Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tupakka ja siihen liittyvät veronkorotukset

Vierailija
21.09.2016 |

Eräs tupakkaa polttava marisi siihen liittyvistä ja tulevista veronkorotuksista. Ja tupakan hinnan korotuksesta. Sanoi ettei tupakkaa tulisi verottaa.

Onko siis niin että veronmaksajan tulisi kustantaa tupakoitsijoille terveydenhuolto yms säätö, joka tulee sen mukana kun he myrkyttävät itsensä ja sairastuvat? Samalla kun voisivat pössytellä päivät pitkät maksamatta veroja "koska-mä-voin"-asenteella?

Samaan syssyyn sanottakoon että jos olet niin ylipainoinen että viet lentokoneessa 2 penkkiä tai useamman, niin sinun tulisi maksaa niistä ylimääräisistä. Ja se on oikein että lentoyhtiö niistä veloittaisi.

Kommentit (19)

Vierailija
1/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rasittavaa tuollainen verojen pakoilu. Rusinat pullasta...

Vierailija
2/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kaikki pitäisi aina saada ilmaiseksi, mulle nyt kaikki heti :)

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Röökiaskin hinnan voisi korottaa vaikka 40€/aski. Naurettava ja ällöttävä tapa.

Vierailija
4/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Röökiaskin hinnan voisi korottaa vaikka 40€/aski. Naurettava ja ällöttävä tapa.

Sama alkoholille. Haitat on liian suuria.

Vierailija
5/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakoitsijoilla on aina joku "hyvä" syy polttaa ja monta tekosyytä olla lopettamatta. Omat vanhemmat selitelleet jo 60 vuoden ajan. Uusin syy on se että ovat liian vanhoja lopettamaan.

Vierailija
6/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tupakoitsija ja sitä mieltä että veroja saa ja pitääkin kerätä tupakasta. Olen kuitenkin sitä mieltä että verotulot tulee maksimoida jotta katetaan tupakoinnin aiheuttamia terveydenhuollon kustannuksia.

Jossain vaiheessa kun tupakoinnin verotusta korotetaan tarpeeksi niin se alkaa kääntyä itseään vastaan koska matkustajatuonti Virosta tulee lisääntymään. Näin on käynyt jo alkoholin kanssa viime vuosina. Valtion alkoholiveron tuotto jäi odotetusta koska matkustajatuonti kasvoi 15 prosenttia.

Vierailija
7/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle sopii että koko tupakka poistetaan myynnistä, saan sitä muualtakin mutta sitten kun se verovaje mikä tulee tupakanmyynnin loppumisesta ni sen vois vetäistä vaik lapsilisistä.

Terv. Sinkku tupakoitsija

Vierailija
8/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo "koska mä voin" on ehkä rasittavin peruste milleen asialle. Koska sitä käyttää aina sellaset joilla ei ole mitään oikeaa argumenttia toimilleen.

- Miksi sä käytät turkiksia?

-Koska mä voin.

Vierailija
9/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakka on laillinen päihde siinä missä alkoholikin. Veronmaksajat maksaa aivan vitusti kuluja myös kansalaisten muihin elämäntapoihin ja -valintoihin liittyviin sairauksiin (urheiluvammat, ylipaino, alipaino, staattinen rasitus, väärä rasitus jne., KAIKKI itseaiheutettu), joten naamat umpeen.

Veronmaksaja maksaa myös lasten perinnöllisten sairauksien hoitoa, jotka nekin vanhempien itseaiheuttamia. Nii et ei viittis itkeä.

Vierailija
10/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä tupakoitsija kieltäydyn maksamasta väärin ja epätäydellisesti ruokittujen ja kasvatettujen lasten sairauksien hoitoa. Vanhempien aiheuttamaa, maksakoot itse kun kerran pershedelmä oli pakko pieraista.

Vierailija
11/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tupakka on laillinen päihde siinä missä alkoholikin. Veronmaksajat maksaa aivan vitusti kuluja myös kansalaisten muihin elämäntapoihin ja -valintoihin liittyviin sairauksiin (urheiluvammat, ylipaino, alipaino, staattinen rasitus, väärä rasitus jne., KAIKKI itseaiheutettu), joten naamat umpeen.

Veronmaksaja maksaa myös lasten perinnöllisten sairauksien hoitoa, jotka nekin vanhempien itseaiheuttamia. Nii et ei viittis itkeä.

Aloituksessa tuomittiin jo nuo muutkin asiat esim ylipaino. Eli kaikki minkä aiheutat itse itsellesi. Liikuntavammaa en laskisi mukaan koska liikunta taas ehkäisee sairauksilta. Ehkäiseekö tupakka? Niinpä.

