Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Takuuvuokran palauttaminen, ongelma entisen vuokranantajan kanssa

Vierailija
21.09.2016 |

Noniin eli homman nimi on tällainen: kolme viikkoa sitten muutin pois edellisestä vuokra-asunnosta. Takuuvuokraa ei alkanut kuulua takaisin, joten olin vuokranvälitysfirmaan yhteydessä, ja sieltä luvattiin olla yhteydessä taas vuokranantajaan. Nyt, kolme viikkoa uuden asukkaan sisäänmuuttamisen jälkeen sain viestin, jossa sanotaan että yhden lampun valaisinpistorasia on minun jäljiltäni rikki ja paikalle pitää kutsua sähkömies. Onpa kummallinen sattuma, että siinä vaiheessa kun alan kysellä takuuvuokran perään, niin ilmenee jotain ongelmaa... Vai eikö uusi asukas ole saanut lamppuja kattoon kun vasta kolmen viikon jälkeen.

No, joka tapauksessa tilanne on siis se, että valaisinpistorasia oli asunnosta lähtiessä toimiva ja kunnossa. Sisään muuttaessa olimme irrottaneet valaisinpistorasian, jotta saimme oman lamppumme kiinni kattoon (lampussa ei ollut töpseliä, vaan piti laittaa johdoilla kiinni, ja asunnosta pois muutettaessa valaisinpistorasia laitettiin takaisin paikalleen). Nyt sitten ilmeisesti entinen vuokranantaja aikoo takuuvuokrasta maksaa sähkömiehen kulut, siis käytännössä sellaisen pistorasian korjaamisen, joka on minun asunnosta ulos muuttaessani ollut toimiva. Voiko näin tehdä?

Kommentit (65)

Vierailija
1/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

??

Vierailija
2/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Voi

Miksi? Miksei viasta ilmoitettu kolme viikkoa sitten? Mistä tiedän ettei uusi vuokralainen ole itse rikkonut ja nyt yrittää laittaa edellisen asujan syyksi?

Vierailija
4/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noniin eli homman nimi on tällainen: kolme viikkoa sitten muutin pois edellisestä vuokra-asunnosta. Takuuvuokraa ei alkanut kuulua takaisin, joten olin vuokranvälitysfirmaan yhteydessä, ja sieltä luvattiin olla yhteydessä taas vuokranantajaan. Nyt, kolme viikkoa uuden asukkaan sisäänmuuttamisen jälkeen sain viestin, jossa sanotaan että yhden lampun valaisinpistorasia on minun jäljiltäni rikki ja paikalle pitää kutsua sähkömies. Onpa kummallinen sattuma, että siinä vaiheessa kun alan kysellä takuuvuokran perään, niin ilmenee jotain ongelmaa... Vai eikö uusi asukas ole saanut lamppuja kattoon kun vasta kolmen viikon jälkeen.

No, joka tapauksessa tilanne on siis se, että valaisinpistorasia oli asunnosta lähtiessä toimiva ja kunnossa. Sisään muuttaessa olimme irrottaneet valaisinpistorasian, jotta saimme oman lamppumme kiinni kattoon (lampussa ei ollut töpseliä, vaan piti laittaa johdoilla kiinni, ja asunnosta pois muutettaessa valaisinpistorasia laitettiin takaisin paikalleen). Nyt sitten ilmeisesti entinen vuokranantaja aikoo takuuvuokrasta maksaa sähkömiehen kulut, siis käytännössä sellaisen pistorasian korjaamisen, joka on minun asunnosta ulos muuttaessani ollut toimiva. Voiko näin tehdä?

Laitoitteko siihen lampun ja testaisitte toimivuuden? Se oli kuintekin irroitettu ja laitettu takaisin paikoille, eikä kummallakaan taida olla tähän valtuuksia? Melkoinen riski vuokranantajalle olla korjauttamatta tätä ammattilaisella.

Vierailija
5/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se pistoke olisi maksanut pari euroa. 

Vierailija
6/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi

Miksi? Miksei viasta ilmoitettu kolme viikkoa sitten? Mistä tiedän ettei uusi vuokralainen ole itse rikkonut ja nyt yrittää laittaa edellisen asujan syyksi?

Sitä ei huomattu silloin ja huomatttiin vasta kun seuraava sitä lamppua asensi. Ei taida sinullakaan olla todisteita, että toimi tuolloin.

Vierailija
7/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laitoitteko siihen lampun ja testaisitte toimivuuden? Se oli kuintekin irroitettu ja laitettu takaisin paikoille, eikä kummallakaan taida olla tähän valtuuksia? Melkoinen riski vuokranantajalle olla korjauttamatta tätä ammattilaisella.

