Ärsyttää naapurin nainen koirineen
Sanon jo alkuun, että pidän koirista ja minulla on ollut koiria. En ole mikään koiratieteiden maisteri, mutta on tullut pari koiraa koulutettua ja pidettyä selväjärkisinä.
-
Naapurin 35-40 v naisella on spanieli (en erittele rotua tarkemmin). En tiedä onko naisella avomies vai poikaystävä, joka tapauksessa mies ei koskaan ulkoiluta koiraa ja siksi kirjoitan naisesta. Koira on nuori, ehkä hieman vajaan vuoden ikäinen. Ymmärrän että pentukoirat ovat pirteämpiä, mutta tuon koiran koulutus on ala-arvoista.
-
Koira tempoo hihnassa ja pyörii joka suuntaan. Nainen hössöttää koiran yläpuolella koko ajan, puhuu koiralle ja räplää hihnaa, ilmeisesti rauhoitellakseen mutta koirahan vain innostuu lisää.
Asumme kerrostalossa juuri ydinkeskustan ulkopuolella, noin 50 metrin päässä ulko-ovesta on puisto. Silti koira tekee tarpeensa jalkakäytävälle oven eteen. Siis suoraan rappurallin viereen tai keskelle jalkakäytävää. Jalkakäytävän reunassa on puita, tekisi edes niiden juurelle, mutta ei kun pissataan ja kakataan keskelle ihmisten kulkuväylää. Nainen kannustaa koiraa tähän antamalla sille nameja palkinnoksi. Ilmeisesti on ihan sama mihin tekee tarpeensa, kunhan ei tee heidän kotiinsa.
Koirasta koulutetaan sellaista "makaajaa", eli koiraa joka vastaantulijoita nähdessään käy maahan makaamaan, kunnes sen ohi on kuljettu. Nainen ja koira odottavat milloin missäkin rappukäytävän nurkan takana, kun ovat pysähtyneet kuullessaan jonkun astuvan rappuun. Kadulla eivät pysähdy (kuinka voisivatkaan kun asuvat keskustassa), joten rappukäytäväodotteluun voi olla jokin muukin syy?
Nainen ei itse käyttäydy sen paremmin, ei koskaan vastaa tervehdykseen vaikka olisimme rappukäytävässä ja hän tasan tarkkaan kuulisi ja tietäisi minun tarkoittavan itseään. Ei pidä ulko-ovea auki vaikka näkisi että joku on tulossa, samoin paiskaa roskiskatoksen lukollista ovea kiinni nenän edestä. Kerran olimme kävelemässä eri suunnista kohti rappukäytävää, nainen pysähtyi paikalleen ja astuin yksin sisään, olin rappukäytävässä kotiovellani kun alaovi aukesi ja kuului koiran äänet...
-
Minun koirani ovat osanneet tuossa iässä hakeutua tarpeilleen nurmikon päälle ja kävellä asiallisesti hihnassa (myös vastaantulijoiden kohdalla, tuollainen makuuttaminen on minusta epäkäytännöllistä enkä ole harrastanut sitä koskaan). Tuon naisen koira on vieläpä spanielina fiksu ja helppo kouluttaa?
Ei tämä yöuniani vie, mutta ärsyttää aina kohdatessa, ja kohtaamisia on säännöllisesti kun naapureina asumme. Nainen ei ole mikään hienostonainen eikä elämänkoululainen, vaan ihan taviksen näköinen.
Kommentit (2)
Vierailija kirjoitti:
Nyt täytyy pohtia, että mitäs me voitais tälle asialle tehdä.
Eihän tälle asialle voi kukaan netissä mitään, aika harvaan ketjuun voi random av-mamma auttaa. Kunhan halusin kirjoittaa.
ap
Nyt täytyy pohtia, että mitäs me voitais tälle asialle tehdä.