Juhlat menkkojen alkamisen kunniaksi?
Miten vanhempasi/perheesi suhtautuivat kuukautisten alkamiseen? Onko muille kuin mulle järjestetty juhlia?:D
Meillä tuli miehen kanssa vaan juttua eilen iltateellä tytöistä ja murrosiästä (oma tyttäremme on vasta 4, eli ei vielä ole ajankohtaista) ja mies oli siinä käsityksessä että kun tytöllä hormonitoiminta alkaa niin minä voin sitten kaikessa hiljaisuudessa informoida häntä jos on tarve tms.
Kun itselleni alkoi menkat joskus seiskaluokalla, niin äiti oli tosi kannustava, leipoi töiden jälkeen kakun (joka ei ollut mitenkään teemaan liittyvä:D) ja sitten perheen kesken (isä ja pikkuveljen mukana) juhlistettiin sitä että musta tuli nyt nuori nainen. Ja seuraavana viikonloppuna vietettiin äidin kanssa "naistenpäivä", mentiin kahdestaan shoppailemaan ja syömään ja leffaan. Itselle jäi jotenkin tosi positiivinen mieli ja olinkin ylpeä siitä että olin nyt nainen.
Haluaisin omalle tyttärellenikin välittää jotenkin positiivisen kuvan, eikä niin että vielä aikuisenakin hän häpeilisi kuukautisista, jotka kuitenkin on ihan normaali osa terveen naisen elämää.
Kommentit (44)
Omilla tytöillä menkat alkanu n.12v, eivätkä todellakaan ole olleet "naisia". Kummankin kanssa olin kyllä jo etukäteen menkoista jutellu, tiesivät siis mitä tuleman pitää, eikä mitään häpeilyä niihin ole liittynyt. Siteitä oli varastossa ja näytin miten niitä käytetään ( ja kerroin myös oman ekan kokeiluna siteistä....äiti ei kertonut mitään, antoi vaan sidepaketin ja minä pähkäilin, että miten päin se liitetään, laitoin sit fiksuja tyttönä teippipuoli karvoituksen päin....juu, ei ollu kiva vaihtaa sidettä ja kerrasta kyllä opin laittamaan oikein päin;))
Miehen sisko aikanaan kertoi tosiaan koko Suvun joulukahvipöydässä, että nyt on meidän pirkolla alkanu kuukautiset....Pirkko melko nolona posket punaisina kuunteli....
Eli suurin osa tytöistä on varmaan just noloilu iässä, kun ne menkat alkaa eikä todellakaan toivo mitään julia!!!
No kylläpäs meni joillain iholle:D
Kuten jo sanoin, niin mulle ei jäänyt asiasta mitään traumoja ja alun jälkeen asiasta ei sen ihmeemmin hössötetty, kirjasin aina vaan itse kauppalista että mitä siteitä/tamponeita haluan ja äiti haki ne kunnes sitten jossain lukioiässä halusin alkaa ostelemaan itse (tosin äidin rahoilla).
Eikä mua myöskään pidetty vielä muuten "naisena", meillä oli varmaan keskimääräistä tiukemmat rajat kunnes olin virallisesti täysi-ikäinen.
Hui. Kuulostaa kamalalta! Itse en kertonut tapahtumasta kenellekään, en edes äidilleni. Luonnollinen asia juu, mutta yksityinen sellainen.
Meiilä aikoinaan vanhemmat ostivat minulle ruusukimpun, ja vaikka tavallaan se oli kiva eli, niin silti siinä iässä koko perheen huomio tuntui kiusalliselta. Eli ei mitään juhlia, kuukautiset ovat kuitenkin murrosikäiselle äärimmäisen intiimi asia, josta on monien tyttöjen mielestä noloa keskustella muiden kanssa.
Itselleni kalskahti aika pahasti korvaan tuo AP:n termi "naiseksi tulosta". Fyysinen sukukypsyys on on kyllä täysin eri asia kuin se, että sen myötä puperteettinen lapsi muuttuisi naiseksi. Hämmentävä ajatus, sillä naiseus on kokonaisvaltaisempi asia kuin lisääntymiskyky. Antakaa tyttöjen olla tyttöjä ja kypsyä naisen rooliin rauhassa ajan kanssa.
Joo juhlat pystyyn pojalle kanssa kun tulee eka siemensyöksy! Siittiön mallinen kakku jonka kerma on nivusen lämmintä ja hieman suolaista!
Ei missään tapauksessa. Muuttuva keho on muutenkin arka aihe teinille. Kuukautisten häpeäminen ei ole juhlista kiinni vaan kultuurisidonnaista. On hyvä että niistä osataan olla avoimia mutta se ei tarkoita sitä että yliammutaan joillakin kuukautisjuhlilla ja kailottelemalla kylällä
Mun äiti halusi aikoinaan juhlistaa mun menkkojen alkua just jollain kakulla, mutta 11-vuotias minä uhkasi juosta ennemmin junan alle. :D En todellakaan ollut tuossa iässä mitenkään sinut kuukautisten ja ylipäänsä murrosiän kanssa.
