpuilee aina jos turkkia pitäisi leikata tai kynsiä.

Nuo kannuskynnet tosiaan on vähän työläämpiä varsinkin jos on päässeet kasvamaan "renkaaksi" jo ja painiaa ehkä kipeästi ihoakin. Näitä näkee valitettavan paljon koirilla, eli ilmeisesti tosiaan ongelma ettei saa kynsiä leikattua itse on hyvin yleinen. Kannuskynnet ei myöskään kulu kävellessä joten siksikin niitä pitäisi leikata niiltäkin, joilla muuten kynnet kuluu tarpeeksi asfaltilla kävelystä tms. Olenpa sellaisiinkin törmännyt, joilla on jo vuoden-pari vanha pikkukoira, ja kun trimmin jälkeen sanon että kannuskynsi oli kasvanut pahasti ja on hangannut ihoa, omistaja on ollut hämmästynyt kun ei tiennyt että siellä karvan sisällä "keskellä jalkaa" on kynsi... Turkkirodulla kun sitä ei välttämättä huomaa karvan alta. 

-1

Vierailija
15/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä onnistuu myös sillä asenteella, että nyt se tehdään, rimpuileminen ei auta. Kuonokopan ja apukäsiä voi toki ottaa tarvittaessa mukaan.

Tuossa lähellä on koiratrimmaamo, jossa kynsien leikkaus maksaa 10 €. Hyvillä mielin voisin käyttää koiria sielläkin, jos se olisi tarpeen

Vierailija
16/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Määrätietoiset ja jämäkät otteet. Itsevarmuus vahvaksi ja energiat kuntoon. Jos pelkäät puremaa, energiat on heikot ja koira käyttää sen hyväksi. Kuonokoppa voisi vähentää pelkoa.

Mä olen mun rotikan (mua painavampi köriläs :D ) kanssa "ottanut yhteen" kynsien leikkuun merkeissä. Rimpuili, murisi, karjui. Ei purrut tokikaan, sen tiesin kyllä. Ja otin sen asenteen että pure perkele jos puret, mä en peräänny. Kerran käytiin tuo isompi taistelu ja sen jälkeen herra rotikka on tyytynyt vain mutisemaan kun leikkaan kynnet. :D

Vierailija
17/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä koira murisee, puree ja laittaa päänsä jatkuvasti tassun päälle, ettei kynsiä näe kunnolla. Etukynnet onnistun leikkaamaan pitkän rimpuilun päätteeksi, mutta takatassut tuottaa vaikeuksia. Ei myöskään anna katsoa hampaita...

Vierailija
18/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Määrätietoiset ja jämäkät otteet. Itsevarmuus vahvaksi ja energiat kuntoon. Jos pelkäät puremaa, energiat on heikot ja koira käyttää sen hyväksi. Kuonokoppa voisi vähentää pelkoa.

Samaa mieltä tuosta itsevarmuudesta. Itselläni aina vähän se asenne, että mun kanssa ei kuule kannata alkaa v-ttuilemaan, koska on ihan varmaa että meistä kahdesta minä olen se pahempi paskiainen jos oikein kokeilemaan haluat ryhtyä ;) Jotenkin koirat yleensä vaistoavat sen, että tuota tyyppiä ei taida pystyä uhkailemaan ja siksi hyvin harvoin edes yrittävät mitään, tai jos yrittävät, niin aika arasti ja varovasti, ikään kuin jo peläten aggressiivista reaktiota mun puolelta. Ja siis en käytä ikinä väkivaltaa, korkeintaan pakolla paikallaan pitelemistä käsiotteella, mutta ilmeisesti vaikutan sellaiselta joka voisi vastatakin pahaan pahalla, joten ei kannata kokeilla.

-1 

Vierailija
19/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä harjoiteltavaa siinä on? Kyllä minä kynnen osaan leikata, mutta se on vaikeaa jos koira käy rimpuilemaan ja puremaan.

Niin. Mitähän harjoiteltavaa tilanteessa tosiaan olisi?

Vierailija
20/29 |
23.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Samaa mieltä tuosta itsevarmuudesta. Itselläni aina vähän se asenne, että mun kanssa ei kuule kannata alkaa v-ttuilemaan, koska on ihan varmaa että meistä kahdesta minä olen se pahempi paskiainen jos oikein kokeilemaan haluat ryhtyä ;) Jotenkin koirat yleensä vaistoavat sen, että tuota tyyppiä ei taida pystyä uhkailemaan ja siksi hyvin harvoin edes yrittävät mitään, tai jos yrittävät, niin aika arasti ja varovasti, ikään kuin jo peläten aggressiivista reaktiota mun puolelta. Ja siis en käytä ikinä väkivaltaa, korkeintaan pakolla paikallaan pitelemistä käsiotteella, mutta ilmeisesti vaikutan sellaiselta joka voisi vastatakin pahaan pahalla, joten ei kannata kokeilla.

-1 

Näinpä. Eläimethän ei katso kokoa vaan energioita. Meilläkin parikiloinen kissa komentaa tuota rotikkaa vaikka muuten tuo on melko dominantti rotikka. :D Tuolla kissalla vaan on todellinen bitch-energia. 

En mäkään voimalla pärjäisi tuota koiraa vastaan. Mä olen 52 kg, koira joitain kiloja painavampi ja massa on lihasta eikä rasvaa. Päättäväinen asenne niin koira luovuttaa. :)

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kuusi kuusi