Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Takuuvuokran palauttaminen, ongelma entisen vuokranantajan kanssa

Vierailija
21.09.2016 |

Noniin eli homman nimi on tällainen: kolme viikkoa sitten muutin pois edellisestä vuokra-asunnosta. Takuuvuokraa ei alkanut kuulua takaisin, joten olin vuokranvälitysfirmaan yhteydessä, ja sieltä luvattiin olla yhteydessä taas vuokranantajaan. Nyt, kolme viikkoa uuden asukkaan sisäänmuuttamisen jälkeen sain viestin, jossa sanotaan että yhden lampun valaisinpistorasia on minun jäljiltäni rikki ja paikalle pitää kutsua sähkömies. Onpa kummallinen sattuma, että siinä vaiheessa kun alan kysellä takuuvuokran perään, niin ilmenee jotain ongelmaa... Vai eikö uusi asukas ole saanut lamppuja kattoon kun vasta kolmen viikon jälkeen.

No, joka tapauksessa tilanne on siis se, että valaisinpistorasia oli asunnosta lähtiessä toimiva ja kunnossa. Sisään muuttaessa olimme irrottaneet valaisinpistorasian, jotta saimme oman lamppumme kiinni kattoon (lampussa ei ollut töpseliä, vaan piti laittaa johdoilla kiinni, ja asunnosta pois muutettaessa valaisinpistorasia laitettiin takaisin paikalleen). Nyt sitten ilmeisesti entinen vuokranantaja aikoo takuuvuokrasta maksaa sähkömiehen kulut, siis käytännössä sellaisen pistorasian korjaamisen, joka on minun asunnosta ulos muuttaessani ollut toimiva. Voiko näin tehdä?

Kommentit (65)

Vierailija
21/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö tehnyt lopputarkastusta jossa kumpikin allekirjoittaa lapun, missä kumpikin toteaa asunnon Ok ja että takuuvuokra palautetaan? jos ei, niin silloin se on sana sanaa vastaan ja vähän kömpelösti voi käydä

Ei tehty. Asunto oli vuokrattu yksityiseltä henkilöltä vuokranvälitysfirman kautta. Emme saaneet mitään lopputarkastuslistaa, emmekä saaneet esimerkiksi tietoa siitä, että vesimittarikin olisi pitänyt lukea pois muuttaessa. Sieltäkin menee varmaan jotain vesilaskun tasauskulua, takuuvuokrasta tietenkin.

Totta kai teidän pitää maksaa käyttämästänne vedestä ja nyt maksatte vielä seuraavankin, kun ette niitä loppulukemia ilmoittaneet. Pitääkö aikuisille aina kaikki sanoa?!

Vierailija
22/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

et ollut lopputarkastuksessa mukana? tyhmyydestä kärsii kukkaro

Meille ei annettu sellaista vaihtoehtoa. Vuokranvälitysfirmasta oltiin yhteydessä, ett milloin tuotte asunnon avaimet toimistolle. Vein avaimet, eikä mistään kuulunut mitään ennen kuin aloin asiaa kyselemään tällä viikolla, kolme viikkoa muuton jälkeen. Luulisi, että mahdollisista vioista olisi ilmoitettu välittömästi. Eikö se niin kuulu tehdä?

Pyysittekö, että voidaanko käydä asunto yhdessä läpi ennen muuttoa?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä teillä lukee sopimuksessa siitä takuun palauttamisesta? Se kannattaa aina kirjata ja yleensä se tulee maksaa 7-31 vuorokauden kuluessa lopputarkastuksesta.

Siitä ei sopimuksessa sanota mitään.

Vierailija
24/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meille ei annettu sellaista vaihtoehtoa. Vuokranvälitysfirmasta oltiin yhteydessä, ett milloin tuotte asunnon avaimet toimistolle. Vein avaimet, eikä mistään kuulunut mitään ennen kuin aloin asiaa kyselemään tällä viikolla, kolme viikkoa muuton jälkeen. Luulisi, että mahdollisista vioista olisi ilmoitettu välittömästi. Eikö se niin kuulu tehdä?

Luitko jo sopimuksesta mitkä on ehdot ja aikarajat palautukselle?

Vierailija
25/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ettekö tehnyt lopputarkastusta jossa kumpikin allekirjoittaa lapun, missä kumpikin toteaa asunnon Ok ja että takuuvuokra palautetaan? jos ei, niin silloin se on sana sanaa vastaan ja vähän kömpelösti voi käydä

Ei tehty. Asunto oli vuokrattu yksityiseltä henkilöltä vuokranvälitysfirman kautta. Emme saaneet mitään lopputarkastuslistaa, emmekä saaneet esimerkiksi tietoa siitä, että vesimittarikin olisi pitänyt lukea pois muuttaessa. Sieltäkin menee varmaan jotain vesilaskun tasauskulua, takuuvuokrasta tietenkin.

Totta kai teidän pitää maksaa käyttämästänne vedestä ja nyt maksatte vielä seuraavankin, kun ette niitä loppulukemia ilmoittaneet. Pitääkö aikuisille aina kaikki sanoa?!

Siis tämän vesilaskun tasaamisen veloittamaan takuuvuokrasta kyllä tiesin, mutta vesimittarin lukemista en, koska siitä ei meille ilmoitettu ja sisään muuttaessa mittarin kävi lukemassa isännöitsijä. Minä luulin, että isännöitsijä lukee sen myös pois muuttaessa, koska meille ei asiasta ilmoitettu.