Musta tuollainen olisi ollut tosi vaivaannuttavaa. Joo, luonnollinen asia on mutta on niitä parempiakin asioita juhlia kuin se että verta valuu kuukausittain.
Vierailija kirjoitti:
Joo juhlat pystyyn pojalle kanssa kun tulee eka siemensyöksy! Siittiön mallinen kakku jonka kerma on nivusen lämmintä ja hieman suolaista!
Aivan. Ja sitten viettämään isä-poika -päivää johonkin bordelliin. Pitää kyllä sitä varten matkustaa hieman kauemmaksi, Mutta mikäs sen mukavampaa.
Voinette juhlia myös pojan ensimmäistä siemensyöksyä?
Voin kuvitella tilanteen kun äiti touhottaa ja tanssii pöydän ympärillä ja laittaa kakkua esiin samalla kailottaen kuinka sirkka-jennicalla alkoi kuukautiset ja siinä isä ja veljet yrittää syödä kakkua samalla kun yrittää olla ajattelematta sisaren veristä alapäätä
Kai niitä munkin menkkoja juhlittiin, tosin ei koko perheen voimin vaan äitini kanssa kaksin. Kävimme syömässä ja muistaakseni ihan oikeassa liivikaupassa (olin siihen asti käyttänyt markettiliivejä) ja sen sellaista. Kaupan sidehyllylle mentiin tutkimaan valikoimaa ja äitini yritti parhaansa mukaan selittää niiden eroja (siivet-siivettömät, lyhyet siteet-yösiteet, hajustettu-hajusteeton, jne).
Kyllä mullekin äitini sanoi, että nyt olisin nuoreksi naisen aluksi kasvanut vaikka olin vasta 12v. Isä halasi ja onnitteli :D. Kaikkineen tuntui ihan mukavalta ettei menkkojen alkamisesta tehty mitään suurta numeroa (siis varsinaisia juhlakekkereitä) mutta ei kuitenkaan tarvinnut salaillakaan.
Eikö kuukautiset mene samaan lokeroon kakka ja pissa ja muut ruumiineritteet? Ei ainakaan meillä niistä koskaan puhuttu ruokapöydässä.
Ameriikan hömpötystä! Mikäs se olikaan muinoin se perhesarja, jossa isää esitti Bill Crosby? Nuorimmalla tytöllä alkoivat kuukautiset (oliko peräti kesken koulupäivän) ja äiti oli ihan fiiliksissään ja halusi järjestää juhlan, Ladies' Day tai jotain sinnepäin. Tyttö itse oli ihan kauhuissaan moisesta, oli ihan lapsikin vielä. En muista, järjestivätkö sitten juhlat vai ei.
Siis tosi noloa julistaa nuoren tytön yksityisasioita koko perheelle, varsinkin kun koko juttu on miehille käsittämätön ja jotenkin salaperäinen. Yrittävät sitten peittää hämmennystään heittämällä ällöttävillä puujalkavitseillä. Ymmärrän paremmin kuin hyvin, että monet tytöt salaavat koko jutun äidiltäänkin.
Tasa-arvon nimissä, jos tytöille järjestetään juhlat kuukautisten alkamisen merkiksi, niin sitten on juhlittava myös poikien ensimmäistä siemensyöksyä. Jos tyttö muka muuttuu naiseksi, niin kyllä poikakin sitten muuttuu mieheksi, siitoskykyiseksi joka tapauksessa.
Musta oli vaa kiusallista kun äiti oli mennyt kertomaan isälleni kuukautisistani, jotkut juhlat olisi tuntuneet ihan hirveän noloilta :,D olin 11v kun menkkani alkoivat.
Toi ois ollut ihan hirveetä! Muistan joskus 12vuotiaana (menkat ei ollu vielä alkanut) kun äiti toi salaa mun vaatehuoneeseen paketillisen siteitä ja sanoi vain että "jätän tän tänne kun varmaan jossain vaiheessa tulee tarpeeseen". Raivosin ja kiljuin naama punaisena että vie ne pois samantien, en tiedä edelleenkään miksi reagoin asiaan näin mutta se oli mulle jotenkin todella vaikea asia.
Ei muuten puhuttu aiheesta koskaan uudelleen eikä edelleenkään. Nyt olen 27v.
Olisin hävennyt silmät päästäni tuollaisia juhlia.
Vierailija kirjoitti:
Ilman muuta juhlat ja tee sellainen sidekakku Alwayseista. Tamponeja koristeeksi roikkumaan.
Voi apua, ehdottomasti kuukautiskutsut vauvakutsujen tyyliin! :D :D Kaikkea teemaan liittyviä koristeita, tuo sidekakku on hyvä. Voisko siteistä askarrella myös esim. hatut vieraille? Dress code red...
Repesin tuolle mielikuvalla, päivän naurut :D