Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Rv13+ proteiinit plussalla. Mitä tarkoittaa?

06.03.2006 |

Viime viikolla oli np-ultra, jossa kaikki oli vallan mainiosti. Kovasti sitä ultraa jännitin, kun neljä perättäistä km:a takana. Ainoa seikka, joka vaati kontrollia, oli se, että pissassa proteiinit oli plussalla. Neuvolassa kävin 10.2. ja silloin pissa tutkittiin ja kaikki oli kunnossa. Mitään soittoa sieltä ei ole kuulunut eli puhdas se on kaikin puolin ollut.

Lääkäriltä kysyin, mitä tarkoittaa, kun proteiinit on plussalla. En siitä selityksestä muuta selkoa saanut kuin että se voi olla ihan vaan satunnaista. No, nyt soitin neuvolaan ja varasin kontrolliajan. Samalla kysyin, että mitä tarkoittaa, kun on plussalla. Yksi lause otti korvaan aika pahasti eli th sanoi, että jos proteiinit on selvästi plussalla, niin se kertoo siitä, että vauvalla on joku hätä. Eipä ollut oikein kiva kuulla tuollaista monen keskenmenon jälkeen.

Löytyykö siis täältä keltään asiasta kokemusta? Ja onkohan sillä voinut olla asiaan vaikutusta, että np-ultrassa kun annoin sen näytteen, niin ne oli ne jämät mitä mulla rakossa oli eli mun rakko oli silloin lähes tyhjä jo kun aloin näytettä antaa?

Kiitos jos joku osaa vastata.

neronja rv14+3

Kommentit (9)

Vierailija
1/9 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran on minulla kokemusta että viime raskaudessa minulla oli proteiinit reilusti plussalla, tosin ei vielä tässä vaiheessa kun sinulla mutta joskus vko 20 jälkeen, en muista kunnolla.

Olin osastolla ihan muistakin syistä mutta siellä tehtiin samalla minulle ns. vuorokausikeräys josta laskettiin pissassa olevien proteeiinien grammamäärä vuorokaudessa, ja minulla se oli useita grammoja. Muistan jostain lauseen; " lähes nefroositasoinen proteinurea" , ja nefroosi taas on krooninen munuaissairaus. Mitään turvotuksia ei tähän liittynyt eikä muutakaan, joten raskausmyrkytyksestä ei ollut kysymys. Itseasiassa koskaan ei selvinnyt mistä oli kysymys, tilanne rauhoittui heti synnytyksen jälkeen. Ja koskaan ei kukaan edes viitannut että vauvalla olisi jotain hätänä, tai että proteiini pissassa olisi merkki siitä joten sikäli jäin hiukan ihmettelemään terkkarisi sanomaa. Tietenkin hän varmaan tietää paremmin kuin minä, mutta mielestäni proteiini pissassa on enemmänkin joku kremppa sinun kropassasi kuin että vauvalla olisi jotain hätänä. Kuuntelisin ehkä mielummin lääkärin lausuntoa siitä että kyseessä on jotain satunnainen juttu.

Stixilläkö muuten proteiinit löytyivät? Monellako plussalla olivat?

Vierailija
2/9 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neuvolakorttiin on merkitty yksi plussa eli siitä päätellen yhdellä plussalla oli se proteiini. Ja stixillä ne katsottiin. Ei pitäisi tietenkään niin herkästi huolestua. Kuitenkin tämä lääkäri, joka teki mulle np-ultran, on hoitanut minua muutenkin noitten km-tutkimusten takia ja hänellä on se asenne nyt hyvin tiukasti, että emme voi olla liian varovaisia. Eli siitä päätellen, jos nuo proteiinit tarkoittaisivat sitä, että vauvalla olisi joku hätä, niin lääkärini olisi kyllä kommentoinut asiasta aivan eri tavalla. Hän vaan selitti jotain vähän ympäripyöreää ja sanoi, että voi olla, että ovat vaan satunnaisesti koholla.

