Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Trombosyytit koholla

Saaradar
21.09.2016 |

Mistä mahtaa johtua trombosyyttien kohoaminen? PVK:ssa kaikki muut arvot olivat hyvät, mutta B-trombosyytit 386. Tarkistin edellisten verikokeiden tulokset puolen vuoden takaa, jolloin arvo oli 384. (Nyt siis työterkalla kävin jossa otettiin verikokeet) Pitäisikö huolestua? En tupakoi enää, joskus juhliessa tulee pari poltettua. En kylläkään juhli usein. Ylipainoa on, jota paraikaa pudotan.

Kommentit (35)

Vierailija
1/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on trombosyytit joka kerta 450-500 välillä. Noita arvoja ei edes seurata ollenkaan vaan ovat tulleet aina ilmi muista syistä otettujen verikokeiden takia. Ei ole yksikään lääkäri ollut toistaiseksi noista lukemista huolissaan.

Vierailija
2/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle 600 tromboja ei seurata. Vakavasta sairaudesta taas kertoo, jos trombosyytit ovat yli 1000.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

AAA, okei. No jäin vaa miettii tällä kertaa ku oli taas korkeempi, mitä pitäis olla. Mut ei siellä työterkalla mitää sit sen ihmeempää sanottu, kysy vaan mitä mul on ennen ollut ja sanoin että samaa luokkaa.. (tai muistelin niin) ja näinhän se oli. Mut nyt ku on lueskellut täält internetin ihmeellisestä maailmasta niin kaikki kauhuskenaariot taas läpi käynyt ://

Vierailija
4/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä minulla jo noilla arvoilla alettiin seurata ja tutkia tarkemmin.

Vierailija
5/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko kokeet otettu infektion yhteydessä?

Vierailija
6/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kai ne edes ole juurikaan koholla kun  viiteraja on 350. Itselläni oli ollut jo muutaman vuoden n.500-600, mutta pidin ihan normaalina. Tk:sta sitten laittoivat tutkimuksiin kun kiinnittivät tuohon huomiota. Tutkittiin kaikki mahdollinen, mutta ei löytynyt mitään sairauteen viittaavaa, joten kuulun luultavasti vain niihin, jotka eivät mahdu viitearvojen sisälle.

Vierailija
7/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt siis työterkalla käydessä ainakin flunssa oli ja on edelleen, en muista silloin aikaisemmin oliko flunssaa...

Vierailija
8/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis tällaisilla kun minulla ?

Vierailija
9/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

saaradar kirjoitti:

Nyt siis työterkalla käydessä ainakin flunssa oli ja on edelleen, en muista silloin aikaisemmin oliko flunssaa...

Flunssassa, kuten muunkin infektion yhteydessä on ihan normaalia, että trombbarit on koholla.

Vierailija
10/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

saaradar kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juu kyllä. Tiettyä sairautta epäiltiin jo tuollaisilla arvoilla.

Vierailija
11/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kanssa pysyvästi koholla, ei paljoa, mutta 400-450 kieppeillä. Lääkärit eivät ole huolissaan, selittyy mun autoimmuunisairauksilla (krooninen tulehdus).

Vierailija
12/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

saaradar kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja mikä oli sinun diagnoosisi?

Vierailija
13/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Myös loppukuukautiskierrosta arvot korkeammalla kuin alussa eli heti kuukautisten jälkeen. Kuukautisvuodossa lähtee paljon verihiutaleita eli trombosyyttejä ja veri laimenee.

Myös tulehdukset lisäävät trombosyyttien lukumäärää.

Mulla on aina ollut viitearvoja vähän korkeammat trombosyytit, mut ei ole mitään syytä sille. Tosin ei sitä olla edes tutkittu. Lääkäri ei ole koskaan ollut huolissaan.

Vierailija
14/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saaradar kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toistaiseksi mikään. Minulta ei löytynyt virhegeeniä, jota etsittiin. Nyt taas seuraillaan ja ehkä jossain vaiheessa luuydinnäyte otetaan.

Vierailija
15/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alle 600 tromboja ei seurata. Vakavasta sairaudesta taas kertoo, jos trombosyytit ovat yli 1000.

kyllä seurataan. Etenkin jos muitakin oireita paljon. Itelläni on myös. Syy tosin voi olla tulehdus. 

Vierailija
16/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sulla on syöpä 😢

Vierailija
17/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saaradar kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei toistaiseksi mikään. Minulta ei löytynyt virhegeeniä, jota etsittiin. Nyt taas seuraillaan ja ehkä jossain vaiheessa luuydinnäyte otetaan.

En usko sanaakaan. Ehkä jossain yksityisellä seurataan maksavan potilaan vaatimuksesta ja mitään luuydinnäytettä ei noilla arvoilla todellakaan lähdetä ottamaan.

Vierailija
18/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Seurattiin vuosia (arvot 400-500) ja otettiin luuydinnäyte. Essentielli trombosytoosi oli diagnoosi. Luuydin tuottaa liikaa trambosyyttejä. Ei haittaa mitään mutta veritulppariski on aavistuksen suurempi kuin muilla. Pitkillä lennoilla liikuntaa ja ehkä pientä aspiriinia.

Vierailija
19/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei syytä huoeen noilla arvoilla.

"Trombosyyttien määrä voi hieman kasvaa monissa tilanteissa ilman, että kyseessä on varsinainen verisairaus. Määrä voi olla lisääntynyt muun muassa äkillisten verenvuotojen yhteydessä, kuten leikkauksen tai synnytyksen jälkeen, tulehdustautia sairastaessa ja raudanpuuteanemiassa.

Jos arvo on jatkuvasti yli 600 (trombosytoosi), se saattaa merkitä luuytimen sairautta «Trombosytoosi (liikaa verihiutaleita)»3. Kun trombosyyttejä on huomattavasti liikaa, veritulppien vaara suurenee."

http://www.terveyskirjasto.fi/terveyskirjasto/tk.koti?p_artikkeli=snk03…

"Jos muut veriarvot ovat normaalit, verihiutaleiden luku 600 ei siis ole hälyttävä. Tässä vaiheessa yleensä tyydytään harvakseltaan seuraamaan trombosyyttien määrää. Jos luku nousee lähelle 1000:tta ja etenkin jos alkaa ilmetä oireita, tilaa on syytä tutkia lisää. Trombosytoosia voidaan hoitaa luuytimeen vaikuttavilla lääkkeillä."

http://www.hyvaterveys.fi/artikkeli/asiantuntijat/terveys/liikaa_verihi…

Aika normaalitasolla noi sun arvot vielä todellisuudessa ovat, vaikka eivät ihan viitearvojen sisällä olekaan.

Vierailija
20/35 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

saaradar kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mites muut veriarvot??? jos trombo noin vähällä alettu tutkimaan

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan yhdeksän