Onko normaalia jos 1v7kk ei osaa kävellä?
Kommentit (24)
Vierailija kirjoitti:
Meillä laitettiin lähete fysioterapeutille JO 1-vuotis neuvolassa kun ei vielä osannut kävellä! Alkoi kyllä silloin todella ärsyttämään, onko muka todella epänormaalia ettei vielä sen ikäinen kävele? Terapiaan en kuitenkaan suostunut ja nyt on jo monta kuukautta juoksenneltu ympäriinsä. (ikää 1,7v)
Ei se ole epänormaalia eikä neuvolakaan sitä varmasti niin ole tarkoittanut. Vaikka nykyään paljon parjataan julkista terveydenhoitoa, niin pienten kohdalla ne hoitaa yleensä tosi hyvin. Lähete oli varmasti ihan vain varmuuden vuoksi tsekkausmielessä, että JOS jotain sattuisi olemaan, niin se huomataan ja saadaan paremmin hoidettua jo tosi ajoissa. "Turhia" lähetteitä varmasti tulee paljon, mutta parempi niinpäin kuin yksikin liian myöhään todettu ja siksi vaikeammin hoidettavissa oleva asia. Jotkut hoitajat ja lääkärit on ihan super tunnollisia. Meidätkin lääkäri laittoi sairaalaan lonkkien ultraan, vaikka meinasi, että luksaatiota tuskin on, "mutta laitan nyt varmuudeksi"...
Vierailija kirjoitti:
Huolestuttaa ihan sikana :( ja kun kaikki kysyy koko ajan osaako jo kävellä/miksi ei kävele :( Kaikki perusasiat osaa. Sen takia neuvola / fysioterapiassa ei huolestuttu. Mutta ensi kuussa vielä toinen aika fysioterapiassa
Voih, ymmärrän ja muistan tuon tunteen ja kovan huolen. :-(
Jos jotain olisi, niin olisivat varmasti kuitenkin huomanneet sen ja jos on muuten kaikki ok, niin koita olla murehtimatta! (Vaikka helpommin sanottu kuin tehty...) Jos on varaa, niin voisithan oman mielesi vuoksi vaikka käyttää vielä varmuudeksi jollain hyvällä lääkärillä ja kysyä mielipiteen?
Minkälaiset lattiat teillä muuten on? Mä luulen, että meillä poika myös arasteli noita liukkaita parketteja tosi paljon ja se pelkäsi muutenkin päänsä kolauttamista hirveästi.
Entä tiedätkö, koska sinä ja lapsen isä olette lähteneet kävelemään? Meillä isänsä lähti aikaisin ja minä myös tosi myöhään, eli oli kait perinyt äitinsä geenit tässä asiassa...
Sitten oon myös muuten miettinyt, että mitenköhän paljon asunnon koko vaikuttaa asiaan? Meillä on pieni 50 neliöinen kaksio ja oleillaan yleensä paljon tässä olkkarissa, jossa on keittokomero. Äiti ei juuri koskaan häviä silmistä ja kaikki on vähän väkisinkin aika käden ulottuvilla/näköpiirissä, ei ehkä niin äkkiä tule tarvettakaan alkaa kävellä? Samoin mun lapsuuden asunto oli pikkuinen yksiö.
Tuo liikkuvat nivelet on kanssa hyvä pointti ja oon myös lukenut niistä, että nekin voi olla syynä. Mulla on tosi liikkuvat ja tuntuu, että pojalla vielä liikkuvammat.
Kyselijöille kannattaa sanoa, että kukin oppii omaan tahtiinsa ja toiset aikaisin, toiset myöhemmin, ja ihan normaalia neuvolankin mukaan kaikki. (Vaikka muistan kyllä kuinka pahimpia kyselijöitä ja ihme inttäjiä ois tehnyt mieli vältellä ja joskus sanoa ikävämminkin takaisin... Ja jos teillä vaikka tulee joitain sanoja jo ja tiedät, että kyselijän lapsella ei tule, niin voithan vaikka kysäistä viattomasti, että jokos teillä tulee sanoja...) Teilläkin voisi oikeastaan ehkä laskea puolikkaan kuukauden iästä pois. Kuulostaa kyllä ihan hyvältä, kun noin paljon menee muutoin. Samanlaiselta kuin meilläkin. Ehkä se on tosiaan se uskallus? On vain kovin varovainen luonne ja haluaa ottaa asiat varman päälle, mikä on toisaalta hyvä juttu! Ootteko muuten semmoista leikkineet, että istutte jonkun kanssa lattialla vastakkain lähetysten ja toinen "lähettää" lapsen käveleen ja toinen ottaa kädet ojossa kiinni? Ja vaikka tyynyjä tai jotain pehmikettä sivuille. Pikkuhiljaa kun lapsi innostuu ja rohkaistuu käveleen tuota väliä, niin pidennetty matkaa vähän kerrallaan. Meillä se oli ihan innoissaan tuosta ja alkuun tuli vain ihan pari lennokasta askelta itse tavallaan ihan vahingossa ja toinen jo oli vastassa ottaan kopin.
Oon yrittäny keksiä monta tapaa miten sais hänet kävelee muuten. Eiköhän kohta lähtis :/
Ei kannata turhaan murehtia. Jos on jotain kehitysviivettä, niin sit on. Jos jo käytte fysioterapiassa, niin juuri enempää et voi tehdä.
Meidän lapsi oppi kävelemään 1 v 8 kk iässä ja myöhemmin hänellä todettiin yliliikkuvat nivelet. Ne napsuu ja lähtee paikoiltaan. Joten oletan, että käveleminen on vain tuntunut epämiellyttävälle. Ihan muuten normaali lapsi muuten.