Vierailija
26/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi tuohon tarvittiin sähkömies? 

http://www.sahkoopas.com/sahkotietoa/sahkotyot/itse/

Seuraavia sähkötöitä voit tehdä itse

- Sisustusvalaisimen liittäminen valaisinliittimeen eli "sokeripalaan". "Sokeripalan" korvaaminen kiinteässä asennuksessa valaisinpistorasialla sekä rikkoontuneen valaisinpistorasian vaihto. Valaisinpistotulpan asennus ja vioittuneen tulpan vaihto.

Vierailija
27/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vastaat ettei onnsitu, koska sitä ei ole huomattu heti poismuutto tarkastuksessa vaan nyt 6vk myöhemmin.

Jos tulee mutinaa muistuta että sinulla on oikeus korjata asia (hommata oma sähkömies) ja jos tuo on jo korjattu niin sinulle pitää näyttää kuitti korjauksesta (ei mitään vuokranantaja räpästystä) jonka mukaan vähennetään vuokravakuudesta.

Ja samalla muistuta että vuokravakuus pitää maksaa välittömästi tilillesi viivästyskorkoineen tai viet asian käräjille

Vierailija
28/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai sinulla on kuittimaksusta tallella?

Vierailija
29/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme pyytäneet. Meille ei annettu vaihtoehtoa, pyydettiin vain tuomaan avaimet toimistolle viimeisenä päivänä. En edes tiedä, tehtiinkö sinne asuntoon mitään lopputarkastusta, mutta kysymys kuuluu: miksihän viasta ei ilmoitettu silloin kolme viikkoa sitten. Eikö niistä korjattavista vioista kuulu ilmoittaa välittömästi?

Vierailija
30/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

- Sisustusvalaisimen liittäminen valaisinliittimeen eli "sokeripalaan". "Sokeripalan" korvaaminen kiinteässä asennuksessa valaisinpistorasialla sekä rikkoontuneen valaisinpistorasian vaihto. Valaisinpistotulpan asennus ja vioittuneen tulpan vaihto.

Juu, ja meillä kävi perhetuttu ammattilainen asian hoitamassa.

Vierailija
31/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pidän aina koko takuuvuokran, jos asukas ei ole mukana lopputarkastuksessa. Minusta on melkoista huolimattomuutta olla tulematta paikalle niinkin tärkeässä asiassa.

Vakuutta ei tarvitse palauttaa, jos palautukseen ei ole syytä ja se lopputarkastus on nimenomaan siksi, että vuokralainen saa rahansa takaisin eli pääsee kertomaan, mikä toimii ja mikä ei, mitä ongelmia on ollut asumisen aikana jne.

Vierailija
32/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korjausta ei siis vielä ole tehty, kai, koska tänään juuri soitin entiselle vuokranantajalle joka sanoi, että pitää kutsua sähkömies katsomaan.

Vierailija
33/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pidän aina koko takuuvuokran, jos asukas ei ole mukana lopputarkastuksessa. Minusta on melkoista huolimattomuutta olla tulematta paikalle niinkin tärkeässä asiassa.

Vakuutta ei tarvitse palauttaa, jos palautukseen ei ole syytä ja se lopputarkastus on nimenomaan siksi, että vuokralainen saa rahansa takaisin eli pääsee kertomaan, mikä toimii ja mikä ei, mitä ongelmia on ollut asumisen aikana jne.

Sinähän se reilu kaveri olet. Oikea huijari. Jos lopputarkastus on niin tärkeää, että se pitää yhdessä tehdä, on siitä ilmoitettava vuokralaiselle myös ja sovittava aika joka sopii molemmille.

Vierailija
34/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Emme pyytäneet. Meille ei annettu vaihtoehtoa, pyydettiin vain tuomaan avaimet toimistolle viimeisenä päivänä. En edes tiedä, tehtiinkö sinne asuntoon mitään lopputarkastusta, mutta kysymys kuuluu: miksihän viasta ei ilmoitettu silloin kolme viikkoa sitten. Eikö niistä korjattavista vioista kuulu ilmoittaa välittömästi?

Milloin sopimuksessa oli määritelty lopputarkastuksen ajankohta?

Vierailija
35/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Milloin sopimuksessa oli määritelty lopputarkastuksen ajankohta?

Ei ole sopimus tässä käsillä niin en tiedä, oliko siitä siinä edes mainintaa.

Vierailija
36/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis sitä muovikupua ei saa irrottaa itse. Siksi meillä kävi ammattilainen sen tekemässä.

Vierailija
37/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

yritetään kusettaa ei onnistuisi minun kanssani

Vierailija
38/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siis sitä muovikupua ei saa irrottaa itse. Siksi meillä kävi ammattilainen sen tekemässä.

Mutta miksi sen paikalleen laittamiseen tarvitsee sähkömiehen, kun se on työ jonka saa tehdä myös itse jos osaa? Eikö sinulla vuokralaisena ole oikeus käydä itse korjaamassa asia, jos osaat?

Vierailija
39/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

yritetään kusettaa ei onnistuisi minun kanssani

Minustakin tuntuu että kusetus on käynnissä. Ei tämä näin voi mennä.

Vierailija
40/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korjausta ei siis vielä ole tehty, kai, koska tänään juuri soitin entiselle vuokranantajalle joka sanoi, että pitää kutsua sähkömies katsomaan.

Silloinhan kaikki on mennyt oikein. Sinulla on nyt mahdollisuus käydä katsomassa ja korjaamassa tai korjauttamassa vika, jota ei ole korjattu. Jos et ilmoita, että käyt korjaamassa, silloin isännöitsijä voi tuon ilmoituksen tehtyään kertoa korjaavansa sen.