Meillä kävi perhetuttu (ammattilainen) sen laittamassa. Paikalleen laittamisen jälkeen ei kokeiltu lamppua paikalleen, koska meillä ei ollut töpselillistä lamppua. Ja se tosiaan oli vielä toimiva silloin kun lamppu irrotettiin. Ja edelleen mitään johtoja ei irrotettu tai siirretty, vaan se muovinen kupu irrotettiin ja lampun johdot ja katosta tulevat johdot laitettiin yhteen.

Vierailija
8/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos vikaa ei lopputarkastuksessa todettu, ei kait vuokranantajalla ole mitään urputtamista?

Vierailija
9/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai te lopputarkastuksessa kävitte tämän läpi? Vai jätit avaimet pöydälle ja soitit, että nyt me on muutettu pois.

Vierailija
10/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voi

Sitä ei huomattu silloin ja huomatttiin vasta kun seuraava sitä lamppua asensi. Ei taida sinullakaan olla todisteita, että toimi tuolloin.

Niin, voiko oikeasti olla että joku asentaa lamppua vasta sillon kun asunnossa on asunut jo kolme viikkoa? Vai miksi asiasta ilmoitetaan vasta sitten, kun takuuvuokraa aletaan karhuamaan takaisin?

Vierailija
11/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

No pyydät ainakin kopion sähkömiehen laskusta.

Vierailija
12/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se lopputarkastus kannattaa pyyttää jo asumisen aikana niin, että on itse paikalla. 

Vierailija
13/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pyydä nyt ainakin se sähkömiehen lasku nähtäväksi.

Vierailija
14/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ettekö tehnyt lopputarkastusta jossa kumpikin allekirjoittaa lapun, missä kumpikin toteaa asunnon Ok ja että takuuvuokra palautetaan? jos ei, niin silloin se on sana sanaa vastaan ja vähän kömpelösti voi käydä

Vierailija
15/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos vikaa ei lopputarkastuksessa todettu, ei kait vuokranantajalla ole mitään urputtamista?

Lopputarkastuksessa emme olleet mukana. Avaimet veimme viimeisenä päivänä vuokranvälitysfirmaan, josta varmaan joku oli asunnon käynyt tarkistamassa.

Vierailija
16/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

et ollut lopputarkastuksessa mukana? tyhmyydestä kärsii kukkaro

Vierailija
17/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ettekö tehnyt lopputarkastusta jossa kumpikin allekirjoittaa lapun, missä kumpikin toteaa asunnon Ok ja että takuuvuokra palautetaan? jos ei, niin silloin se on sana sanaa vastaan ja vähän kömpelösti voi käydä

Ei tehty. Asunto oli vuokrattu yksityiseltä henkilöltä vuokranvälitysfirman kautta. Emme saaneet mitään lopputarkastuslistaa, emmekä saaneet esimerkiksi tietoa siitä, että vesimittarikin olisi pitänyt lukea pois muuttaessa. Sieltäkin menee varmaan jotain vesilaskun tasauskulua, takuuvuokrasta tietenkin.

Vierailija
18/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä teillä lukee sopimuksessa siitä takuun palauttamisesta? Se kannattaa aina kirjata ja yleensä se tulee maksaa 7-31 vuorokauden kuluessa lopputarkastuksesta.

Vierailija
19/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

et ollut lopputarkastuksessa mukana? tyhmyydestä kärsii kukkaro

Meille ei annettu sellaista vaihtoehtoa. Vuokranvälitysfirmasta oltiin yhteydessä, ett milloin tuotte asunnon avaimet toimistolle. Vein avaimet, eikä mistään kuulunut mitään ennen kuin aloin asiaa kyselemään tällä viikolla, kolme viikkoa muuton jälkeen. Luulisi, että mahdollisista vioista olisi ilmoitettu välittömästi. Eikö se niin kuulu tehdä?

Vierailija
20/65 |
21.09.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei tehty. Asunto oli vuokrattu yksityiseltä henkilöltä vuokranvälitysfirman kautta. Emme saaneet mitään lopputarkastuslistaa, emmekä saaneet esimerkiksi tietoa siitä, että vesimittarikin olisi pitänyt lukea pois muuttaessa. Sieltäkin menee varmaan jotain vesilaskun tasauskulua, takuuvuokrasta tietenkin.

Kyllä minulla yksityinen kävi minun kanssa lopputarkastuksen samana päivänä kun muutin, paperit allekirjoitettiin samalla kun avaimet annettiin ja sain todistuksen, että takuuvuokra maksetaan takaisin. Oletko nuori ja ensimmäistä kertaa vuokraamassa, kun et tätä käytäntöä tiedä?