Apua! Koira ravistelee päätään jatkuvasti!
Mutta missään ei näy minkäänlaisia oireita esim. korvatulehduksesta, allergiasta, hiivasta tai yhtään mistään. Vierasesineitäkään ei näy vaikkei sitä tietenkään välttämättä korvasta ihmissilmällä näe. Koira ei myöskään raavi korviaan, rapsuttelee takajalallaan lähinnä leukaansa. Muutenkin ihan oma pirteä ja leikkisä itsensä.
Olen myös huomannut, että koira tekee tätä päänravistelua ja leuan rapsutusta yleensä tiettyyn aikaan: silloin, kun minä sammutan valot ja olen menossa nukkumaan. Alkaa siis ravistelemaan päätään ja rapsuttelemaan itseään niin rauhattomasti, etten pysty välillä edes melkein nukkumaan. Tekee näitä asioita myös muulloin, mutta yleensä vain juuri nukkumaanmenoaikaan. Eikä koskaan, kun on jotain kivaa tekemistä, kuten luiden syöminen, leluilla leikkiminen tai lenkkeily ulkona.
Mistä ihmeestä tämä voisi johtua? Toivottavasti täältä löytyisi edes joku av-mamma, joka tietäisi koirista vähän enemmän. Koirani on jo 11 vuotias, jos tällä asialla on merkitystä.
Kommentit (55)
Vierailija kirjoitti:
Sinullahan on SYY viedä koira eläinlääkäriin heti huomenna. Miksi kiemurtelet ja väität, ettei syytä ole. Koiran poikkeava käytös on syy eläinlääkärikäyntiin. Muu on huonoa koiran omistajuutta, väität mitä väität. Sinä et ole eläinlääkäri etkä voi tehdä diagnoosia.
Vien kyllä koirani lääkäriin ja ei, en ole eläinlääkäri. Silti sitä ennen yritän muiden keinojen avulla selvittää, löytyisikö ratkaisua mistään tähän käytökseen/pään ravistelemiseen. Yksi keino on tämä keskustelupalsta ja internet muutenkin. Haluan etsiä kaiken mahdollisen tiedon, siksi tulin kysymään myös täältä. - AP
Vierailija kirjoitti:
Jos koiralla ei olisi mikään vikana, niin en olisi täällä kysymässä neuvoa. Punkeilla tarkoitin punkkeja, jotka ovat ihan koiran ihossa kiinni. Ne erottaa silmällä helposti, eikä niitä missään ole. Verikorva on myös aika vakava juttu ja sen huomaa helposti.
Koiralla ei ole millään tavalla epämukava olla. Tai ainakaan sitä ei erota yhtään mistään. Täysin samalla tavalla käyttäytyy, kuin aina näiden 11 vuoden aikana. Ainoa muutos on tuo, että ravistelee ja heiluttelee sitä päätään. Ja sitäkin tekee lähinnä silloin, kun olen menossa nukkumaan ja hän jää lattialle tai omalle paikalleen. Nytkin on valot päällä ja minä istun sängyllä tietokoneen kanssa. Koira makoilee lattialla tyytyväisenä, ei ole ravistellut tänään päätään kertaakaan. Mutta olen aika varma, että kun sammutan tietokoneen, laitan valot kiinni ja menen peiton alle, niin pään ravistelu ja rauhattomuus alkaa taas.
Joku tuolla koiralla on, siksihän minä täällä kirjoitan. Harmi, että epäillään heti huonoksi koiranomistajaksi, jos sattuu kysymään neuvoa täällä. Jos koiralla selvästi olisi joku hätä, niin veisin sen lääkäriin vaikka heti. Ymmärrän, ettei kaikkia oireita näe silmällä. Mutta jos koiralla on esim. korvatulehdus, niin luulisi, että siitä näkyisi edes yksi kunnollinen oire. Korvat eivät ole arat, eivät punoita. Ei minkäänlaista hajua tai eritteitä. Koira ei myöskään rapsuta korvia, vain leukaansa (ja tämä saa minut epäilemään, että ehkä vika onkin esim. suussa).
