Mä en ole yhtään katkera mutta haluaisin kostaa yhdelle ihmiselle
Miten mä sen tekisin?
Kommentit (11)
No jos nyt ensin aloittaisit siitä, että tajuaisit kirjoittamasi ristiriitaisuuden ennenkuin teet mitään muuta.
Sana 'kostaa' tulee ruotsinkielisestä sanasta 'kosta' eli 'maksaa'. Kostaminen tarkoittaa "tilien tasaamista". "Kostonjanoinen" tarkoittaa oikeudenjanoista. Ihminen, jonka ajatukset askartelevat kostossa vääryyden tapahduttua, on moralistinen, hänellä on vahva oikeudentaju. Siinä ei ole mitään vikaa sinänsä.
Kostonhimoinen ihminen on usein valitettavasti kaksinaismoralistinen. Hän kaipaa tilien tasaamista silloin, kun hän itse (tai hänen läheisensä tai joku, johon hän samastuu) on vääryyden kohde, mutta muulloin hän on taipuvainen kannattamaan joustamista, suuripiirteisyyttä. Toisinaan hän näkee armollisuuden ratkaisuna.
Paras lääke oikeudenjanoisen ihmisen kostoajatuksiin ja katkeruuteen on pohtia, mihin pahaan itse on syyllistynyt.
Ultimaalinen vapautus on kristillisessä uskossa. "Jos vaadit Jumalalta oikeudenmukaista tuomiota pahantekijällesi, Jumala tulee tuomitsemaan myös sinut oikeudenmukaisesti", niin kuin hollantilainen kristitty Corrie Ten Boom (muistaakseni) sanoi.
"Anna meille meidän syntimme anteeksi, niin kuin mekin annamme anteeksi niille, jotka ovat meitä vastaan rikkoneet", niin kuin Jeesus opasti rukoilemaan.
Mitä hän teki sinulle? Kostaminen on heikkojen touhuja. Vahvat jatkaa eteenpäin ja unohtaa.