Peukutusketju! Lapsuuden ruuat ja juomat :)
Yläpeukku: söin tai join ja oli hyvää
Alapeukku: tätä ei meillä syöty/juotu
Aloitan sanomalla Trip -pillimehut joissa ne hedelmäukkelit :D
Kommentit (61)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki liha joko jänistä, sorsaa tai hirveä. Kuoripotut. Madekeitto. Savustettu hauki, ahven tai lahna. Tirripaisti ja talkkuna. Makaronivelli. Perunavelli. Puolukkaruispuuro.
Olen miltei kateellinen jos näillä eväillä olet lapsuutesi kasvanut : )
Joo, ja lihat itseammuttuina isän toimesta, hauleja sai sylkeä lautaselle. Kalat itse järvestä myös talvella verkolla. Perunat omasta pellosta, marjat itse metsästä. Lapsuus 70-luvulla kaupungissa mutta vanhemmat agraariyhteiskunnan kasvatteja mikä näkyi ruokarepertuaarissa. Kavereilla sitten ihmettelin heidän kotletteja ja muita kaupasta ostettuja herkkuja.
Maitoperuna ja maitokaali kesällä.
Suklaamannapuuro. Onkohan kaupoissa vielä Suklaamannaa?
Vierailija kirjoitti:
LAUANTAIMAKKARA :D
Siis ehdottomasti ranskanleivällä!
O'boy "mansikkakaakaojauhe", hyvää maitoon tai piimään sekoitettuna.
Tunteeko teistä kukaan sellaisen juoman kuin piittinä tai piitime? Se oli papan ja minun yhteinen iltaherkku, kun olin isovanhempien luona. Siihen tuli keitettyä vettä ja sekaan siirappia.
Klimppisoppa ( skolessa ) . Ehdoton hirvitys. Himassa punajuuripihvit - samaan kategoriaan. Pidin: fondue - illallisista ( himassa leikittiin jotain edelläkävijöitä pienessä kaksiossa ), imeskeltävistä, ohuista salmiakkitangoista ( en muista nimeä ). Viimeksimainittu toki karkki. Pippurisalamista tehty pataruoka. Mannapuro mustikoilla.
Uunilenkki ja perunamuusi oli mun ehdottomia suosikkeja.
Synttäreille halusin aina kermakakkua jonka täytteenä oli banaania ja päällä suklaalevystä (Fasun sininen) vuoltuja lastuja :)
Vierailija kirjoitti:
Suklaamannapuuro. Onkohan kaupoissa vielä Suklaamannaa?
Minä teen tätä ihan vaan sekoittamalla kaakaojauhetta mannasuurimoitten sekaan :D ja on hyvää, niinkuin lapsenakin:)
Vierailija kirjoitti:
Tunteeko teistä kukaan sellaisen juoman kuin piittinä tai piitime? Se oli papan ja minun yhteinen iltaherkku, kun olin isovanhempien luona. Siihen tuli keitettyä vettä ja sekaan siirappia.
Hopeateen tiedän, siihen tuli keitettyä vettä, maitoa ja sokeria.
Vierailija kirjoitti:
Klimppisoppa ( skolessa ) . Ehdoton hirvitys. Himassa punajuuripihvit - samaan kategoriaan. Pidin: fondue - illallisista ( himassa leikittiin jotain edelläkävijöitä pienessä kaksiossa ), imeskeltävistä, ohuista salmiakkitangoista ( en muista nimeä ). Viimeksimainittu toki karkki. Pippurisalamista tehty pataruoka. Mannapuro mustikoilla.
Siis klimppisoppaa skolessa? Ei Savossa ole skoleja. Meidän skolessa oli kyllä ihan oikeita kumiperunoita (nykynuoriso heittää vaan legendaa) ja sitä kanaviilokkia, joka siis oikeesti on hyvää, mut ei se mitä meille tarjottiin kanaviillokkina.
Pussissa oleva salmiakkitikkari, jossa mukana salmiakkijauhoa, johon tikkaria sai kastaa. Tästä samasta oli olemassa myös hedelmäversio, joka värjäsi kielen punaiseksi.
Kuvassa oikeanpuoleinen
https://3.bp.blogspot.com/-TRbuKc1cp-M/Vt6ucXm6OvI/AAAAAAAAMlM/ro83Unze…
Pelkkä keitetty makaroni ja lihapullat :D
Falukorv & bruna bönor. Muiden mielestä pahaa, mä tykkäsin.
Olen miltei kateellinen jos näillä eväillä olet lapsuutesi kasvanut : )