Kenenkään ei tarvitse epäillä koiranhoitokykyjäni. Tiedän olevani hyvä koiranomistaja ja että koirani on elänyt varsin onnellisen elämän tähän asti. Vien koirani kyllä lääkäriin heti, kun siihen on kunnollinen syy. Voi olla, että tämä koira tekee tuota päänravistelua esim. huomion takia (on ennnenkin keksinyt kaikenlaisia ihmeellisiä temppuja vain huomiota saadakseen). Ainoa oire on se, että ravistelee päätään. Muuten kaikki on aivan normaalisti.
Ja siksi tulin tänne kirjoittamaan. Ehkä täällä on jollakin koira, joka tekee samaa. Ei ole mitään syytä huolestua tai suuttua. - AP
Kyllä minä koiranomistajana veisin koiran lääkäriin tarkastukseen, enkä odottaisi "kunnon syytä". Jos koira ravistelee päätänsä, niin kyllä sitä silloin joku korvassa vaivaa, eikä se mitään huomionhakua ole. Typerää täällä kysellä ja odottaa, että koiran tila menee pahemmaksi, jolloin sen "kehtaa" viedä eläinlääkäriin.
Neurologisia oireita? Syringomyelia? -> http://www.kennelliitto.fi/kasvatus-ja-terveys/koiran-terveys/perinnoll…
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Koiralla on epämukava olla, koska se ravistelee ja rapsuttelee. Ei se sitä sen kummemmin ilmaise.
Ravistelu tässä juuri eniten huolestuttaa, koska se on täysin uutta koiran käytöksessä. Sekin ihmetyttää, että miksi tätä tapahtuu vain tiettyyn aikaan? Ei siis kellonaikaan, vaan yleensä juuri silloin, kun olen menossa nukkumaan. Välillä myös silloin, kun esim. juttelen jonkun toisen ihmisen kanssa, enkä kiinnitä koiraani mitään huomiota. Tulee näköetäisyydelle ja alkaa ravistelemaan päätään.
Ennen koirani teki niin, että jos en kiinnittänyt häneen mitään huomiota, niin hän alkoi jahtaamaan häntäänsä. Aluksi se nauratti ja saikin tietty huomiota sillä tavoin. Lopulta kukaan ei jaksanut enää kiinnittää huomiota asiaan ja sitten lopetti häntänsä jahtaamisen. - AP
Minkälaisia vastauksia täältä oikein haet? Odotatko että joku erehtyy sanomaan, että
Voit seurailla tilannetta kotona ja jätät sitten koirasi hyvällä omallatunnolla hoitamatta?
Tuntuu, että olen antanut itsestäni ja tarkoituksistani ihan vääränlaisen kuvan täällä nähtävästi. Yritin jo aiemmin sanoa, että kenenkään ei tarvitse huolehtia koiranhoitotaidoistani tai suuttua minulle. Noh. Ei, en todellakaan halua tuollaista vastausta, se ei auttaisi yhtään mitään. Vastaukseksi toivon mieluummin muiden ihmisten kokemuksia ja muiden ihmisten mielipiteitä siitä, mikä voisi käytöksen aiheuttaa. - AP
No miksi et ap vain soita eläinlääkärille ja kysy neuvoja mitä tehdä? Ei sun tartte koiraa sinne viedä, kerta tuntuu niin vaikealta, mutta paljon parempia vastauksia saisit soittamalla sinne, eikä kyselemällä täältä. Eläinlääkäri kyllä neuvoo puhelimitsekin, kun selität oireet.
Putsaile niitä korvia? Näkyykö mitään töhnää?
Omalla kissallani oli hiiva ja ulostebakteereja korvassaan. Ravisteli paljon päätään ja raapi nimenomaan leukaa silloin, kun kutisi syvällä korvassa. Ongelma ratkesi antibiooteilla ja korvien putsaamisella.
Eläinlääkärissä käynti kertoo sulle vastauksen. Mun mielestä oot saanu turhan laajan skaalan hiivasta syöpään. Soitat aamulla vaan lekurille ja varaat ajan. Ite veikkaan jotain pikkueliöitä korvassa, jos koira reagoi valoon.
1) korvat
2) hampaat
Viet eläinlääkäriin heti huomenna. Saattaa olla pieni vaiva, joka "unohtuu" kun koiralla on päivisin muuta ajateltavaa, mutta vaivaa silloin kun muita ärsykkeitä ei ole.