Vierailija
12/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksessa tuomittiin jo nuo muutkin asiat esim ylipaino. Eli kaikki minkä aiheutat itse itsellesi. Liikuntavammaa en laskisi mukaan koska liikunta taas ehkäisee sairauksilta. Ehkäiseekö tupakka? Niinpä.

Mitä sitten? Ehkäisee liikuntaa joo nin kauan kun onnistuu ja suoritukset tehdään oikein, mutta jos sössit, niin ihan itse oot vammas aiheuttanut omilla valinnoillasi.

Sitäpaitsi tupakka ehkäisee ylipainolta.

NIINPÄH

Vierailija
13/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Googletapa "haavainen koliitti ja tupakka" Niinpä

Vierailija
14/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin toki googlettaa mutta se tosiasia ei poistu että tupakan polttamiselle ei ole mitään hyviä syitä. Mut on sitä ennenkin hölmöjä juttuja perusteltu hölmöillä syillä.

Vierailija
15/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin toki googlettaa mutta se tosiasia ei poistu että tupakan polttamiselle ei ole mitään hyviä syitä. Mut on sitä ennenkin hölmöjä juttuja perusteltu hölmöillä syillä.

Eikös toi ole ihan hyvä syy, jos oireet pysyy kurissa/poistuu kokonaan?

Vierailija
16/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tupakkaverot ovat olleet jo pitkään niin korkealla, että kun otetaan huomioon tupakoitsijoiden lyhyempi eliniänodote eli pienempi eläkepotti niin tupakoitsijat itseasiassa maksavat tupakoimattomien eläkkeitä. Taloudellinen peruste veronkorotuksille on siis virheellinen ja sitä voi ihan syystä kritisoida. Kansanterveydellisesti veroja voidaan tietysti pitää perusteltuna mikäli ne vähentävät tupakointia, vaikka ne eivät sitä kansantaloudellisesti olekaan - täysin tupakoimaton Suomi nimittäin joutuisi itseasiassa ottamaan enemmän lainaa kattaakseen tupakkaveron puutteen ja kasvaneet eläkemenot.

Vierailija
17/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ehkäise sairauksia, mutta ehkäisee eläkeikään elämistä ja keventää siten julkisia menoja. Tutkimusta löytyy ihan EU-tasoltakin kymmenen vuoden takaa ja jo silloin monissa maissa, Suomi mukaan lukien, tupakan verotus oli sillä tasolla että kyse on tulonsiirrosta tupakoijilta tupakoimattomille eikä toisinpäin kuten aloittaja luulee.

Vierailija
18/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ööh. Ei se kuulkaas niin mene. Tupakasta aiheutuvat kustannukset on jotain ja siihen ei tietenkään riitä röökiaskeista saadut verot. Mutta, mutta.... Oikeastiko muut ihmiset on sitten täysin terveitä ja ilmaisia? Ettei ne sairasta koskaan? Jos ajatellaan vaikka vertailuna tupakoitsija ja ei-tupakoitsija:

Tupakoitsija:

-  vetelee iloisena röökiä koko ikänsä, maksaa veroa tupakasta

- kuolee kuusikymppisenä tupakasta johtuvaan sairauteen sairastettuaan vaikka nyt keuhkosyöpää 1-2 vuotta. Kallista on, kallista.

- säästyy eläke

Tupakoimaton:

- ei polttele, ei kerry tupakkaveroa

- ei sairastu kuusikymppisenä keuhkosyöpään vaan jatkaa hyväkuntoisena elämäänsä

- elelee eläkkeellä... 20-30 vuotta, rasittaen säännöllisesti perusterveydenhuoltoa ja ajamittaan enemmän ja enemmän

- lopulta alzheimer iskee, sydän ja keuhkot toimii, mikään muu ei. Makaa hoitokodissa passattavana muutaman vuoden ja kuolee lopulta pois.

Kumpikohan tuli halvemmaksi? Meille tulee kalliiksi, että ihmiset nautiskelee ikuisuuden eläkkeistä ja sitten vielä kaikista palveluista elämänsä lopussa. Jotkut toki kuolee suorilta jaloilta, niin kuin jotkut tupakoitsijatkin. Meidän etuhan olisi, että ihmiset vetäisi tervakeuhkona itsensä hautaan aiemmin, vaikka se terminaalivaihe monien kohdalla maksaiskin. Maksaa se terveellisesti eläneenkin hoito.

Vierailija
19/19 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juujuu on se tupakka iloinen asia. Nyt kaikki äkkiä polttamaan kun on näin paljon hyötyä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi seitsemän