Tuo terkkari ei ollut " omani" , vaan oman paikkakunnan th on lomalla. Sanoinkin tuolle th:lle, että eipä kuullosta oikein hyvältä, että vauvalla olisi joku hätä, kun neljä km:a on jo takana. Th lopetti puhelun hyvin nopeasti tuon jälkeen eikä kommentoinut asiaan mitään.

Nyt on jo huojentuneempi mieli. Kiitos sinulle :-).

neronja

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/9 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ainakin lapsilla voi joskus olla proteiinit koholla virtsassa ilman mitään syytä. Meillä nimittäin nuorempaa tyttöä tutkittiin muutamaan otteeseen, kun pissa oli välillä niin proteiinipitoista, että oli enemmän kuin " pirtelöä" kuin pissaa. Silloin meidän lääkäri sanoi, että joskus esim. pitkään seisominenkin voi lisätä jostain syystä aikuisellakin virtsaan proteiinia (siis silloin just vain vähäisiä määriä tietenkin). En sitten tiedä oliko hän oikeassa. Yleensä mun käsityksen mukaan proteiini virtsassa voi viitata esim. virtsatulehdukseen tai raskausmyrkytykseen. En kyllä ole asiantuntija ollenkaan, mutta voi olla, että se terkkari ei oikein tajunnut, että olet vasta alkuraskaudessa. Ja raskausmyrkytykseenhän liittyy muitakin oireita, ei pelkkä proteiini virtsassa.

Tämän seuraavan kopsasin Espoon kaupungin neuvolaohjeista:

" Joka neuvolakäynnin aluksi annetaan virtsanäyte, josta tutkitaan valkuainen ja sokeri. Virtsassa oleva valkuainen voi olla oire raskausmyrkytyksestä, virtsatietulehduksesta tai liian vähäisestä juomisesta. Joka neuvolakäynnillä mitataan myös verenpaine ja seurataan painon kehitystä."

Vierailija
4/9 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

rv:lla 30 otetussa pissanäytteessä proteiinia ja silloin soittivat neuvolasta että veisin uuden näytteen (tutkittiin siis labrassa ei neuvolassa stixillä) joka oli puhdas. Sanoivat että ensimmäisessä näytteessä ollut proteiini saattoi johtua " epäpuhtaasta" näytteestä eli mukana oli ilmeisesti valkovuotoa tms. Joten luulisin että ei syytä huoleen sinullakaan. Jos asia kuitenkin askarruttaa niin pyydä lähete labraan ja vie pissanäyte sinne tutkittavaksi niin saat varmemman vastauksen kuin stixillä.

Vierailija
5/9 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuosta proteiini plussasta. Mullakin oli ny viime neuvola käynnillä proteiinit plussalla. Kävin kontrollissa muutama päivä sen jälkeen, ja näyte oli ihan puhdas. Th sanoi, että jos on kovasti valkovuotoa, niin sekin voi tehdä sen plussalle. Kyllähän ne puhui raskausmyrkytyksestäkin siellä. Kyselivät onko huono olo ollu, päänsärkyä jne... Minä kerkesin jo hermota vkonlopun yli, että onko mulla jokin myrkytyksen alku tms... Aikasemmissa raskauksissa kun ei ole mitään myrkytykseen viittaavaa ollu. Mutta kaikki kuitenkin kunnossa ja viimeistä kymmentä viedään :o)

Hiihtolomalaiselta terkkuja sinne toiselle lomalaiselle :o)

S@ga rv:llä 30+2

Vierailija
6/9 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

ja näytteessä oli proteeiinit selvästi plussalla (rv33), joten sain kotiin sen kannun mihin piti kerätä vuorokausivirtsa. Ja sitten pitikin lähteä äitipolille tarkastukseen, ja jäädä osastolle synnytyksen käynnistykseen asti. Mutta olo oli jo edellisenä iltana aivan kamala, sanoinkin siskoni sohvalla maatessa " apua, nyt mulle tuli raskausmyrkytys!" . Ja seuraavana päiväni siis se proteiiniplussa. Elikkäs päänsärkyä, paineet koholla ja näköhäiriöitä. On muuten naurettu nyt monet kerrat tuota mun leikkimielistä lausahdusta.. Mikä siis piti paikkansa.

