Täysimetyksesi kesto?
Kommentit (18)
Vasta kun oppi syömään " isojen " ruokaa, alkoi mennä paremmin. Mutta koko ajan on kyllä kasvanut hyvin. Nyt on jo 1,5- vuotias ja tissiä haluaa vieläkin, varsinkin kun on joku vaiva (esim. hampaita pukkaa).
mut vielä jatketaan 100% toivottavasti sinne 6 kk asti. Ja sit osittain.
Tämä 4kk-tyyppi muuten imetti sen 4,5kk ihan nykyaikana - tai no, 1,5v sitten. 6kk suositus tuli vasta sen jälkeen kun oltiin jo aloitettu kiinteät, lääkärin käskystä muuten.
Tuntemani (asioista selvää ottava) äiti täysimetti lapsiaan 6kk jo 70 luvulla.
Kyllä lääkäri meilläkin tuputti kiinteitä... Ei perustellut (ainakaan asiallisesti)
Koska kun sain kaksoseni 4½ vuotta sitten niin kiinteitä piti/sai ruveta antamaan jo 4 kk:n iässä. Kyllä tästä oli muistaakseni kaikissa lapuissa ja lipuissa silloin.
Tuo 6 kk:n suositus on mielestäni tullut juuri sen jälkeen eli n. 4 vuotta sitten!
Tällä kertaa aion kyllä imettää 6 kk jos maito vain riittää takaamaan hyvä kasvun.
tai no oikeastaan en, sillä mieheni meni antamaan vauvalle pari lusikallista sosetta viime viikolla :)
koska ruotsalaisessa täysimetysmääritelmässä erheellisesti sallitaan " makuannokset" .
periaatteessa täysimetystä 0 kk, koska laitoksella poika sai nälkäänsä korviketta, kun maito nousi vasta 4. päivänä.
Vierailija:
periaatteessa täysimetystä 0 kk, koska laitoksella poika sai nälkäänsä korviketta, kun maito nousi vasta 4. päivänä.
Minulla maidon nousu kestänyt joka kerta sen kolme-neljä päivää, ja ei vai tarpeeksi stimulaatiota, jos vauva on ollut koko ajan rinnalla! Ja olen joutunuthörppyyttämään lisämaitoa, mikä ei ole pilannut minun imetyksiäni!
Olin sektiossa, se todennäköisesti syy viivästyneeseen maidon nousuun. Lisäksi: Ensikertaa poika sai korviketta minun ollessa heräämössä. Kukaan ei ollut minulta kysynyt. Toisen kerran yöllä, kun poika vaan huusi nälkäänsä ja tisseistä ei tullut tippaakaan maitoa.
Vierailija:
Vierailija:
Ja se maito tod.näk. nousi vasta tuolloin sen takia kun rinnat eivät saaneet tarpekksi stimulaatiota, kun vauva oli turvotettu korvikkeella.periaatteessa täysimetystä 0 kk, koska laitoksella poika sai nälkäänsä korviketta, kun maito nousi vasta 4. päivänä.
Eli ei edes joka päivä ota mitään, eikä syö kuin lusikallisen tai pari.
Mulla on molemmilla kerroilla maito noussut hitaasti. Vaikka tokan kanssa olin imettänyt läpi raskauden (imetän esikosita yhä) maidon noususssa meni silti noin viikko. Lisämaitoa ei kyllä ole tarvittu, mutta imetin tietty koko ajan. Tämä kuopus oli reilu 4.5 kiloa syntyessään, eli kyllä ne alun tehotipat (todellakin vain tipppoja melkein viikko) riittävät isollekin vauvalle.
Sai kyllä laitoksella aluksi luovutettua, kun verensokeri heitteli. Ja myöhemmin muutaman kerran korviketta kun olin sairas tai poissa kotoa. En tiedä, onko täysimetyksen määritelmä niin tiukka, että siihen ei mahdu yhtään korvikepisaraa. Jos on, niin ei tarvitse ihmetellä, miksi täysimetys onnistuu niin harvoilta. Minä ajattelen niin, että koska poikani kasvoi äidinmaidolla ja sai korviketta vain poikkeustilanteissa, olen täysimettäynyt. Jos olisin antanut korviketta säännöllisesti esim. joka ilta, en olisi täysimettänyt.
Maidonnoususta vielä; käsittääkseni maito nousee keskimäärin kolmantena päivänä synnytyksestä, tämä on siis ihan normaalia. Synnytystapa ei siihen vaikuta, äidin kovat kivut ja vointi kyllä. Ja kipeä ja väsynyt voi olla sekä sektion että alatien jälkeen.
eikä silti tippaakaan korvikemaitoa kenellekään.
Vanha erkkikään viitti siihen soserumban ehdointahdoin siirtyä kun tissistä tulee kunnon tavaraa =)
6kk:n jälkeen jo pitää muutakin imetyksen ohella.
ja kolme kertaa