Älä selittele vaan vie lääkäriin. Korvatulehduksesta ei tule välttämättä mitään näkyviä oireita, ei eritteitä eikä punoitusta. Jos vetkuttelet asian kanssa, tulehdus voi levitä aivoihin ja silloin tarvitaan inhottavampia lääkkeitä mm. kortisonia missä on paljon sivuvaikutuksia...
Lääkäriin heti huomenna, jooko? Et anna ikinä itsellesi anteeksi jos vaiva pahenee takiasi siihen pisteeseen että sitä ei enää voi parantaa.
Vie lääkäriin kirjoitti:
Neurologisia oireita? Syringomyelia? -> http://www.kennelliitto.fi/kasvatus-ja-terveys/koiran-terveys/perinnoll…
Tiedätkö millä kaikilla roduilla on taipumusta tälläiseen? Cavaliereilla ilmeisesti tätä ilmenee todella nuorena (koirani ei ole cavalier, vaan terrieri), mutta oma koirani on jo 11 vuotias.
Voisikohan koirallasi olla nenäpunkkeja?
Vierailija kirjoitti:
Omalla kissallani oli hiiva ja ulostebakteereja korvassaan. Ravisteli paljon päätään ja raapi nimenomaan leukaa silloin, kun kutisi syvällä korvassa. Ongelma ratkesi antibiooteilla ja korvien putsaamisella.
Eläinlääkärissä käynti kertoo sulle vastauksen. Mun mielestä oot saanu turhan laajan skaalan hiivasta syöpään. Soitat aamulla vaan lekurille ja varaat ajan. Ite veikkaan jotain pikkueliöitä korvassa, jos koira reagoi valoon.
Kiitos vastauksesta. - AP
(Ja koira ei reagoi valoonkaan mitenkään epänormaalisit)
Otsikko on "Apua! Koirani ravistelee päätään jatkuvasti!"
Sitten kun ap:lle ehdotetaan välitöntä eläinlääkärikäyntiä, ei koiralla olekaan muka mitään hätää, ravistelukaan ei ole enää jatkuvaa...
Ehkä koira valojen sammuttua tulee tietoisemmaksi epämukavasta olosta korvissa, kun on vähemmän muuta aistittavaa. Oli syy mikä tahansa koira täytyy viedä lääkäriin. Kirjoituksistasi saa sen käsityksen, että olet jo pitempään seuraillut asiaa sivusta, joten olisi jo aika ottaa itseäsi niskasta kiinni ja hoitaa asia kunnolla. Eläimet yrittävät piilotella vaivojaan, joten jos ne alkavat käyttäytymään tavallisesta poikkeavasti, olisi hyvä selvittää mistä se johtuu.
Mä arvaan ettei ap:n koira ole yhtään rokotusta saanut, eikä käynyt ikinä perusterveydentarkastuksissa. Lääkäriin mennään ainoastaan silloin kuin eläin on henki hieverissä, jos silloinkaan.
Ei kannata ottaa lemmikkiä, jos ei ole varaa pitää siitä kunnolla huolta. Veikkaanpa kuitenkin että enemmän kyse on välinpitämättömyydestä. Se raha käytetään mielummin johonkin muuhun, kuin eläimestä huolehtimiseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kiitos vastauksesta. - AP
(Ja koira ei reagoi valoonkaan mitenkään epänormaalisit)
Sinä nimenomaan kirjoitit että oireet alkaa valojen sammutuksen jälkeen. Eikö se juurikin ole valoon reahoimista?
Voi hyvänen aika, vie nyt ihmeessä koira lääkäriin. Mulle tuli ihan paha mieli koirasi puolesta.
Kerropa ap mikä olisi sellainen oire, että veisit koirasi lääkäriin kun kerran jatkuva pään ravistelu ja leuan rapsutus eivät ole sellaisia syitä?
Minkälaisia vastauksia täältä oikein haet? Odotatko että joku erehtyy sanomaan, että
Voit seurailla tilannetta kotona ja jätät sitten koirasi hyvällä omallatunnolla hoitamatta?