Mutta toista odottaessa oli proteiinit plussalla alkuraskaudessa(ehkä viikon 15 tietämillä), mutta ei mitään muuta ei tullut. Eikä muita oireitakaan ollut. Ja minulle myös sanottu että proteiinit voi olla plussalla myös jos alapäästä on " tarttunut" pissin mukaan vaikka valkovuotoa.

Itse käyn ennen neuvolaa pesulla, ettei tulisi näitä vääriä plussia, samoin aina pitäisi antaa keskivirtsaa, eli pissit pyttyyn, koppaat kuppiin keskeyttämättä pissaamista.

Tuskin mitään huolta!

Vierailija
7/9 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpottavaa kuulla, että esim. valkkari voi saada proteiinit plussalle. Mulla oli tuo np-ultra-aika klo 9.15, joten paljoa en ollut ainakaan nestettä kerennyt tuohon mennessä juoda. Eli jos sekin sitten voi vaikuttaa.

S@galle tietty terkkuja! Tuon ultran jälkeen on ollut mielessä, että laitan sulle s-postia, mutta en vaan saanut vielä aikaiseksi. Onnea sinulle viimeisiin viikkoihin! Loppusuora menossa, VAU! On muuten ihanaa olla lomalla, vaikka kotiäiti olenkin. Saa nukkua aamuisin pitempään eikä tarvii poikaa patistaa joka ilta läksyjä tekemään (melkoista tervanjuontia, mieluiten myyrästäis vaan pihalla). Tämän viikon homma on tilinpäätös. Välillä vaan laiskottaa niin hirveästi, mutta pakko tarttua härkää sarvista ;-). Mutta ollaan yhteyksissä!

neronja rv14+3

Vierailija
8/9 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olitkin jo noita vastauksia hyvin saanut ja varmaan jo tiedoista helpottunut.

Itselläni on kaksi lasta ja molempia odottaessani tuo stix-testin proteiini tahtoi olla plussalla, en tosin enää muista miltä viikoilta se alkoi, loppuraskaudesta todennäköisesti. Mä tein kaikki ihan ohjeiden mukaisesti ( hyvät alapesut, keskivirtsasta näyt ym. ) mut niin se vaan plussaa näytti. Mutta aina kun vein labraan näytteen niin miinusta se olikin.

Esikoisen kanssa mulla tosin oli verenpaineen kohoamista myös loppuraskaudessa mutta pissa pysyi " virallisesti " puhtaana ja kaikki meni hyvin.

Olipa typerän ajattelematon ( ja kokematon ) kommentti tuolta terkkarisijaiselta !

t. makkonen rv 11+4

Vierailija
9/9 |
06.03.2006 |
Näytä aiemmat lainaukset

Odotan parhaillaan toista lastamme 13+4. Itselläni on diabetes ja ekalla raskaudella jatkuvasti proteiinia virtsassa. Eli tuo tarkoittaa (niin kuin joku jo kirjoitti) että munuaisvaja toimintaa. Eli munuaiset eivät itse jaksa " vastustaa" proteiinit ja päästävät läpi.

Ekalla raksaudella oli jopa ++++ ja lääkärit vaan sanoi että seurataan. Sitä voi ymmärtääkseni hoitaa jollain tavalla verenpainelääkkeillä, jos on pakko. Mutta he yrittävät viimeiseen asti välttää ne.

Tällä hetkellä proteiinit ovat +.

Esikoinen syntyi aivan terveenä ja menoa riittää niin että vie äidiltä voimat,,-))