Juhlat menkkojen alkamisen kunniaksi?
Miten vanhempasi/perheesi suhtautuivat kuukautisten alkamiseen? Onko muille kuin mulle järjestetty juhlia?:D
Meillä tuli miehen kanssa vaan juttua eilen iltateellä tytöistä ja murrosiästä (oma tyttäremme on vasta 4, eli ei vielä ole ajankohtaista) ja mies oli siinä käsityksessä että kun tytöllä hormonitoiminta alkaa niin minä voin sitten kaikessa hiljaisuudessa informoida häntä jos on tarve tms.
Kun itselleni alkoi menkat joskus seiskaluokalla, niin äiti oli tosi kannustava, leipoi töiden jälkeen kakun (joka ei ollut mitenkään teemaan liittyvä:D) ja sitten perheen kesken (isä ja pikkuveljen mukana) juhlistettiin sitä että musta tuli nyt nuori nainen. Ja seuraavana viikonloppuna vietettiin äidin kanssa "naistenpäivä", mentiin kahdestaan shoppailemaan ja syömään ja leffaan. Itselle jäi jotenkin tosi positiivinen mieli ja olinkin ylpeä siitä että olin nyt nainen.
Haluaisin omalle tyttärellenikin välittää jotenkin positiivisen kuvan, eikä niin että vielä aikuisenakin hän häpeilisi kuukautisista, jotka kuitenkin on ihan normaali osa terveen naisen elämää.
Kommentit (44)
Kyllähän niitä joissain kulttuureissa juhlitaan, mutta oma esiteini ei todellakaan halua mitään juhlia joidenkin menkkojen takia.... Ihan luonnollinen juttuhan se on, ja oikeasti... mitä juhlimista siinä on että alkaa kausi kun joka kuukausi vuodat verta.. ei minusta mikään juhlinnan paikka.
Ennen ehkä joo, tytär on sukukypsä ja voi naittaa pois mutta jos nyt ihan realistisesti mietit, niin onko juhlat nyt ihan oikea tapa tuohon luonnolliseen toimintaan?
Juhlitaan samalla lasten ekaa kertaa kun neitsyys meni, jne...?
Kyllä on typerää toimintaa 😂 Teennäistä paskaa..
Sähän voit itse juhlistaa itseäsi kun vaihdevuodet alkaa
No ei mua koskaan itseäni haitannut, mutta onhan teillä pointti...ehkä tarvii sitten tytöltä kysyä aikanaan että haluaisiko hän kakun/naistenpäivän kaupungilla tms.
Mä aina säälin kaveria joka ei pystynyt edes äidilleen kertomaan että menkat alkoi, vaan jemmaili pitkin kuukautta siteitä yksi kerrallaan huoneeseensa äidin varastoista:/
Ap
Ei siinä iässä ole vielä nainen, kasvava vielä.
Juhlista sitä kun maha on ripulilla😕
Mun mielestä tollanen olis ollu nöyryyttävää.
En ymmärrä, miksi siitä pitää joku sirkusnumero tehdä. Ihan luonnollinen asia se on tyttöjen elämässä. Useimmilla alkaa noin 11 v. iässä, joten aika absurdia alkaa koko perheen voimin hurraamaan, että meidän tyttö on nyt Nainen.
Itse olisin saanut raivarin aikoinaan, jos asiasta olisi kohistu. Onneksi äitini oli asiallista tyyppiä.
Luulisin, että useimmat tytöt arvostavat hienotunteisuutta tässä asiassa.
P.S. Äidin ja tyttären shoppailupäiviä voi pitää muutenkin.
Ai helvetti olisin vetänyt itseni kiikkuun jos äiti olisi alkanut jotain kakkuja väkertelemään saatikka informoinut muita asioistani. Vie sille siteitä, buranaa, kauratyyny ja suklaalevy. Tulee paljon parempi mieli kaikille.
Mullekin järjestettiin juhlat. Tavallaan hieman kiusallista kyllä oli :D. Mut ihan hauska tapa. Ei jäänyt traumoja.
Ei se ehkä ole mikään juhlan aihe, jättäisin ainakin ne kakkukahvit väliin. Mut naisten kesken shoppailu kuulostaa kivalta.
Ilman muuta juhlat ja tee sellainen sidekakku Alwayseista. Tamponeja koristeeksi roikkumaan.
Itse en juhlisi kakulla,tai kertoisi koko perheelle, mutta toi kahdenkeskinen naistenpäivä shoppaillen ja syöden kahdestaan tyttären kanssa on mielestäni loistava idea ja hyvä tapa huomioida nuorta,kuitenkaan nolaamatta häntä uuden elämänvaiheen vähitellen käynnistyessä.
Vierailija kirjoitti:
Ei se ehkä ole mikään juhlan aihe, jättäisin ainakin ne kakkukahvit väliin. Mut naisten kesken shoppailu kuulostaa kivalta.
"Naisten" kesken?
Kamala ajatus tuo juhlien järjestäminen. Ihan sama kuin että äidin huomatessa tahroja murkkuikäisen pojan lakanoissa, niin ei muuta kuin juhlat pystyyn koko suvulle, että nyt on pojasta (vihdoinkin) tullut mies. Varmaan siinä murrosikäinen muikeana paistattelee huomion keskipisteenä.
Vierailija kirjoitti:
No ei mua koskaan itseäni haitannut, mutta onhan teillä pointti...ehkä tarvii sitten tytöltä kysyä aikanaan että haluaisiko hän kakun/naistenpäivän kaupungilla tms.
Mä aina säälin kaveria joka ei pystynyt edes äidilleen kertomaan että menkat alkoi, vaan jemmaili pitkin kuukautta siteitä yksi kerrallaan huoneeseensa äidin varastoista:/
Ap
Ja tuossakaan ei ole mitään välimuotoa?
Minä kyllä voisin viettää juhlia, jos kuukautiset joskus loppuisivat, edes hormonikierukka ei aikoinaan vienyt kokonaan pois.
Viimeiset 43v-kaksi raskautta, olen naistenvaivoista ja nimenomaan niistä, kärsinyt kuukausittain.
55v
Häh???? Juhlitaan sitä, että pillusta valuu verì rätteihin?
Samaa sarjaa kuin häppäreiden typistys. Oletko etninen?
En usko että moni tykkää kun tuo asia kailotetaan koko perheelle.